Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Jag tror att hennes insikt om egen skuld är obefintlig. Mer troligt har hon en låång lista över andra som försatt henne i denna situation. Dom som äger den egentliga skulden.
Johanna är och förblir ett utsatt offer av omständigheter och andras avundsjuka över hennes framgångar.
Till och med nu vill hon rädda MR och hans familj. Det är väl osjälviskt nobelt eller erbjuda en gammal kåkfarare mkt pengar så han kommer på fötter. Sådan är hon, generös mot alla ....
Jo, jo .... börjar Johanna först nu inse att alla övergett henne (eller är mördade) och att hon får klara sig på helt egen hand.
Hinsan närmar sig med stormsteg nu ...
Jag tror, även om det inte är så lätt att säga om det är uttömmande och träffsäkert, att en person som JM uppfattar det som att hon självklart upprättar sin egen sanning (för "andras" fungerar inte så bra), och att det ju bara är så, och att det ju visst går att hitta stöd för att "Jag" egentligen har rätt...:
Det är klart det är förbjudet men det är ju det som är vitsen?
Varför skulle jag annars göra så, och anstränga mig så, om det var tillåtet — dum fråga!?
Men det är ju NI som säger att det är förbjudet, inte jag. Jag gjorde ju bara vad som var nödvändigt. De försökte ju luras.
Det vet ju alla att alla bara lurar till sig pengar.
Det spelar ju ingen roll så, han var ju bara en dum, svekfull, sjuklig finne, och det hade ju inte gått för sig att någon bullmamma som jag skulle bli blåst av honom. Har ni inte hört tals om Barnkonventionen! Det är han som ska ställa upp på oss! Dessutom hade han blivit en fruktansvärt dålig förebild för barnen – när jag vart klar med honom...
"Raketen" för narcissister.