2018-01-21, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Ja, det är märkligt att hon inte själv begriper hur snurrigt allt blir med alla dessa lögner. Och, när hon ska "bevisa" att ena lögnen är sann så blir resultatet att hon motsäger det hon nyss har sagt. Det blir liksom dubbelfel...eller snarare trippelfel. Sitt "synfel" hon ärvt av föräldrarna visar sig tydligen bara ibland, när hennes mamma ska köra. Pappan med samma synfel kör tydligen alltid i mörkret, trots att han då knappt borde se något. I alla fall har Johanna alltid sett sin pappa köra i mörker, men inte mamman. Kanske det beror på att JM fick en släng av äkta blindhet just då och såg inte sin mamma köra men gissade på att det var pappan som körde?

Var förväntat att det bara var gammal skåpmat, kryddat med lite extra "känslor" samt bedyrandet över att hon var supermamman alla barn vill ha samt superdottern alla föräldrar önskade att de hade. Den duktiga, stackars Johanna - världens och familjens mittpunkt.
Nu enbart drabbad av förtal, avundsjuka och fan och hans moster.

(Tack så mycket )

Att hon var mittpunkten (spindeln i nätet) kunde vi ju se på hennes teckningar av familjeförhållandena...och skuldfrågan, var den låg enligt henne.
Citera
2018-01-21, 12:48
Medlem
Honan6s avatar
[quote=magiciadehex|62982659]Tänker tillbaka på när jag var i hovrätten och vilka "vibbar" jag fick av JB, JJ och DB.
Lite kvinnlig intuition kanske, eller helt enkelt för mycket fantasi. Vet inte?
Ibland lägger man märke till små detaljer och tänker på vad det beror på och vad det säger om personen.

JB känns som en ganska sorglig varelse som styrts och påverkats alldeles för mycket av JM.
Genom JM:s prägling, dålig självkänsla samt missbruksproblematik så har hon försökt att ha ett hårt yttre, ett tufft skal fast hon egentligen bara är som en osäker tonårstjej fortfarande i sitt inre.
Hon verkar ju ha vissa drag av JM i personligheten tyvärr, men tror inte att dessa drag sitter så djupt inne som hos JM. Kom in "hel och ren" med lite tonårsstajl på kläderna. Kort jacka med fuskpälskrage, naturvit, tajt stickad tröja, ljusa kängor och en märkesbag. Slitet hår som ser hemmafärgat ut för det var ojämnt färgat med mörkare ton längst ut. Hårt sminkad med lösögonfransar och tatuerade bryn.
Tror varken hon eller JJ går till frisören, återkommer till det.
Jag tror att det var uppgjort dessa tre vittnen emellan - att JB skulle ensam vittna och vittna mot JM:s påstådda mörkerkörningsproblem och även tala om att hon tycker att det verkar som att JM är inblandad.

Att hon skulle vittna kan betyda att hon har minst att förlora, att hon är "minst" inblandad i Aki-mordet av dessa tre. Behöver inte oroa sig lika mycket för JM:s hämnd som övriga två.
Sen så är det väl också så, av vad jag minns, att JM aldrig pratat skit om JB i förhören som hon gjort om de övriga två. JB är ganska säker alltså, förmodligen för att hon har för många hållhakar på JM som också vet att om JB vänder sig mot henne så följer de andra med. Skulle kunna vara så.
Jag har hela tiden tänkt att JB verkligen är inblandad i Aki-mordet men efter hennes sista vittnesmål här så får det mig att tro att hon är inblandad men till en mera "passiv" del som t.ex att ha passat tvillingarna, kört JJ eller liknande.

DB kommer in, "hel och ren" och ser lite prydligare ut än jag förväntat mig, även fast jag vet att han inte är "prydliga" typen. Han är ganska lång, har jeans och rutig skjorta, kortklippt mörkt hår.
Har många drag av JM i ansiktet, de är väldigt lika. Tänkte på allt hemskt JM sagt om honom i förhören, när hon försökte skylla ifrån sig på honom. Hur känns det, att veta att ens mor gjort det?
Måste vara helt förödande. Sammanbiten, allvarlig, ser verkligen spänd ut och som att han bara vill iväg därifrån, så fort som möjligt. Undrar om det bara är rädsla inför rätten (och vad som komma skall) eller känslan av att ha tvingats dit pga sin mördande, förtalande, ljugande mamma och att han helst inte vill befinna sig i samma rum som hon. En kombination av detta kanske.

JM gör inga gulligullande försök till att få hans uppmärksamhet och hälsa i alla fall, vilket hon gjorde när JB kom in. Han, liksom de andra två, har ju varit med förr och vet att det ibland kan löna sig bäst att inte vittna. Han ger lite känslan av att vara psykiskt instabil, att man kanske kan förvänta sig ett psykbryt - om han blir tillräckligt hårt pressad. Måste säga att jag inte är hundra på att han är direkt inblandad i Aki-mordet men att han däremot vet hur allt gått till. Men, inte heller en omöjlighet att hans mor fått även honom att hjälpa till i dådet. Om så är fallet tror jag att han kommer att börja prata.

När JJ kommer in får i vart fall jag väldigt dåliga vibbar. Obehaglig snubbe med "fuck you"-utstrålning.
Klädd som förorts-trash/slyngel/gangster. Prålig svart skinnjacka som han ej tar av, jeans med en massa "fejkslitningar"/revor/hål. Kortsnaggat hår, rakat med vissa ställen där skallen syns igenom, som om rakningen/klippninge....."
------
Kommentarer :
Jag tror som du, Magicadehex,
att de hade gjort upp innan.
JB talade för hon är den som inte varit aktiv i dåden.
Alla tre vet hur det ligger till och möjligen har DB hjälpt JJ till att köra och/eller bära en utslagen (död?) Aki. Kommer han orka vara tyst om saken?

JJ:s ögon lyser ondska. Kanske JM är rädd för honom? Vi vet att två asylsökande pojkar som fortfarande inte fått upprättelse, kunde peka ut MR och JJ bland de som misshandlade dem grovt. Pengatransaktioner mellan JM och JJ som inte har helt godtagbara förklaringar har skett. Dock har nog inte JJ fått den summan han troligtvis utlovades för att ta Aki av daga. Kan vara en del av anledningarna till att JM ansåg att föräldrarna måste dödas när IF krånglade och nekade utbetalning av livförsäkringen för Aki.
JM kan ha varit utsatt för enorma påtryckningar om betalning. Det vore intressant att få ta del av hur mycket fullmakt JM gav JB över hennes bankkonton och hur transaktionerna ser ut... Sitter JB i en rävsax mellan JM och JJ?

JM:s domar fastställs nog av HR, men vad kommer att hända med Aki-fallet som fått ett separat åtalsnummer? Har det grävts fram bevis som räcker? Kommer någon av de som var aktivt inblandade ta bladet ur munnen? Hoppas det för Akis närståendes skull.
Senast redigerad av Honan6 2018-01-21 kl. 13:04.
Citera
2018-01-21, 13:07
Medlem
Citat:
Tänker tillbaka på när jag var i hovrätten och vilka "vibbar" jag fick av JB, JJ och DB.
Ibland lägger man märke till små detaljer och tänker på vad det beror på och vad det säger om personen.

JB känns som en ganska sorglig varelse som styrts och påverkats alldeles för mycket av JM.
Genom JM:s prägling, dålig självkänsla samt missbruksproblematik så har hon försökt att ha ett hårt yttre, ett tufft skal fast hon egentligen bara är som en osäker tonårstjej fortfarande i sitt inre.
Hon verkar ju ha vissa drag av JM i personligheten tyvärr, men tror inte att dessa drag sitter så djupt inne som hos JM. Kom in "hel och ren" med lite tonårsstajl på kläderna. Kort jacka med fuskpälskrage, naturvit, tajt stickad tröja, ljusa kängor och en märkesbag. Slitet hår som ser hemmafärgat ut för det var ojämnt färgat med mörkare ton längst ut. Hårt sminkad med lösögonfransar och tatuerade bryn.
Jag tror att det var uppgjort dessa tre vittnen emellan - att JB skulle ensam vittna och vittna mot JM:s påstådda mörkerkörningsproblem och även tala om att hon tycker att det verkar som att JM är inblandad.

Att hon skulle vittna kan betyda att hon har minst att förlora, att hon är "minst" inblandad i Aki-mordet av dessa tre. Behöver inte oroa sig lika mycket för JM:s hämnd som övriga två.
Sen så är det väl också så, av vad jag minns, att JM aldrig pratat skit om JB i förhören som hon gjort om de övriga två. JB är ganska säker alltså, förmodligen för att hon har för många hållhakar på JM som också vet att om JB vänder sig mot henne så följer de andra med. Skulle kunna vara så.
Jag har hela tiden tänkt att JB verkligen är inblandad i Aki-mordet men efter hennes sista vittnesmål här så får det mig att tro att hon är inblandad men till en mera "passiv" del som t.ex att ha passat tvillingarna, kört JJ eller liknande.

