Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-31, 12:31
  #1
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Hej! Nu är det så att jag blivit väldigt intresserad av att spara pengar och tjäna mer. Jag har bestämt mig för att försöka förstå mig på aktier, fonder och allt det där. Men jag behöver tips av er som vet mer! Vad är bästa sättet att investera på så pengarna växer och hur gör man?


Ja jag kan inget tyvärr.. Ekonomi har jag alltid tyckt varit svårt då jag inte förstått men vill börja förstå nu! 😊
Citera
2016-07-31, 12:46
  #2
Moderator
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Hej! Nu är det så att jag blivit väldigt intresserad av att spara pengar och tjäna mer. Jag har bestämt mig för att försöka förstå mig på aktier, fonder och allt det där. Men jag behöver tips av er som vet mer! Vad är bästa sättet att investera på så pengarna växer och hur gör man?


Ja jag kan inget tyvärr.. Ekonomi har jag alltid tyckt varit svårt då jag inte förstått men vill börja förstå nu! 😊


Finns en nybörjartråd här på flashback och sen finns bra information på Avanza också.
Börja läs på och undvik misstagen många nybörjare gör. Tänk långsiktigt och ha inte för stora förväntningar. Tänk på att du även kan förlora pengar om du gör fel val.
Citera
2016-07-31, 15:25
  #3
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Finns en nybörjartråd här på flashback och sen finns bra information på Avanza också.
Börja läs på och undvik misstagen många nybörjare gör. Tänk långsiktigt och ha inte för stora förväntningar. Tänk på att du även kan förlora pengar om du gör fel val.

Ja det har jag förstått med kan hända. Har du något tips många gör i början?
Citera
2016-08-01, 19:11
  #4
Medlem
KlopFers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Hej! Nu är det så att jag blivit väldigt intresserad av att spara pengar och tjäna mer. Jag har bestämt mig för att försöka förstå mig på aktier, fonder och allt det där. Men jag behöver tips av er som vet mer! Vad är bästa sättet att investera på så pengarna växer och hur gör man?


Ja jag kan inget tyvärr.. Ekonomi har jag alltid tyckt varit svårt då jag inte förstått men vill börja förstå nu! 😊


https://rikatillsammans.se/2015/04/1...likt-en-loser/



https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Varsågod. Nu slipper du förlora pengar
Citera
2016-08-01, 20:24
  #5
Medlem
sonofnatures avatar
Bästa e att spara på ett vanligt konto ett till två år. Se om du kan ha kvar dem där. Sen läsa på under tiden om andra möjligheter.
Även 1 kr är en bra start på att börja spara.
Citera
2016-08-02, 01:04
  #6
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlopFer
https://rikatillsammans.se/2015/04/1...likt-en-loser/



https://www.avanza.se/fonder/om-fond...67/avanza-zero

Varsågod. Nu slipper du förlora pengar

Haha rolig du 😂
Citera
2016-08-02, 01:08
  #7
Medlem
Rika tillsammans jättebra blogg läs den.
Citera
2016-08-02, 09:49
  #8
Medlem
1. Ha en buffert på ett bankkonto. Du behöver en buffert för oförutsedda kostnader, bilen går sönder, tvättmaskin pajar eller att du behöver vara sjukskriven några veckor och får lägre inkomst. Bufferten behöver vara några månadslöner stor beroende på hur du bor och hur din inkomst ser ut. Bor du i villa behöver den vara större då du riskerar fler och större oförutsedda händelser. Bufferten får du aldrig norpa på för roliga aktiviteter utan det är en katastrofbuffert.

2. Roliga saker. Lägg undan några tusenlappar i månaden för roliga saker. Åka på semester, köpa elektronik, köpa kläder, åka slalom och allt annat kul. Skilj den från bufferten genom att ha dessa pengar på ett separat konto.

3. Investera i Aktiefonder. Aktiefonder är över lag rätt så säkra men räkna med att de vissa år går riktigt illa. Att en fond faller 30% är inget ovanligt. Kan ta flera år innan börsen återhämtat sig. Satsa bara pengar som du har råd att förlora. Aktiefonder sprider placeringarna över en mängd företag vilket gör att man har en bra grund att stå på. Kolla förvaltningsavgiften. Den bör vara maximalt 0,4%.

4. Investera i aktier. Företag kan gå i konkurs och då förlorar du hela kapitalet. Satsa därför bara pengar som du har råd att förlora. Börja med att köpa aktier i "Large capital". dvs i stora företag. Att köpa aktier i förhoppningsbolag typ Fingerprint och liknande är mycket riskabelt. Köp aktier i minst 5 stora företag för att sprida riskerna. Typ Volvo, ABB, HM, Nordea och liknande. Se det som långsiktiga placeringar som du kommer att behålla i 5+ år. Försök inte trada, du är inte duktigare än någon annan. Köp aktien och sedan så behåller du den. Någon gång i kvartalet så kan du fundera över om du fortfarande tror på bolaget.

Håll dig till Large capitalbolag, undvik allt på Aktietorget och First North till att börja med. Allt är inte guld som glimmar. Låter det för bra för att vara sant så är det inte sant. Det finns inga gratis luncher. Satsa hellre på tråkiga "gubbaktier", dessa går överlag väldigt bra.

Börja med 1 gå därefter över till 2, 3 och slutligen 4.

Tänk på att placeringshorisonten för dig är 40++ år. Du kommer att råka ut för 6-10 börskrascher. Sitt bara kvar i båten och låt marknaden återhämta sig.
__________________
Senast redigerad av Mynicname 2016-08-02 kl. 10:01.
Citera
2016-08-02, 10:01
  #9
Medlem
Avanza har en blogg där Claes Hemberg bloggar lättfattligt för nybörjare. Bra att börja följa för att få lite grundläggande koll på fonder och hur man ska tänka.
Citera
2016-08-02, 12:57
  #10
Medlem
kickedoutofspaces avatar
Tack för tipsen alla, uppskattas jätte mycket! Jag är verkligen dålig på ekonomi så är skönt att få hjälp vart man kan börja och så. Har ni något tips om misstag många gör i början eller som man kan undvika? Läser alla möjliga bloggar och sidor om allt detta men är svårt än men börjar förstå mer nu än i början 😊
Citera
2016-08-02, 15:12
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kickedoutofspace
Tack för tipsen alla, uppskattas jätte mycket! Jag är verkligen dålig på ekonomi så är skönt att få hjälp vart man kan börja och så. Har ni något tips om misstag många gör i början eller som man kan undvika? Läser alla möjliga bloggar och sidor om allt detta men är svårt än men börjar förstå mer nu än i början 😊

Första tipset är att ta det lugnt! Sätt inte in allt i Fingerprint bara frö att grannen skrävlar om hur otroligt bra det gått. Läs på, sätt in lite pengar åt gången och känn dig för och fundera på om du tror du är smartare än snittet och därmed kan slå index eller om rena indexfonder är bättre för dig.

Läs http://blogg.avanza.se/hemberg och lyssna på Sparpodden från Nordnet. Bra informationskällor och vettiga tips. Skumma igenom Dagens Industri på webben på mornarna och försök hitta någon i din närhet som du kan prata ekonomi med, det är roligt och väldigt givande.

Lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback