2017-07-04, 12:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Champagneoclock
Nu kan jag ha fel, men det var väl så att polisen inte ansåg att det förelåg misstanke om brott och att du som du säger IF skulle begära att åklagaren öppnade upp en FU. Men den sattte ju fart först när mordet på pappen och mordförsöket på amman skett. Hur menar du att polisen skulle ha span på en person som inte var misstänkt?

Jag hade skrivit en utförlig harang här, men batteriet tog slut och världen går möjligen miste om den. Så kan det vara.

Slutklämmen var att om det ens finns minsta misstanke om att if:s brev inte skrevs till JM av dumhet utan som avsiktligt försök till brottsprovokation så borde det vara nog för att göra om regelverket för att undvika liknande situationer i framtiden. Så att polisen kan få tillräckligt misstänkta personer att spana på.
Citera
2017-07-04, 12:49
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När Aki drunknade så var det polisen i Köping och räddningstjänst från Arboga som kopplades in först.

2015-10-01 skrev Mikael Erisson (på Utredning l LPO V, Mälardalen) så här:

"Dödsfall, Hjälmaren
I aktuellt ärende har information inkommit samt omständigheter som talar emot en naturlig drunkning inkommit som gör att det finns anledning att fundera på omständigheterna i ärendet.

Försäkringsbolaget IF har tagit kontakt med utredande personal och lämnat uppgifter som tidigare inte var känt. Uppgiften gör gällande att en livförsäkring tecknats på den avlidne och frun Johanna de 14/1 2015. Det som sedan IF reagerar på är att Johanna Möller redan så tidigt som fyra dagar efter dödsfallet kommer in med en begäran att lyfta livförsäkringen. Det normala utifrån andra liknande ärenden är enligt IF att det brukar dröja upp mot 3-4 månader innan en sådan begäran lämnas in. Till saken hör också att vid tecknandet av livförsäkringen så var både den avlidne Aki och Johanna uppsatta som försäkringstagare men premien får Johannabetalades aldrig in till IF varvid hennes livförsäkring förföll i början på mars 2015.

Vidare så finns omständigheter på platsen för dödsfallet som kan till viss del tyckas var oklara. Aki var vid händelsen bedömd som fullt frisk och simkunnig. Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades. Djupet på platsen där han anträffades var någonstans mellan 1-1,5 meter och alldeles intill bryggan. Någon konkret uppgift om att han var suicidbenägen finns inte och ej heller om att han lider av någon allvarlig sjukdom. Dessa omständigheter gör ärendet svårbedömt utifrån hur själva drunkningen har gått till.

Frågeställningar som finns är flera och då med inriktningen om att försöka få svar på om det finns någon annans påverkan till Akis drunkning."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.

"Johanna ligger bakom"
Så här skriver Lars Rogenfelt, polis i Köping, efter att ha träffat Akis föräldrar och systrar, 2015-08-11:

"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Fanns det ens några fiskeredskap/nät när man hittade Aki död?
Citera
2017-07-04, 12:54
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Vid läkarbesöket 150526 var han 173 cm och vägde 84,8 kg vilket faktiskt klassade honom som överviktig (enl BMI).

Var han bara 1,73? Det är ju en kortis. Hade han spelat hockey hade han haft svårt att slå sig in i NHL.

Det gör kanske inte avgörande skillnad men ger ju åtminstone en del mindre fördel i kraftmoment, och armlängd, och vad skillnaderna mer kan ligga i.
Citera
2017-07-04, 12:56
Medlem
Champagneoclocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag hade skrivit en utförlig harang här, men batteriet tog slut och världen går möjligen miste om den. Så kan det vara.

Slutklämmen var att om det ens finns minsta misstanke om att if:s brev inte skrevs till JM av dumhet utan som avsiktligt försök till brottsprovokation så borde det vara nog för att göra om regelverket för att undvika liknande situationer i framtiden. Så att polisen kan få tillräckligt misstänkta personer att spana på.
Jag förstår inte vad menar. Men att göra om ett regelverk vilket innebär att polisen får sätta span och avlyssna personer som inte är misstänkta pga av arbogafallet kommer inte att bli verklighet
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Håller helt med.
Det gäller att se på fallet med friska ögon som om inte mordet på Göran och mordförsöket på Anki hade skett. Då menar jag för rättssäkerhetens skull. Alla domar är ju mer eller mindre prejudicerande. Jag tror inte att tingsrätterna regelmässigt dömer en massa morddomar på köpet sas "när vi ändå håller på". Men det kan ju bli känslomässigt samtidigt som morddomen på föräldrarna visar att hon är kapabel. Det gör det mer plausibelt än om Aki-mordet behandlades först och "ensamt".

Det är också viktigt att det verkligen är hon. Inte för att hon ska sitta inne, det kommer hon ju att göra ändå. Men annars kan det ju finnas en annan mördare där ute som nu slipper undan och kan göra det igen. I teorin gällande rättssäkerhet i allmänhet alltså.

