Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-30, 17:18
  #1
Medlem
Hej!
Fick i uppdrag av en kompis att kolla igenom sparandet, och tänkte bolla det med experter här vad som blir bäst. Har några frågor också om man som gäller kring skatter osv.

I dagsläget har min vän ett ISK hos Nordea, och fonder där. Alla placeringar är från bankmannen på Nordea som skött.
De består av:
*6 st av Nordeas egna fonder, med varierande risknivå. Totalt värde 130 000 kr.
*1 st sparkonto hos Nordea med 30 000 kr till 0% (!!!!), ränta.
Totalt alltså 160 000 kr i tillgångar hos Nordea.

Förvaltningsavgifterna på fonderna är på 1,5%.

Vännen ifråga kan nästan inget om börsen och ekonomi. Är 18 år gammal, och vill fortsätta spara en liten del av lönen (10%), varje månad och långsiktigt framåt. I alla fall minst 20 år. Sparandet är gjort från födseln, och togs nyss över vid myndighetsålder.

Mitt sunda förnuft säger att tillgångarna ska flyttas över till Avanza, och månadsspara i någon avgiftsfri eller lågkostnads indexfond.

- Går det att förflytta ISK från Nordea utan att behöva sälja eller betala skatt? Fungerar det smidigt? Eller måste man starta konto på Avanza, sen sälja av fonderna på Nordea, och sen föra över pengarna till Avanza, och sen köpa fonder igen på Avanza?

- Hur ska man investera dessa 160 000 kr? Jag tror min vän har tillräckligt på lönekontot för att ha en buffert för plötsligt utgifter placerat på Nordea. Så allt kan investeras långsiktigt.
Jag gillar ju aktier, men tänker att fonderna passar min polare bättre, eftersom kunskaperna kring börsen är typ noll. Samtidigt tänker jag att utdelningarna från stabila svenska bolag är trevligt, och jag skulle ju kunna välja ut 5-6 stabila bolag, t.ex. investmentbolag. Men då måste ju aktiva köp göras några gånger per år... Och då är det lätt att det glöms bort.

- Om fonder, vilka bör man välja? Avanza Zero har jag tänk mig, men även spiltan verkar lovande. Andra tips på fonder?

- Hur bör fördelningen av investeringarna se ut? Hur många procent av fonder, aktier, sparkonto (ränta) bör man ha? Eftersom kompisen är så ung, 18 år, och kommer spara länge, kanske man knappt behöver ha något på sparkonto? Men tänker att framtida kontantinsats till lägenhet/hus kan vara bra att spara till även om det inte är aktuellt än på ett tag. Så där kanske man ska ha en liten andel in på räntekonto ändå?

- Om största delen av kapitalet och framtida sparandet ska utgöras av fonder, hur många fonder är lämpligt att ha? Jag antar mer än 1? Förutom indexfonder, ska man ha i tillväxtmarknader också, så som Indien, Kina, Ryssland?

Tacksam för tips och hjälp!
Citera
2016-07-30, 18:07
  #2
Medlem
Det är gratis att flytta tillgångarna från en ISK till en annan ISK i en annan bank.

Öppna en ISK hos Avanza och fyll sedan i nedanstående blankett och skicka in.
https://www.avanza.se/avanzabank/hem...nnehav-isk.pdf
Citera
2016-07-30, 18:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Det är gratis att flytta tillgångarna från en ISK till en annan ISK i en annan bank.

Öppna en ISK hos Avanza och fyll sedan i nedanstående blankett och skicka in.
https://www.avanza.se/avanzabank/hem...nnehav-isk.pdf
Toppen!
Visst kan man sen sälja av alla fonderna och köpa andra fonder/aktier utan att betala någon skatt så länge pengarna stannar på ISK-kontot hos Avanza?
Citera
2016-07-30, 18:18
  #4
Medlem
knut_1s avatar
Varför inte annars bara sälja fonderna, avsluta i Nordea och föra över pengarna till nyöppnade i Avanza?
Citera
2016-07-30, 18:25
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Toppen!
Visst kan man sen sälja av alla fonderna och köpa andra fonder/aktier utan att betala någon skatt så länge pengarna stannar på ISK-kontot hos Avanza?

Du kan sälja redan när fonderna finns hos Nordea och sedan föra över pengarna mellan de två ISK.
Det blir i så fall denna blankett som ni ska använda.
https://www.avanza.se/avanzabank/hem...mellan_ISK.pdf
Citera
2016-07-30, 18:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Varför inte annars bara sälja fonderna, avsluta i Nordea och föra över pengarna till nyöppnade i Avanza?
Så man kan föra över pengar från ISK till ISK utan att betala skatt>?
Citera
2016-07-30, 18:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Så man kan föra över pengar från ISK till ISK utan att betala skatt>?
Ja!
Citera
2016-07-30, 19:11
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktieStrindberg
Ja!
Då förstår jag saken! ISK är för modernt för mig att förstå fullt ut...

Men hur bör jag fördela det hela? Har du någon tanke? Jag är väldigt sugen på att fördela pengarna i välskötta svenska bolag med god avkastning. Och komplettera med Avanza Zero fond.

Det kluriga är ju det långsiktiga, att det ska kunna dras pengar varje månad från kontot och växa med tiden. Annars måste ju jag förvalta några gånger per år... Och sannolikheten att jag kommer kunna göra det i 20 år är väl rätt låg=)
__________________
Senast redigerad av Mazeti 2016-07-30 kl. 19:13.
Citera
2016-07-30, 19:20
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeti
Då förstår jag saken! ISK är för modernt för mig att förstå fullt ut...

Men hur bör jag fördela det hela? Har du någon tanke? Jag är väldigt sugen på att fördela pengarna i välskötta svenska bolag med god avkastning. Och komplettera med Avanza Zero fond.

Det kluriga är ju det långsiktiga, att det ska kunna dras pengar varje månad från kontot och växa med tiden. Annars måste ju jag förvalta några gånger per år... Och sannolikheten att jag kommer kunna göra det i 20 år är väl rätt låg=)

Du har väl ganska bra tankar. Problemet är väl om killen är totalt ointresserad då är nog fonder att föredra och då inte bara inriktade på Sverige.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback