2018-03-19, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Det ringer i mitt öra JB:s fråga i förhöret med henne om hur hon (JM) kunde 'få ner den tunga kroppen ända dit', dvs från stugan till sjön.

Om man glömmer bort alternativet att JB försöker lägga dimridåer för att hon varit med själv eller fått höra hur det gått till, så står några saker fram:

1) JB anser det inte alls osannolikt att JM mördat AP.

2) JB anser det troligt att JM måste ha varit själv — för vem skulle hon anlita (hon har inte lyckats få tag på någon tidigare och sett sig tvungen att fråga sina egna barn), och ev. vore det "typiskt" för mamman att tvingas göra saker själv när ingen annan ställer upp, och hade det varit JB:s bror eller sambo hade hon räknat med att känna till det.

3) Svaret på JB:s fråga är att han gick till fots (för att JM lockade/lurade/ planerade det så). En sällskap av fler individer hade gjort det troligare med en planering där AP dränkts vid huset och sen burits ner, med tvillingarna sövda och tillsedda eller temporärt ur bilden. Ett sällskap av fler individer hade inte dukat upp vid sjön, med syftet att mörda AP, där de kunde setts och hörts vida omkring.

4) svaret på 3) är samtidigt svaret på varför AP inte ligger längre ut i vattnet: det fanns ingen som kunde forsla honom någonstans.

5) som en allmän hypotes har de fyra ätit vid huset men sen har JM skickat ner AP till bryggan med en flaska medan hon nattat barnen.

Jo, "Omänsklig" är precis vad hon är. Men som alltid, så får man räkna med att det ondskefulla kokar, och att hon ändå kallt utgår ifrån att ingen ska kunna föreställa sig att hon är såå omänsklig. Och så utnyttjar hon det.

Det är vidrig beräkning, men till slut så kan även fåret känna igen ulven på ullen. Det kan bli ett tvång att handla utstuderat ondskefullt för att undvika misstankar. "Inte skulle väl lilla jag".

Här måste hon ändå inbilla sig att ingen som mördat sin make skulle bada i vattnet med hans barn, och därför framstår hon som oskyldig. Problemet med det är att ingen öht skulle bada med barnen ett stenkast från där pappan dog.

Förvisso kan hon ha tänkt att henens egna föräldrar skulle ta för givet att AP inte dött där, eftersom hon badar där, men för alla som vet så blir det ju ett sjukdomsbevis. Man gör inte så.
Intressant! Jag har hela tiden trott att hon mördat Aki ensam
Citera
2018-03-19, 21:07
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Intressant! Jag har hela tiden trott att hon mördat Aki ensam

Jag förstår inte varför man berättat för MR att JJ har dränkt AP. Om jag inte minns fel så var det JJ själv som berättade för honom att han slängt Aki från båten in i sjön.
Jag tycker att det är väldigt märkligt. Var det för att skrämma MR eller var det skryt i drogdimman?
Citera
2018-03-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Jag förstår inte varför man berättat för MR att JJ har dränkt AP. Om jag inte minns fel så var det JJ själv som berättade för honom att han slängt Aki från båten in i sjön.
Jag tycker att det är väldigt märkligt. Var det för att skrämma MR eller var det skryt i drogdimman?
Jag tror att han ville varna MR för JM. Antagligen så talade han inte om hur det gick till sanningsenligt till MR. JJ har möjligtvis hjälpt till att dumpa kroppen tror jag, men om jag kommer ihåg rätt har han på jobbet med ensamkommande velat prata om drunkningen när han och JM hade konflikt. Efter att JM och MR släpptes från första häktningen tog han bort JM från facebook. Han kan ha misstänkt efteråt att JM mördat. Var han med och dumpade kroppen kan JM exempelvis manipulerat honom att tro att det var bästa lösningen på problemet. Att lyckas med att få en annan person att mörda är inte många mer än JM som klarar av. Men att lyckas med att övertala två personer att mörda är jag skeptisk till.
Citera
2018-03-20, 13:07
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin

Den enda logiken jag ser i det där är att JJ betraktade MR som konkurrent om JM:s gunst i ett skede där det såg ut som om JJ:s position var på väg att stärkas i familjen -- nota bene efter AP:s död... Plötsligt var JJ synbart lite herre på täppan, och skulle vara med och starta flyktingmottagning, med JB i styrelsen etc.