Jag tänker osökt på "Dr Brasa". Var och en av alla märkliga bränder, inköp av tändvätska, utlåning av bilar, fusk i läkarutbildningen osv kan kanske förklaras men tillsammans blir det för mycket.
Att åtal är sammanslaget är inte underligt då mycket överlappar kring samma gärningskvinna, men det ska givetvis bedömas separat. Det som dock ligger henne till last är MO.
Hon ska även bindas till plats och det gör hon själv via master och eget ordval.

Angående fetat:
Ja, förutsatt att ett brott har begåtts, att kiselagerna håller ställningarna, så handlar det om om sannolikhetsbedömning; en sammanvägning av allt. JM är inte trovärdig på en fläck oavsett mordet på Göran.

Från det ena till det andra.
Vet inte riktigt hur AH argumenterade om frånvaron av skador. hon anser att han, vid mord, ska ha kastats över räcket på bryggan men tycks glömma den utstickande delen där båten vanligtvis är förtöjd, där han återfanns.
" (...) och kastats över det höga räcket utan att alls få någon som helst skada på kroppen."
Citera
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc

Jag tror att det fanns kräftburar längre ut. En i räddningspersonalen var ut med båt och lyfte upp någon bur, ca 50 meter ut från bryggan. Jag tror att det också låg ett nät på botten någonstans.

Vem som lade ut fångstredskapen och när får väl anses som oklart.

Jag tror att allt plockades upp när JM, JJ, JB, AG och tvillingarna var ut till Granliden ca två veckor efter mordet på Aki.

Citera
2017-07-04, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc

Det du citerar är det första jag sett som verkligen (möjligen) påstår att ett nät fanns utlagt, förutom då visst mummel från JM.
Citera
2017-07-04, 12:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag tror att det fanns kräftburar längre ut. En i räddningspersonalen var ut med båt och lyfte upp någon bur, ca 50 meter ut från bryggan. Jag tror att det också låg ett nät på botten någonstans.
Nät på botten?
Citera
2017-07-04, 13:03
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nät på botten?

Så har jag uppfattat det. Om jag har förstått rätt så handlar det om en metod att fånga kräftor som jag inte känner till, men som någon i tråden berättat om. Man lägger nätet på botten, lägger på mat till kräftorna och lyfter upp nätet med kräftor.

Hade det varit jag så hade jag fångat betesfisk med nätet och sedan stoppat betesfisk i kräftburarna.

Citera
2017-07-04, 13:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Så har jag uppfattat det. Om jag har förstått rätt så handlar det om en metod att fånga kräftor som jag inte känner till, men som någon i tråden berättat om. Man lägger nätet på botten, lägger på mat till kräftorna och lyfter upp nätet med kräftor.

Hade det varit jag så hade jag fångat betesfisk med nätet och sedan stoppat betesfisk i kräftburarna.
Nu fattar jag inte vad du menar - man agnar väl själva kräftburarna med fisk som i sin tur fångas i nät dess innan?
Det är väl detta som nätet var utlagt för och då faller både nät och kräftfiske då hon påstår burarna las ut på kvällen.

För övrigt finns det väl ingenting som kopplas till nåt fiske för Akis del på kvällen.
Senast redigerad av develi 2017-07-04 kl. 13:19.
Citera
2017-07-04, 13:15
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Ja det är det där med anstiftan om man inte har en mördare. Som sagt var alla domar är mer eller mindre prejudicerande.

Linda Cheng-fallet visar ju att det inte går att döma en mördare utan ett mord.
Här har vi flyttande av död kropp som inte dött naturligt.

Hur hade det varit med Knutbypastorn om man inte hade fått fast barnflickan t ex?

Det kan kanske rädda livet på en del "torpeder" om det inte krävs en identifierad mördare för att kunna döma till anstiftan.

Det viktiga fallet där tre gärningsmän dömdes tillsammans för mord fastän alla nekade och skyllde på varandra var ett tidigare otänkbart scenario. Men ett framsteg i rättsskipningen som kanske kan tillämpas här.

Nä det är inte lätt -- hur man än gör så får det konsekvenser på rättsuppfattning och påföljdsuppfattning. Min "magkänsla" i det här fallet säger dock att man ändå ganska snart kommer kunna krama en ganska sannolik bild av händelserna ur kvarvarande misstänkta. Det räcker för mig med en "negativ" sådan, dvs att/om det kan anses orimligt att dessa deltagit alls.

Den som borde ha mest intresse av att förklara sig, JJ, borde också vara den som har den minst personligt präglade kopplingen till JM. Vilket inger hopp. Kommer det fram nyheter i detta så kommer de nog ganska snart på beskedet den 7 aug.
Citera
2017-07-04, 13:22
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Precis. Och man känner igen hur hon i sin egen förvrängda verklighet även beskrev sin far som mer eller mindre döende. Är det hennes egen "License to kill"?

Ja självrättfärdigandet (som självbedrägeri) kopplar in och tuggar på, det är tydligt: Jag vill, jag kan, jag vågar -- jag får.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in