2017-09-24, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Kan tänka mig att alla alternativen gäller - tills inspelningen kan tryckas i gång. - MR har tillgodogjort sig innehållet i FUP och anpassat sitt försvar härefter. Han har allt att vinna på att ge JM en så ledande roll som möjligt: "Är jag inte en bra skådespelerska?" - Det kanske är dags att fråga sig om inte MR rentav kan vara strået vassare när det gäller avd. föreställning - och stundom har han både god tidsuppfattning och sinne för detaljer:Och MR skulle alltså själv inte kunnat lista ut att han i förebyggande syfte borde spela in JM..? - Och exakt när berättade han om sin blodiga "skogströja"..?
Men kan du föreslå ett motiv värt en komplicerad lögn med bara negativa konsekvenser som följd eftersom han inte kommer att kunna leverera ?

Jag tror att det ligger något i historien men att
han inte kommer att kunna leverera.
Citera
2017-09-24, 16:43
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men kan du föreslå ett motiv värt en komplicerad lögn med bara negativa konsekvenser som följd eftersom han inte kommer att kunna leverera ?

Jag tror att det ligger något i historien men att
han inte kommer att kunna leverera.
Om inspelningen inte kan levereras (oavsett anledning) lär MR och kompisen ha enats om en lämplig förklaringsmodell, t.ex. att kompisen blivit av med sin väska när han skulle ta sig förbi en gränsstation, eller att det ställe där grejerna förvarats utsatts för skadegörelse, brunnit, etc. - Har MR kompisen med på noterna lär ingen kunna beslå MR med direkt lögn; däremot får naturligtvis AH/JM lite välbehövligt bränsle. Man kan också fråga sig varför MR (som säger sig ha gömt JM:s tröja i skogen) - eller MR:s kompis - inte kan ha hittat ett lämpligt gömställe i Sverige för tröja + inspelning, utan att den efterlyste kompisen valt att dra med sig ny packning världen runt. - MR kan ha gjort en missbedömning här:

Ingen inspelning, ingen blodig tröja, ingen affär där inköpet av utrustningen ska ha gjorts, ingen trovärdig förklaring till varför inte MR själv spelat in JM, eller varför MR berättat om avlyssningen först efter att ha tagit del av FUP och spaningsrapporter... Sammantaget förlorar MR i trovärdighet, och man kan då lätt dra slutsatsen att han är beredd till långtgående manövrer för att lasta över skuld på JM inkl. även sina samtal med JJ betr. AP:s drunkning mm. - Kort sagt: Det skulle ge AH/JM vatten på sin kvarn. - Så det är säkrast för honom själv att inspelningen når fram till HR; annars kan han se sig om efter allt vad strafflindring heter. - I TR bedömde MR att kompisen befann sig i Österrike så i dagens läge bör han åtminstone ha hunnit till Danmark...
Citera
2017-09-24, 17:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Hatet flödar härinne, ser jag... Det vet du väl att en människa alltid har både en god och en ond sida: Lär känna dig själv - om du vågar!
.. Det kan du vara lugn för att så absolut inte är fallet per automatik.
Ditt "alltid" är ren bullshit - speciellt där det är höga poäng gällande psykopati, där personen helt saknar empati, samvete och förmåga till ånger och hänger sig åt pure evil.

JM har tydligen nån diagnos (överklagande MR) samt är dysfunktionell enligt RPU ("dysfunktionella personlighetsdrag", "personlighetsproblematik" ) samt beskrivs "känslomässigt obekymrad" efter gärningarna.
Vad det felar i skallen på henne vet vi dock inte.

Hittills har jag då inte sett en gnutta av godhet från den människan såsom hon har behandlat sina barn och högst troligt mördat sin make och pappa och skadat sin egen mor svårt.

Vad menar du är godhet om en person som är en sucker gällande medmänniskor? Som uppenbart har ett fett ego och söker vinstvinning och har ett habegär utan dess like?

Fördjupade mig i en frände till JM vad det gäller att kroniskt ljuga, manipulera, bedra och kräva total lojalitet - eftersom jag anser att är det nån som är expert så är det barn till en sådan kriminell, kvinnlig manipulatör.
Det är helt skrämmande vilken skada och livslångt psykiskt lidande denna ambilvalens åstadkommer hos barn. Frågor som barn sen ständigt bär kring en vansinnig förälder, grubblandet som aldrig tar slut.

