2017-07-01, 02:01
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Min minnesbild är att för stora blöjor leder just till läckage eftersom det bildas glipor där läckaget läcker ut. Ligger barnet inte på absorberande ytor så kissas det rätt ut. Dessutom så är väl byxblöjan avsedd för dagtid, av snarlika skäl och prisbild. Den andra blöjan är ju av bandagekaraktär där man drar åt efter kroppens form för att det ska smita åt överallt och inget läcka ut. Byxblöjan är mer skyddsnätsorienterad och tar emot det som faller ner. Ligger man i den så blir det glipor. Rätta mig om jag har fel.

Hahaa...inte trodde jag att man skulle diskutera blöjor i ett mordfall sent en fredagskväll...

Jag har en 2-åring just nu . Byxblöja kan man börja med i krypålder, när ungjä....älsklingen vägrar att ligga stilla under blöjbytet. Jag har haft dem även på natten, funkat bra, kanske de vred sig ur plats några gånger och då läckte, men de var för stora (medvetet köp) efter en ihållande diarre (någon slags mjölkallergi vet vi idag) och med det lite öm rumpa.

Men jag börjar undra om inte barnblöjor är för små för att kunna täcka en vuxen mans huvud, och just byxblöjor har inte så hård anslutning runt benen, det är väldigt "mjuk/lös" anslutning på dem både runt ben och mage, och de går lätt sönder i "sömmarna" i sidorna då man river upp dem på när man byter.

Min lillkille, 2 år gammal, drar blöjor för en ca 15 kg.......och han är rätt smal och något över normallängd.

Citera
2017-07-01, 02:07
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowLongIsNow
Tack för uppmuntran!
Det jag klurar på nu är hur det skulle kunna hända att Aki har blod under naglarna från en annan man, rester av något blått mellan tänderna och samtidigt inga tecken på våld i övrigt på kroppen.

Kan han i desperation ha gripit efter gärningsmannen alldeles innan dödsögonblicket?

Hittades han med kläder på kroppen? Jag har ett minne av att ha läst att hans kläder låg i huset.
Kan de i så fall ha blivit nedskitade och att man därför behövde ta av dem innan han slängdes i vattnet? Sen hade man gott om tid att förstöra dem.

Ur förhör med MR 2017 01 31:
Protokollbilaga del 3_2017-03-22__Fo, sid 300.

"-Som Jafar sagt att det här var planerat av Johanna och sen under kvällen när det hände, jag vet om det var någon annan men som jag vet, om jag har förstått det rätt så finns en till person med som heter David.

Och sen när vi har kommit halvvägs mitt i sjön då kastar jag honom in i vattnet och tar jag såna (ohörbart) på huvudet och sen jag har tryckt ner huvudet tills han drunknade och det har han berättat för mig när han var väldigt arg på Johanna. Berättat för mig att just nu jag behöver pengar, jag är i nöd och sen hon ger inte mig pengar för att skicka till mina föräldrar. Jag har gjort så mycket för henne men hon gör inte det minsta för mig och just om det här, det vet David och dottern Julia också om.

-Vet du när Jafar berättade det här för dig? När var det?
-Tror det är cirka tre månader efter att jag kommit till Johanna, efter tre månader var under sommaren.
-Skulle Jafar få någon ersättning för det här?
-Ja."

Jag tror att det här är så det har gått till, skulle gissa på att MRs berättelse om vad JJ sagt stämmer, Aki har rivit JJ när det hände. Man kommer hitta JJs blod under Akis nagel om mängden räcker för analys.
Är därför inte helt säker på att man kan utesluta att Aki ändå har drunknat i Hjälmarvattnet trots kiselalgernas antal. Tillbakatryckt ner i vattnet skulle antagligen göra att han återfanns på rygg med armarna halvt uppsträckta.
Som jag förstått det hade Aki tröja och kortbyxor på sig, men var barfota. Ett par flippfloppliknade skor i herrstorlek stod på bryggan inte långt från Akis telefon, fanns även en öl och en flaska Bailys där.
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-01 kl. 02:48.
Citera
2017-07-01, 02:52
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tagmaster
Men är det två barn som dött? Tyckte jag läste i förhör med AM att de frågade om ett barn som skulle ha drunknat men att AM sa att hon inte kände till det.

