2017-07-28, 17:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Nu kan ju jag tolka dig som om du menar att något skulle sopas bort. Med stora kvasten, från ablablanistan, ville JM att föräldrarna skulle försvinna. Varför ? Visste dom nåt ? Redan, eller sen ett år tillbaka.
Åklagarna , däremot anger ekonomiska motiv.

I vittnesförhör anger bl.a mäklaren och en sen länge god vän till GM att GM, redan i mitten av juli - " inte var sig lik ". Han upplevdes tvär och stressad. Det kan ju vara en känslomässig reaktion hos vittnena - dom visste ju vad som hänt. GM var död och AM illa skadad....

Se vad jag skrivit strax ovan.
Låt vara att if:s utredande och svar kanske inte kom som en blixt från klar himmel till JM, men det brev som if skickar hänvisar till ny bevisning och nya krav om FU hos polisen. Om det också sammanfaller med sprickan gentemot fadern så har hon allra minst två karaktärsvittnen emot sig (vilket räcker ganska långt för att skapa intresse hos en åklagare) och riskerar 10 år som det är, och "arvlöshet", och att få leva i "ovisshet" om sitt öde till dess åtal väcks.

Vilket för mig ställer 3/8 '16 i ett särskilt ljus.
Citera
2017-07-28, 17:40
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afKnollentott
Och då, om inte förr konfronterade GM; JM, med vad han visste / trodde / anade....
JM blev skogstokig och en säkringssmälta uppstod - inte tänkte hon på nåt arv, just då inte...

Nej, så tror jag inte alls det gick till. Någon större dramatisk konfrontation tror jag inte de hade. Varför skulle de ha det? Det räckte att de sa att de tyckte Akis död var mycket märklig. Tidigare hade hon samlat på sig tillräckligt för att göra dem förbannade.
Trots det så hade GM visat sig svag och inte tagit de definitiva beslut som behövdes. Konfrontera henne behövde han inte.. Det räckte att hon förstod att de visste och att det innebar det definitiva slutet, därifrån fanns ingen återvändo.
Detta är inget vi kommer att få reda på av uppenbara skäl. Anki kommer naturligtvis inte berätta om Göran och hon diskuterade Johannas inblandning i Akis död.
Johanna nekar till allt utom att ha felat med bokföringen..

Om Göran var deprimerad den sista tiden var det inte så konstigt. Att ha en dotter som strular med ekonomin är inte bra, att ha en dotter som har sex med flyktingbarn är värre, men att veta att dottern med största sannolikhet har begått mord är nog svårt för de flesta att hämta sig från.
Senast redigerad av why123 2017-07-28 kl. 17:52. Anledning: .
Citera
2017-07-28, 17:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Närmare än Australien är förstås tomtgränsen: jag vet inte hur polisen ser på det där, men det förefaller mig märkvärdigt ändå om någon snubblar ut och dör utanför det lilla blecket så meddelar inte polisen ägaren att man haft tre-fyra utryckningsfordon på gräsmattan under något halvdygn och bärgat kroppen in på tomten och gått ut och in i boningshuset och rimligen stannat där efter JM avrest?

Och sen, vadå, satt upp avspärrningsband mot inbrottstjyven ett tag och så?

Nä ägaren vill nog inte veta för han är bortrest på Gotland i husbil? Dottern säger nog som det är, sen...?

Har de för mycket eller för lite att göra där borta?

Underligheter
Visst är det underligt. Det blir kanske ett kapitel i boken om alla underligheter i hur mordet på Aki har hanterats. Kanske är den största underligheten att ingen ansvarig person ville utreda mordet på allvar innan:
– IF hade utrett och överklagat först till Västerås och efter avslag där gått vidare till Utvecklingscentrum i Göteborg.
– JM även uppmärksammats för sexäventyr med "sina" ensamkommande.
– JM även försökt mörda sina föräldrar i sommarstugan och lyckats mörda pappan.
– IF efter JMs sexäventyr och mord och mordförsök på pappa och mamma gått ut i media med sina misstankar.
– Det gått 13 månader efter mordet på Aki.

