2016-07-27, 23:09
Medlem
Hej!

Jag har gjort ett vad med min kära polare, jag får 5.000:- om jag lyckas cykla 40 mil på ett dygn. Jag är ganska vältränad generellt sätt, men har ingen mer erfarenhet av landvägscykling.

Jag har ungefär 1 månad på mig att förbereda mig.. Är detta ens möjligt?

Har en landsvägscykel hemma, något av en värsting variant. Köpte den för 2 veckor sedan och har varit ute ett par gånger. Dock kortare rundor.

Har givetvis cykelskor, riktiga pedaler m.m

Vad bör jag ta med mig? Ryggsäck? Vad ska jag packa ner?

Lyckas jag hålla ett 20 km/h tempo i 20h? Tänker att jag stannar och sover en timma eller två någon gång också.
Senast redigerad av avento 2016-07-27 kl. 23:16.
Citera
2016-07-27, 23:22
Medlem
kordens avatar
De ska du klara av, ut och kör långpass.
Måste vänja röven ryggsäck är ej behövligt
Två stora vattenflaskor och finns att köpa vattenhållare till sadeln så får du med dig 4 flaskor.
Sen massor med kolhydrater finns att köpa på cykelaffärer el sportbutik.
Vaselin kan va bra att ha för att smörja röven och insidan av bena.
Klä dig ej för varmt vanliga cykelkläder alt benvärmarna/armvärmare vid regn
Och vind tät jacka

Lycka till
Citera
2016-07-27, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korden
De ska du klara av, ut och kör långpass.
Måste vänja röven ryggsäck är ej behövligt
Två stora vattenflaskor och finns att köpa vattenhållare till sadeln så får du med dig 4 flaskor.
Sen massor med kolhydrater finns att köpa på cykelaffärer el sportbutik.
Vaselin kan va bra att ha för att smörja röven och insidan av bena.
Klä dig ej för varmt vanliga cykelkläder alt benvärmarna/armvärmare vid regn
Och vind tät jacka

Lycka till

Jagar inte tid, men tror du man orkar köra i 20h med en paus då och då? Tänker att jag åker 22:00 och cyklar hela natten, så är jag framme dagen efter på kvällen? Vad hade du rekommenderat?

Ska förövrigt cykla Helsingborg - Strömstad

Tror du hela resan blir en plåga eller faktiskt något av ett roligt äventyr?
Citera
2016-07-27, 23:29
Medlem
Vättern runt är 30 mil - Det kör de bästa "vanliga" elitmotionärerna på ca 8h (duktigaste cykeleliten borde ta det på 7h jämnt)

Kör du som en hyfsat vältränad motionär så tar du "lätt" vätternrundan under 12h (jag höftar och räknar hela timmar här) - Sedan sover du 6 timmar ....

Då har du 10 mil kvar att köra på 7 timmar.

5000 kr "lättförtjänta" pengar.

Hur hade du tänkt logga resan så att du har bevis för utfört uppdrag ?

http://vatternrundan.se/wp-content/uploads/2014/04/nyborjarguiden-2014.pdf - Läs denna först för dina bröstvårtors skull (och skinkorna)
Senast redigerad av Revolutions 2016-07-27 kl. 23:31.
Citera
2016-07-27, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revolutions
Vättern runt är 30 mil - Det kör de bästa "vanliga" elitmotionärerna på ca 8h (duktigaste cykeleliten borde ta det på 7h jämnt)

Kör du som en hyfsat vältränad motionär så tar du "lätt" vätternrundan under 12h (jag höftar och räknar hela timmar här) - Sedan sover du 6 timmar ....

Okej förstår, jag är dock ändå tveksam. Det är ändå en jävla bit alltså..

Jag kommer logga allt på GPS via telefon, blir att ta med powerbank på 20.000 mAh
Citera
2016-07-27, 23:34
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avento
Hej!

Jag har gjort ett vad med min kära polare, jag får 5.000:- om jag lyckas cykla 40 mil på ett dygn. Jag är ganska vältränad generellt sätt, men har ingen mer erfarenhet av landvägscykling.

Jag har ungefär 1 månad på mig att förbereda mig.. Är detta ens möjligt?

Har en landsvägscykel hemma, något av en värsting variant. Köpte den för 2 veckor sedan och har varit ute ett par gånger. Dock kortare rundor.

Har givetvis cykelskor, riktiga pedaler m.m

Vad bör jag ta med mig? Ryggsäck? Vad ska jag packa ner?

Lyckas jag hålla ett 20 km/h tempo i 20h? Tänker att jag stannar och sover en timma eller två någon gång också.

Nu skall jag tala utifrån min erfarenhet av 10 Vätternrundor som är på 30 mil.

Det är inte lång tid, men är du enveten så skall det vara möjligt att klara 40 mil. Du skriver om cykelskor, har du även cykelbyxor, annars skaffa det, det är en livräddare (och inga kalsonger under).

Hade jag varit som du så hade jag sett till att komma iväg så tidigt som möjligt, typ vid femtiden på morgonen, för att förhoppningsvis hinna i mål innan det blir mörkt.

