2017-07-04, 11:36
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
IF misstänkte oegentligheter. Dom misstänkte mord och försök till grovt bedrägeri. Dom polisanmälde.

Det finns tydligen ingen lag i Sverige som säger att polisen måste bry sig om en anmälan om mord och försök till grovt bedrägeri. Det var ju först efter att IF överklagade till åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg som det inleddes en utredning av mordet på Aki. 13 månader efter mordet.

Borde det finnas en lag som förbjuder polis och åklagare att ignorera anmälningar om grova brott?

Man frågar sig för det första om polisen i Eskilstuna och polisen i Arbogatrakten är helt olika myndigheter. Särskilt under sommar och sensommar.

Sen undrar man om if borde få göra som de gjorde utan att gå via polisen på något sätt. Eller, om det har skett, varför inte JM hårdbevakades i augusti 2016.

Var felet än ligger så ser det mycket illa ut.
Citera
2017-07-04, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Utmärkt genomgång! Skulle insisterat på detsamma själv om det rätten ansett annorlunda. Det finns helt enkelt inte utrymme för andra tolkningar. Kiselalgssaken bör ju skrivas, vad gäller halter och kontaminering från miljön, men jag har också uppfattat det som att en regelrätt drunkning eller dränkning i Hjälmaren hade givit ett otvetydigt utslag på en väldig omfattning kiselalger i de av AP:s organ, blod och sannolikt även lungor etc som direkt tar emot vatten vid en drunkningskvävning. Och att detta, dvs. frånvaron av kiselalger, är bevis på död på annan plats, på annat sätt (än olycka), och i sammanhanget indicium på att han bragts om livet.

Sen att själva mordets utförande inte kunnat påvisas är en sak. Det lär ju dock inte vara fullt unikt vid ett kvävningsmord. Men lägger man till alla indicieförhållanden runt om så ger ju den samlade bilden vad gäller anstiftansanklagelsen i det här fallet en tyngd nästan i paritet med att JM och AP påträffats i ett låst rum.

Om man sen även väger in vad som är rimligt att tro om ev andra, oberoende, gärningsmän och tillvägagångssätt samt även bedömer -- möjligen vid sidan av vad rätten har att överväga -- vilka ansträngningar som den åtalade har gjort för att kommunicera sin oskuld, ja, då låses dörren i mina ögon definitivt.

Den oklara biten, om någon annan varit behjälplig, om någon annan utfört kvävningen, är naturligtvis oerhört viktig, särskilt om det är ur hennes egen familj, men vore det upp till mig skulle jag döma henne för anstiftan utan att blinka. Sen är det då frågan (som varit på tal) om GW och HR anser att det går att döma ngn till anstiftan utan att ha ett mordscenario och en mördare fullt klart för sig. I det här fallet skulle jag säga att det går, även om det inte är önskvärt. En tung anledning till det är att det i högsta grad ligger i rättvisans intresse att klarlägga om JM även involverat sina barn och svärson i mordet och på vilket sätt. Naturligtvis ska alla mördare jagas, men en köpt mördare vilken som helst kan ändå inte jämföras med det moraliska underskottsvärdet i att ha förlett sina barn.

Ja det är det där med anstiftan om man inte har en mördare. Som sagt var alla domar är mer eller mindre prejudicerande.

Linda Cheng-fallet visar ju att det inte går att döma en mördare utan ett mord.
Här har vi flyttande av död kropp som inte dött naturligt.

Hur hade det varit med Knutbypastorn om man inte hade fått fast barnflickan t ex?

Det kan kanske rädda livet på en del "torpeder" om det inte krävs en identifierad mördare för att kunna döma till anstiftan.

Det viktiga fallet där tre gärningsmän dömdes tillsammans för mord fastän alla nekade och skyllde på varandra var ett tidigare otänkbart scenario. Men ett framsteg i rättsskipningen som kanske kan tillämpas här.
Citera
2017-07-04, 11:52
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hilding2
Det är nästan spöklikt, nu när man ser det framför sig. Aki är livrädd för Johanna. Hon hotar honom och beter sig beräknande och säger elaka och konstiga saker. När han reagerar eller går runt och tiger och försöker fatta vad som händer är det är Aki som är onormal/psykopat.
Ytterligare klockren inblick i det här avlyssnade samtalet (Tilläggsprotokoll I 2017-03-09.pdf):
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
J: Det är väl lika bra att du tar en överdos? Så du slipper livet. J Det är väl lika bra att du tar en överdos? Så att du slipper leva. Du harju ett så hemskt liv.
M (Ohörbart)
J Ja? Ta en spruta. Spruta. Tsch. Så att du svimmar av för evigt så slipper du ju livet. Det är ju synd om dig. Du harju så svårt liv. Mm.
M (Ohörbart)
J Jag kan köpa en spruta till dig. Mm. Heroin.
M Vad ska vi göra?
J Ja M (Ohörbart) det är inget problem (ohörbart) --~
B Så blir det Mohammad, visst mamma?
J Mm, ja. Det är väl lika bra att vi gör det på en gång? S
M En gång?
J Så slipper du lida. Du har ju så jobbigt liv. Eller hur? Ditt liv är ju så hemskt.
M Mm.
J Du har en svensk kvinna. Som älskar dig men du sabbar det genom att hålla på med sådant där. Vet du hur många som är avundsjuka på dig? Du bara garvar.
B Du är ingen bra pappa, visst?
M Ja, jo.
Vet nån vem B (barn) är som assiterar, kan det vara våta hunden Julia ?

Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Jag lyssnade i går igen på henne i några av inspelningarna från rätten samt de avlyssnade samtalen i hennes bil....
Var finns de inspelningarna att höra ? Nån borde lägga upp en youtube kanal.
Citera
2017-07-04, 11:56
Medlem
Lonnrots avatar
[quote=Hilding2|61133592]
Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Å andra sidan vem har sagt att Johanna är smart ? detta är typen som tänker "[i]jag kan manipulera folk, jag behöver inga hjärnceller

Ja det så klart. Men ändå.
Det är ingen slump att hon har bråttom och att Aki ligger grunt osv. Där har hon tänkt till så att inget ska gå fel så pengarna uteblir/fördröjs.
Det intressanta är att hon totalt bortser från att folk har magkänsla och blir misstänksamma. Ungefär som alkisen som inte fattar att folk direkt märker att han dricker på jobbet och sedan har ögonen på sig.

Det är nog som du säger hon är ointelligent men tror att hon är smart. Hybris i kombination med tidigare framgångar.

Hon klarade sig synbarligen från polisiära misstankar i fallet AP under ett år. Eller om nu arbogapolisen remitterar en del av sina arbetsuppgifter till If? Det är visst gamla poliser som jobbar vid if så då kanske det är i sin ordning?

Eller så levde hon på sin grötmyndiga stil och hennes och familjens ev renommé i trakten skötte resten.

Det borde utredas varför inte misstankarna slog in meddetsamma där när AP hittades.

Jag misstänker f.ö. att JM vid dumpningen av kroppen -- om än ensam eller med bistånd från lejd mördare -- starkt kringskars av de omständigheter som var för handen just där och då. Sannolikt ville hon att kroppen skulle hittas, och att hon kanske skulle kunna "prata bort" en del frågor redan där och alltså minska fokus på liket och fyndplatsen, men det är också högst troligt att det var omöjligt att sätta igång och ro ut kroppen på sjön och dylikt. Det skulle kunna innebära nya oförutsedda problem. Ändå hade man kanske tyckt att något mer originellt än att knuffa ner från bryggan borde ha övervägts.
Citera
2017-07-04, 11:57
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Det är, för mig, så oerhört fascinerande med JMs behov av att så fort en tanke/ide dyker upp i huvudet SÅ MÅSTE DEN UT! Finns där ingen att kommunicera den till muntligt så blir det lappar och brev. För ut ska tankarna. Inte ens när hon misstänker att de är avlyssnade har hon förstånd till att hålla tyst utan babblar glatt på till en MR som säkert inte förstår ens hälften av vad hon säger.

Lika vid intervjusituationen efter första anhållandet, "inga kommentarer" börjar hon med. Å sen kommer svadan som ett självspelande piano.

Mönstret med detta ser vi i allt från mötena med IF fram till rättegången där hon gör en grand finale med breven till AM och AB. Alltså, suck på att vara hennes försvarare. Tror AH behöver en lång semester efter detta spektakel!
Jag håller eg. helt och hållet med dig, men jag tror att hon ev. trodde att det bara var deras telefoner som var avlyssnade. Bilen och hotellrummet var kanske "skyddade" zoner ?
Citera
2017-07-04, 12:03
Medlem
Börjar fundera.
Ouppklarade mord är en sak, men både Johanna Möller och Knutbypastorn ger en otäck känsla av att det kan finnas en mängd dödsfall som inte är det de ser ut att vara.
Har för mig att LGW har mumlat något liknande tidigare.
Ingen hade hört talas om Knutbypastorns första fru om han inte hade gjort det igen
Varför gjorde han det igen? Jo han var tvungen. Han kunde inte skilja sig och bhålla sin dominanta plats i församlingen. Likt Johanna så tänker han: "det har ju funkat förr". Han får hybris och tror precis som Johanna att om man inte mördar själv så kan man inte dömas.