Det var förstås inte nödvändigtvis så att han ville gå i JM:s ledband, men kanske att han kunde få lite mer verkligt inflytande.

Sen kan man väl iofs tänka sig andra rationaliteter, men just inte ett verkligt erkännande.

Det där har diskuterats, men jag minns inte nu om det var mer med det.

De flesta berättar inte lite löst om mord om de verkligen vart med om det, tror jag var slutsatsen. Omvänt kunde ju JJ minnas JM:s stämplande, och förstod väl att det var lite väl mycket slump att han gått o drunknat för egen maskin.

Sen räcker ju insikten att han skaffat barn och gift sig med dottern till en korkad psykopat för att han ska bli skitnervös.

När jag tänker på det: JM har väl helt enkelt spetsat AP:s dricka på bryggan med något som man somnar på men som går ur kroppen relativt snabbt. Bundit honom medan han sov och sen väntat ut att pillrerna skulle gå ur kroppen. Det där fixar hon. Hon gav väl tvillingarna en dos samtidigt. Frågan är bara då vad i hennes berömda medicinlåda som inte syns på den iofs skruttiga obduktionen.
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-20 kl. 13:12.
Citera
2018-03-20, 18:12
Medlem
Citat:
Den enda logiken jag ser i det där är att JJ betraktade MR som konkurrent om JM:s gunst i ett skede där det såg ut som om JJ:s position var på väg att stärkas i familjen -- nota bene efter AP:s död... Plötsligt var JJ synbart lite herre på täppan, och skulle vara med och starta flyktingmottagning, med JB i styrelsen etc.

Det var förstås inte nödvändigtvis så att han ville gå i JM:s ledband, men kanske att han kunde få lite mer verkligt inflytande.

Sen kan man väl iofs tänka sig andra rationaliteter, men just inte ett verkligt erkännande.

Det där har diskuterats, men jag minns inte nu om det var mer med det.

De flesta berättar inte lite löst om mord om de verkligen vart med om det, tror jag var slutsatsen. Omvänt kunde ju JJ minnas JM:s stämplande, och förstod väl att det var lite väl mycket slump att han gått o drunknat för egen maskin.

Sen räcker ju insikten att han skaffat barn och gift sig med dottern till en korkad psykopat för att han ska bli skitnervös.

När jag tänker på det: JM har väl helt enkelt spetsat AP:s dricka på bryggan med något som man somnar på men som går ur kroppen relativt snabbt. Bundit honom medan han sov och sen väntat ut att pillrerna skulle gå ur kroppen. Det där fixar hon. Hon gav väl tvillingarna en dos samtidigt. Frågan är bara då vad i hennes berömda medicinlåda som inte syns på den iofs skruttiga obduktionen.

I hennes medicinlåda fanns bland annat Tradolan, som går för stora pengar i missbrukskretsar. Kan se framför mig hur hon sitter som en drake på skatten och hur hennes barn måste göra henne tjänster för att få ta del av den. Vid husrannsakan hittade man en massa mediciner.

Hon verkar ha haft medel och metoder att styra folk.

Du har ju fått en länk, kolla där när du har tid .
Citera
2018-03-20, 18:32
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
I hennes medicinlåda fanns bland annat Tradolan, som går för stora pengar i missbrukskretsar. Kan se framför mig hur hon sitter som en drake på skatten och hur hennes barn måste göra henne tjänster för att få ta del av den. Vid husrannsakan hittade man en massa mediciner.

Hon verkar ha haft medel och metoder att styra folk.

Du har ju fått en länk, kolla där när du har tid .

Ja. JJ kan väl säkert ha smugglat något åt henne också.

Med tanke på att AP anmälde medicinlådan till polisen, men drog tillbaka anmälan, så är det ju fullt logiskt enligt JM:s gammaltestamentliga värdegrund att han "får smaka på" lite från låddan. Det blir nästan "rätt".