En ambivalens skapad av laglöshet, gränslöshet och omoral som är mixat med överdåd i pengar, resor, lyx och rolig nyckfullhet. Överdos av kärleksbedyrande som i nästa sekund förvandlades till extrem kyla.
Känslan över att behöva tassa på tå, att inte säga emot - hålla med fast föräldern ljuger.

Mord är ondskefullt men att skada sina egna barn (psykiskt eller fysiskt) är mer än vedervärdigt. Att be sina barn misshandla eller mörda andra är fullständigt horribelt och om hon nånsin haft en gnutta godhet i nån perifer nerv så är det nollat i samma andetag hon ber dem om detta.
Senast redigerad av develi 2017-09-24 kl. 17:22.
Citera
2017-09-24, 19:04
Medlem
Citat:
Om inspelningen inte kan levereras (oavsett anledning) lär MR och kompisen ha enats om en lämplig förklaringsmodell, t.ex. att kompisen blivit av med sin väska när han skulle ta sig förbi en gränsstation, eller att det ställe där grejerna förvarats utsatts för skadegörelse, brunnit, etc. - Har MR kompisen med på noterna lär ingen kunna beslå MR med direkt lögn; däremot får naturligtvis AH/JM lite välbehövligt bränsle. Man kan också fråga sig varför MR (som säger sig ha gömt JM:s tröja i skogen) - eller MR:s kompis - inte kan ha hittat ett lämpligt gömställe i Sverige för tröja + inspelning, utan att den efterlyste kompisen valt att dra med sig ny packning världen runt. - MR kan ha gjort en missbedömning här:

Ingen inspelning, ingen blodig tröja, ingen affär där inköpet av utrustningen ska ha gjorts, ingen trovärdig förklaring till varför inte MR själv spelat in JM, eller varför MR berättat om avlyssningen först efter att ha tagit del av FUP och spaningsrapporter... Sammantaget förlorar MR i trovärdighet, och man kan då lätt dra slutsatsen att han är beredd till långtgående manövrer för att lasta över skuld på JM inkl. även sina samtal med JJ betr. AP:s drunkning mm. - Kort sagt: Det skulle ge AH/JM vatten på sin kvarn. - Så det är säkrast för honom själv att inspelningen når fram till HR; annars kan han se sig om efter allt vad strafflindring heter. - I TR bedömde MR att kompisen befann sig i Österrike så i dagens läge bör han åtminstone ha hunnit till Danmark...
Men jag efterlyser motiv för att ljuga ihop en sådan historia. I syfte att svärta ner JM vore det ju ineffektivt och riskabelt, vilket du har förklarat väl. Vilken dumskalle som helst måste förstå att det enda som har någon bestående effekt är substans. Har inte försvarsadvokaten förklarat detta för säkerhets skull ?
Citera
2017-09-24, 20:32
Medlem
Citat:
Ja, det finns ett oräkneligt antal indicier som alla talar för att hon är skyldig. - Anser detta gälla även AP-delen; antalet kiselalger oräknade.

Jag håller med om det. Däremot tycker jag inte att man kan döma henne för mord enbart på dessa indicier. Om åklagaren lyckas styrka att AP inte drunknat i sjön så är det möjligen möjligt att döma henne för inblandning i hans död på något sätt.
Citera
2017-09-24, 20:59
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. Det kan du vara lugn för att så absolut inte är fallet per automatik.
Ditt "alltid" är ren bullshit - speciellt där det är höga poäng gällande psykopati, där personen helt saknar empati, samvete och förmåga till ånger och hänger sig åt pure evil.
Det som definierar vad som är gott resp. ont är endast ditt eget tänkande. Allt är relativt - och det gäller även psykopati. - Många gånger ger olika handlingar inte de resultat man själv önskat: Även om uppsåtet varit gott kan utfallet bli det du kallar ”ont”, och ja: barn kan få både psykiska och fysiska skador, och då ofta av en förälder som själv upprepar samma skadliga beteende den själv varit utsatt för.

JM kan med ett i förlängningen gott uppsåt ha bett sina barn misshandla och döda. Däremot har hon pga okunskap inte förstått eller reflekterat över att barnen skulle komma till skada och kanske få livslånga men av en sådan begäran.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad menar du är godhet om en person som är en sucker gällande medmänniskor? Som uppenbart har ett fett ego och söker vinstvinning och har ett habegär utan dess like?
Jag menar att en sådan människa är i grunden så skadad och vingklippt att hon behöver hjälp med att se sig själv i förhållande till andra; inte minst till sina barn; att hon behöver konfronteras med andra synsätt. - Varför äter hon psykofarmaka om hon har ett så fett ego..?