DB kommer in, "hel och ren" och ser lite prydligare ut än jag förväntat mig, även fast jag vet att han inte är "prydliga" typen. Han är ganska lång, har jeans och rutig skjorta, kortklippt mörkt hår.
Har många drag av JM i ansiktet, de är väldigt lika. Tänkte på allt hemskt JM sagt om honom i förhören, när hon försökte skylla ifrån sig på honom. Hur känns det, att veta att ens mor gjort det?
Måste vara helt förödande. Sammanbiten, allvarlig, ser verkligen spänd ut och som att han bara vill iväg därifrån, så fort som möjligt. Undrar om det bara är rädsla inför rätten (och vad som komma skall) eller känslan av att ha tvingats dit pga sin mördande, förtalande, ljugande mamma och att han helst inte vill befinna sig i samma rum som hon. En kombination av detta kanske.

JM gör inga gulligullande försök till att få hans uppmärksamhet och hälsa i alla fall, vilket hon gjorde när JB kom in. Han, liksom de andra två, har ju varit med förr och vet att det ibland kan löna sig bäst att inte vittna. Han ger lite känslan av att vara psykiskt instabil, att man kanske kan förvänta sig ett psykbryt - om han blir tillräckligt hårt pressad. Måste säga att jag inte är hundra på att han är direkt inblandad i Aki-mordet men att han däremot vet hur allt gått till. Men, inte heller en omöjlighet att hans mor fått även honom att hjälpa till i dådet. Om så är fallet tror jag att han kommer att börja prata.

När JJ kommer in får i vart fall jag väldigt dåliga vibbar. Obehaglig snubbe med "fuck you"-utstrålning.
Klädd som förorts-trash/slyngel/gangster. Prålig svart skinnjacka som han ej tar av, jeans med en massa "fejkslitningar"/revor/hål. Kortsnaggat hår, rakat med vissa ställen där skallen syns igenom, som om rakningen/klippningen misslyckats. Utstrålningen säger: skyldig. Eller så är jag väldigt fördomsfull när det gäller hans stil.

Tack så mycket för en väldigt bra personbeskrivning av de tre. Det är ungefär så jag har trott att de ser ut och rör sig. Agerar.

Tror också att det blir DB som kommer bryta ihop först. Han kommer inte orka leva med obehagliga sanningar och hemligheter. DB är nog en mjuk, fin och känslig kille innerst inne, verkar det som.

JJ verkar förhärdad och starkt försvarsinställd, en riktigt vidrig typ, enligt allt det jag/vi har läst om gällande honom. Ett fett långfinger i luften till alla liksom, samt attityden "jag-ska-ha-allt-jag-vill-ha--och-det-genast" såsom många av hans sort har som livsfilosofi, man kan inte vänta på belöning, arbeta sig upp i livet är inte hans grej. Som ett spädbarn.

JB med sin tuffa självsäkra yta men förmodligen med en låg självkänsla och förvriden självbild (på grund av sin uppfostran). Men hon kanske har goda chanser att göra något bra av sitt liv om hon börjar nu.

Jag antar att JB och DB nu inser att deras uppväxt med JM som mamma inte har varit den bästa och när de ser tillbaka så upptäcker de kanske att JM har agerat utifrån sitt eget bästa och inte familjens.
Citera
2018-01-21, 13:21
Medlem
[quote=Honan6|62985431]
Citat:
Tänker tillbaka på när jag var i hovrätten och vilka "vibbar" jag fick av JB, JJ och DB.

Klädd som förorts-trash/slyngel/gangster. Prålig svart skinnjacka som han ej tar av, jeans med en massa "fejkslitningar"/revor/hål. Kortsnaggat hår, rakat med vissa ställen där skallen syns igenom, som om rakningen/klippninge....."
------
Kommentarer :
Jag tror som du, Magicadehex,
att de hade gjort upp innan.
JB talade för hon är den som inte varit aktiv i dåden.
Alla tre vet hur det ligger till och möjligen har DB hjälpt JJ till att köra och/eller bära en utslagen (död?) Aki. Kommer han orka vara tyst om saken?

JJ:s ögon lyser ondska. Kanske JM är rädd för honom? Vi vet att två asylsökande pojkar som fortfarande inte fått upprättelse, kunde peka ut MR och JJ bland de som misshandlade dem grovt. Pengatransaktioner mellan JM och JJ som inte har helt godtagbara förklaringar har skett. Dock har nog inte JJ fått den summan han troligtvis utlovades för att ta Aki av daga. Kan vara en del av anledningarna till att JM ansåg att föräldrarna måste dödas när IF krånglade och nekade utbetalning av livförsäkringen för Aki.
JM kan ha varit utsatt för enorma påtryckningar om betalning. Det vore intressant att få ta del av hur mycket fullmakt JM gav JB över hennes bankkonton och hur transaktionerna ser ut... Sitter JB i en rävsax mellan JM och JJ?