Preparatens Smaug, på sin lådda. Med sina drängar bådda.
Eller tre...
Citera
2018-03-20, 19:37
Medlem
Citat:
Det ringer i mitt öra JB:s fråga i förhöret med henne om hur hon (JM) kunde 'få ner den tunga kroppen ända dit', dvs från stugan till sjön.

Om man glömmer bort alternativet att JB försöker lägga dimridåer för att hon varit med själv eller fått höra hur det gått till, så står några saker fram:

1) JB anser det inte alls osannolikt att JM mördat AP.

2) JB anser det troligt att JM måste ha varit själv — för vem skulle hon anlita (hon har inte lyckats få tag på någon tidigare och sett sig tvungen att fråga sina egna barn), och ev. vore det "typiskt" för mamman att tvingas göra saker själv när ingen annan ställer upp, och hade det varit JB:s bror eller sambo hade hon räknat med att känna till det.

3) Svaret på JB:s fråga är att han gick till fots (för att JM lockade/lurade/ planerade det så). En sällskap av fler individer hade gjort det troligare med en planering där AP dränkts vid huset och sen burits ner, med tvillingarna sövda och tillsedda eller temporärt ur bilden. Ett sällskap av fler individer hade inte dukat upp vid sjön, med syftet att mörda AP, där de kunde setts och hörts vida omkring.

4) svaret på 3) är samtidigt svaret på varför AP inte ligger längre ut i vattnet: det fanns ingen som kunde forsla honom någonstans.

5) som en allmän hypotes har de fyra ätit vid huset men sen har JM skickat ner AP till bryggan med en flaska medan hon nattat barnen.

Jo, "Omänsklig" är precis vad hon är. Men som alltid, så får man räkna med att det ondskefulla kokar, och att hon ändå kallt utgår ifrån att ingen ska kunna föreställa sig att hon är såå omänsklig. Och så utnyttjar hon det.

Det är vidrig beräkning, men till slut så kan även fåret känna igen ulven på ullen. Det kan bli ett tvång att handla utstuderat ondskefullt för att undvika misstankar. "Inte skulle väl lilla jag".

Här måste hon ändå inbilla sig att ingen som mördat sin make skulle bada i vattnet med hans barn, och därför framstår hon som oskyldig. Problemet med det är att ingen öht skulle bada med barnen ett stenkast från där pappan dog.

Förvisso kan hon ha tänkt att henens egna föräldrar skulle ta för givet att AP inte dött där, eftersom hon badar där, men för alla som vet så blir det ju ett sjukdomsbevis. Man gör inte så.

Mitt minne sviker mig, men var det redan helgen efter Aki dog som Johanna med barnaskaran var ute i Granliden och badade? Anki och Göran var ju på husbilsemester på Gotland, var de fortfarande bortresta då?

Det var väl så att Anki och Göran ej fick veta att Aki drunknat vid bryggan i Granliden. Minns jag rätt så läste Anki en gratistidning som delades ut i området, så sent som i november eller december, där det stod att en man drunknat där i augusti vilket gjorde henne väldigt chockad och upprörd.

Johanna hade ljugit ihop en hel radda av olika dödsorsaker; arbetsplatsolycka, hjärtinfarkt, ev bilolycka också, beroende på vem hon pratade med.
Citera
2018-03-20, 20:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl

Mitt minne sviker mig, men var det redan helgen efter Aki dog som Johanna med barnaskaran var ute i Granliden och badade? Anki och Göran var ju på husbilsemester på Gotland, var de fortfarande bortresta då?

Det var väl så att Anki och Göran ej fick veta att Aki drunknat vid bryggan i Granliden. Minns jag rätt så läste Anki en gratistidning som delades ut i området, så sent som i november eller december, där det stod att en man drunknat där i augusti vilket gjorde henne väldigt chockad och upprörd.

Johanna hade ljugit ihop en hel radda av olika dödsorsaker; arbetsplatsolycka, hjärtinfarkt, ev bilolycka också, beroende på vem hon pratade med.

