Om bara de där hillbilly-snutarna i Köping/Arboga (vilka det nu var som egentligen skulle tagit tag i det hela!) bara skött sitt jobb riktigt ordentligt från första början - så hade det här fallet aldrig behövt flippa ur helt som det till slut gjorde.
Alltså med mera mord och ännu mer elände.
Men snutar är bara människor (och tro för fan inte annat för Guds skull!) med sina fel och brister.
Och förutfattade meningar, då.
För offret i det här fallet var en finsk medelålders man som dessutom hade druckit pilsner innan han "drunknade".
Och den som anmälde drunkningsolyckan var en hysteriskt lipande svensk socialkärring.
Och då kan det ju bara finnas ett scenario ... eller?
Stereotyper a plenty.
Och vilka stereotyper vi talar om kan ju inte vara en större hemlighet för en normalt tänkande människa ...
Så snuten "orkade" nog inte lägga alltför mycket krut på ett så här enkelt fall när det begav sig.
Sedan när väl Pappa Batong/ambulanspersonal som var på plats vid mordstället den aktuella dagen väl kom till insikt, och det ett år efteråt eller så, att det där var nog ingen vanlig drunkningsolycka så var det ju givetvis försent.
Men ett vittnesmål måste man ju ändå ge.
Nä, snuten borde få sex pungsparkar - och där det verkligen känns! - och det av fem möjliga över hur (illa!) de skött det här fallet.
Gällande olika utpekade gärningsmän, förutom sin son, så finns det ju eg. en till redan innan häktning. Hon misstänker uppenbart inte bara utan vill lägga skuld på Bashir, typ slå två flugor i en smäll gällande mordet på sin far. Sen byter hon åsikt i Norge och vill återigen döda honom.
- JM ber MR mörda Bashir innan mordet på hennes far.
- JM säger till AB att hon misstänkte Bashir för mordet på sin far.
- JM ber AG skicka ett sms till henne för att polisen skulle misstänka honom vid en analys av mobilerna: " hon tyckte typ att vi skulle ge skulden till han eh till Bashir"
" det är nog bäst du skriver ett sms från mig till mamma då och säger säg till om Bashir"
- JM säger till MR i Norge att de ska dö i stort sett hela högen - hon tjatar på honom andra dagen " Även när vi var i Norge pratade hon om pratade om det och hon vände sig och sa att Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö."
" Hon sa inte att just jag skulle göra det här, men hon sa att det här måste hända antingen gör du det eller någon annan."
Vad var det Bashir hade gjort Johanna?
Hennes dödslista är ju i vart fall imponerande, MR skulle verkligen fått göra rätt för sig om han skulle ha fullföljt den.
Gällande olika utpekade gärningsmän, förutom sin son, så finns det ju eg. en till redan innan häktning. Hon misstänker uppenbart inte bara utan vill lägga skuld på Bashir, typ slå två flugor i en smäll gällande mordet på sin far. Sen byter hon åsikt i Norge och vill återigen döda honom.
- JM ber MR mörda Bashir innan mordet på hennes far.
- JM säger till AB att hon misstänkte Bashir för mordet på sin far.
- JM ber AG skicka ett sms till henne för att polisen skulle misstänka honom vid en analys av mobilerna: " hon tyckte typ att vi skulle ge skulden till han eh till Bashir"
" det är nog bäst du skriver ett sms från mig till mamma då och säger säg till om Bashir"
- JM säger till MR i Norge att de ska dö i stort sett hela högen - hon tjatar på honom andra dagen " Även när vi var i Norge pratade hon om pratade om det och hon vände sig och sa att Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö."
" Hon sa inte att just jag skulle göra det här, men hon sa att det här måste hända antingen gör du det eller någon annan."
Ingen dålig dödslista:
"Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö."
"...antingen gör du det eller någon annan."
Vilka är detta, är det känt? Är det videokillarna eller är det de som pucklade på desamma?
Eller är det ytterligare andra som rent av kan ha funnits till hands vid Akis tid?
Hon har lite skev syn på vår flyktingpolitik må jag säga.
Du har inte mött en person med psykopatiska drag, låter det som?
Personer som JM är oerhört bra på att manipulera andra för att få som de vill.
Detta genom en välutvecklad förmåga att läsa av andras känslor och identifiera deras svaga punkter.
Vid en ytlig kontakt verkar psykopaten väldigt trevlig och rejäl. Man får förtroende och berättar om sig själv. Detta utnyttjar psykopaten för att ljuga ihop berättelser som de flesta går på.
När man börjar ana oråd så har psykopaten redan förberett sig att dra / lurat någon annan att stötta hen / tagit tillbaka sin lögn och planterat bevis för att det var du som missförstod alltihop.
Lyckas psykopaten inte med skamlöst ljugande så tar hen till känslomässig utpressning, hot och våld.
Jorå, jag har mött ett par stycken av den sorten. En är ingift i min släkt och den andra finns på jobbet. Jag känner direkt av när de kommer förbi i min värld och vet precis hur att hålla dem på lagom avstånd. Inte bjuda in men inte heller förarga, det är min melodi och funkar utmärkt för att inte "bli dragen vid näsan".
Folk är generellt för godtrogna och för lite cyniska.
Och de som psykopaten inte kan manipulera ser de till försvinner ur deras tillvaro. Vanligtvis genom utfrystning etc.
Ja det är sant. De två som jag mött IRL har slutat adressera mig efter ett tag och har istället gått "all in" på andra.
Skönt det, för min del får de gärna hålla sig på avstånd och jag har hållit upp ett varningens finger till de andra men de verkar ha svårt att lyssna.
De tror gott om alla människor och ser inte igenom skiten. Sen står de där grundlurade...
Ingen dålig dödslista:
"Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö."
"...antingen gör du det eller någon annan."
Vilka är detta, är det känt? Är det videokillarna eller är det de som pucklade på desamma?
Eller är det ytterligare andra som rent av kan ha funnits till hands vid Akis tid?
Hon har lite skev syn på vår flyktingpolitik må jag säga.
Här är MRs version, finns i Protokollbilaga Dialogförhör 2017-02-09:
Mt Jag har någonting, men det är inte, det gäller det som har hänt innan det. Det är att
Johanna hade planerat att döda någon annan som heter Chalet.
Fhl Vem är det?
Mt En gammal arbetskollega som dom har jobbat tillsammans i Eskilstuna.
Fhl Hur skulle hon göra då?
Mt Att hemma dom började prata om det att på något sätt få undan Chalet så att han ska
inte skapa (ohörbart).
T Ursäkta, jag hörde inte så det är bara.
Mt Och sen det, hon pratade om, det skulle Jafar skulle utföra, antingen hitta någon som
kan utföra det här eller han själv skulle göra det.
Fhl När pratade de om det?
Mt Jag kom inte exakt datum och sånt där, men just i samband med att dom hade den här
sexfilmen hade kommit ut.
Fhl Vilka var mer där när Johanna pratade om det här?
Mt Jag hade satt mig på bordet och sen dom pratade med, hon pratade med Jafar och jag
frågade Jafar, hörde jag rätt det jag hörde? Och Jafar sa, ja hon har blivit knäpp. Så jag
liksom trodde liksom det är bara egentligen någonting dom har pratat om så det skulle
inte hända någonting.
Fhl Hur verkade Jafar när Johanna bad honom att göra det här?
Mt Dom höll på, liksom dom var lite arga på varandra och sen höll på och argumentera
med varandra på ett lite argt sätt och då pratade dom hur det skulle bli och sen hur
man skulle göra något sånt.
Fhl Hur planerade de att göra det då?
Mt Ja dom skulle egentligen hitta på nåt, antingen skicka nån med vapen eller egentligen
bara någon att slå ihjäl honom så att han skulle inte liksom störa Johanna längre. Och
det enda Johannas snack, det bara handlade om att han ska dö.
Fhl Varför skulle han dö?
Mt För att han hade blivit, det hade blivit så egentligen att hon hade blivit arbetslös, blivit
av med jobbet och sen just den här filmen, sexfilmen, det har varit en film på grund av
Chalet, Chalet har varit inblandad för att sprida den.
T Ursäkta, jag måste bara fråga.
Mt För att Beshir, Sami och Nasser, dom hade planerat att fixa den här filmen och sen
skulle dom lämna över den till socialen för att den skulle spridas.
Fhl Skulle Jafar få nå betalt för att han hjälpte Johanna?
Mt Jo Johanna sa till honom att jag ska hjälpa dig, jag ska ge dig pengar.
Fhl Hur mycket pengar pratade hon om, vet du det?
Mt Det belopp jag hörde Johanna säga Jafar var inte med, han sa, det det här är ingenting för
att utföra nå sånt. Johanna pratade om 100 000 - 200 000, det är det belopp dom
pratade om och Jafar svarade bara att egentligen vem som helst skulle utföra en sån
gärning skulle inte gå med på mindre än en miljon.
Fhl Och varför blev det inte av det här?
Mt För att egentligen det var Jafar som var osäker och sen lyckades säga, jag vill inte
utföra. Jag har blivit också tillfrågad att skulle utföra, göra den gärningen, frågade
personligen till mig, skulle jag kunna utföra en sån grej, jag sa nej.
Fhl Så hon har även frågat dig om du kunde hjälpa henne?
Mt Ja.
Fhl Mörda Chalet?
Mt Ja.
Fhl Men du sa nej?
B.fhl När frågade hon dig? När ställde hon frågan till dig?
Mt Innan jag skulle gå till Sami och Nasser, jag skulle till dom och sen prata om den här
sexfilmen.
B.fhl Så det var inte vid samma tillfälle som när Jafar var där?
Mt Nej.
Fhl Utan det var när du åkte till Göteborg?
Mt Och jag nämnde det för Sami och Nasser att Johanna hade planer för att döda Chalet
och jag förklarade också att hon har frågat mig att jag skulle göra något sånt mot er
också. Så jag sa till dom att låt bli den här filmen och sånt där och lyssna inte på
Chalet och Beshir för att det kan, någonting kan hända er. Och att Beshir och Chalet
har varit här i tio, femton år, Johanna är född här så hon kan göra mycket, mycket mer
än vad dom andra kan.
Fhl Och Chalet, det är han som brukar ibland kallas för Kalle som jobbade tillsammans
med Johanna på det här hemmet i Arboga?
Mt Ja.
Fhl Det är den killen?
Mt Ja.
Fhl Vet du någonting mera om det här?
Mt Det var egentligen planerat och det skulle egentligen utföras, hade det inte blivit just
det här med hennes föräldrar den här skulle ha hänt. Även när vi var i Norge hon
pratade om det och hon vände sig och sa att Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö.
Det är dom som har skapat problem i mitt liv, annars mitt liv skulle inte ha blivit så
och det enda rätta för dom det är att dö.
Fhl Sa hon så till dig?
Mt Ja.
Fhl Och det var när ni fanns i Norge innan polisen grep er?
Mt Ja.
Fhl När Johanna hade varit i Thailand?
Mt Efter att dom hade kommit tillbaka från Thailand, vi var i Norge, inte första dagen
men då andra dagen hon sa det.
Samir o Nasser är de i sexfilmen (enl JM hade hon bara sex m S o N filmade), Chaled (Calle) hade hon haft planer att starta företag med. Bashir är fd släkt till C (varit gift med Cs syster tror jag det var).
Varför har man inte kiselalgsmetoden som standard vid oklara drunkningar? Det är den stora frågan tycker jag. Ybo säger ju i den första obduktionen: "till styrkande bl a att dödssättet bedöms som oklart och att undersökningsfynden talar för drunkning."
Alltså oklart, varför då inte använda en känd metod? En metod som kommer upp direkt jag som vanlig dödlig googlar, tom på svenska? (Bla i L Labbes Medicinkompendier). Klarade man inte av att tänka så långt som att han kunde ha dränkts i annat vatten?
Jag röstar också på att " kiselalgsmetoden" ska bli obligatorisk vid oklara drunkningsfall
Det finns ju reglemente för att hjärnan inte ska behöva vara med alla dagar. Och de är en halv pluton med folk om man räknar var och en av dem hade med saken att skaffa. Eller i alla fall några stycken.
Det är lite synd.
Kanske hade kräftpremiärats på håll?
Det är väl lite synd att racka ner på folk som tyckt sig gjort sitt bästa i ett svårt ögonblick -- utan vi kanske närmare vet alla omständigheter. Men det måste ju hursomhelst finnas en ansvarig som man kan fråga om vad det var som gick snett.
Well, du tänker så.
Inte jag.
För folk är faktiskt alltid dummare än man tror - och det gäller även snutar.
Och när dom (snuten) fick höra att en full finne hade hittats död drunknad i en sjö - så avskriver vi det här fortast möjligt som en drunkningsolycka och inget annat.
Här är MRs version, finns i Protokollbilaga Dialogförhör 2017-02-09:
Mt Jag har någonting, men det är inte, det gäller det som har hänt innan det. Det är att
Johanna hade planerat att döda någon annan som heter Chalet.
Fhl Vem är det?
Mt En gammal arbetskollega som dom har jobbat tillsammans i Eskilstuna.
Fhl Hur skulle hon göra då?
Mt Att hemma dom började prata om det att på något sätt få undan Chalet så att han ska
inte skapa (ohörbart).
T Ursäkta, jag hörde inte så det är bara.
Mt Och sen det, hon pratade om, det skulle Jafar skulle utföra, antingen hitta någon som
kan utföra det här eller han själv skulle göra det.
Fhl När pratade de om det?
Mt Jag kom inte exakt datum och sånt där, men just i samband med att dom hade den här
sexfilmen hade kommit ut.
Fhl Vilka var mer där när Johanna pratade om det här?
Mt Jag hade satt mig på bordet och sen dom pratade med, hon pratade med Jafar och jag
frågade Jafar, hörde jag rätt det jag hörde? Och Jafar sa, ja hon har blivit knäpp. Så jag
liksom trodde liksom det är bara egentligen någonting dom har pratat om så det skulle
inte hända någonting.
Fhl Hur verkade Jafar när Johanna bad honom att göra det här?
Mt Dom höll på, liksom dom var lite arga på varandra och sen höll på och argumentera
med varandra på ett lite argt sätt och då pratade dom hur det skulle bli och sen hur
man skulle göra något sånt.
Fhl Hur planerade de att göra det då?
Mt Ja dom skulle egentligen hitta på nåt, antingen skicka nån med vapen eller egentligen
bara någon att slå ihjäl honom så att han skulle inte liksom störa Johanna längre. Och
det enda Johannas snack, det bara handlade om att han ska dö.
Fhl Varför skulle han dö?
Mt För att han hade blivit, det hade blivit så egentligen att hon hade blivit arbetslös, blivit
av med jobbet och sen just den här filmen, sexfilmen, det har varit en film på grund av
Chalet, Chalet har varit inblandad för att sprida den.
T Ursäkta, jag måste bara fråga.
Mt För att Beshir, Sami och Nasser, dom hade planerat att fixa den här filmen och sen
skulle dom lämna över den till socialen för att den skulle spridas.
Fhl Skulle Jafar få nå betalt för att han hjälpte Johanna?
Mt Jo Johanna sa till honom att jag ska hjälpa dig, jag ska ge dig pengar.
Fhl Hur mycket pengar pratade hon om, vet du det?
Mt Det belopp jag hörde Johanna säga Jafar var inte med, han sa, det det här är ingenting för
att utföra nå sånt. Johanna pratade om 100 000 - 200 000, det är det belopp dom
pratade om och Jafar svarade bara att egentligen vem som helst skulle utföra en sån
gärning skulle inte gå med på mindre än en miljon.
