2018-06-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tydligen den som är villig att göra det för pengar. Det kan nog gå mycket illa för henne, då hon inte har några djupare kontakter i den kriminella världen.

Är väl inte helt orimligt att hon kommer att göra allt som står i hennes makt för att
komma i kontakt med (grovt) kriminella för att med löfte om pengar, "Pussar i
mängder ❤️❤️ Din för evigt Johanna" - få assistans och hjälp med att ta sig ut
ur fängelset.
Citera
2018-06-05, 10:10
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Trodde inte hon hade några vänner kvar så vem skulle vilja hjälpa att frita henne och risken är hög att hon skall rymma - är det så enkelt att rymma idag från våra fängelse att de använder detta som ett alternativ för att isolera dömda?

Citat:
Ursprungligen postat av girlang
25 februari skriver vlt:

"Morddömda Johanna Möller erbjöd en tidigare dömd man pengar för att ljuga henne fri. Enligt Expressen ska Möller ha erbjudit 62-årige Billy Hellström 100.000 kronor som tack för ett påhittat alibi."

Antagligen får hon brev från andra kriminella som hon kanske brevväxlar med. Hon har också pengar att betala för tjänster som fritagning m.m Helt rätt beslut med isolering.

Citat:
Ursprungligen postat av Berra122
Om jag minns rätt fick hon några miljoner i aktieutdelning från hennes verksamhet för unga afghaner.

Efter vad jag minns så fick hon flera miljoner, även efter skatt.
Domstolar kan väl döma anklagade, inte bra till fängelsestraff och skadestånd, utan även till att betala vissa delar av rättegångskostnaderna.
Vilka regler som gäller i det fallet känner jag inte till men det är mycket konstigt att Johanna inte dömdes att betala så mycket som möjligt. Alla måste ha insett hur mycket farligare hon blir när hon dessutom har massor med pengar.
Citera
2018-06-05, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Domstolar kan väl döma anklagade, inte bra till fängelsestraff och skadestånd, utan även till att betala vissa delar av rättegångskostnaderna.
Vilka regler som gäller i det fallet känner jag inte till men det är mycket konstigt att Johanna inte dömdes att betala så mycket som möjligt. Alla måste ha insett hur mycket farligare hon blir när hon dessutom har massor med pengar.
Detta är intressant att reda ut.
Är rättegångskostnader samma sak som kostnader för advokat?
Är det bara i civilrättsliga mål som den som förlorar också får betala rättegångskostnader eller gäller detta även i brottsmål?
Citera
2018-06-05, 10:40
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Detta är intressant att reda ut.
Är det bara i civilrättsliga mål som den som förlorar också får betala rättegångskostnader eller gäller detta även i brottsmål?

Vad jag har förstått så kan det också dömas ut i brottmål men det görs nästan aldrig.
Eller har jag missförstått och blandat ihop olika typer av rättegångar?
Citera
2018-06-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hon saknar inte pengar. Hon bör just nu ha ca 2,4 miljoner, varav åklagarna har begärt kvarstad på drygt en miljon till skadestånd. Om hon blir dömd till allt och alla skadestånd ska betalas ut så disponerar hon ändå drygt en miljon. Vad kommer hon att använda pengarna till?
– Försörja JB och DB med mat och droger ett par år?
– Krossa några knäskålar som hon är speciellt sugen på att rikta sin "karma" emot?
– Dryga ut fickpengarna och kanske köpa något roligt i fängelsekiosken?
– Spara tills hon kommer ut?

Nu skrevs det här inlägget 28/6 -17 men hennes ekonomiska förhållanden
kanske inte har förändrats nämnvärt sedan dess? Bra i alla fall att åklagaren
begärde kvarstad på drygt 1 miljon till skadestånden. Tyvärr så får ju ej Akis
släktingar ta del av något skadestånd.
Citera
2018-06-05, 11:14
Medlem
Citat:
Vad jag har förstått så kan det också dömas ut i brottmål men det görs nästan aldrig.
Eller har jag missförstått och blandat ihop olika typer av rättegångar?
Då återstår frågan om det är advokatkostnaderna som menas med rättegångskostnader. JM har uttalat att hon kunnat driva sitt försvar bättre än advokaten.

Kanske ngn juridiskt kunnig kan klara ut detta
Citera
2018-06-05, 11:49
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Nu skrevs det här inlägget 28/6 -17 men hennes ekonomiska förhållanden kanske inte har förändrats nämnvärt sedan dess? Bra i alla fall att åklagaren
begärde kvarstad på drygt 1 miljon till skadestånden. Tyvärr så får ju ej Akis
släktingar ta del av något skadestånd.

Inlåst
Ja, Johanna är inlåst på livstid och det är bra.

Efteranalys
Det finns många frågor som borde tas upp i en efteranalys av de brott som Johanna och hennes "närstående" har begått (bevisade och troliga), hur dom har utretts och vilka följder det fått, speciellt för brottsoffer, anhöriga till offer och samhället. Kanske speciellt också hur samhället, främst då rättsväsendet och immigrations- och integrationspolitiken har bidragit till att göra det lätt för Johanna att begå en följd av brott. Där pengar från kommuner och invandrarverket spelat en viktig roll och finansierat Johannas brottsliga verksamhet.

När det gäller mordet på Aki och misshandeln av de två som "skvallrade" om att Johanna hade sex med sina, främst Afganska, skyddslingar så tycker jag att det borde finnas hopp om att det kan leda till åtal även om hoppet avtar allt eftersom tiden går. Hur båda dessa brott hanterats bör på något sätt utredas. Det tog över ett år innan utredningen av mordet på Aki inleddes. Misshandeln av dom två som "skvallrade" om Johannas sängäventyr med sina "pojkar" har inte utretts. Minst två förövare igenkändes och utpekades av offren. Har dessa två ens förhörts om misshandeln?

Ytterligare några företeelser som ingår i händelseförloppet och som jag tycker bör belysas, även om jag inser att det troligen inte kommer att ske, är:
– Hur Johanna tidigt började tjäna pengar på att (inte) ta hand om utsatta barn.
– Vad som egentligen hände med det (eller de två?) barnen som dog under oklara omständigheter under det att dom "vårdades" av Johanna.
– Hur Johannas avund och girighet efter pappans och systerns framgångar styrde henne i en viss riktning.
– Hur samhället med runt 30 miljoner om året var berett att betala Johanna för att "inte ta hand om" ensamkommande.
– Hur brottslighet av olika slag begicks av Johanna och i hennes omgivning av några närstående och bland de ensamkommande som hon hade fått förtroendet att ta hand om.

Johanna är dömd för att ha tagit initiativ till att hennes föräldrar skulle mördas och för att ha sett till att mordet och mordförsöket genomfördes. Johanna har naturligtvis spelat en nyckelroll i detta, men IMHO är det ett flertal systemfel som bidragit till att det gick så långt som det gick.
De viktigaste kanske är:
– Att inte mordet på Aki utreddes genast efter mordet.
– En flyktinghantering som innebar ett penningflöde som lockade både individer som Johanna och kriminella nätverk till att ge sig in i den lukrativa flyktingindustrin. Ofta med allt annat än goda intentioner.

Bara några tankar så här i efterhand när Johanna är inlåst. För det är hon. Men, kanske hon rymmer?

Johanna Möller hålls isolerad i fängelset
Kriminalvården menar att det finns ”hög risk för rymning och fritagning”.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-halls-isolerad-i-fangelset/

För en miljon eller två kan man nog dra ihop några farliga typer som kan ställa till det för dom som ansvarar för säkerheten på Hinseberg. Bra att kriminalvården är medvetna om risken.
Är det någon som tror att Johanna kommer att komma tillbaka efter sin första oövervakade permission?

Citera
2018-06-05, 11:55
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Då återstår frågan om det är advokatkostnaderna som menas med rättegångskostnader. JM har uttalat att hon kunnat driva sitt försvar bättre än advokaten.

Kanske ngn juridiskt kunnig kan klara ut detta

Nu har jag googlat lite men har inte tid att sätta mig in i vilka regler som gäller.
Det gäller tydligen kostnader för advokat och målsägandebiträde men jag vet inte vilka förutsättningar som krävs.

http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Rattegangskostnader/ http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Rattegangskostnader/
Citera
2018-06-05, 11:58
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Jag skulle tro och hoppas att man fortsätter att döma henne för saker så länge hon har några pengar kvar. Det vore en gudibehaglig gärning. Det krävs förstås bevis och vittnen, och blir kanske onödigt dyrt för samhället, men å andra sidan så hade hon kostat betydligt mer för samhället om hon befunnit sig i frihet. Så det borde finnas lite marginaler, tycker man.

Hon kommer sannolikt dö i fängelset, och jag tror skurkarna värderar sin frihet högre än att de har något med denna människa att göra. Inte allt smör i Småland skulle väga upp vad man utsätter sig för.

Däremot kan väl plitar som direkt exponeras för henne leva farligt, och där bör stödåtgärderna sättas in.

Skymningspressen lär ju skicka lypsylkorkar hennes väg, så det är väl lika bra om rättvisan skaffar sig kontroll över det där.

För vuxna som inte direkt arbetar med hennes vidare öde torde kapitlet Möller vara över, eller i stort sett så, vad än pressen drar fram.

En gråmulen dag i en avlägsen framtid när tidsbestämning nekats för tionde gången kommer kanske ett erkännande kring mordet på AP. Om tjugo år eller så. Det erkännande lär väl inte involvera barnen. Ännns...

Risken är väl inte obetydlig att hon får smaka kniven på anstalten, men å andra sidan kanske hon stormtrivs.

Men världen utanför bryr sig inte.
Citera
2018-06-05, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Inlåst
Ja, Johanna är inlåst på livstid och det är bra.

Efteranalys
Det finns många frågor som borde tas upp i en efteranalys av de brott som Johanna och hennes "närstående" har begått (bevisade och troliga), hur dom har utretts och vilka följder det fått, speciellt för brottsoffer, anhöriga till offer och samhället. Kanske speciellt också hur samhället, främst då rättsväsendet och immigrations- och integrationspolitiken har bidragit till att göra det lätt för Johanna att begå en följd av brott. Där pengar från kommuner och invandrarverket spelat en viktig roll och finansierat Johannas brottsliga verksamhet.

När det gäller mordet på Aki och misshandeln av de två som "skvallrade" om att Johanna hade sex med sina, främst Afganska, skyddslingar så tycker jag att det borde finnas hopp om att det kan leda till åtal även om hoppet avtar allt eftersom tiden går. Hur båda dessa brott hanterats bör på något sätt utredas. Det tog över ett år innan utredningen av mordet på Aki inleddes. Misshandeln av dom två som "skvallrade" om Johannas sängäventyr med sina "pojkar" har inte utretts. Minst två förövare igenkändes och utpekades av offren. Har dessa två ens förhörts om misshandeln?

Ytterligare några företeelser som ingår i händelseförloppet och som jag tycker bör belysas, även om jag inser att det troligen inte kommer att ske, är:
– Hur Johanna tidigt började tjäna pengar på att (inte) ta hand om utsatta barn.
– Vad som egentligen hände med det (eller de två?) barnen som dog under oklara omständigheter under det att dom "vårdades" av Johanna.
– Hur Johannas avund och girighet efter pappans och systerns framgångar styrde henne i en viss riktning.
– Hur samhället med runt 30 miljoner om året var berett att betala Johanna för att "inte ta hand om" ensamkommande.
– Hur brottslighet av olika slag begicks av Johanna och i hennes omgivning av några närstående och bland de ensamkommande som hon hade fått förtroendet att ta hand om.

Johanna är dömd för att ha tagit initiativ till att hennes föräldrar skulle mördas och för att ha sett till att mordet och mordförsöket genomfördes. Johanna har naturligtvis spelat en nyckelroll i detta, men IMHO är det ett flertal systemfel som bidragit till att det gick så långt som det gick.
De viktigaste kanske är:
– Att inte mordet på Aki utreddes genast efter mordet.
– En flyktinghantering som innebar ett penningflöde som lockade både individer som Johanna och kriminella nätverk till att ge sig in i den lukrativa flyktingindustrin. Ofta med allt annat än goda intentioner.

Bara några tankar så här i efterhand när Johanna är inlåst. För det är hon. Men, kanske hon rymmer?

Johanna Möller hålls isolerad i fängelset
Kriminalvården menar att det finns ”hög risk för rymning och fritagning”.
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/johanna-moller-halls-isolerad-i-fangelset/

För en miljon eller två kan man nog dra ihop några farliga typer som kan ställa till det för dom som ansvarar för säkerheten på Hinseberg. Bra att kriminalvården är medvetna om risken.
Är det någon som tror att Johanna kommer att komma tillbaka efter sin första oövervakade permission?

Bra skriven efteranalys.
Hon lär rymma på sin första oövervakade permission tror jag, kanske blir det Thailand igen och ligga och sola vid poolen.
Det är positivt iallafall att det kommer dröja ett bra tag innan hon kommer få sin första oövervakade permission.
Citera
2018-06-05, 12:20
Medlem
Citat:
Nu har jag googlat lite men har inte tid att sätta mig in i vilka regler som gäller.
Det gäller tydligen kostnader för advokat och målsägandebiträde men jag vet inte vilka förutsättningar som krävs.

http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Rattegangskostnader/ http://www.domstol.se/Brott--straff/Foljder-av-brott/Rattegangskostnader/
Kollade lite och som jag har förstått det är det advokat kostnader. Staten tillsätter ett offentligt biträde men om man inte är nöjd med denne och domstolen inte godkänner den man själv valt. Då kan man ändå välja den man vill ha. Blir man frikänd så betalar staten men om det blir fällande dom så får man betala advokatkostnaderna själv om inte domstolen godkänt valet.
Citera
2018-06-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Tydligen den som är villig att göra det för pengar. Det kan nog gå mycket illa för henne, då hon inte har några djupare kontakter i den kriminella världen.

Vad jag har förstått har hon en hel del kontakter i den kriminella världen i och i trakterna av Eskilstuna. Hon kan börja med att leta redan i släkten...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in