1) en eller två helger efter. Tror de fortfarande var bortresta. Enligt förslag i tråden tog hon tillfället i akt att städa undan och ställa i ordning innan föräldrarna kom hem. Och innan polisen kom på andra tankar.

2) Stämmer. Stämmer, så till vida som att hon läste det i en tidning i efterskott. Vet ej när, men en granne kan väl fört saken på tal. Har bestämt sett en nättidning som meddelade om 'händelser föregående månad' edyl.

3) Ja, hon ville förvirra och kontrollera omgivningen och underblåsa fördomar kring AP, helt klart. Hon har fått för sig nånstans på vägen att det går att ljuga hur man vill, och sen så nöjer sig omgivningen med det. Hon har väl läst en halv artikel om "barnperspektivet".

Sett i ett vidare perspektiv så får man väl anta att JM med mordet också haft för avsikt att dumpa priset på fastigheten, och göra det ointressant för andra spekulanter, så att hon får det och försäkringspengarna täcker köpet.

Bakom det anar man (i retrospekt) ett verkligt eller föreställt samtal med föräldrarna eller systern om Granlidens framtid, där man kan tänka sig att stället enl föräldrarna borde säljas, behållas, eller överlåtas på systern, men för allt i världen inte överlåtas på JM och hennes hopplöse finne, som inte fick vara där och som nog inte ville bo där och vara flyktingmottagningsvaktmästare/-byggare /korvförsäljare eller vad JM hade i kikarn.

Att föräldrarna ogärna såg Granliden som flyktingförläggning med JM som boss understryks av mormor AM:s aktivitet som SD-ledamot (Ha ha ha). Här möts onekligen två förbistrade synsätt.

Så JM:s onda genius arbetar ju med en sömngångares säkerhet, verkar det. Möjligen hade hon tänkt att föräldrarna skulle tvingas sälja g-Liden hastigt och spontant för att undvika fler barnbarnsbad i det vatten pappan drunknade i, och då skulle JM köpa stället till dumpat pris via ett flyktingbolag.

Nånstans på vägen måste föräldrarna ha upprört JM en smula, får man för sig. Antingen har JM fått för sig att hon en gång för alla ska visa föräldrarna vad som händer om man inte osjälviskt älskar och lyssnar till sina barn från vaggan till graven — och får tillbaka på ett bräde allt det där man möjl. skitit i. Eller så har narcissismen till slut stött i botten och gått i spinn. Elelr så är det ungefär samma sak. Sexbarnshedonisten i kubik tar till varje till buds stående medel för att hamna på topp i stället för att hamna i periferin.

När sen försäkringen inte faller ut och farbror If skickar brev och pappa M*ller får kalla fötter och huset ska ut på marknaden igen, så ställs saker yttterligare på sin spets. Om det ens är möjligt.

Att dra ner marknadsvärdet på en bostad kan när allt en dag ska summeras visa sig vara JM:s kanske förnämsta egenskap....
Senast redigerad av Lonnrot 2018-03-20 kl. 20:58.
Citera
2018-03-20, 22:03
Medlem
Nästa vecka berättar GW om fallet i GW:s mord.
Citera
2018-03-20, 22:04
Medlem
Sommarstugemordet nästa tisdag på GWs mord på tv4 , såg jag nu efter dagens mord, de har fått tag i en mycket lik JM i rekonstruktionen.
Citera
2018-03-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Sommarstugemordet nästa tisdag på GWs mord på tv4 , såg jag nu efter dagens mord, de har fått tag i en mycket lik JM i rekonstruktionen.

Intressant. Därefter kommer väl Madsen och Ubåtsmordet förmodligen. Oj, Oj han häller salt i såren på SVT rejält nu
Citera
2018-03-20, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Intressant. Därefter kommer väl Madsen och Ubåtsmordet förmodligen. Oj, Oj han häller salt i såren på SVT rejält nu
Bättre betalt antagligen hos tv 4, kanske ,och mer familjärt än SVT , har GW sagt i media.
Skådespelerskan som gestaltade Johanna var ruskigt lik henne också, det ska bli intressant och spännande :-)
Ögonbryn har de fått till perfekt också :-)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in