Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Vad var det Bashir hade gjort Johanna?
Hennes dödslista är ju i vart fall imponerande, MR skulle verkligen fått göra rätt för sig om han skulle ha fullföljt den.
Bashir arbetade som tolk i hennes företag, han tolkade mellan henne och MR inledningsvis på hemmet. Det var han som gjorde anmälan gällande den där sexfilmen om jag inte minns fel (hjälpte killarna), förutom den soc.anmälan som skedde.
MR åker först till dem på order av JM att ta filmen och erbjuda pengar.
När killarna misshandlas 10 juli så har Bashir lämnat lägenheten i nåt ärende och när de öppnar tror de att det är han som kommit tillbaka.
De som är igenkända är då MR och JJ men mig veterligt förnekar MR detta.
JM har som sagt frågat om MR kan mörda killarna innan mordet på Göran. Några dar efter mordet så vill hon ge Bashir skulden och engagerar då sin 13-åriga son att skicka sms (förutom att avkräva falskt alibi och be honom stjäla morföräldrarnas nycklar några dar innan mordet) för att misstankarna ska riktas mot Bashir.
Hon misstänker således inte bara Bashir som hon säger till dottern AB - hon iscensätter att polisen ska börja misstänka honom aka försöker försvåra utredningen/förundersökningen.
Sen aktualiserar hon denna mordbeställning igen i Norge:
Citat:
Mt Det var egentligen planerat och det skulle egentligen utföras, hade det inte blivit just det här med hennes föräldrar den här skulle ha hänt. Även när vi var i Norge hon pratade om det och hon vände sig och sa att Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö. Det är dom som har skapat problem i mitt liv, annars mitt liv skulle inte ha blivit så och det enda rätta för dom det är att dö.
Fhl Sa hon så till dig?
Mt Ja.
Fhl Och det var när ni fanns i Norge innan polisen grep er?
Mt Ja.
Fhl När Johanna hade varit i Thailand?
Mt Efter att dom hade kommit tillbaka från Thailand, vi var i Norge, inte första dagen men då andra dagen hon sa det.
Fhl Tjatade hon på dig?
Mt Ja.
Fhl Hon ville att du skulle göra det?
Mt Hon sa inte att just jag skulle utföra det här, men att hon sa att det här måste hända antingen du gör det eller någon annan.
Sensmoralen är att hon redan innan häktning
använder mordet på sin far att försöka sätta dit Bashir.