Citat:
Ursprungligen postat av
Hilding2
Håller helt med.
Det gäller att se på fallet med friska ögon som om inte mordet på Göran och mordförsöket på Anki hade skett. Då menar jag för rättssäkerhetens skull. Alla domar är ju mer eller mindre prejudicerande. Jag tror inte att tingsrätterna regelmässigt dömer en massa morddomar på köpet sas "när vi ändå håller på". Men det kan ju bli känslomässigt samtidigt som morddomen på föräldrarna visar att hon är kapabel. Det gör det mer plausibelt än om Aki-mordet behandlades först och "ensamt".
Det är också viktigt att det verkligen är hon. Inte för att hon ska sitta inne, det kommer hon ju att göra ändå. Men annars kan det ju finnas en annan mördare där ute som nu slipper undan och kan göra det igen. I teorin gällande rättssäkerhet i allmänhet alltså.
Jag tänker osökt på "Dr Brasa". Var och en av alla märkliga bränder, inköp av tändvätska, utlåning av bilar, fusk i läkarutbildningen osv kan kanske förklaras men tillsammans blir det för mycket.
Att åtal är sammanslaget är inte underligt då mycket överlappar kring samma gärningskvinna, men det ska givetvis bedömas separat. Det som dock ligger henne till last är MO.
Hon ska även bindas till plats och det gör hon själv via master och eget ordval.
Angående fetat:
Ja, förutsatt att ett brott har begåtts, att kiselagerna håller ställningarna, så handlar det om om sannolikhetsbedömning; en sammanvägning av allt. JM är inte trovärdig på en fläck oavsett mordet på Göran.
Från det ena till det andra.
Vet inte riktigt hur AH argumenterade om frånvaron av skador. hon anser att han, vid mord, ska ha kastats över räcket på bryggan men tycks glömma den utstickande delen där båten vanligtvis är förtöjd, där han återfanns.
" (...) och kastats över det höga räcket utan att alls få någon som helst skada på kroppen."