Jag har svårt att tro att Johanna skulle ha mördat ett fosterbarn för vad skulle hon ha tjänat på det? Hon verkar ju vara en klockren psykopat men jag har inte hört något som tyder på att hon skulle ha några sadistiska tendenser (som att mörda för att det är kul). Snarare att hon vill göra sig av med folk som stör hennes planer. Inte heller verkar hon ha några tendenser till munchausen by proxi. Hon vill ju gärna utmåla sig som ett oskyldigt offer där alla andra har fel men då handlar det om när hon blivit ifrågasatt eller anklagad.

Jag kan helt klart tänka mig att hon brustit i uppmärksamhet och försummat ett barn och därigenom inte "fullföljt sitt åtagande" och att ett barn till följd av det har dött. När man ser vissa inlägg får man känslan av att hon medvetet skulle ha orsakat ett eller två barns död och det har jag svårt att förstå.

Hoppas någon har lite konkret information om vad som hände.

Du kan inte ha läst FUP speciellt bra, AM berättar en hel del ändå tycker jag, efter att inledningsvis ha sagt att hon inte känner till drunkningen. Det kan ju vara sant i och för sig, för JM skulle då ha varit jourfosterhem (kortare placering, max 3 månader, jourfosterhem får betalt ÄVEN om de inte har några barn placerade, de får betalt i VÄNTAN på att barn KAN KOMMA), och GM och AM reste ju en hel del.

Det kanske var det som hände, att barnen STÖRDE JMs planer. Och var jobbiga......uppdragna på stört från det som de kände som tryggt, inkastade i totalt ny miljö, längtar/saknar mamma/pappa eventuella syskon. Demonstrerar sin ilska......matvägrar, kastar mat på golv, väggar och tak.

Man kan inte resa utomlands med jourfosterbarn, man har inte dagis.

I FB-tråden om JMs flyktingpojksex finns ett inlägg om JM som fostermorsa som i varje fall jag uppfattar som just sadistiskt.

Hon gör köttförssås med blandfärs, ger det till ett fosterbarn som är muslim och frågar ett flertal gånger om inte barnet tyckte att det var gott, ja var det inte jättegott, och skrattar sedan högt och rått.

Munchausen, JM uppger ju i något förhör att hennes pappa var ju ändå sjuk, att det ändå var bra att han dog för att han var sjuk, det var bra att han fick "hjälp" med att dö (mycket fritt ur mitt minne). Jag fick tanken då lite på Munchausen, men inte riktat enbart mot sina barn, vilket det väl ska vara enligt diagnosen. Men efter JMs RPU så kanske Munchausenbeskrivningen utvidgas

Sedan så vet vi ju numera hur benägna Eskilstunapolisen är att utreda plötsliga dödsfall som uppkommer runt JM, alltså de verkar inte utreda något alls när det gäller JM och hennes klan

Det vore himla intressant och läsa de polisutredningarna, troligen snarare noteringar, och JM har SÄKERT skyllt på någon annan.....

JM lämnade ju 13-årige AG som barnvakt till sina egna tvillingar.

Hon kan ju ha använt den då ca 13-årige DB som barnvakt, eller diktat ihop en sådan historia för polisen.....och/eller JB som barnvakt. Ingen av dem var ju straffmyndig......

och det var ju "bara en tragisk olycka, nej nu tar vi nya tag, nu går liiivet vidare" i bästa JM stil.

AM sa även i något förhör att JM hade kennel samtidigt med drunkningolyckan, men att valparna blev väldigt missbildade/vanskapta, så de fick dem "ta bort" (avlivning tolkar jag det som).

Jag tror att antingen ljög JM för att hon inte köpte några hundar alls för pengarna (föräldrarna betalade), eller att JM dödade dem själv (för nöje ?) och ljög om orsaken till föräldrarna.

Jo, jag tror JM har sadistiska inslag, och ganska starka faktiskt.

Och det är lite väl många som "råkar" dö i hennes närhet för att det ska vara en slump eller vanlig otur.
Citera
2017-07-01, 02:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Ur förhör med MR 2017 01 31:
Protokollbilaga del 3_2017-03-22__Fo, sid 300.