”Hon har inte alltid varit sådan”, säger hennes äldsta dotter AB. - PG har hon tydligen kunnat bibehålla en bra relation till. - Varför..? - Är det bara hållhakar, eller finns något annat han kan tänkas se hos en kvinna han beskriver som praktisk, jordnära, en idéspruta, smart men blåögd; som gillar att gå ut i skogen och plocka svamp (kanske AP-svamp..?)?

Det verkar ha funnits en förlåtande attityd hos hennes barn; att de kunnat se både hennes bra och dåliga sidor; att de varit beredda att överse. Barnen tycks också ha sökt stöd hos varandra. - Sedan tycks allt ha accelererat, för att sluta i rena katastrofen.

Sammantaget kan jag inte se någon anledning att fortsätta rabbla hur ond JM är; dels vet jag alldeles för lite om hennes sanna bakgrund; dels ser jag inte det meningsfulla i en sådan verksamhet.
Citera
2017-09-24, 21:08
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Men jag efterlyser motiv för att ljuga ihop en sådan historia. I syfte att svärta ner JM vore det ju ineffektivt och riskabelt, vilket du har förklarat väl. Vilken dumskalle som helst måste förstå att det enda som har någon bestående effekt är substans. Har inte försvarsadvokaten förklarat detta för säkerhets skull ?
Tror att MR:s advokat trott på vad MR berättat - och vi vet ju ännu inte om inspelningen kan komma fram, eller vilken förklaring det annars kan finnas till att den inte gjort det. - Motivet för att dikta ihop en historia med en namngiven kompis inblandad bör, om historien är osann, innebära att kompisen lovat vidhålla lögnen, eller att MR är säker på att inte bli avslöjad. - Det finns hur som helst en påtaglig risk för MR, men han kan ha tagit chansen att inför rättegången vinna egna fördelar och söka nedbringa sitt straff. - Om historien är sann så är det lite svårköpt att inte den efterlyste kompisen lämnat över materialet till en icke efterlyst person som kunnat vidarebefordra det. - MR:s advokat kanske redan har materialet i sin hand och inväntar rätt tidpunkt att tillkännage detta..?
Citera
2017-09-24, 21:26
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Jag håller med om det. Däremot tycker jag inte att man kan döma henne för mord enbart på dessa indicier. Om åklagaren lyckas styrka att AP inte drunknat i sjön så är det möjligen möjligt att döma henne för inblandning i hans död på något sätt.
Indicierna är rätt många även i AP-fallet: Livförsäkringarna, temsningen, de olika versionerna av sina göranden och låtanden, återbesök på platsen efter två veckor och hemlighållandet av AP:s död, olika bud betr. hur han avled, stämplingarna, AP:s försvunna ("stulna") mobil, storhandlingen som försvunnit ur minnet, tidpunkten för när tvillingarna ska ha hämtats från dagis (som misstämmer med telefonlista och mastning), avsaknaden av sopor och tomflaskor, grannens vittnesmål om att morgonens tystnad plötsligt brutits av ett typiskt, närmast ihåligt, ljud från en båt som flyttas... Anstiftan är ett minimum.
Citera
2017-09-24, 21:35
Medlem
Citat:
Tror att MR:s advokat trott på vad MR berättat - och vi vet ju ännu inte om inspelningen kan komma fram, eller vilken förklaring det annars kan finnas till att den inte gjort det. - Motivet för att dikta ihop en historia med en namngiven kompis inblandad bör, om historien är osann, innebära att kompisen lovat vidhålla lögnen, eller att MR är säker på att inte bli avslöjad. - Det finns hur som helst en påtaglig risk för MR, men han kan ha tagit chansen att inför rättegången vinna egna fördelar och söka nedbringa sitt straff. - Om historien är sann så är det lite svårköpt att inte den efterlyste kompisen lämnat över materialet till en icke efterlyst person som kunnat vidarebefordra det. - MR:s advokat kanske redan har materialet i sin hand och inväntar rätt tidpunkt att tillkännage detta..?
Jag urskiljer faktiskt inte motivet, som jag efterlyser.
Citera
2017-09-24, 21:39
Medlem
Citat:
Det som definierar vad som är gott resp. ont är endast ditt eget tänkande. Allt är relativt - och det gäller även psykopati. - Många gånger ger olika handlingar inte de resultat man själv önskat: Även om uppsåtet varit gott kan utfallet bli det du kallar ”ont”, och ja: barn kan få både psykiska och fysiska skador, och då ofta av en förälder som själv upprepar samma skadliga beteende den själv varit utsatt för.

