2017-07-01, 15:29
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Vill bara bekräfta: förr i världen använde jag plastpåsar för temporär förvaring och upptäckte till min fasa att flera av dem läckte färg på omgivningen. Särskilt läbbiga var ICAs röda färger och det gröna på apotekens små plastpåsar. Det är då textrycket som tycks färga av sig, inte påsen i sig. Än i dag har jag fula fläckar på insidan av den skåpdörr där jag har soppåsen (oftast ICAs). De är omöjliga att tvätta bort.
Så visst kan det vara något sådant, även om jag inte har fantasi nog att lista ut hur det gått till.

Det kan ju verka prematurt att resonera kring innan vi vet vad vare sig det turkosa består i eller hur avlivningen närmare gått till, men å andra sidan så kan det ju vara en vits att smida medan järnet glöder. Tanken från min sida är väl vad jag skrev nyss, att det kan ligga till grund för hypoteser, våra eller ngn annans. Akis mördare, rätt sådan och alla sådana, ska in -- vilket är ssk viktigt som det finns barn/ungdomar "misstänkta" för mord anstiftat av deras mor och begånget på halvsyskonens pappa i princip i deras närvaro.

I det ljuset förefaller lite extraknäckande tankearbete utanför ramarna som fullt rimligt. Så snart fler bitar faller på plats så faller ju också hypoteserna här till eller ifrån s.a.s. av sig själva. Och "föreställningsförmågan" behöver lite närkamp med fysiska förutsättningar för att komma någon vidare vart. Annars kan "vad som helst" ha skett. Och då ger man upp.
Citera
2017-07-01, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hjälmaren är den plats han återfunnits på - en meter djup, en armslängd från bryggkanten.
Har du några mer intelligenta frågor?
Nu tramsar du och glider undan med puckade svar. Du skall svara på frågan vilket vatten det var i lungorna efter kvävning med påse i solstolen?
Citera
2017-07-01, 15:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Och en RPU beslutar man om man bedömer att personen är oskyldig? Jag trodde RPUn var för att bestämma om det blir fängelse eller om det blir psykvård...
Den faktan skall jag ge dig äran att söka själv. Alltså hur många har genomgått en RPU och sen friats i antingen TR och HR? Du vet att dom finns va?

Citat:
Ursprungligen postat av anothe
Och vem har sagt att de har det ? Tillagda restriktionerna är snarare pga att JM just ÄR som en gängkriminell och försöker kontakta folk för att påverka rättsprocessen.

Du har bara att hoppas JM löper linan ut med sitt gängkriminella sinne och, som du säger, "lyckas med konststycket att frias" för konststycke är det enda som kan rädda detta slemmiga psyko.
Restriktioner har inget med domen att göra du kommer inte runt det oavsett vilket slem du tycker JM är.
Citera
2017-07-01, 15:40
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
läste ni allihopa mitt svar på om krim är härinne ?! Polisinspektören P*t*r Springar* har skrivit att de går in direkt och kollar aktuell tråd här i Flashback
Ps : " forumet flashback är en viktig resurs " finns hos Nyheter Idag i en intervju med PS
Citera
2017-07-01, 15:50
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Ännu ett fri vs livstid inlägg det tusonde där man bara ser ytterligheter, det gör dig mycket idiotisk och resten av din text likaså. Det är åk som har bevisbördan och skall svara på frågorna VAR, NÄR, HUR och VARFÖR. JM har inget med den saken att göra hon är ingen åk, inte hikes är en åklagare hon heller så ditt inlägg vart en äkta flopp.

Haha. Men ditt inlägg var däremot en retorisk triumffärd. Nu inser jag plötsligt att hela åtalet mot JM bara är skvaller, och att hon naturligtvis kommer att frikännas i HR. Pinsamt!
Citera
2017-07-01, 15:52
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jag vet att det inte finns något tillförlitligt om hur han kom ut till Granliden men uppgift om ett stopp vid JM:s lägenhet i stan.

Tänkte om det fanns uppgift om hur det såg ut när de åkte därifrån.

Är det bara JM och Aki och tvillingarna i bilen så vore det logiskt om ngn av dem satt mellan stolarna (till de somnat).

Svårt att tro att Aki varit på Coop själv och sedan låtit sig skjutsas till Granliden medan hon redan var där ute. Så troligare att de sammanstrålar på Coop. Kör en del av maten till lgh för att hålla barnen där nöjda? Fortsätter sedan ut de fyra. Mycket höljt i dunkel dock. Någon kan stå med bil och vänta på vägen eller nära / vid Granliden. Tvillingarna kan ju ha sövts redan på vägen där och sedan ställts i bilen i skuggan bakom boden, vad det var. Aki kan ha fått en spetsad "oöppnad" flaska redan i bilen.

Det finns förresten inget givet dräparställe utmed vägen ut sen? Biltvätt? Vattenfyllt grustag? Fiskodling? Silo/gödselbehållare? Boskapsbadkar? Damm? Dricksvattenreservoar/-station för kranvattenlösa boende (nån bonde som inte var hemma?), annan brunnstäkt? Brandtäkt? Brandslang? Lite långsökt men för att spåna kring alla eventualiteter.

Jag vet inte hur omgivningarna ser ut längs vägen men de varierar väl en hel del. Beroende på om om och hur något inträffat i bilen så är det ju av olika betydelse.
Med en påse tror jag inte omgivningen är så viktig så länge man inte färdas genom ett befolkat samhälle.
På E18 borde det inte spela någon roll där man färdas rakt fram i hundra knyck. Inte på en mindre slingrande väg heller.
Citera
2017-07-01, 15:58
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Den faktan skall jag ge dig äran att söka själv. Alltså hur många har genomgått en RPU och sen friats i antingen TR och HR? Du vet att dom finns va?

