• 1
  • 2
2009-09-13, 12:32
Bannlyst
Jag bodde ett tag i bostadsområdet Edsberg i Sollentuna, norr om Stockholm. Edsberg är ett mycket invandrartätt område, jag kan säga att majoriteten av de som bor där är invandrare. Det är inte danskar och norrmän jag talar om, utan här är det alltså invandrare från Mellanöstern.

Ändå är det lugnt och fint, invandrarna pratar bra svenska och är sjyssta. Låg brottslighet och så vidare. Även invandrarbarnen beter sig städat.

Vad beror detta på? Har Sollentuna fört en bättre integrationspolitik? Eller är det så att det är mer "lyckade" invandrare som sökt sig dit?

Skulle du som svensk kunna flytta dit? Själv skulle jag gärna bo där eftersom dom som bor där är sjyssta.
Citera
2009-09-13, 12:33
Medlem
Doncos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Jag bodde ett tag i bostadsområdet Edsberg i Sollentuna, norr om Stockholm. Edsberg är ett mycket invandrartätt område, jag kan säga att majoriteten av de som bor där är invandrare. Det är inte danskar och norrmän jag talar om, utan här är det alltså invandrare från Mellanöstern.

Ändå är det lugnt och fint, invandrarna pratar bra svenska och är sjyssta. Låg brottslighet och så vidare. Även invandrarbarnen beter sig städat.

Vad beror detta på? Har Sollentuna fört en bättre integrationspolitik? Eller är det så att det är mer "lyckade" invandrare som sökt sig dit?

Skulle du som svensk kunna flytta dit? Själv skulle jag gärna bo där eftersom dom som bor där är sjyssta.

Malmvägen med omnejd är väl ingen höjdare?
Citera
2009-09-13, 12:39
Bannlyst
Okej, ändra rubriken till "Varför så lite problem i just Edsberg, Sollentuna"?

Malmvägen vet jag inget om.
Citera
2009-09-13, 12:50
Medlem
Malmvägen är inte så farligt faktiskt. Det är relativt lugnt även där
Citera
2009-09-13, 12:50
Medlem
Doncos avatar
Jag brukar använda mig av www.hemnet.se och kolla bostadsrättspriserna. Ju högre pris lägenheterna betingar desto mindre avskrädesblattar.

Jag kollade på just Edsberg i Sollentuna och det är rätt dyrt att bo där. Jag jämför då med mångkulturella färgklickar så som Rinkeby, Botkyrka, Skärmholmen och Husby.

Tyvärr kan man inte kolla på http://www.uskab.se/ vad det är för typ av folk som bor i Sollentuna eftersom det inte tillhör Stockholms kommun.

Här har du dock en länk för Sollentuna: http://www.sollentuna.se/Documents/o...na%20FAKTA.pdf. Det finns även en till länk på www.sollentuna.se.

Det verkar inte bo så många invandrare i Sollentuna ö.h.t.
Senast redigerad av Donco 2009-09-13 kl. 12:54.
Citera
2009-09-13, 14:32
Bannlyst
Citat:

Om det du skriver är sant, så är det väl bra och intressant. Personligen vill jag bor med folk som har samma kultur och språk som mig själv. I göteborg finns inget sådant exempe som du talar om iaf. Segregation i gbg är brutal.
Citera
2009-09-13, 14:40
Medlem
Rusens avatar
Citat:
Okej, ändra rubriken till "Varför så lite problem i just Edsberg, Sollentuna"?

Malmvägen vet jag inget om.

Jag bodde på Malmvägen för c:a 20 år sedan.

Att lämna tvättstugan obevakad var inte att tänka på.

Man var hela tiden tvungen att vara på sin vakt, både i trapphuset och på gatan och vid lokaltrafiken.

Jag har svårt att tro att någonting skulle ha bättrat sig på alla dessa år.
Citera
2009-09-13, 14:54
Medlem
Tvåstjärniga Edsbacka Krog ligger i Sollentuna. De skulle nog påverkas negativt om orten fick gangsterstämpel, så politikerna kanske har mutats med fria middagar för att hålla blattarna i någorlunda schack...

Nej, skämt åsido så vet jag inte om det är så alldeles lugnt i Sollentuna. För ett par år sedan, till exempel, var det något blattegäng som sparkade ihjäl en person vid tunnelbanestationen...

Edsbacka Krog är dock en utmärkt restaurang med garanterat 100% blattefritt klientel, detta kan jag själv intyga! Skönt att det finns oaser...
Citera
2009-09-13, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Tvåstjärniga Edsbacka Krog ligger i Sollentuna. De skulle nog påverkas negativt om orten fick gangsterstämpel, så politikerna kanske har mutats med fria middagar för att hålla blattarna i någorlunda schack...

Nej, skämt åsido så vet jag inte om det är så alldeles lugnt i Sollentuna. För ett par år sedan, till exempel, var det något blattegäng som sparkade ihjäl en person vid tunnelbanestationen...

Edsbacka Krog är dock en utmärkt restaurang med garanterat 100% blattefritt klientel, detta kan jag själv intyga! Skönt att det finns oaser...

Det finns inte ens tunnelbana i Sollentuna

Men Sollentuna överlag är ju en av dom "finare" förorterna i norrort. Möjligtvis undantaget malmvägen..
Citera
2009-09-14, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av das-boot
Det finns inte ens tunnelbana i Sollentuna

Men Sollentuna överlag är ju en av dom "finare" förorterna i norrort. Möjligtvis undantaget malmvägen..

Ursäkta, skrev fel, menade pendeltågstationen. Minns mycket väl att det var någon som blev ihjälkickad där för ett tag sedan.
Citera
2009-09-14, 18:01
Medlem
Bengrots avatar
Jag tror att det beror på att Sollentunas invandrare har varit där sedan 70-talet och etablerat sig hyfsat väl. Det är andelen nyanlända snyltarflyktingar som är låg och det tror jag är nyckeln till att det är förhållandevis lugnt i Sollentuna trots den stora mängden invandrare.
Citera
2009-09-14, 19:56
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:

Varför flyttade du därifrån då? En kollega flyttade därifrån eftersom barnen började närma sig skolåldern.

Jag kan ställa några kontrollfrågor om Edsberg om du vill.

Tycker du att integrationen fungerar där? Jag antar att du noterat att svenska barn umgås med varandra och blatteungarna med varandra?

EDIT: Sollentuna kommun är rik men det är stor skillnad på villorna vid Edsviken eller Norrviken jämfört med dräggområdet Malmvägen eller Edsberg.
Senast redigerad av von Hindenburg 2009-09-14 kl. 19:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in