2017-07-01, 20:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SingSing
Ursäkta mig.
Systern har en bra ekonomi på grund av sin fd erkända smyckesförsäljning!
Genom denna smyckesförsäljning fick även hennes fader STORA inkomster
Retas du?!
Läs tråden angående om deras goda förtjänster.

Ulrika måste varit skitförbannad på pappan som gav bort en miljon.
Citera
2017-07-01, 21:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Enligt vem?
När skall du komma igenom fup då för du är som en spyfluga mestadels med skitfrågor. Akis egna familj mamman och systern säger att han isolerade sig, hans nya dam bara för att nämna några och utöver dessa finns massa. Läs nu ist för att skriva, tack.
Citera
2017-07-01, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Varför skulle hon bli arg på det? Hon har ju pengar så hon klarar sig. Däremot kan hon ha tyckt att det är en björntjänst att ge bort pengar till en person som inte kan sköta ekonomin och som inte kan göra ngt vettigt av pengarna
Citera
2017-07-01, 21:17
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Dumheter. Att någon är "ond"?
Va ?
Citera
2017-07-01, 21:23
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Tycker du ska titta mindre på TV och ägna dig mer åt teknisk bevisning.
Det gäller de flesta här. Det tittas alldeles för mycket på TV-serier och spekuleras utifrån det. Sanslöst.
Teknisk bevisning, skulle det räcka för dig? Undrar det, ja.
Sedan tidigare vet jag ju hur du kan ställa dig till just sånt som tung teknisk bevisning.
Jag ber att få hänvisa till trådarna om mordet på Lisa Holm, där dög ju inte för dig riklig mängd
med DNA och blodspår från den dömde gärningsmannen på kläder och balsnören.
Nä, det avfärdades alltsammans som planterat av elaka militärer...

Med förekomst av teknisk bevisning gentemot eran "oskyldiga" Johanna så tillåter jag mig
att tro att åtminstone du kommit på nåt sätt att bortförklara den också.
Då hade väl kanske försvarsmakten förskonats från några påhopp denna gången.
Men alltid finns det några krafter att skylla på. Som planterat och haft sig.
Migrationsverket? Nån avundsjuk arbetskollega? CIA? Granlidens sommarstugeförening?
Möjligheterna är många för en fullfjädrad konspirationsteoretiker...

Ps. Talar en oskyldig person på det här viset tycker du?

"Är du arg på mig?"
"Ja! För att du håller på att sabba allt." "Du håller på att sjabbla till det."

https://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/220313

Bara det som framkommer vid alla avlyssningar är ju för tusan bevis nog för vederbörandes
skuld. Hon behöver inte ha medverkat vid attackerna och drällt spår omkring sig,
det som finns räcker fuller väl för att binda henne vid det som läggs henne till last!

Avser alltså delen med föräldrarna.
Skulden därifrån "spiller" sedan med lätthet över till det andra också, exmakens död.
Där är även där att uppbringa särdeles med försvårande omständigheter som det heter.
Med inga skygglappar på så framstår skulden i båda fallen som tveklös.
Senast redigerad av Grandioso 2017-07-01 kl. 22:17.
Citera
2017-07-01, 21:24
Medlem
blodgivarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Angående det där turkosa mellan tänderna: om Aki blev drogad med en spetsad alkoläsk och sedan spydde, så kan väl det blå helt enkelt vara missfärgning från läsken?
Eller tandkräm, som blivit kvar efter att man i all hast borstat bort spyorna vilka annars skulle ha kunnat bli uppmärksammade.
Tänk om det nånstans på Granliden finns en tandborste med Akis DNA och någon annans på skaftet?
Ja, det stämmer ju att AP hade spyor i munnen och även i lungorna eller hur var det med spyorna i just lungorna ?
En tandborste kan ha använts till att få AP att " hulka " för att sedan spy, svälja spyorna och kvävas : hemskt men smart av en torped
Citera
2017-07-01, 21:33
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallix
Ett svar på en kommunikation mellan mig och Lonnrot. Jag tror inte domstolen avger sin dom just den 7 augusti som ett hedrande till till familjen.

Om du frågar dem kommer de svara att det inte fanns något annat datum i närtid då alla kunde, eller att det avgörs av annat. Men det hindrar inte att man kan ha gjort vissa gemensamma överväganden för att få till det datumet snarare än ett senare, eller valt det snarare än dagen direkt före, eller efter. Det betyder inget i sak (eller det skulle i så fall kunna betyda att man uppfattar det som uppenbart att JM inte kommer att anses rättsinkapabel vid tillfällena för brotten och att domen kommer stå, och att det kan vara skönt att känna till för dem det berör), men kan ju få uppfattas av AP:s anhöriga som en välvillig omtanke.

