2018-01-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det som kan tala för att JB berättar först är om hon var barnvakt under mordet på Aki och inte visste, eller kan hävda att hon inte visste, att Aki skulle mördas.

–
Hon kan ju ha förstått läget först efter att mordet hänt. Vad skulle hon göra då ? Ringa polisen ? Kanske lite mycket begärt.
Citera
2018-01-22, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Om det är så då kommer hon kanske prata? Men kommer hon våga berätta om JJs eventuella skuld? Tror hon är livrädd för honom. Hon kan i och för sig säga att hon var barnvakt men att hon inte visste varför. Det kan inte vara lätt att vara JB och DB nu.
Vanligt i dokumentärer om sådana fall är att "JB" blir så livrädd, att hon fruktar för sitt liv och att det framstår som en utväg att rädda sig genom att låta sy in hotet. Det ska nog ha gått så långt att de separerat och hon förföljs av exet. Det kanske skulle krävas skyddad identitet också för att våga ta detta steg . Det kanske ter sig lättare i USA, där man kan vara relativt säker på att den röjde blir sittande för livet och inte kan komma ut och hämnas.
Citera
2018-01-22, 07:16
Medlem
SmygarBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Din bild är lite otäck. När jag bläddrar framåt och ditt inlägg dyker upp, så slår hjärtat ett extra slag. Det är som om JM dyker upp i tråden urförbannad: "Vad håller ni på med, vad ?!".

Haha, ja en missnöjd Johanna gör de flesta rädda..man bör nog också bli det efter allt hon lyckats ställa till med också. Så grattis, du är normal
🏆 😂😆👌
Citera
2018-01-22, 17:14
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Om det är så då kommer hon kanske prata? Men kommer hon våga berätta om JJs eventuella skuld? Tror hon är livrädd för honom. Hon kan i och för sig säga att hon var barnvakt men att hon inte visste varför. Det kan inte vara lätt att vara JB och DB nu.

Jag tänker på det som en process, ungefär som vi i efterhand fick veta att det var för MR. När han konfronterades med fakta så gjorde han vissa medgivanden. I den efterföljande processen så kom så småningom hela sanningen.
Ett möjligt motiv för JB att berätta är om det var så att hon var barnvakt. Om så är fallet tror jag att berätta är ett bättre alternativ än att ha en mordmisstanke riktad mot sig för resten av livet. Om hon nu tänker så. Så skulle jag tänka (tror jag).

–
Senast redigerad av lasternassumma 2018-01-22 kl. 17:18.
Citera
2018-01-22, 17:16
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Hon kan ju ha förstått läget först efter att mordet hänt. Vad skulle hon göra då ? Ringa polisen ? Kanske lite mycket begärt.

Jag kan inte juridiken här, men jag tror inte att det är åtalbart som "skyddande av brottsling" om man inte anger en närstående som begått brott. Kanske någon här vet?

–
Citera
2018-01-22, 17:43
Medlem
Citat:
Jag kan inte juridiken här, men jag tror inte att det är åtalbart som "skyddande av brottsling" om man inte anger en närstående som begått brott. Kanske någon här vet?

–
Hon var väl bara 17år och inte myndig när mordet på Aki skedde.
Citera
2018-01-22, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Hon var väl bara 17år och inte myndig när mordet på Aki skedde.

JB var minst 18 år och dessutom gravid då mordet på Aki begicks. Men har hon skyddat någon närstående och endast suttit barnvakt så kan straffet ändå bli förhållandevis milt för hennes del. Eller skyddstillsyn eller liknande skulle jag tro. Hon har nog allt att vinna i längden på att erkänna, så hon slipper leva med kvalen. För att hon inte mår bra (inte DB heller) kan vem som helst begripa.

Har mina funderingar på vem som var JM mest behjälplig vid dådet. De penningtransaktioner som skedde mellan JM och denna person i januari 2016 säger en hel del.

Här kan du och övriga skribenter i tråden läsa en mycket bra blogg om allt som hände tills TR-domen föll. En massa FUP-protokoll och personbeskrivningar också. Bloggaren kommer skriva vidare efter HR-domen:

https://nyktraperspektiv.com/2017/08/07/arets-rattsfall-sommarstugemorden/
Citera
2018-01-22, 18:26
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
JB var minst 18 år och dessutom gravid då mordet på Aki begicks. Men har hon skyddat någon närstående och endast suttit barnvakt så kan straffet ändå bli förhållandevis milt för hennes del. Eller skyddstillsyn eller liknande skulle jag tro. Hon har nog allt att vinna i längden på att erkänna, så hon slipper leva med kvalen. För att hon inte mår bra (inte DB heller) kan vem som helst begripa.

Har mina funderingar på vem som var JM mest behjälplig vid dådet. De penningtransaktioner som skedde mellan JM och denna person i januari 2016 säger en hel del.

Här kan du och övriga skribenter i tråden läsa en mycket bra blogg om allt som hände tills TR-domen föll. En massa FUP-protokoll och personbeskrivningar också. Bloggaren kommer skriva vidare efter HR-domen:

https://nyktraperspektiv.com/2017/08/07/arets-rattsfall-sommarstugemorden/

JB är född 971228.
Då Aki mördades, någon gång mellan 2015-08-07 och 2015-08-08 var JB 17 år. Hon fyllde 18 i december samma år.
DB är född 1996 och JJ är född 1991. Dom var 19 respektive 25 då Aki mördades.

Straffbar är man i Sverige från att man fyllt 15, men man får straffrabatt om man är ung. Rabatten avtar sedan mellan 15 och 18.

–
Citera
2018-01-22, 18:41
Medlem
Rallarsvingens avatar
Lobbar in en fråga...
Har det öht glunkats något mer om den där bandinspelningen som MR berättade om i slutet av TR-förhandlingarna?
Citera
2018-01-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rallarsvingen
Lobbar in en fråga...
Har det öht glunkats något mer om den där bandinspelningen som MR berättade om i slutet av TR-förhandlingarna?

Det har ju snackats en hel del om den förut, men jag har hela tiden tvivlat starkt på att inspelningen ens existerar och aldrig har gjort. Samma med den s.k svarta blodiga tröjan (JMs) som MR sa att han hade grävt ner i skogen. Om den hade funnits så skulle MR också ha kunnat lotsa poliserna dit. Men inget av detta har skett. Tror inte att ens HR tror på det längre.
Citera
2018-01-22, 18:58
Medlem
Citat:
JB är född 971228.
Då Aki mördades, någon gång mellan 2015-08-07 och 2015-08-08 var JB 17 år. Hon fyllde 18 i december samma år.
DB är född 1996 och JJ är född 1991. Dom var 19 respektive 25 då Aki mördades.

Straffbar är man i Sverige från att man fyllt 15, men man får straffrabatt om man är ung. Rabatten avtar sedan mellan 15 och 18.

–

OK. Tack. det ger i.a.f JB ett bättre utgångsläge för egen del om hon erkänner sin eventuella del i mordet på Aki. Även för DBs eventuella skuld. Men än så länge vet vi ingenting om det, vi kan bara gissa. Ska bli intressant att få veta vad HR säger i sin dom framöver gällande det. Eller om det blir ett nytt åtal i Tingsrätten mot JB, DB och/eller JJ.
Senast redigerad av zilvereko 2018-01-22 kl. 19:01.
Citera
2018-01-22, 19:34
Medlem
Rallarsvingens avatar
Citat:
Det har ju snackats en hel del om den förut, men jag har hela tiden tvivlat starkt på att inspelningen ens existerar och aldrig har gjort. Samma med den s.k svarta blodiga tröjan (JMs) som MR sa att han hade grävt ner i skogen. Om den hade funnits så skulle MR också ha kunnat lotsa poliserna dit. Men inget av detta har skett. Tror inte att ens HR tror på det längre.
Tack för svar! Och just det ja. Det var ju den gömda tröjan också ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in