JM:s domar fastställs nog av HR, men vad kommer att hända med Aki-fallet som fått ett separat åtalsnummer? Har det grävts fram bevis som räcker? Kommer någon av de som var aktivt inblandade ta bladet ur munnen? Hoppas det för Akis närståendes skull.

Tack för att du delar med dig av dina intryck. Att JJ är en obehaglig snubbe stod klart för mig redan för länge sen. När jag läste FUPen med förhören med honom fick jag också det intrycket. Samt i början i TR-förhandlingarna om JMs ekonomiska transaktioner då det framkom att JJ fått en hel del oförklarliga pengar av JM i januari 2016. Lön från asylboendet där han jobbade då, plus en del anra större poster som förklarades med att JM hade lånat 70.000kr av JJ som han fick tillbaks, samt dubbel lön (?) i Januari 2016 och en del till...hur kan en arbetslös kille ha 70.000kr att låna ut?

Det finns inte bara en, det finns flera hundar begravna här - och det vet rätten, men kan inte bevisa det i nuläget.
Citera
2018-01-21, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

Tack för att du delar med dig av dina intryck. Att JJ är en obehaglig snubbe stod klart för mig redan för länge sen. När jag läste FUPen med förhören med honom fick jag också det intrycket. Samt i början i TR-förhandlingarna om JMs ekonomiska transaktioner då det framkom att JJ fått en hel del oförklarliga pengar av JM i januari 2016. Lön från asylboendet där han jobbade då, plus en del anra större poster som förklarades med att JM hade lånat 70.000kr av JJ som han fick tillbaks, samt dubbel lön (?) i Januari 2016 och en del till...hur kan en arbetslös kille ha 70.000kr att låna ut?

Det finns inte bara en, det finns flera hundar begravna här - och det vet rätten, men kan inte bevisa det i nuläget.
Nu har ju för min del alla skärpta analyser av Akis död glidit in i glömskans dunkel, så jag kan ohämmat mot bakgrund av de nyss gjorda personanalyserna återlansera den verkliga stereotypen bland mord: badkarsdränkning. Om man googlar på fenomenet så får man en halv miljon träffar. Med brottsplatsen placerad i ett badrum i Eskilstuna blir allt möjligt, t o m JM själv kan ha lyckats med akten, åtminstone med en smula hjälp av en enda person. Det egentliga problemet är transporten av liket. Med lite mod och lite tur samt villiga muskler, så behöver bara en av den unga trion ha spelat någon mera påtaglig roll. Jag reserverar rollen av skräckslaget vittne och barnvakt åt en av dem..... Moraliskt förkastligt men mänskligt agerande, som förvisso är straffbart men rätt billigt. I så fall krävs det rätt lite förskjutning i lasten för att ett erkännande av denna medverkan ska framstå som en tilltalande möjlighet att få sinnesro och kanske befrielse från en bestämd rädsla.
Senast redigerad av LOE2 2018-01-21 kl. 18:24.
Citera
2018-01-21, 20:23
Medlem
lasternassummas avatar
Mordet på Aki
Om jag ur minnet ska rekapitulera mordet på Aki så blir det ungefär så här:
– JM försöker engagera flera personer som ska ta Aki av daga.
– JM förtalar Aki under lång tid, på olika sätt, till sina barn och sina föräldrar.
– Ett drygt halvår innan Aki mördas gifter sig Aki och JM. Barn och föräldrar är mellan totalt överraskade och bestörta.
– Strax efter giftermålet försöker JM ordna så att det finns stora livförsäkringar på IF och Folksam som ska falla ut med henne själv som förmånstagare om Aki dör. Urkundsförfalskning och försök till grovt försäkringsbedrägeri ingår bland de brott som begås.
– Aki blir vid flera tillfällen drogad eller förgiftad och söker också läkarvård för detta.
– När Aki hittas drunknad vid sommarstugan vid Granliden finns bara JM och tvillingarna där, utöver Aki.
– Analyser i samband med den andra obduktionen visar att Aki inte drunknat i Hjälmarens vatten, där han påträffades. Han hade dödats på annan plats och sedan placerats i vattnet vid bryggan.
– Flera observationer, från grannar, mobilrörelser m.m. visar att JM ljuger om vad som hänt.
– Ett par dagar efter Akis död kontaktar JM IF för att få livförsäkringen utbetald.
– JM försöker på olika sätt, bl.a. genom en "snabb" kremering, se till att det inte kan fastställas hur eller var Aki dog.
– JM ljuger, med olika lögner till olika personer, om vad som hände när Aki dog.