Ja, hur många har TR beordrat RPU på för att sedan fria dom i samma TR? Berätta!
Citera
2017-07-01, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EndastJag01
Ja, hur många har TR beordrat RPU på för att sedan fria dom i samma TR? Berätta!
Dålig retorik du kom med ett påstående du skall alltså ge exemplen om du inte klarar det skall jag fundera på att hjälpa dig men först skall du jobba.
Citera
2017-07-01, 16:11
Bannlyst
Citat:
Nu tramsar du och glider undan med puckade svar. Du skall svara på frågan vilket vatten det var i lungorna efter kvävning med påse i solstolen?
Jag med. Men den självutnämnde kiselalgexperten verkar ha fått problem?

Åkl kommer naturligtvis brottas med samma problem, och förhoppningsvis kan TRs överläggningar snart ha detsamma, vem vet vad för "partsinlagor" som kommer in innan dom?
Citera
2017-07-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Man får ju osökt tvillingarnas kommentar (från begravningen var det?) om att "pappa simmar med lungorna" i skallen. Det låter ju onekligen som de avhört ett samtal rörande om kroppen skulle sjunka eller flyta när den lades i vatten. (Eller så har kära mor bara fått försöka förklara i efterhand för dem hur det kom sig att han kunde drunkna -- lämpligen utlämnande att det inte behövdes några lungor att simma med där i strandkanten.)

För att parafrasera JM men vända på saken: om de hade varit fler om mordet än hon själv, hade de då inte ändå försökt baxa kroppen i båten så någon av dem kunnat ro ut med honom på djupt vatten, kastat i honom där och själva simmat in och lämnat båten vind för våg? Eller skulle även det vara för riskabelt med hänsyn till ev åskådare el åhörare?

Nu talar ju ändå mycket för att JM stått inför faktum att kroppen inte går att rubba mycket, att det är för ljust och lyhört och öppet för insyn och att allt hon kan mäkta med är att tippa kroppen från bryggan eller dra ut den i vattnet från strandkanten. Resten löser vi med höjd röst och pösmyndighet: (fritt "om nån gjort sig omaket att ta honom i båten varför skulle de då placera honom bara 2 meter från bryggan?" Hon har gått i och dragit kroppen ut en bit, om det behövts, eller baxat ut den med en åra, och sedan surrat upp båten, med tanken att det skulle se ut som om han fallit i medan han ställt sig i båten vid utförd eller återkomst. Men inte tänkt på att de flesta som inte slår i huvet helt enkelt ställer sig upp på bottnen och går upp via stranden. Hade de varit flera om mordet hade någon kunnat invända att det inte ser trovärdigt ut, ssk på morgonen i lite dagsljus. Men JM hade ingen kritisk röst med sig utan tyckte att det får väl duga så och resten pratar vi oss ur. Det är ju trots allt bara fråga om en ökänt full, knarkande, anabolastinn, hustrumisshandlande, byggjobbande, löjligt död finne som var ganska tystlåten förr och ännu mera nu. Fråga vem som helst. Gå å drunkna så där, vilken pajas!

Det är bara för ruskigt det där barncitatet.

Det är nog rätt stökigt att lasta lik i och ur båt även om man är två.

Ditt sista stycke beskriver nivån på planeringen på ett trovärdigt sätt, som jag tror. Vare sig hon var ensam, vilket jag inte tror, eller hade en medhjälpare.
Citera
2017-07-01, 16:24
Medlem
Honan6s avatar
Tänker på att rektor PG var med som ledamot i Andra Chansen. Kan ju vara så att Johanna varit bedräglig och angivit honom och när han fått reda på det så har hon förklarat att det bara är en konstruktion. Han väljer då att svälja svaret och ber om att inte stå kvar med sitt namn sen.
Johanna var ju redan involverad med bolaget och anställd som familjehem och socionom. Förstår att R e H sen inte ville starta bolag med Johanna efter make Akis död och sex-skandalen. Hennes namn var väl lite väl hett i polisiära sammanhang. Grundarna vill/ger ju sken av att välja den hederliga sidan numer i sin flyktinghandel istället för knark.
Citera
2017-07-01, 16:33
Medlem
develis avatar
Citat:
... jag trodde du skulle kunna nå en högre nivå av diskussion, hade dock inga större förväntningar.
Men för all del ska jag svara igen:

Jag svarar - utfrån plädering av Wenna som på bas av tre rättsläkares uppgifter återger att Aki anses ha mördats för att:

Det är för litet antal kiselalger och det är förstorade lungor som vid drunkning men även kvävning kan ge detta utseende.
Denna kvävning kan ha skett med nån form av tyg, en kudde eller en plastpåse. Det är olika exempel på vad som kan frambringa en kvävning oavsett om han satt i en soffa.

Han återfinns i Hjälmaren. Det innebär att få sketna kiselalger kan ha inkommit via detta sjövatten. Han är således redan död och inandas inte vatten överhuvudtaget.
Detta kallas då kontamination dvs allt under 20 alger. Det kan likaväl ha funnits innan via födointag etc alternativt tillförts via obduktion.

DÄRAV ska jag inte specificera vilket vatten det rör sig om i några lungor - som passerat ut i kroppen:
AE: "Vätska luftvägar inte mätbart då den passerar ut genom slemhinnan, ut i lungorna och cirkulationen och försvinner till större delen. Skummigt slem ses vid obduktion."
Senast redigerad av develi 2017-07-01 kl. 16:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in