Är det ett normalt fungerande rättsväsende och en normalt fungerande polisorganisation vi talar om här?

Borde IF ha förvarnat Göran och Anki?
Med facit i hand kan man tycka att IF borde åkt ut till Granliden och installerat sofistikerade larm, på gården, vid fönster och dörrar och i huset. Kanske borde dom försett Göran och Anki med pepparsprej och elpistoler också. Innan dom överklagade till Utvecklingscentrum i Göteborg. Utan facit var det väl svårt att förutse, i mitten av juli 2016, att JM gick omkring och planerade hur hon skulle mörda sina föräldrar också?

Senast redigerad av lasternassumma 2017-07-28 kl. 17:45.
Citera
2017-07-28, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Finns det inte ett betydande inslag av tragik i när JM "löper gatlopp" i media med 46-sidigt brev och annat tok, och dom flesta skrattar åt henne? Men det är ju hon som tar initiativet. Hon tror att hon har hittat genidrag. Vad kan man göra annat än skratta? Kanske är det en form av lyteskomik?
Hur skulle det kunna röra sig om lyteskomik när man vet att det rör sig om en mentalt fullt kapabel mördare?
Nu har en RPU gjorts och hon är bevisligen inte nån person med varken fysisk eller psykisk funktionsnedsättning. Ej heller efterbliven mentalt sett ur intelligensperspektiv.

Det gör henne - om möjligt - ännu värre i mitt tycke med tanke på det hon gjort sin familj.
Hon agerar nämligen medvetet. Med flit. Planerat. Överlagt.
Den enda tragik som finns är hon själv.
Citera
2017-07-28, 17:47
Medlem
Baborskas avatar
Citat:
Du överskattar hennes betydelse.

Ingen medveten överskattning iaf.
Vet bara att JM blir ganska arg ibland och vid oförrätter mot henne lär hon bli arg..på riktigt.
Hon skulle säkert tycka att denna tråd är en oförrätt mot henne, om hon finge läsa den.

Skulle inte förvåna mig om hennes önskan vore att klura ut vilka vi är, så våra knäskålar skulle ryka
Jaja, finns ju de som tjänar pengar på rullstolstillverkning

Spårsökning kan hon ju fördriva tiden med, om hon inte har annat på agendan, som brevkorrespondent.
Tid har hon väl gott om framledes.
Citera
2017-07-28, 17:50
Medlem
McMays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Vad är en byggsäck?
En blå, större o kraftigare sopsäck
Citera
2017-07-28, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runkeball
JM är inte psykiskt sjuk, kan hända.. Normal är hon iaf inte. Vad för diagnoser skulle ni sätta på henne?

Bokstavskombination, avsaknad av impulskontroll. Hon har helt klart en skev verklighetsuppfattning. Var hon smart skulle hon hållit en låg profil, tröstat mamma och syster och varit otroligt ödmjuk. Nu får hon ju alla emot sig.
Citera
2017-07-28, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baborska
Ingen medveten överskattning iaf.
Vet bara att JM blir ganska arg ibland och vid oförrätter mot henne lär hon bli arg..på riktigt.
Hon skulle säkert tycka att denna tråd är en oförrätt mot henne, om hon finge läsa den.

Skulle inte förvåna mig om hennes önskan vore att klura ut vilka vi är, så våra knäskålar skulle ryka
Jaja, finns ju de som tjänar pengar på rullstolstillverkning

Spårsökning kan hon ju fördriva tiden med, om hon inte har annat på agendan, som brevkorrespondent.
Tid har hon väl gott om framledes.
Säg inte det, hon kanske skulle bli stolt över all tid vi lägger på henne. Hennes mardröm är att bli bortglömd.
Citera
2017-07-28, 18:03
Medlem
Så fick jag lite tid.

