• 1
  • 2
2016-07-29, 20:37
Medlem
Zz-Mackan-zZs avatar
Jag har blivit erbjuden av min farmor att ev. köpa hennes hus. kruxet ligger i att jag inte har en handpenning att gå in med vid ett ev. lån.

Bostaden kostar 800 000, är i renoveringbehov om ca 3-400 000 totalt. så ett lån omkring 1,2 miljoner är vad jag behöver

Min farmor har erbjudit mig att låta betala av handpenningen i form av lån direkt till henne, så det enda banklån i sig jag tar blir bara på 85% av det. givetvis så kommer jag fortfarande ha en skuld kvar att betala till henne.

Jag är sambo och min tjej har anmärkningar hos fogden, dock med avbetalda skulder, så anmärkningarna försvinner om ca 2 år

Vi har 1 barn tillsammans och ett som är beräknat i februari 2016, samt hennes eget barn som bor hos oss på helgerna.

Jag tjänar 29 000 i månaden som maskinoperatör och har privatlån om 100 000 som är borta om 5 år.
Tjejen ligger på 22 000 som montör på en industri.

Vad säger banken om att man tar handpenningen som ett personligt lån? godkänner dom en sådan här plan?
Citera
2016-07-29, 20:49
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zz-Mackan-zZ
Jag har blivit erbjuden av min farmor att ev. köpa hennes hus. kruxet ligger i att jag inte har en handpenning att gå in med vid ett ev. lån.

Bostaden kostar 800 000, är i renoveringbehov om ca 3-400 000 totalt. så ett lån omkring 1,2 miljoner är vad jag behöver

Min farmor har erbjudit mig att låta betala av handpenningen i form av lån direkt till henne, så det enda banklån i sig jag tar blir bara på 85% av det. givetvis så kommer jag fortfarande ha en skuld kvar att betala till henne.

Jag är sambo och min tjej har anmärkningar hos fogden, dock med avbetalda skulder, så anmärkningarna försvinner om ca 2 år

Vi har 1 barn tillsammans och ett som är beräknat i februari 2016, samt hennes eget barn som bor hos oss på helgerna.

Jag tjänar 29 000 i månaden som maskinoperatör och har privatlån om 100 000 som är borta om 5 år.
Tjejen ligger på 22 000 som montör på en industri.

Vad säger banken om att man tar handpenningen som ett personligt lån? godkänner dom en sådan här plan?

Banken behöver inte veta vartifrån handpenningen kommer .. Så ni vill "bara" låna resten, men du skriver att ni behöver låna 1,2-1,3 miljoner på ett hus värt 800? Är det värderat till 800 så blir det antagligen problem att få låna mer på huset än det.
Citera
2016-07-29, 21:08
Medlem
Zz-Mackan-zZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irbor
Banken behöver inte veta vartifrån handpenningen kommer .. Så ni vill "bara" låna resten, men du skriver att ni behöver låna 1,2-1,3 miljoner på ett hus värt 800? Är det värderat till 800 så blir det antagligen problem att få låna mer på huset än det.

taxeringsvärdet som det är idag är 800 000. då är inget renoverat sedan det byggdes på 70-talet.
Anledningen till att jag behöver låna mer än det är p.g.a. hela huset behöver renoveras. ingenting är i uselt skick men allting är gammalt och många saker fungerar lite sisådär.

gjorde en snabbräkning via skatteverkets hemsida och nyrenoverat skulle taxeringsvärdet på huset gå upp till 1,05 miljoner. är det fortfarande samma problem då enligt banken?
Citera
2016-07-29, 21:23
Medlem
Taxeringsvärdet säger inget om marknadsvärdet och alltså inget om vad banken kommer låna er.
Citera
2016-07-29, 21:59
Medlem
irbors avatar
Citat:
taxeringsvärdet som det är idag är 800 000. då är inget renoverat sedan det byggdes på 70-talet.
Anledningen till att jag behöver låna mer än det är p.g.a. hela huset behöver renoveras. ingenting är i uselt skick men allting är gammalt och många saker fungerar lite sisådär.

gjorde en snabbräkning via skatteverkets hemsida och nyrenoverat skulle taxeringsvärdet på huset gå upp till 1,05 miljoner. är det fortfarande samma problem då enligt banken?

Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Taxeringsvärdet säger inget om marknadsvärdet och alltså inget om vad banken kommer låna er.

Är inte hundra på hur man går tillväga för att lösa det där, kanske kan banken ta dit en egen värderingsman som får värdera det och så får ni ta det därifrån? Men som sagt, handpenningen är inget du behöver bry dig om att ta upp.
Citera
2016-07-29, 22:13
Medlem
Zz-Mackan-zZs avatar
Citat:
Är inte hundra på hur man går tillväga för att lösa det där, kanske kan banken ta dit en egen värderingsman som får värdera det och så får ni ta det därifrån? Men som sagt, handpenningen är inget du behöver bry dig om att ta upp.

Då har jag i alla fall fått svar på min första fråga får ta ett snack me banken då och se vad de säger. tack för hjälpen !
Citera
2016-07-29, 22:48
Medlem
irbors avatar
Citat:
Då har jag i alla fall fått svar på min första fråga får ta ett snack me banken då och se vad de säger. tack för hjälpen !

Det är nog det enklaste att göra
Citera
2016-07-29, 22:56
Medlem
Citat:
Kanske ännu bättre att ta ut en fristående mäklare så är TS fri att vända sig till flera banker.
Citera
2016-07-29, 23:24
Medlem
irbors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Kanske ännu bättre att ta ut en fristående mäklare så är TS fri att vända sig till flera banker.

Självklart, har hört att vissa banker envisas med att man ska använda deras egna men det är väl bara att vända sig till någon annan bank då
Citera
2016-07-30, 07:45
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Om huset är beboeligt som det är idag kanske ett alternativ kan vara att bara ta lån till att köpa huset och spara renoveringarna (som alltid kostar mer och tar längre tid än man beräknat) 2-3 år?
Citera
2016-07-30, 09:34
Medlem
Citat:

Min spontana tanke blir att ni inte kommer att få ett lån. Du kommer att få stå ensam på lånet eftersom din sambo har anmärkningar. Jag gjorde en snabb test på sbab utifrån de uppgifter du gav i din trådstart, då fick jag meddelande att dom inte kunde erbjuda mig något lån på ett hus på det belopp du angav. Så jag skulle nog inte ha för höga förhoppningar. Tänk på att ni ska ha råd att leva också, din sambo lär väl få föräldrapeng, tänk på att ni ska fixa kostnaderna också, inte bara ta lån.
Mitt tråkiga råd blir att ni avvaktar tills din sambo är fri från fogden, spara ihop till en kontantinsats.
Kan ni inte hyra huset så länge? Kanske betala av en del av hyran genom att renovera?
Citera
2016-07-30, 18:20
Medlem
Jag har svårt att tro att huset ska vara i så dåligt skick att ni måste göra alla renoveringar på en gång.
Om ni skjuter på renoveringen och din farmor lånar ut handpenningen så klarar ni er med ett lån på 680 000 och det bör ni få låna. Sen kan ni börja renovera kanske 1 rum per år så krävs det inte lika mycket kapital och om ni drar ut på tiden så kan ni kanske få huset uppvärderat när en del av renoveringen är färdig och därmed kunna utöka lånet med huset som säkerhet och därmed få låg ränta. Räntan blir betydligt högre om ni tvingas låna ett par hundra tusen utan säkerhet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in