2009-09-14, 20:13
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Jag brukar använda mig av www.hemnet.se och kolla bostadsrättspriserna. Ju högre pris lägenheterna betingar desto mindre avskrädesblattar.

Blattarna i Edsberg har väl jobb. Det betyder inte att de är speciellt trevliga som leosundberg tycker. Det finns ju en anledning till varför svenskar flyttar därifrån när barnen ska börja skolan.

Citat:
Ursprungligen postat av Donco
Det verkar inte bo så många invandrare i Sollentuna ö.h.t.

Kolla här får du se statistik för Sollentuna. Jag tror att Edsberg i dokumentet även innefattar villaområdena på andra sidan Danderydsvägen. Det är dessutom fullständigt osannolikt att det är 10% av befolkningen under 15 som har utländsk bakgrund. Siffran i Edsberg(biten runt Ribbings väg) är snarare drygt 50% som leosundberg är inne på.

http://www.rtk.sll.se/Global/Dokumen...lentuna_07.pdf
Citera
2009-09-14, 20:43
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Det är dessutom fullständigt osannolikt att det är 10% av befolkningen under 15 som har utländsk bakgrund. Siffran i Edsberg(biten runt Ribbings väg) är snarare drygt 50% som leosundberg är inne på.

Det är snarare så att man räknar blattar födda i Sverige där minst en förälder har svenskt medborgarskap som svenskar i statistiken. Det verkar vara standardsättet för att hålla upp svennesiffrorna numera.
Citera
2009-10-18, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det är snarare så att man räknar blattar födda i Sverige där minst en förälder har svenskt medborgarskap som svenskar i statistiken. Det verkar vara standardsättet för att hålla upp svennesiffrorna numera.

Låter rimligt.
Citera
2009-10-18, 20:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nkvd
Om det du skriver är sant, så är det väl bra och intressant. Personligen vill jag bor med folk som har samma kultur och språk som mig själv. I göteborg finns inget sådant exempe som du talar om iaf. Segregation i gbg är brutal.

Ja men utan ett leende. Knappt sett en blatte som jag misstänker som problemfri.
Citera
2010-04-23, 21:28
Medlem
Blocket.ses avatar
jag har bott i Edsberg i ungefär 6-7 år, i början på 90 talet.. Flyttade därifrån när jag var 12 år ungefär.
Mycket trevligt område,,
Det finaste området är lodvägen och Flintlåsvägen, (platån) Bostadsrätter som ligger på en höjd
nära sportfältet..

Nu bor jag dock på södra sidan av stan,, men skulle utan tvekan kunna tänka mig flytta tillbaks dit..

brukar ibland åka förbi där, och får då en riktigt nostalgisk känsla
Citera
2010-04-23, 22:26
Bannlyst
Citat:
Varför flyttade du därifrån då? En kollega flyttade därifrån eftersom barnen började närma sig skolåldern.

Jag kan ställa några kontrollfrågor om Edsberg om du vill.

Tycker du att integrationen fungerar där? Jag antar att du noterat att svenska barn umgås med varandra och blatteungarna med varandra?

EDIT: Sollentuna kommun är rik men det är stor skillnad på villorna vid Edsviken eller Norrviken jämfört med dräggområdet Malmvägen eller Edsberg.
Haha varför jag flyttade därifrån? Du kommer inte tro mig, men jag berättar ändå.Det var så att jag var inhyrd hos en gammal svensk pensionärstant på grund av att jag snabbt behövde boende. Nåväl, tanten klargjorde för mig att jag minsann inte fick ha några tjejer i lägenheten över natten. Inte ett drömläge för en viril 25-åring. Blev flytt till Skärholmen ganska omgående, fick bo hos en arab som hade en mycket öppnare sexualsyn.

Ställ kontrollfrågor om du vill.