Om Johanna hade lyckats bättre med sina försäkringsbedrägerier så hade hon kanske inte behövt ge sig på föräldrarna. Då hade Akis död kanske slunkit igenom som "konstig".

Undrar hur många liknande sas första-mord som finns, utan att andra-mordet avslöjar det första.

Egentligen borde alla dödsfall/olycksfall utredas avseende motivbild istället för att en lokal, överbelastad ordningspolis ska avgöra om dödsfallet kan vara misstänkt utgående från dödsorsak.
Kunde kanske göras snabbt och smidigt om man utarbetar några fasta rutiner angående vilka som bör frågas och vilka frågor som bör ställas till respektive person. Kan nog ge mer än random dörrknackning.
Citera
2017-07-04, 12:12
Medlem
Kallixs avatar
Citat:
Joo, en reflektion till...

Med JM:s sinne för ordning och reda o.a. så var nog inte en förvärrad crohn-sjuk vad hon helst hade önskat sig som far till sina två plus fyra barn. Vare sig han var biologisk far eller ej. Nu är det ju sannolikt att JM gjorde honom värre än nödvändigt i flera avseenden, men man kan kanske lätt föreställa sig att JM trodde att det var mest problem att vänta framöver. Minns farfadern som blev dräpt för sin strupkräfta.

Här gällde det att handla snabbt tänkte kanske JM, innan symptomen blir ett hinder. Det brådskar! Vi tar det vi får.
Precis. Och man känner igen hur hon i sin egen förvrängda verklighet även beskrev sin far som mer eller mindre döende. Är det hennes egen "License to kill"?
Citera
2017-07-04, 12:21
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Var finns de inspelningarna att höra ? Nån borde lägga upp en youtube kanal.

Här finns några.
Börjar med de hemliga avlyssningarna som avslöjade henne.
Sen lite annat smått o gott, som när hon säger att hon "nog är väldigt attraktiv i media" när hon och MR nyss släppts ut i början. Hon pratar ungefär som en speedad tonåring med noll självkritik eller distans. Hon är liksom världens centrum, att hennes pappa mördats och mamman varit nära att dö är liksom sekundärt - stackars lilla Johanna som suttit häktad i tre dagar nästan som en mördare.

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220313

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220289

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220272

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/214828
Citera
2017-07-04, 12:25
Medlem
[quote=Hilding2|61134241]
Jag undrar om hon har övervägt andra, bättre metoder. Tyvärr tror jag inte hon förstår att hennes metod inte är så bra.
Om man beaktar de två olika utfallen:

1. Jag tjänar några miljoner om allt går i lås
2. Jag får livstids fängelse.

Så skulle i alla fall jag lägga ner ganska mycket möda på att nr. 2 inte på något sätt kan hända. Mycket viktigare än att nr 1 funkar. Dvs offra några procents chans att få pengarna säkert och snabbt mot att HELT säkert inte åka fast. Inte tvärt om.
Johanna tänkte nog inte så. Som du säger var det bråttom, men jag tror att hon inte funderade så mycket på konsekvenserna av varje delmoment och vilken totaleffekten skulle bli.
Citera
2017-07-04, 12:28
Medlem
anothes avatar
Citat:
Hon klarade sig synbarligen från polisiära misstankar i fallet AP under ett år. Eller om nu arbogapolisen remitterar en del av sina arbetsuppgifter till If? Det är visst gamla poliser som jobbar vid if så då kanske det är i sin ordning?

Eller så levde hon på sin grötmyndiga stil och hennes och familjens ev renommé i trakten skötte resten.

Det borde utredas varför inte misstankarna slog in meddetsamma där när AP hittades.