Att JM var rättsligt vid sina sinnen när brotten begicks kan ju var och en se, som i stort förstår definitionerna och patologien som krävs och tagit del av förhör och förhandlingar, men det är ju inte rättens sak att slå fast, utan rättspsykiatriens. Man kan inte "spela vansinnig" efter eget gottfinnande, eller vara eller inte vara det beroende på folkviljan eller ngt liknande.

JM har begått morden överlagt och med stor och tidsutsträckt beräkning för att tillvälla sig personliga fördelar vid väl valda ögonblick med syftet att inte gå miste om de ekonomiska medel som handlingarna var tänkta att resultera i. Hon har utstuderat manipulerat och bedragit människor, även sina egna barn, och förstört deras liv, med syftet att tillvälla sig fördelar för egen del. Samtidigt som hon har varit i stånd att driva och organisera hushåll och arbete. Brotten har inget "sjukt" över sig, bara ondskefullt, eller uselt, vad du vill. Och det undgår man inte straff för. Hon ljuger, vilket är uppenbart för alla, och hon ljuger troligen för att det är hennes enda väg att slippa att konfrontera allt och alla med sin rubbade, dumma ondska, men människor som bevittnar det behöver ju inte gilla det. Det är mänskligt kanske mycket begärt att hon skulle erkänna nu och ta sitt straff, men det är också mycket begärt att alla anhöriga och alla berörda ska behöva sitta och vänta och inhibera sina liv i oviss osäkerhet medan hon löper gatlopp med sitt förnekande. Hade hon erkänt direkt och tagit det som vi andra skulle ha fått göra så hade många besparats väldigt mycket lidande.

Strängt taget börjar jag undra om vi inte blir vittjade på våra fickor allihopa medan det här pågår.
Citera
2017-07-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stativera
Vadå? Förbannad?
Hon har själv bra ekonomi.
Troligen har hon sett sin syster mellan fingrarna att hon har SÅ SVÅRT!
Citera
2017-07-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blodgivaren
Ja, det stämmer ju att AP hade spyor i munnen och även i lungorna eller hur var det med spyorna i just lungorna ?
En tandborste kan ha använts till att få AP att " hulka " för att sedan spy, svälja spyorna och kvävas : hemskt men smart av en torped
Spyor brukar vara rätt sura. Något helt annat kan ha reagerat på detta sura och bytt färg? Börjar man tänka i sådana banor så känns det lite hopplöst.
Ändå är det fascinerande! Observerade man detta turkosa vid första obduktionen? Togs det prov? Var finns i så fall provsvaret? Tittade man efter detta gröna vid andra undersökningen? Fanns det kvar då? Togs prov, blev svaret intetsägande? Eller var det helt borta? Vart tog det då vägen? Om det förvunnit var det inte så bestående som färgen från en plastpåse kan vara ...
Frågor, frågor ...
Om det här fenomenet inte alls berörts av någon rättsmedicinare, så är det kanske inte ens viktigt?
Senast redigerad av tantigheter 2017-07-01 kl. 21:57.
Citera
2017-07-01, 22:26
Medlem
Okej det är en sommarlördag.
Här kommer min tes.
Som man ser i handlingarna så har Aki intagit någon alkoläsk i bilen. Tvillingarna ville ha och de fick ej dricka denna dryck.
Aki hade någon dag innan besökt vårdcentralen för sin magomkoma. ( finns i FUP att läsa om hans magsjukdom).
Troligen fick han åter igen ont i magen och de ger någon medicin från JM. Aki skänner sig trygg av sällskapet som är med honom i bilen
Troligen är det JB och JJ.
Är de i samma bil hart de någon av tvillingarna i famnen.
Eller finns det en större bil som JM har till förfogande?
När de kommer fram så har antagligen JM gett lugnande i nappflaskorna till tvillingarna. (Se JM:s halvsanningar med att söva barnen)
Genom att lura Aki om smärtstillande som i verkliga livet är något annat och i kombination med alkohol.
Så är han ganska viljelös när de kommer fram till Granliden.
Där lotsar de in honom i gäststugan och sätter honom troligen i en solstol med hakan bakåt.
Resultat :Aki spyr och aspirerar ner i lungorna , han kvävs av sina spyor.
Efter någon timme då de har själv druckit öl i huset ( finns inte på några kvitton om inhandlade öl samt polisen som registrerar efter Akis död i huset reagerade att det var städat förutom mögligt bröd i påsen och ölburkar i vardagsrummet).
Så använder de antagligen någon skottkärra och transporter Aki i Hjälmaren.
Resten med historien vet vi om med rekvisitan av matrester, ekan, flippflopp med mera.
Citera
2017-07-01, 22:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Stämmer bra med hans Facebookinlägg om att ha gjort sitt livs största misstag.
Vi ska nog inte utgå från att han är en rationellt tänkande och normalfungerande person.
Att han snackar om drunkning så att flera personer hör, kan vara ett utslag att att han har svårt att hålla inne med saker när han hamnar i affekt.
Ett mord..? - F-n tro´t... Då är man inte bara lite omdömeslös om man väljer att på en officiell fb-sida proklamera sin ånger - men å andra sidan är det väl där tokdårarna samlas. - Tydligen har AP:s drunkning valsat runt som ett mord med JM som planläggare, och det ser ju onekligen ut som att MR:s lösmynte f.d. kompis haft del i ryktesspridningen. - Kan ev. vara ett förtäckt hot pga utebliven betalning av någon utförd tjänst i anslutning till mordet.
Citat:
Din hypotes är tilltalande IMO då det är mycket lättare att förstå att Aki frivilligt skulle bege sig till lägenheten i Etuna. Dit behövde han inte luras. Han kanske fick en spetsad födelsedagsdrink.
Ja, det är i princip fritt fram för alla spånerier på scenariosidan; här har vi att göra med både gränslöshet och galenskap. - Dock måste kända tider, kvitton, mobilmaster, fb-meddelanden mm kunna infogas på rätt ställe - men det är ju bara att blanda och ge eftersom man i princip kan tänka sig ett flertal händelseförlopp; ju galnare desto mer sannolika. - Barnen behöver inte ha varit närvarande (levererats senare), eller också har barnen använts som ett led i själva planen. - Att AP anlände redan under torsdagsem kan man också laborera med; han mastades Stu*sta vid 16-tiden och kan ha tagit ett tåg därifrån till E-tuna.
Citat:
Hennes snack om överdos tycker jag ändå pekar starkt mot att han på något sätt var drogad. Hon behövde en bortförklaring ifall obduktionen skulle hitta något. Hon släppte detta efter att fått besked om obduktionen. Noterar även att hon flera gånger var i kontakt med polisen/rättsmedicin för att få ut obduktionsresultatet. Hon fick först en muntlig redogörelse och sen begärde hon även ut det skriftliga. Så hon har uppenbarligen varit mycket angelägen om att få alla detaljer.
Protokollbil. 2017-03-22, Förhör, del 1 (3), s. 27, 46:
Värt att nämna är att ev. droger tillförda före 15 april kan ha klippts bort. - Mot den bakgrunden framstår AG:s iakttagelse av AP liggande naken och utslagen i en soffa endast "en eller några veckor" (enl. AG i slutet av sommarlovet) före sin död aningen svårförklarliga.
Citera
2017-07-01, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det du skriver nu är rena gissningarna från ditt håll och inte i parité med läkarutlåtanden.
Att AE uttryckte sig försiktigt är absolut inget jag uppfattade - han var saklig och han var snarare opartisk. Med tanke på att han var kallad av Hikes så erhöll hon inget pluspoäng via sina frågor.

Jag är väldigt skeptiskt lagd och har vana att läsa forskningsrapporter, aktuellt urval och diskussioner kring metod och dess svagheter. Jag brukar även intressera mig för flera olika forskares utsagor för en slags cross checking eller second opionions. Men oavsett - ämnar du fördjupa dig i kiselalger bortom Sveriges expertis och totalt tre rättsläkare, så är jag idel öra att ta del av förankrad kritik - inte gissningar och tyckande på eget bevåg - av genuint intresse om det så handlar om droger eller kiselalger.

Nu vet jag inte riktigt vad du menar med att jag gissar i mitt inlägg hur jag än försöker förstå. I övrigt håller jag med om att läkarna säger att tecknen är att han drunknat och att det sannolikt inte skett i sjövatten men att man inte kan utesluta att han kvävts. Det är de fakta vi och rätten har att förhålla oss till.

Jag ska lyssna på inspelningarna, hade missat dem med läkarna. Kan säkert ge en tydligare bild.

Här är en bra översiktsartikel som behandlar olika aspekter av drunkning och även berör kiselalger. Vi kan säkert förmoda att läkarna är väl insatta i de här aspekterna och att de svarat sanningsenligt på de frågor de fått.

http://www.forensicpathologyonline.com/E-Book/asphyxia/drowning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in