Fhl Och varför blev det inte av det här?
Mt För att egentligen det var Jafar som var osäker och sen lyckades säga, jag vill inte
utföra. Jag har blivit också tillfrågad att skulle utföra, göra den gärningen, frågade
personligen till mig, skulle jag kunna utföra en sån grej, jag sa nej.
Fhl Så hon har även frågat dig om du kunde hjälpa henne?
Mt Ja.
Fhl Mörda Chalet?
Mt Ja.
Fhl Men du sa nej?
B.fhl När frågade hon dig? När ställde hon frågan till dig?
Mt Innan jag skulle gå till Sami och Nasser, jag skulle till dom och sen prata om den här
sexfilmen.
B.fhl Så det var inte vid samma tillfälle som när Jafar var där?
Mt Nej.
Fhl Utan det var när du åkte till Göteborg?
Mt Och jag nämnde det för Sami och Nasser att Johanna hade planer för att döda Chalet
och jag förklarade också att hon har frågat mig att jag skulle göra något sånt mot er
också. Så jag sa till dom att låt bli den här filmen och sånt där och lyssna inte på
Chalet och Beshir för att det kan, någonting kan hända er. Och att Beshir och Chalet
har varit här i tio, femton år, Johanna är född här så hon kan göra mycket, mycket mer
än vad dom andra kan.
Fhl Och Chalet, det är han som brukar iblrand kallas för Kalle som jobbade tillsammans
med Johanna på det här hemmet i Arboga?
Mt Ja.
Fhl Det är den killen?
Mt Ja.
Fhl Vet du någonting mera om det här?
Mt Det var egentligen planerat och det skulle egentligen utföras, hade det inte blivit just
det här med hennes föräldrar den här skulle ha hänt. Även när vi var i Norge hon
pratade om det och hon vände sig och sa att Sami, Beshir, Chalet, Nasser, alla ska dö.
Det är dom som har skapat problem i mitt liv, annars mitt liv skulle inte ha blivit så
och det enda rätta för dom det är att dö.
Fhl Sa hon så till dig?
Mt Ja.
Fhl Och det var när ni fanns i Norge innan polisen grep er?
Mt Ja.
Fhl När Johanna hade varit i Thailand?
Mt Efter att dom hade kommit tillbaka från Thailand, vi var i Norge, inte första dagen
men då andra dagen hon sa det.
Samir o Nasser är de i sexfilmen (enl JM hade hon bara sex m S o N filmade), Chaled (Calle) hade hon haft planer att starta företag med. Bashir är fd släkt till C (varit gift med Cs syster tror jag det var).
Okej, stort tack!
Chaled och Beshir går då möjligen lite längre tillbaka i historien. Väl tveksamt om de haft med Aki att göra och det har väl polisen säkert tittat på. (Man drar ju inte på sig sånt sökarljus om man kan undvika det -- troligare då att deras intresse är mer "akademiskt".
Sen är det ju svårt att bedöma JJ härutifrån, men han har ju då den goda smaken att begära en miljon. Vilket uttaget i frysar och diskmaskiner blir en hel del vitvaror förstås. 😄 Ssk för en som själv sitter inne.
Men fick han en "Million" för Aki? Det är 10.000:--frågan.
För folk är faktiskt alltid dummare än man tror - och det gäller även snutar.
Och när dom (snuten) fick höra att en full finne hade hittats död drunknad i en sjö - så avskriver vi det här fortast möjligt som en drunkningsolycka och inget annat.
Äckligt men sant.
Här räknar vi inte några alger i onödan ...
Om du drar av lite hos dig och lägger på lite hos mig så kanske vi åtminstone hamnar i samma bunke. Jag skulle inte uttrycka mig så kategoriskt, för det speglar inte verkligheten riktigt bra.
Din första hela påståendesats har en logisk svag punkt...