2017-07-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vad du tror eller inte spelar ingen roll och det stora problemet med ditt resonemang är att spolning dels riskerar kontamination och det är provtagning inne i vävnad.
... och ditt argument håller inte versus professorn. De är mycket resistenta, flera organ är undersökta, inte bara lungorna och förruttnelse påverkar inte.
Om första obduktionen var kass har ingenting med nästkommande kiselalgsanalys att göra. Däremot hade det varit tacknämligt om det skett redan då så hade man sluppit diskussionen om drunkning i Hjälmaren som Druid sa.

Nu har jag läst tillräckligt många vetenskapliga rapporter och följt tillräckligt många vetenskapliga diskussioner för att ha en sund skepsis mot sk experter. Han uttryckte sig dessutom väldigt försiktigt och avfärdade i stort sett inga möjligheter alls. Förruttnelse påverkar naturligtvis inte kiselskeletten men däremot den vävnad proverna tas på som bryts ned och löses upp (under vattenbildning). Men, som sagt, den första obduktionen kan ha missat något väsentligt eller också har JM gjort mer research om drogdetektion än jag tror henne om. Fortfarande verkar det mycket osannolikt med dränkning i badkar eller barnpool.

De citat du redovisar, var hittar jag dem? Minns inte de orden från SVTs referat.
Citera
2017-07-01, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Citerande mig själv:
Skrapar man med tänderna utvändigt på en plastpåse med tryck så får man ju färg på tänderna. Sannolikt även om man öppnar vissa plastförpackningar (godispåsar?, blöjförp?) med tänderna.

Möjligen kan systembolagspåsar och vissa andra helgröna påsar ge samma effekt, åtminstone om de varit i kontakt med ngt som löser upp färgen lite (vatten, solvärme, solkräm, matolja, alkohol).

Bara ett hugskott.
Vill bara bekräfta: förr i världen använde jag plastpåsar för temporär förvaring och upptäckte till min fasa att flera av dem läckte färg på omgivningen. Särskilt läbbiga var ICAs röda färger och det gröna på apotekens små plastpåsar. Det är då textrycket som tycks färga av sig, inte påsen i sig. Än i dag har jag fula fläckar på insidan av den skåpdörr där jag har soppåsen (oftast ICAs). De är omöjliga att tvätta bort.
Så visst kan det vara något sådant, även om jag inte har fantasi nog att lista ut hur det gått till.
Citera
2017-07-01, 14:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
De citat du redovisar, var hittar jag dem? Minns inte de orden från SVTs referat.
Det jag uppger från referat angående Druid är från svt live. Om jag inte missminner mig så gjorde jag sammanställningen samma dag så han torde ha varit i rätten den 22 maj med tanke på att jag verkar ha läst ikapp och lagt inlägget sent på kvällen:
(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Det jag benämnde mina anteckningar är det från aktuella ljudfiler.
Passar på att säga ett megastort tack till 3za och lasternassumma då det ger en helt annan möjlighet att följa och bedöma bland annat viktiga sakkunnigutlåtanden.
Citera
2017-07-01, 14:56
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Jo fast nu anger kvittot (om inte minnet sviker mig helt) tydligt och klart (Libero) up&go stl 6.

Ok, men det är nog just en storlek jag skulle använda vid exempelsvis längre bilresa, och man vill inte stann i onödan.

Eller om man "VET" att småbarnen ska sova jätteläänge (något man absolut inte kan veta), om man inte "ser till" att det blir så. Med sovpiller eller alkohol......
Citera
2017-07-01, 15:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Precis. Det är just detta som jag skrivit om, citerat från både obduktion via AE samt vad Wenna beskriver om lungornas utseende.
Det tycks inte gå in. Vid ett hjärtstopp blir inte lungorna förstorade, utspända i klass med drunkningslunga.

Man får ju osökt tvillingarnas kommentar (från begravningen var det?) om att "pappa simmar med lungorna" i skallen. Det låter ju onekligen som de avhört ett samtal rörande om kroppen skulle sjunka eller flyta när den lades i vatten. (Eller så har kära mor bara fått försöka förklara i efterhand för dem hur det kom sig att han kunde drunkna -- lämpligen utlämnande att det inte behövdes några lungor att simma med där i strandkanten.)

För att parafrasera JM men vända på saken: om de hade varit fler om mordet än hon själv, hade de då inte ändå försökt baxa kroppen i båten så någon av dem kunnat ro ut med honom på djupt vatten, kastat i honom där och själva simmat in och lämnat båten vind för våg? Eller skulle även det vara för riskabelt med hänsyn till ev åskådare el åhörare?

Nu talar ju ändå mycket för att JM stått inför faktum att kroppen inte går att rubba mycket, att det är för ljust och lyhört och öppet för insyn och att allt hon kan mäkta med är att tippa kroppen från bryggan eller dra ut den i vattnet från strandkanten. Resten löser vi med höjd röst och pösmyndighet: (fritt "om nån gjort sig omaket att ta honom i båten varför skulle de då placera honom bara 2 meter från bryggan?" Hon har gått i och dragit kroppen ut en bit, om det behövts, eller baxat ut den med en åra, och sedan surrat upp båten, med tanken att det skulle se ut som om han fallit i medan han ställt sig i båten vid utförd eller återkomst. Men inte tänkt på att de flesta som inte slår i huvet helt enkelt ställer sig upp på bottnen och går upp via stranden. Hade de varit flera om mordet hade någon kunnat invända att det inte ser trovärdigt ut, ssk på morgonen i lite dagsljus. Men JM hade ingen kritisk röst med sig utan tyckte att det får väl duga så och resten pratar vi oss ur. Det är ju trots allt bara fråga om en ökänt full, knarkande, anabolastinn, hustrumisshandlande, byggjobbande, löjligt död finne som var ganska tystlåten förr och ännu mera nu. Fråga vem som helst. Gå å drunkna så där, vilken pajas!
Citera
2017-07-01, 15:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shiba1
Jag kan inte sluta att fundera på vad JM använde för drog på Aki.
Jag har hittat en ganska ny designerdrog en hallucinogen som heter BK-2CB som man tydligen kan få tag på via nätet.
Nya droger tar det ju ett tag innan man kan fånga upp i tester i det testbatteri som finns så frågan är ju hur avancerat rättsmedicin kunnat testa.
Jag tror ju att kunskapen om droger i JMs omgivning är ganska stor .I missbrukskretsar är man ju alltid ute efter droger som inte fångas upp t.ex alla olika sorters spice som man inte kan skalla sorter av.
Jag tycker effekterna av BK-2CB stämmer rätt bra med stackars Akis förgiftningsperiod i soffan.
Det som är lite intressant är att det finns nämnt att BK-2CB bryts ner snabbt i vatten och blir lila och att det därför skall tas i gelkapslar.

Troligen bullseye där!!

Bästa drogteorin hitintills tycker jag

I en sådan där alkopop "Vodka Ice" kanske, den är ju blåfärgad väl......Blå Curacou (felstavat ), men ändå....det finns även en lila likör vad den nu heter.....

För jag tror inte Aki knaprade kapslar frivilligt.......
Citera
2017-07-01, 15:02
Medlem
EndastJag01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Restriktioner har inget med domen att göra. I stort sett alla gängkriminella sitter med restriktioner hela vägen och som du vet så lyckas dom ändå med konststycket att ofta frias så domen baserar sig inte på restriktioner och i detta fall är utredningen gällande aki ännu inte klar vilket är den största anledningen till restriktionerna. Ingen dom har kommit bara ett utlåtande om att en RPU skall göras.

Och en RPU beslutar man om man bedömer att personen är oskyldig? Jag trodde RPUn var för att bestämma om det blir fängelse eller om det blir psykvård...
Citera
2017-07-01, 15:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Nu har jag läst tillräckligt många vetenskapliga rapporter och följt tillräckligt många vetenskapliga diskussioner för att ha en sund skepsis mot sk experter. Han uttryckte sig dessutom väldigt försiktigt och avfärdade i stort sett inga möjligheter alls. Förruttnelse påverkar naturligtvis inte kiselskeletten men däremot den vävnad proverna tas på som bryts ned och löses upp (under vattenbildning). Men, som sagt, den första obduktionen kan ha missat något väsentligt eller också har JM gjort mer research om drogdetektion än jag tror henne om. Fortfarande verkar det mycket osannolikt med dränkning i badkar eller barnpool.
Det du skriver nu är rena gissningarna från ditt håll och inte i parité med läkarutlåtanden.
Att AE uttryckte sig försiktigt är absolut inget jag uppfattade - han var saklig och han var snarare opartisk. Med tanke på att han var kallad av Hikes så erhöll hon inget pluspoäng via sina frågor.