Jag har säkert glömt en hel rad indicier som talar för att JM planerade och genomförde mordet på Aki.

IMHO finns ingen tvekan om att JM planerade och genomförde mordet på Aki. Det är ändå otillfredsställande att, minst två, troligen tre, hjälpte JM vid mordet och att dessa 2-3 ännu inte kunnat bindas vid de brott de begått.

Jag hoppas att HR liksom TR kommer att fastställa att det var JM som låg bakom mordet på Aki. Jag har svårt att se hur HR ska motivera ett beslut som innebär något annat, även om vi kanske har världens högst ställda krav på bevis för fällande dom.

Sedan återstår att se när verkligheten ska komma ikapp, de troligen tre, medhjälparna.

–
Citera
2018-01-21, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tack så mycket för en väldigt bra personbeskrivning av de tre. Det är ungefär så jag har trott att de ser ut och rör sig. Agerar.

Tror också att det blir DB som kommer bryta ihop först. Han kommer inte orka leva med obehagliga sanningar och hemligheter. DB är nog en mjuk, fin och känslig kille innerst inne, verkar det som.

JJ verkar förhärdad och starkt försvarsinställd, en riktigt vidrig typ, enligt allt det jag/vi har läst om gällande honom. Ett fett långfinger i luften till alla liksom, samt attityden "jag-ska-ha-allt-jag-vill-ha--och-det-genast" såsom många av hans sort har som livsfilosofi, man kan inte vänta på belöning, arbeta sig upp i livet är inte hans grej. Som ett spädbarn.

JB med sin tuffa självsäkra yta men förmodligen med en låg självkänsla och förvriden självbild (på grund av sin uppfostran). Men hon kanske har goda chanser att göra något bra av sitt liv om hon börjar nu.

Jag antar att JB och DB nu inser att deras uppväxt med JM som mamma inte har varit den bästa och när de ser tillbaka så upptäcker de kanske att JM har agerat utifrån sitt eget bästa och inte familjens.
Det blir nog DB som först börjar prata som du skriver och sedan kommer nog JB börja prata, kanske de lättar sina hjärtan för polisen när JM kommit till Hinseberg om vad som hände Aki.
Citera
2018-01-21, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors
Det blir nog DB som först börjar prata som du skriver och sedan kommer nog JB börja prata, kanske de lättar sina hjärtan för polisen när JM kommit till Hinseberg om vad som hände Aki.

Det är mycket möjligt, men jag tror ändå det kommer dröja en tid, DB kommer inte stå ut. Enligt vår FB-"reporter" på plats 19/1 såg han mycket spänd och sammanbiten ut. På ett nervöst sätt, uppfattade jag beskrivningen som.

Det här eländet kommer aldrig ge de vuxna barnen eller någon annan anhörig ro, på ena eller andra sidan, om inte sanningen kommer fram. Eller också blir det JM själv som kommer avslöja de övriga inblandade.
Citera
2018-01-21, 23:55
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luxors

Det som kan tala för att JB berättar först är om hon var barnvakt under mordet på Aki och inte visste, eller kan hävda att hon inte visste, att Aki skulle mördas.

–
Citera
2018-01-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det som kan tala för att JB berättar först är om hon var barnvakt under mordet på Aki och inte visste, eller kan hävda att hon inte visste, att Aki skulle mördas.

–

Om det är så då kommer hon kanske prata? Men kommer hon våga berätta om JJs eventuella skuld? Tror hon är livrädd för honom. Hon kan i och för sig säga att hon var barnvakt men att hon inte visste varför. Det kan inte vara lätt att vara JB och DB nu.
Citera
2018-01-22, 00:10
Medlem
Här på Lexbase kommer de flesta artiklar om morden in och som är relevanta, från rättegångarna:

https://www.lexbase.se/nyheter/sommarstugemordet-vastmanlands-tingsratts-beslut/1348/f1899504775be87e4e8504f5f30fd622
Citera
2018-01-22, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmygarBerit
Haha, tack Luxors för den fina sammanfattningen 😂😅👍👌
Din bild är lite otäck. När jag bläddrar framåt och ditt inlägg dyker upp, så slår hjärtat ett extra slag. Det är som om JM dyker upp i tråden urförbannad: "Vad håller ni på med, vad ?!".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in