JM kan med ett i förlängningen gott uppsåt ha bett sina barn misshandla och döda. Däremot har hon pga okunskap inte förstått eller reflekterat över att barnen skulle komma till skada och kanske få livslånga men av en sådan begäran.Jag menar att en sådan människa är i grunden så skadad och vingklippt att hon behöver hjälp med att se sig själv i förhållande till andra; inte minst till sina barn; att hon behöver konfronteras med andra synsätt. - Varför äter hon psykofarmaka om hon har ett så fett ego..?

”Hon har inte alltid varit sådan”, säger hennes äldsta dotter AB. - PG har hon tydligen kunnat bibehålla en bra relation till. - Varför..? - Är det bara hållhakar, eller finns något annat han kan tänkas se hos en kvinna han beskriver som praktisk, jordnära, en idéspruta, smart men blåögd; som gillar att gå ut i skogen och plocka svamp (kanske AP-svamp..?)?

Det verkar ha funnits en förlåtande attityd hos hennes barn; att de kunnat se både hennes bra och dåliga sidor; att de varit beredda att överse. Barnen tycks också ha sökt stöd hos varandra. - Sedan tycks allt ha accelererat, för att sluta i rena katastrofen.

Sammantaget kan jag inte se någon anledning att fortsätta rabbla hur ond JM är; dels vet jag alldeles för lite om hennes sanna bakgrund; dels ser jag inte det meningsfulla i en sådan verksamhet.
En hygglig karakteristik av din inställning vore värdenihilism.
Citera
2017-09-24, 21:47
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag urskiljer faktiskt inte motivet, som jag efterlyser.
Motivet bör ha varit att MR ville försäkra sig om att inte JM skulle lyckas slingra sig från ansvaret för dådet:
Citera
2017-09-24, 21:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej, jag bedömer personers handlingar gällande "människors inneboende godhet" som du svamlar om och som exempel tog jag helt känslokalla psykopater som till exempel flår en kaninunge levande eller som gentemot medmänniskor ägnar sig åt grov sadism av värsta sorten med ett förnöjsamt leende.

Vad i helvete är det för gott uppsåt i dessa?
Citat:
JM kan med ett i förlängningen gott uppsåt ha bett sina barn misshandla och döda. Däremot har hon pga okunskap inte förstått eller reflekterat över att barnen skulle komma till skada och kanske få livslånga men av en sådan begäran.Jag menar att en sådan människa är i grunden så skadad och vingklippt att hon behöver hjälp med att se sig själv i förhållande till andra; inte minst till sina barn; att hon behöver konfronteras med andra synsätt. - Varför äter hon psykofarmaka om hon har ett så fett ego..?
Vad är gott uppsåt med att be sina barn mörda. Det är samma fråga fortfarande.
Ska hennes antidepressiva medicin vara ett tecken på att hon inte har ett fett ego?
Hört talas om narcissister som bygger pansarväggar av ego och självgodhet, som förpestar tillvaron för omgivningen? Vore egocentering botbart så skulle "Generation Me" behöva få gratis utdelning på apoteket, Dr Dolittle.
Citat:
Ja, det blir så via den A-M-B-I-V-A-L-E-N-S som hon skapat.
Handen som slår och vaggar gungan samtidigt är nämligen mycket skadligt för barn som leder till att de har svårt att ta ett ställningstagande pga de sjuka bindningar som hon skapat med flit.
Barn är nämligen oerhört lojala och det har ett skyhögt pris på sikt. De skyddar även förälderns dumheter.
Citat:
Det går hur bra som helst - det är nämligen förjävligt ondskefullt att mörda andra människor och (om möjligt) än mer ondskefullt att uppvigla sina barn till detta i rent egoistiskt syfte.
Vi behöver inte veta ett skit mer om hennes bakgrund - det är handlingar av idag som diskuteras:
Mord, anstiftan till mord och stämplingar.
Senast redigerad av develi 2017-09-24 kl. 21:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in