"Som Jafar sagt att det här var planerat av Johanna och sen under kvällen när det hände, jag vet om det var någon annan men som jag vet, om jag har förstått det rätt så finns en till person med som heter David.

Och sen när vi har kommit halvvägs mitt i sjön då kastar jag honom in i vattnet och tar jag såna (ohörbart) på huvudet och sen jag har tryckt ner huvudet tills han drunknade och det har han berättat för mig när han var väldigt arg på Johanna. Berättat för mig att just nu jag behöver pengar, jag är i nöd och sen hon ger inte mig pengar för att skicka till mina föräldrar. Jag har gjort så mycket för henne men hon gör inte det minsta för mig och just om det här, det vet David och dottern Julia också om.

-Vet du när Jafar berättade det här för dig? När var det?
-Tror det är cirka tre månader efter att jag kommit till Johanna, efter tre månader var under sommaren.
-Skulle Jafar få någon ersättning för det här?
-Ja."

Jag tror att det här är så det har gått till, skulle gissa på att MRs berättelse om vad JJ sagt stämmer, Aki har rivit JJ när det hände. Man kommer hitta JJs blod under Akis nagel om mängden räcker för analys.
Är därför inte helt säker på att man kan utesluta att Aki ändå har drunknat i Hjälmarvattnet trots kiselalgernas antal. Tillbakatryckt ner i vattnet skulle antagligen göra att han återfanns på rygg med armarna halvt uppsträckta.
Som jag förstått det hade Aki tröja och kortbyxor på sig, men var barfota. Ett par flippfloppliknade skor i herrstorlek stod på bryggan inte långt från Akis telefon, fanns även en öl och en flaska Bailys där.

Ja man kan ju alltid hoppas på lite mördar-dna under Akis naglar. Det här att man begärt 'rättshjälp' (el hur det nu kallats) från annat land kan ju då kanske ha att göra med svåranalyserade prover.

Fanns en flaska Bailys på bryggan, var det inte bara en burk öl?
Citera
2017-07-01, 03:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Du glömmer att det där är spekulationer. Och påståenden från en mördare.
Du glömmer att det måste till teknisk bevisning för att fälla i det här komplicerade målet där smutskastning och karaktärsmord är en avgörande ingrediens.
Du glömmer att det inte får gå till på det sättet i rättsstat dvs att fälla någon för mord ( även om det är kvinna som avviker från normen- din norm) utan bevis. Om nu Sverige är en rättsstat.

Men vad du gnatar på om rättstat hit och rättsstat dit.

En polisutredning är väl lika rättssäker som en socionomutredning.....eller?

Det förekommer väl ingen smutskastning och karaktärsmord i en socionomutredning...eller?

Det finns många kvinnor som avviker från "normen" (män också) som blir dömda till livets hårdaste straff, att bli tvångsifråntagna sina barn av en simpel socionomutredning, helt utan "tekniska bevis".

Så håll tillgodo!
Citera
2017-07-01, 03:38
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det har ju spekulerats i tråden om varför Aki satt inknökad i baksätet med två bilbarnstolar.
Kan det vara så att mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan och tillvägagångssättet där kan ha likheter med mordet på Aki?
Var det viktigt att ha honom i mitten bak för att någon eller några skulle kunna övermanna honom där med en plastpåse över huvudet?
Bilbätet på, satt fast av det samt inkilad mellan bilbarnstolar.
Några fick sitta i skuffen med mat och alkohol för att alla skulle få plats. Och vips har Aki en plastpåse över huvudet.

Hur rimligt tror ni?

Nej, det tror jag inte. Risk att bli stoppad av polis. Och mitt på dagen, svårt att sätta plastpåse på någons huvud då....

Men om han blev drogad med en dricka och drogen slog ut honom fort, redan i bilen, så sitter han ju säkert och upprätt liksom, och "sover"......för de som kanske tittar in i bilen.
Citera
2017-07-01, 04:01
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Ja man kan ju alltid hoppas på lite mördar-dna under Akis naglar. Det här att man begärt 'rättshjälp' (el hur det nu kallats) från annat land kan ju då kanske ha att göra med svåranalyserade prover.

Fanns en flaska Bailys på bryggan, var det inte bara en burk öl?

Fanns tydligen både öl-flaska och Bailysflaska.

Ur förhör 2016-11-01 med räddningspersonal som kom till Granliden på larm:
Protokollbilaga del 3, sid 356.

"På den större delen av bryggan såg Matin*l (en av räddningspersonalen) att det stod bord och stolar. Han såg även någon öl-flaska samt en flaska med Bailys som stod på bordet. Vidare låg där en mobiltelefon, vindruvor och korvrester. Han såg även ett par flip-flop skor."

"Andre*s (annan räddningspersonal) säger att det fanns en del matrester nere vid bryggan. Han tycker sig komma ihåg makaroner, någon pasta. Det stod även en flaska Bailys på bordet. Andre*s är osäker, men tror att det även stod en flaska öl på bordet. Det låg även en mobiltelefon på bordet. Det stod ett par tofflor på bryggan, några lättare sommarskor av plast. Andre*s kommer ihåg att skorna var av mansstorlek."
Senast redigerad av Solglittret 2017-07-01 kl. 04:08.
Citera
2017-07-01, 06:25
Medlem
megareds avatar
Har de gjorts någon undersökning av hennes huvud? För frisk verkar hon ju inte vara
Citera
2017-07-01, 07:20
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avalancheking
Ja, men om man ska vara överlägsen kan man ju åtminstone vara kunnig så att det är något förståeligt. I hennes fall så är hon ju både blåst samtidigt som hon tror att hon är smart. =)
Ja, det håller jag med om. Den överlägsna attityden menade jag har mer med hennes egen självbild att göra än med någon objektiv kunnighet
Citera
2017-07-01, 07:25
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megared
Har de gjorts någon undersökning av hennes huvud? För frisk verkar hon ju inte vara
Menar du fysiskt eller psykiskt? Det gjordes en "liten sinnesundersökning" innan rättegången och enligt Leif GW Persson så har han inte nånsin sett en sådan öppen inbjudan till en "stor sinnesundersökning". Jag gissar väl att en sådan inte blir helt offentlig men "där skulle man vilja vara en fluga på väggen" 😆
Citera
2017-07-01, 07:26
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Delar din uppfattning om att MR efter bästa förmåga redogjort för vad han uppfattat att JJ berättat, och MR verkar också ha lagt märke till minspel, outtalade meningar, blickar mm och härefter dragit sina egna slutsatser. – Vet inte hur avd. språkförbistring kan ha inverkat på snacket mellan JJ och MR, men hajade till lite när jag läste den här passagen i FUP (Protokollbil. 2017-02-09, s. 93):

MR söker imponera på sin kompis GH med ännu en fantasihistoria:Fhl/Tolken kan också ha missförstått MR och vice versa. – Enl. MR pratar han persiska med JJ.

JJ verkar knappt själv veta hur drunkningen har gått till; han återger i stort JM:s officiella version (eller försöker få ihop hennes olika versioner till en + lägger ibland till och drar ifrån sina egna fantasier - precis som MR verkar göra).

JM:s forna kollega LI har i förhör berättat att JJ när han arbetade som tolk och allt-i-allo ofta varit osams med JM och då anklagat henne för att ha planerat drunkningen. – Det hade han knappast gjort om han (och/eller någon kompis) åtagit sig att dränka AP. - Däremot verkar han ändå ha dragits in i det hela på något sätt, dvs agerar närmast som om han blivit lurad av JM; som om han inte haft något val.
Stämmer bra med hans Facebookinlägg om att ha gjort sitt livs största misstag.
Vi ska nog inte utgå från att han är en rationellt tänkande och normalfungerande person.
Att han snackar om drunkning så att flera personer hör, kan vara ett utslag att att han har svårt att hålla inne med saker när han hamnar i affekt.

Citat:
Att leverera AP färdigdränkt tror jag inte riktigt på; det skulle innebära förflyttning, biltransport och större risk för synlig åverkan på kroppen, oförklarliga likfläckar mm. – En alldeles för omständlig procedur. Däremot fanns flera vattenkällor inne i huset men då blir det fråga om en mer omständlig hantering och sedan transport av kroppen ned till bryggan. – Ett par välbetalda torpeder borde lätt ha kunnat åta sig uppdraget att eliminera AP, men varför då låta honom skendrunkna i Hjälmaren? Då hade de väl hellre valt en annan dödsmetod och en helt annan plats.

Valet av plats och dödssätt talar för att endast JM och hennes närmaste är inblandade.
Håller helt med dig på den punkten. Sök enklast möjliga förklaring.

Citat:
En hypotes betr. JJ (DB, JB) är att de på uppdrag av JM deltagit mer i periferin, t.ex. genom att ta hand om barnen, för att sedan leverera dessa morgonen den 8 aug. Merparten av det som inhandlades kan ha varit avsett för en fest på G-gatan inkl. partylyktor på balkongen.

Inga partylyktor syntes till nere vid bryggan. JM kan ha sagt till AP att hon behövt hans hjälp med att placera ut kräftburar, för att sedan vittja dessa tidigt på morgonen den 8 aug inför den planerade lördagsfesten. De räknade sedan med att vara tillbaka någon gång under lördag fm och då skulle barnen också dyka upp efter att ha vistats hos en av JM:s affärsbekanta som hade barn i samma ålder.

Det fanns inte särskilt många tecken på att någon ”födelsedagsfest” ägt rum: En tallrik med lite matrester, ett par korvbitar och en champagnekork på bryggolvet, ett glas, en flaska… Inne i huset: 2 ölburkar på bordet, en kasse med mögligt bröd… AB har berättat om skaldjur och plättar… Det var väl i princip det enda som togs med ut: Rekvisitan i en mindre plastkasse. Inga sopor hade heller slängts. – Övrigt bör ha transporterats till JM:s bostad på G-gatan före avfärd, dvs en "skenfest" tillika "skenhandling" iscensattes för att få AP att ej ana oråd; för att få honom att se fram emot en riktig myslördag med matlagning, ädla drycker mm samt inte minst en avspänd samvaro tillsammans med sina barn. - Hur var det nu beteendevetaren hade sagt: "Man måste bjuda till i ett förhållande; det tjänar alla parter på, inte minst barnen."

Lördagen den 8 augusti skriver JM till AP:s ex att AP hittats drunknad.
Sön 06:13, 14:54 fortsätter JM skriva, bl.a. att hon hittat bilder av NL, att AP ser ”hög” ut på bilderna, osv... för att så småningom komma till sak. ”Han var påverkad av nåt när vi åkte till landet” – ”M var A*i missbrukare[?]”. Huvudprotokoll, del 1 (8), s. 111.

Det fetade är säkerligen ännu en av JMs halvsanningar. Din hypotes är tilltalande IMO då det är mycket lättare att förstå att Aki frivilligt skulle bege sig till lägenheten i Etuna. Dit behövde han inte luras. Han kanske fick en spetsad födelsedagsdrink.
När man väl fått in honom i bilen så kunde man köra till Granliden utan att han mäktade protestera.
Hennes snack om överdos tycker jag ändå pekar starkt mot att han på något sätt var drogad. Hon behövde en bortförklaring ifall obduktionen skulle hitta något. Hon släppte detta efter att fått besked om obduktionen. Noterar även att hon flera gånger var i kontakt med polisen/rättsmedicin för att få ut obduktionsresultatet. Hon fick först en muntlig redogörelse och sen begärde hon även ut det skriftliga. Så hon har uppenbarligen varit mycket angelägen om att få alla detaljer.
Senast redigerad av HowLongIsNow 2017-07-01 kl. 07:28.
Citera
2017-07-01, 07:58
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Det har ju spekulerats i tråden om varför Aki satt inknökad i baksätet med två bilbarnstolar.
Kan det vara så att mordet på Madeleine Delbom i Långshyttan och tillvägagångssättet där kan ha likheter med mordet på Aki?
Var det viktigt att ha honom i mitten bak för att någon eller några skulle kunna övermanna honom där med en plastpåse över huvudet?
Bilbätet på, satt fast av det samt inkilad mellan bilbarnstolar.
Några fick sitta i skuffen med mat och alkohol för att alla skulle få plats. Och vips har Aki en plastpåse över huvudet.

Hur rimligt tror ni?
Njaeee, inte så rimligt. Hur stora skulle de bilbarnstolarna vara för att en vuxen man skulle bli inkilad mellan dem. Typ fåtöljstora? Jag hade blivit misstänksam om de inte lagts i skuffen tillsammans med maten och samtliga människor satt inne i bilen istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in