Jag misstänker f.ö. att JM vid dumpningen av kroppen -- om än ensam eller med bistånd från lejd mördare -- starkt kringskars av de omständigheter som var för handen just där och då. Sannolikt ville hon att kroppen skulle hittas, och att hon kanske skulle kunna "prata bort" en del frågor redan där och alltså minska fokus på liket och fyndplatsen, men det är också högst troligt att det var omöjligt att sätta igång och ro ut kroppen på sjön och dylikt. Det skulle kunna innebära nya oförutsedda problem. Ändå hade man kanske tyckt att något mer originellt än att knuffa ner från bryggan borde ha övervägts.
Arbogapolisen är förmodligen trötta kling-och-klangare som hellre tänker på öppna landskap, havet och egenkryddat brännvin. Sista de vill ha är arrangerade mord och psykdrama på sitt bord. If däremot stod på sig, att de överklagade nedläggningsbeslutet visar att det fanns gedigna misstankar.
Citera
2017-07-04, 12:35
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Man frågar sig för det första om polisen i Eskilstuna och polisen i Arbogatrakten är helt olika myndigheter. Särskilt under sommar och sensommar.

Sen undrar man om if borde få göra som de gjorde utan att gå via polisen på något sätt. Eller, om det har skett, varför inte JM hårdbevakades i augusti 2016.

Var felet än ligger så ser det mycket illa ut.

När Aki drunknade så var det polisen i Köping och räddningstjänst från Arboga som kopplades in först.

2015-10-01 skrev Mikael Erisson (på Utredning l LPO V, Mälardalen) så här:

"Dödsfall, Hjälmaren
I aktuellt ärende har information inkommit samt omständigheter som talar emot en naturlig drunkning inkommit som gör att det finns anledning att fundera på omständigheterna i ärendet.

Försäkringsbolaget IF har tagit kontakt med utredande personal och lämnat uppgifter som tidigare inte var känt. Uppgiften gör gällande att en livförsäkring tecknats på den avlidne och frun Johanna de 14/1 2015. Det som sedan IF reagerar på är att Johanna Möller redan så tidigt som fyra dagar efter dödsfallet kommer in med en begäran att lyfta livförsäkringen. Det normala utifrån andra liknande ärenden är enligt IF att det brukar dröja upp mot 3-4 månader innan en sådan begäran lämnas in. Till saken hör också att vid tecknandet av livförsäkringen så var både den avlidne Aki och Johanna uppsatta som försäkringstagare men premien får Johannabetalades aldrig in till IF varvid hennes livförsäkring förföll i början på mars 2015.

Vidare så finns omständigheter på platsen för dödsfallet som kan till viss del tyckas var oklara. Aki var vid händelsen bedömd som fullt frisk och simkunnig. Han var på platsen för att lägga ut nät och det ska även vara gjort nära intill den brygga och den plats där han anträffades. Djupet på platsen där han anträffades var någonstans mellan 1-1,5 meter och alldeles intill bryggan. Någon konkret uppgift om att han var suicidbenägen finns inte och ej heller om att han lider av någon allvarlig sjukdom. Dessa omständigheter gör ärendet svårbedömt utifrån hur själva drunkningen har gått till.

Frågeställningar som finns är flera och då med inriktningen om att försöka få svar på om det finns någon annans påverkan till Akis drunkning."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 25 enligt paginering.

"Johanna ligger bakom"
Så här skriver Lars Rogenfelt, polis i Köping, efter att ha träffat Akis föräldrar och systrar, 2015-08-11:

"Det som framkom att föräldrarna och systrarna tror att det är Johanna som ligger bakom Ackis död."

Huvudprotokoll__del_1__8_.pdf, sid 20 enligt paginering.

Citera
2017-07-04, 12:43
Medlem
Citat:
Arbogapolisen är förmodligen trötta kling-och-klangare som hellre tänker på öppna landskap, havet och egenkryddat brännvin. Sista de vill ha är arrangerade mord och psykdrama på sitt bord. If däremot stod på sig, att de överklagade nedläggningsbeslutet visar att det fanns gedigna misstankar.
Återigen. Vem har starkast motivation att Akis dödsfall bör utredas? Polismyndigheten utan resurser, med oöverstigliga, redan existerande brottsutredningar?
eller IF, som riskerar miljoner?
Ja såklart att IF har motivation. Som vanligt så finns det alltid en logisk förklaring.
För polisen gäller väl som för de flesta som gör sitt jobb, att försäkra sig om att man själv inte har gjort fel. Dvs anklagas för tjänstefel. Det är ganska stor diskrepans mellan att försäkra sig om att man följt rutinerna till att vända på varje sten för att ta reda på vad som kan ha hänt.
Hur man ska lösa detta dilemma kan jag inte svara på, men att så många brott klaras upp med hjälp av Missing People, privatpersoners spaningar/misstankar och av ren slump är obehagligt. (Alexander Åhman-fallet, kameramannen i Engla-fallet osv. osv.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in