Det första av de två dokumenten jag fått är daterat den 28 februari 2017. Jag kommer inte att posta det publikt.

Har ni specifika frågor ska jag försöka svara.
Citera
2017-07-28, 18:05
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Se vad jag skrivit strax ovan.
Låt vara att if:s utredande och svar kanske inte kom som en blixt från klar himmel till JM, men det brev som if skickar hänvisar till ny bevisning och nya krav om FU hos polisen. Om det också sammanfaller med sprickan gentemot fadern så har hon allra minst två karaktärsvittnen emot sig (vilket räcker ganska långt för att skapa intresse hos en åklagare) och riskerar 10 år som det är, och "arvlöshet", och att få leva i "ovisshet" om sitt öde till dess åtal väcks.

Vilket för mig ställer 3/8 '16 i ett särskilt ljus.

Karaktärsvittnen tror jag man har antingen med sig eller mot sig....
Citera
2017-07-28, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Så fick jag lite tid.

Det första av de två dokumenten jag fått är daterat den 28 februari 2017. Jag kommer inte att posta det publikt.

Har ni specifika frågor ska jag försöka svara.

Stort tack! Undrar vad de sk växtdelarna var?
I snitt från lungorna ses ett par små växtdelar i lungblåsorna i anslutning till ett mindre luftrör, okänt närmast växtliknande material i enstaka luftrörsgrenar samt okänt dubbelbrytande material i enstaka luftrör och i lungblåsor. De okända materialen visades för experter på vattenlevande organismer men de kunde inte avgöra huruvida de var biologiska eller icke biologiska material.

Jag menar han har fått i sig typ "växtdelar" från ett i sådant fall kiselfattigt/fritt vatten?
Citera
2017-07-28, 18:24
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Underligheter
Visst är det underligt. Det blir kanske ett kapitel i boken om alla underligheter i hur mordet på Aki har hanterats. Kanske är den största underligheten att ingen ansvarig person ville utreda mordet på allvar innan:
– IF hade utrett och överklagat först till Västerås och efter avslag där gått vidare till Utvecklingscentrum i Göteborg.
– JM även uppmärksammats för sexäventyr med "sina" ensamkommande.
– JM även försökt mörda sina föräldrar i sommarstugan och lyckats mörda pappan.
– IF efter JMs sexäventyr och mord och mordförsök på pappa och mamma gått ut i media med sina misstankar.
– Det gått 13 månader efter mordet på Aki.

Är det ett normalt fungerande rättsväsende och en normalt fungerande polisorganisation vi talar om här?

Borde IF ha förvarnat Göran och Anki?
Med facit i hand kan man tycka att IF borde åkt ut till Granliden och installerat sofistikerade larm, på gården, vid fönster och dörrar och i huset. Kanske borde dom försett Göran och Anki med pepparsprej och elpistoler också. Innan dom överklagade till Utvecklingscentrum i Göteborg. Utan facit var det väl svårt att förutse, i mitten av juli 2016, att JM gick omkring och planerade hur hon skulle mörda sina föräldrar också?

Dina frågor är fullt rimliga. Anar man inte en "kartell"-bildning bland polisfolk när det behöver bli så?

Och vore det då inte denna "kartells" ansvar att också vakta Granliden, i stället för att sätta prylar i händerna på två seniorer som inte n-vis ser den fara de befinner sig i.

Hade rättssystemet fungerat som man kunde förvänta så hade ju polisen skött mer eller mindre alltihopa förstås. Särskilt biten med att skydda den enskilde medborgaren från en uppenbar hotbild.

Men det kan ju vara behändigt att "lägga ut" viss verksamhet på andra aktörer?

Pangelius var ju f.ö. en liknande sak, strukturellt sett.

Eller m.a.o., inget av detta hade behövt hända om statstjänstemän skött statstjänstemäns åligganden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in