Kommer du att ha möjlighet att få support med mat/dryck/service av dina kompisar eller andra? Annars måste du planera att ha med dig rejält med dryck och energi. Vad man skall ha är lite personligt. Vissa kör med energidryck och
powerbars, jag föredrar vatten och kexchoklad, men det är bra om du provat på det du skall ha så magen inte gör uppror efter ett par mil.
Visst är det bra att ha reparationssats för punktering, men jag brukar alltid ha med mig minst en reservslang.

Ryggsäck skulle jag avråda ifrån, det kan bli väldigt mycket skav, det finns bra med väskor att sätta på cykeln, men det beror naturligtvis lite hur mycket pengar du vill lägga ut.

Jag tror att det är bra om du får in någon längre runda (15 mil+) en vecka före så du kropp får känna på hur det är att hålla på länge.

Sist, men kanske viktigast, som inte bara gäller detta äventyret, utan all cykling. Använd cykelhjälm!

Lycka till!
Citera
2016-07-27, 23:37
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:

http://vatternrundan.se/wp-content/uploads/2014/04/nyborjarguiden-2014.pdf - Läs denna först för dina bröstvårtors skull (och skinkorna)

En sak när det gäller de som kör Vättern på 7-8 timmar. Visst är de inte proffs, men de kör i klunga, det gör en stor skillnad med tanke på vindmotståndet. Vid 30 km/h så går den mesta av energin inte åt till friktion utan till luftmotstånd.
Citera
2016-07-27, 23:45
Medlem
kordens avatar
Citat:
Jagar inte tid, men tror du man orkar köra i 20h med en paus då och då? Tänker att jag åker 22:00 och cyklar hela natten, så är jag framme dagen efter på kvällen? Vad hade du rekommenderat?

Får du många mil i bena innan så kan de bli en rolig resa, om du ska dra i väg vid 22 tiden så tänk på att sova innan, alt är att du åker vid 4-5 tiden i ställe om du har problem att somna tidigt.

Försök att lägga in lite intervall träning bra för flåset.
Och ta det lungt uppför och trampa utför spar massa tid och energi.

Om du är vältränad nu så borde 25 i snitt va rimligt.

Som nån skrev så lägg upp på internet så följer jag gärna resan med 😀
Citera
2016-07-27, 23:46
Medlem
Du kan detta bättre än mig Glorfindel (själv sysslar jag med löpning) men är det jag skrev korrekt ? med tider och sånt ?

Vad har du själv för bästa tid ?

Mina bröder cyklar vätternrundan på ca 12 timmar och de tränar ungefär som står i broschyren (även kosten etc) jag länkade till - De är väl vad jag skulle kalla "duktiga" motionärer, varken elit eller blåbär. Är förresten inte bara leder som behöver stärkas, även magen som du skrev.
Citera
2016-07-27, 23:58
Medlem
Glorfindels avatar
Citat:
Du kan detta bättre än mig Glorfindel (själv sysslar jag med löpning) men är det jag skrev korrekt ? med tider och sånt ?

Vad har du själv för bästa tid ?

Mina bröder cyklar vätternrundan på ca 12 timmar och de tränar ungefär som står i broschyren (även kosten etc) jag länkade till - De är väl vad jag skulle kalla "duktiga" motionärer, varken elit eller blåbär. Är förresten inte bara leder som behöver stärkas, även magen som du skrev.

Jo, det stämmer ganska bra. Jag har en bästatid på knappa 13 timmar, men då har jag cyklat helt solo, ganska vältränad, men 20 kilo för mycket "naturlig packning"... De som kör på 8 timmar stannar oftast inte alls, max ett par minuter för att pinka och fylla på vatten vid ett eller två tillfällen. De brukar ha tränat ganska mycket (mer än 100 mil) och kör som sagt i skunga, vilket nog gör ett par, tre timmar på Vättern.
Citera
2016-07-28, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Jo, det stämmer ganska bra. Jag har en bästatid på knappa 13 timmar, men då har jag cyklat helt solo, ganska vältränad, men 20 kilo för mycket "naturlig packning"... De som kör på 8 timmar stannar oftast inte alls, max ett par minuter för att pinka och fylla på vatten vid ett eller två tillfällen. De brukar ha tränat ganska mycket (mer än 100 mil) och kör som sagt i skunga, vilket nog gör ett par, tre timmar på Vättern.

Kan inte ni som är sub13 gå ihop och köra klunga ? Ska kolla med bröderna imorgon hur de brukar göra. Men om det hade varit jag så hade jag på forum etc letat upp folk som var lika mig i tid och sedan köra tillsammans. Snacka ihop sig lite om upplägget och så är ju bara trevligt.

PS - Kanske inte är så enkelt som jag tror att köra klunga heller, finns kanske säkerhetsaspekter och liknande.

Men till topic igen - TS ska absolut göra ett försök. Kommer att bli en bra upplevelse. Du har fyra veckor på dig - Jag har länkat en mycket bra pdf - Det är vad du kommer att behöva om du börjar imorgon.
Citera
2016-07-28, 00:10
Medlem
knullklassons avatar
Citat:

Välj en dag då det blåser medvind...hård medvind!

Tror ändå att du får en helvetisk resa med värk lite varstans. Rygg, knän, axlar, röv, nacke eftersom du inte är van vid varken din cykel eller långkörning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in