Jag är väldigt skeptiskt lagd och har vana att läsa forskningsrapporter, aktuellt urval och diskussioner kring metod och dess svagheter. Jag brukar även intressera mig för flera olika forskares utsagor för en slags cross checking eller second opionions. Men oavsett - ämnar du fördjupa dig i kiselalger bortom Sveriges expertis och totalt tre rättsläkare, så är jag idel öra att ta del av förankrad kritik - inte gissningar och tyckande på eget bevåg - av genuint intresse om det så handlar om droger eller kiselalger.
Citera
2017-07-01, 15:09
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferdinand666
Sorry, jag var otydlig. Menade sid 541 i denna tråd + ca 10-15 sidor framåt.

Från inlägg #6485 framåt.

Ja, tack så jättemycket för tipset

Det finns en hel del där som borde följas upp ytterligare , mycket intressant.

Alla som glimmar är nog inte så guldgoda i det vita guldet.......tydligen.
Citera
2017-07-01, 15:18
Medlem
blodgivarens avatar
läste ni allihopa mitt svar på om krim är härinne ?! Polisinspektören P*t*r Springar* har skrivit att de går in direkt och kollar aktuell tråd här i Flashback
Citera
2017-07-01, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Hade han kräkts? Det har jag missat i så fall. Nej vid ett ev hjärtstopp blir det inga alger men han har ju fortfarande dessa lungor som tyder på drunkning eller möjligen kvävning

Victims with heart conditions or other weaknesses of the circulatory
or pulmonary systems who hyperventilate and pass out underwater or
who experience a laryngeal spasm may die more quickly. This leads to
a decreased volume of inhaled water and a lessened window of time
where the circulatory system can embolize the diatom-containing
medium [3,45,47].
Finally, there is a relatively low volume of blood circulating to
and through the bone and bone marrow [45]. This fact makes the
investigation of other major dosed organs all the more important
.

Conclusion
Diatom analysis should be considered positive when number
of diatoms is above a minimal established limit; 20 diatoms/ 100
µl of pellet (obtained from 10 gm of lung samples) and 50 diatoms
from other organs [47] and further matching of diatoms from bone
marrow and drowning site can strengthen this supportive evidence
and a positive conclusion can be drawn whether person was living
or not when drowned. The diatom test, while extremely specific, is
of immense value considering the limited objective tests available for
drowning diagnoses. A fresh outlook is necessary to rekindle use of
this important application to medico legal investigations. It has been
suggested that marrow of the sternum may be as good of a source of
diatoms as femoral tissue. Death of a victim found in water should not
always be related to drowning.
If the person is still alive when entering the water, diatoms will
enter the lungs if the person inhales water and drowns. The diatoms
are then carried to distant parts of the body such as the brain, kidneys,
and bone marrow by circulation. If the person is dead when entering
the water, then there is no circulation and diatoms cannot enter the
body. Diatoms do not occur naturally in the body. If laboratory tests
show diatoms in the corpse that are of the same species found in the
water where the body was recovered, then it may be good evidence
of drowning as the cause of death. Bone marrow is described as a
sanctuary organ and if diatoms reach this tissue, the diagnostic of
drowning could be assessed.

/www.omicsonline.org/role-of-diatoms-in-the-world-of-forensic-science-2157-7145.1000181.php?aid=14679

Minnet är en osäker källa så jag vågar inte stå för att han kräkts. Om det fanns spyor i lungorna kunde väl det kanske förklara deras kondition. Annars finns det väl visst stöd i texten ovan för att ett tidigt hjärtstopp, tex innan en spasm släppt, skulle minska/hindra algspridning till andra vävnader och organ (där jag instämmer med att sköljning inte kan avlägsna några alger) än lungorna.
Citera
2017-07-01, 15:22
Medlem
anothes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6nysningar
Restriktioner har inget med domen att göra. I stort sett alla gängkriminella sitter med restriktioner hela vägen och som du vet så lyckas dom ändå med konststycket att ofta frias så domen baserar sig inte på restriktioner och i detta fall är utredningen gällande aki ännu inte klar vilket är den största anledningen till restriktionerna. Ingen dom har kommit bara ett utlåtande om att en RPU skall göras.
Och vem har sagt att de har det ? Tillagda restriktionerna är snarare pga att JM just ÄR som en gängkriminell och försöker kontakta folk för att påverka rättsprocessen.

Du har bara att hoppas JM löper linan ut med sitt gängkriminella sinne och, som du säger, "lyckas med konststycket att frias" för konststycke är det enda som kan rädda detta slemmiga psyko.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in