2016-08-02, 18:08
Medlem
Guzs avatar
Nr jag kopplar iPaden till min Mac ppnar den automatiskt programmet Bilder fr import. (Jag skulle helst importera i t.ex. Finder, men dr syns inte Ipaden.)

Hursomhelst; vad jag kan frst kommer man drefter inte t originalfilerna i Bilder, eller ens p ett enkelt stt i Finder.

Men jag luskade ut att om man letar upp Bilders bibliotek i Finder och sedan klickar p "Show Package Content" s ppnar sig en vy dr man hittar originalen i mappen "Masters".

Nu mitt problem: Jag har t.ex. filmer som jag filmade den 2 maj. Nr jag kollar p filmerna i programmet Bilder s str det korrekt datum.

Men nr jag sedan kollar in originalfilen i Finder (i "Masters"-mappen) s anges det att filmerna r skapade den 5 maj, vilket troligen r datumet d jag frde ver filmerna till min dator.
Klickar jag p "visa info" fr originalfilen visas bara den 5 maj.

Samtidigt vet allts programmet Bilder att filmerna r skapade den 2 maj.

S problemet r: ven om originalfilen sparas i "Masters"-mappen s har den fel datum, SAMTIDIGT som Bilder har koll p det rtta datumet. Det hr r problematiskt, fr jag skulle vilja kopiera alla originalfiler frn "Masters"-mappen till en annan mapp dr jag samlar mina bilder, och d skulle jag vilja att det rtta fotodatumet skulle hnga med.

Har ngon en lsning p det hr, och finns det nt program man kan anvnda fr att grva djupare i metadatan fr bilderna och kanske hitta det korrekta fotodatumet?
Citera
2016-08-02, 18:21
Medlem
Guzs avatar
Uppdatering: Hr en diskussion om ett snarlikt problem, och frslag p lsningar.

https://photoapps.expert/forum/how-e...0#.V6DHFGNCYwI

Uppdatering 2: Jag testade VideoSpec-programmet som rekommenderades i lnken ovan. Men det hittade inte rtt datum fr filerna som legat i Bilders "Masters"-mapp. (Dremot hittade programmet rtt skapelsedatum fr foton jag frt ver frn en gammal Nokia-telefon, s helt bortkastat var det inte.)

Problemet allts fortfarande: nr jag klickar p "Visa info" fr en bil i programmet Bilder s visas korrekt fotodatum. Men d jag gr till originalfilen i "Masters"-mappen visas fel fotodatum och -tid.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 18:57.
Citera
2016-08-02, 19:14
Medlem
Guzs avatar
Fortstter p min soloutsvvning, men jag lyckades lsa (en del av) problemet. Programmet Exiftool klarade nmligen att visa skapelsedatumet.

Det krs via terminalen.

Hr programmet:

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Hr en instruktionsvideo som visade att det bara att drag & droppa:

https://www.youtube.com/watch?v=EqcGj9jDNBo

Edit: Men fortfarande r jag nyfiken p om ngon kan lsa grundproblemet i Bilder som jag beskrev ovan. Fr det r rtt jobbigt att bild fr bild (eller tminstone fotosession fr fotosession) leta upp datumet med Exiftool.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 19:24.
Citera
2016-08-02, 20:07
Moderator
Rassas avatar
Om du markerar bilder och filmer i Bilder och vljer Arkiv->exportera original s br det bli en kopia som r korrekt med datum, upplsning, mm. Hittade en trd hr:

http://apple.stackexchange.com/quest...n-full-quality
Citera
2016-08-02, 20:43
Medlem
Guzs avatar
Jag testade det, men det funkar inte. Den nya filen fr samma datum som originalfilen i Finder.

Det verkar som om Finder (och filer som exporteras frn Bilder) visar nt slags importtidpunkt ocks under "skapelsedatum", medan sjlva programmet Bilder visar tidpunkten fr nr fotot togs. Mycket konstigt.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 20:50.
Citera
2016-08-02, 20:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag testade det, men det funkar inte. Den nya filen fr samma datum som originalfilen i Finder.

Det verkar som om Finder (och filer som exporteras frn Bilder) visar nt slags importtidpunkt medan sjlva programmet Bilder visar tidpunkten fr nr fotot togs. Mycket konstigt.

D ska du nog importera bilderna p annat stt, utan att g via programmet Bilder. Testa Bildinsamling i stllet, ligger i programmappen. I instllningarna kan du ocks vlja vilket program som ska vara frval fr att starta nr du ansluter en kamera. Stmmer datum och tid d?
Citera
2016-08-02, 21:00
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
D ska du nog importera bilderna p annat stt, utan att g via programmet Bilder. Testa Bildinsamling i stllet, ligger i programmappen. I instllningarna kan du ocks vlja vilket program som ska vara frval fr att starta nr du ansluter en kamera. Stmmer datum och tid d?

Tack, ska testa Bildinsamling. Var stller man allts in frvalet?

Tyvrr har jag inte kvar problemfilerna p Ipaden s jag kan inte testa vilket datum Bildinsamling anger fr dem.
Citera
2016-08-02, 21:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Tack, ska testa Bildinsamling. Var stller man allts in frvalet?

Tyvrr har jag inte kvar problemfilerna p Ipaden s jag kan inte testa vilket datum Bildinsamling anger fr dem.

Man stller in frval under Arkiv->instllningar tror jag, det var ett tag sen jag var dr och rotade runt.
Citera
2016-08-03, 08:21
Moderator
Rassas avatar
Gjorde en test nu, i Bildinsamling stller man in per ansluten enhet vilket program som ska ppnas nr man ansluter tex sin iPhone. S man kan lta Bildinsamling starta nr man ansluter sin telefon och Bilder nr man ansluter systemkameran, tex. Datum och tid blir korrekt vid import, och man kan vlja var nnstans bilderna ska sparas vid import.
Citera
2016-08-03, 16:44
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gjorde en test nu, i Bildinsamling stller man in per ansluten enhet vilket program som ska ppnas nr man ansluter tex sin iPhone. S man kan lta Bildinsamling starta nr man ansluter sin telefon och Bilder nr man ansluter systemkameran, tex. Datum och tid blir korrekt vid import, och man kan vlja var nnstans bilderna ska sparas vid import.

Stort tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in