2016-08-02, 18:08
Medlem
Guzs avatar
När jag kopplar iPaden till min Mac öppnar den automatiskt programmet Bilder för import. (Jag skulle helst importera i t.ex. Finder, men där syns inte Ipaden.)

Hursomhelst; vad jag kan förstå kommer man därefter inte åt originalfilerna i Bilder, eller ens på ett enkelt sätt i Finder.

Men jag luskade ut att om man letar upp Bilders bibliotek i Finder och sedan klickar på "Show Package Content" så öppnar sig en vy där man hittar originalen i mappen "Masters".

Nu mitt problem: Jag har t.ex. filmer som jag filmade den 2 maj. När jag kollar på filmerna i programmet Bilder så står det korrekt datum.

Men när jag sedan kollar in originalfilen i Finder (i "Masters"-mappen) så anges det att filmerna är skapade den 5 maj, vilket troligen är datumet då jag förde över filmerna till min dator.
Klickar jag på "visa info" för originalfilen visas bara den 5 maj.

Samtidigt vet alltså programmet Bilder att filmerna är skapade den 2 maj.

Så problemet är: även om originalfilen sparas i "Masters"-mappen så har den fel datum, SAMTIDIGT som Bilder har koll på det rätta datumet. Det här är problematiskt, för jag skulle vilja kopiera alla originalfiler från "Masters"-mappen till en annan mapp där jag samlar mina bilder, och då skulle jag vilja att det rätta fotodatumet skulle hänga med.

Har någon en lösning på det här, och finns det nåt program man kan använda för att gräva djupare i metadatan för bilderna och kanske hitta det korrekta fotodatumet?
Citera
2016-08-02, 18:21
Medlem
Guzs avatar
Uppdatering: Här en diskussion om ett snarlikt problem, och förslag på lösningar.

https://photoapps.expert/forum/how-e...0#.V6DHFGNCYwI

Uppdatering 2: Jag testade VideoSpec-programmet som rekommenderades i länken ovan. Men det hittade inte rätt datum för filerna som legat i Bilders "Masters"-mapp. (Däremot hittade programmet rätt skapelsedatum för foton jag fört över från en gammal Nokia-telefon, så helt bortkastat var det inte.)

Problemet alltså fortfarande: när jag klickar på "Visa info" för en bil i programmet Bilder så visas korrekt fotodatum. Men då jag går till originalfilen i "Masters"-mappen visas fel fotodatum och -tid.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 18:57.
Citera
2016-08-02, 19:14
Medlem
Guzs avatar
Fortsätter på min soloutsvävning, men jag lyckades lösa (en del av) problemet. Programmet Exiftool klarade nämligen att visa skapelsedatumet.

Det körs via terminalen.

Här programmet:

http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Här en instruktionsvideo som visade att det bara att drag & droppa:

https://www.youtube.com/watch?v=EqcGj9jDNBo

Edit: Men fortfarande är jag nyfiken på om någon kan lösa grundproblemet i Bilder som jag beskrev ovan. För det är rätt jobbigt att bild för bild (eller åtminstone fotosession för fotosession) leta upp datumet med Exiftool.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 19:24.
Citera
2016-08-02, 20:07
Moderator
Rassas avatar
Om du markerar bilder och filmer i Bilder och väljer Arkiv->exportera original så bör det bli en kopia som är korrekt med datum, upplösning, mm. Hittade en tråd här:

http://apple.stackexchange.com/quest...n-full-quality
Citera
2016-08-02, 20:43
Medlem
Guzs avatar
Jag testade det, men det funkar inte. Den nya filen får samma datum som originalfilen i Finder.

Det verkar som om Finder (och filer som exporteras från Bilder) visar nåt slags importtidpunkt också under "skapelsedatum", medan själva programmet Bilder visar tidpunkten för när fotot togs. Mycket konstigt.
Senast redigerad av Guz 2016-08-02 kl. 20:50.
Citera
2016-08-02, 20:50
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Jag testade det, men det funkar inte. Den nya filen får samma datum som originalfilen i Finder.

Det verkar som om Finder (och filer som exporteras från Bilder) visar nåt slags importtidpunkt medan själva programmet Bilder visar tidpunkten för när fotot togs. Mycket konstigt.

Då ska du nog importera bilderna på annat sätt, utan att gå via programmet Bilder. Testa Bildinsamling i stället, ligger i programmappen. I inställningarna kan du också välja vilket program som ska vara förval för att starta när du ansluter en kamera. Stämmer datum och tid då?
Citera
2016-08-02, 21:00
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Då ska du nog importera bilderna på annat sätt, utan att gå via programmet Bilder. Testa Bildinsamling i stället, ligger i programmappen. I inställningarna kan du också välja vilket program som ska vara förval för att starta när du ansluter en kamera. Stämmer datum och tid då?

Tack, ska testa Bildinsamling. Var ställer man alltså in förvalet?

Tyvärr har jag inte kvar problemfilerna på Ipaden så jag kan inte testa vilket datum Bildinsamling anger för dem.
Citera
2016-08-02, 21:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
Tack, ska testa Bildinsamling. Var ställer man alltså in förvalet?

Tyvärr har jag inte kvar problemfilerna på Ipaden så jag kan inte testa vilket datum Bildinsamling anger för dem.

Man ställer in förval under Arkiv->inställningar tror jag, det var ett tag sen jag var där och rotade runt.
Citera
2016-08-03, 08:21
Moderator
Rassas avatar
Gjorde en test nu, i Bildinsamling ställer man in per ansluten enhet vilket program som ska öppnas när man ansluter tex sin iPhone. Så man kan låta Bildinsamling starta när man ansluter sin telefon och Bilder när man ansluter systemkameran, tex. Datum och tid blir korrekt vid import, och man kan välja var nånstans bilderna ska sparas vid import.
Citera
2016-08-03, 16:44
Medlem
Guzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Gjorde en test nu, i Bildinsamling ställer man in per ansluten enhet vilket program som ska öppnas när man ansluter tex sin iPhone. Så man kan låta Bildinsamling starta när man ansluter sin telefon och Bilder när man ansluter systemkameran, tex. Datum och tid blir korrekt vid import, och man kan välja var nånstans bilderna ska sparas vid import.

Stort tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in