Det finns ju inte så mycket svenskar där, men jag hade aldrig några problem att smälta in. Bodde granne med en arabisk tjej som brukade flörta med mig. Barnen var väluppfostrade och en flicka undrade om jag hade någon son som hon kunde få bli ihop med (nej jag har inte barn).
Senast redigerad av leosundberg 2010-04-23 kl. 22:38.
Citera
2010-04-23, 22:37
Bannlyst
Citat:
Blattarna i Edsberg har väl jobb. Det betyder inte att de är speciellt trevliga som leosundberg tycker. Det finns ju en anledning till varför svenskar flyttar därifrån när barnen ska börja skolan.
Väl... låter inte som du har någon förstahandskoll utan mest bygger din världsbild på allmänt hatande. Invandrarna är jättetrevliga, det var rena idyllen att bo där, fan så mycket bättre än Värnhem i Malmö där det mest bor svenskar men där en del svenskar knarkar och bryter sig in i cykelkällare. Att folk (som inte hyr in sig hos frigida gamla tanter) vill därifrån är rena mysteriet?!?!
Citat:
Kolla här får du se statistik för Sollentuna. Jag tror att Edsberg i dokumentet även innefattar villaområdena på andra sidan Danderydsvägen. Det är dessutom fullständigt osannolikt att det är 10% av befolkningen under 15 som har utländsk bakgrund. Siffran i Edsberg(biten runt Ribbings väg) är snarare drygt 50% som leosundberg är inne på.
Kolla upp fakta och åk dit istället för att fantisera.
Citera
2010-04-24, 13:24
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Väl... låter inte som du har någon förstahandskoll utan mest bygger din världsbild på allmänt hatande. Invandrarna är jättetrevliga, det var rena idyllen att bo där, fan så mycket bättre än Värnhem i Malmö där det mest bor svenskar men där en del svenskar knarkar och bryter sig in i cykelkällare. Att folk (som inte hyr in sig hos frigida gamla tanter) vill därifrån är rena mysteriet?!?!

Varför flyttar svenska barnfamiljer därifrån? Varför umgås inte svenska och utländska barn? Edsberg är ingen idyll bara för att andra områden är värre.

Citat:
Ursprungligen postat av leosundberg
Kolla upp fakta och åk dit istället för att fantisera.

Ledsen Leo. Jag har fakta. För din information syftade ordet tror på definitionerna i dokumentet. Som du såg om du läste dokumentet framgick inte gränserna för Edsberg.
Citera
2010-06-11, 17:20
Medlem
Jag bor i sollentuna och har två söner på 11 och 6 år och vi är en invadrar familj ( frankrike ) och i just edsberg så är det inte våldsamma brott utan mest street race och droghandel, min sons kompis storebror är niklas håkansson ( som blev slagen ) och det var en svensk och sollentuna är runt hälften invandrare men här är både svenskar och invandrar barn lika våldsamma.
Citera
2010-06-11, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdsbergNr1
Jag bor i sollentuna och har två söner på 11 och 6 år och vi är en invadrar familj ( frankrike ) och i just edsberg så är det inte våldsamma brott utan mest street race och droghandel, min sons kompis storebror är niklas håkansson ( som blev slagen ) och det var en svensk och sollentuna är runt hälften invandrare men här är både svenskar och invandrar barn lika våldsamma.
Passar inte svensk kultur kan du åka hem till din sandlåda i frankrike där de knullar får!
Citera
2010-06-11, 20:41
Medlem
M Nordströms avatar
Citat:
EDIT: Sollentuna kommun är rik men det är stor skillnad på villorna vid Edsviken eller Norrviken jämfört med dräggområdet Malmvägen eller Edsberg.

Jag är själv Sollentunabo (se avatar) och kan väl säga att när dom byggde Malmvägen 1971 så var det bara arbetskraftsinvandrare blandat med svenskar som flyttade in där. Själv så bodde jag i en villa i Töjnaområdet. Jag hade bl a en grekisk kamrat på skoltiden som bodde på Malmvägen. Visst har det varit en del problem på Malmvägen men dom kan inte jämföras med tex Rinkeby.
Citera
2010-06-11, 22:54
Medlem
buggenbus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikard838
Passar inte svensk kultur kan du åka hem till din sandlåda i frankrike där de knullar får!

Frankrike är ett jävligt coolt land med bra mat och god musik. Det är trist när berikande deltagare i debatten blir angripna av mongon som du.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in