2016-07-28, 03:24
Medlem
Vilka vägar har du tänkt att cykla på? För övrigt låter det klart överkomligt.
Citera
2016-07-28, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knullklasson
Välj en dag då det blåser medvind...hård medvind!

Tror ändå att du får en helvetisk resa med värk lite varstans. Rygg, knän, axlar, röv, nacke eftersom du inte är van vid varken din cykel eller långkörning.

Precis, är du van cyklist går det. Är du inte van vid att sitta på cykel blir det mycket tufft. Du behöver kanske mer tid på att förbereda dig.
Citera
2016-07-28, 07:03
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avento
Okej förstår, jag är dock ändå tveksam. Det är ändå en jävla bit alltså..

Jag kommer logga allt på GPS via telefon, blir att ta med powerbank på 20.000 mAh

Detta kommer du klara enkelt med en månads träning, se till få ordentligt med längd träning dvs ut och trampa heldagar nu!

Lite statistik över Vätternrundan 2010-2012, som du ser hamnar de flesta runt 11-13 timmar och de absolut sämsta kommer i mål på 26 timmar, då handlar det om 30 mil, cyklar du 20 km i snitt så blir det inte ens en jobbig fart att hålla, det som blir tungt är att hålla trampa i timtal samt att röven tar stryk!
Lycka till!

http://www.jogg.se/Artiklar/Artikel.aspx?id=831
Citera
2016-07-28, 07:18
Medlem
Härlig utmaning!
Klart att Du ska göra det! Se till att Cykeln är rätt injusterad så slipper Du onödig smärta.
Samt som tidigare i tråden, ladda rejält med Kolhydrater innan. Carboloader är mitt tips dagarna innan.
Är en stor skillnad att cykla 30 och 40 mil...det är inte bara 10 mils skillnad, det är flera aspekter som spelar in där .
Men Du verkar ju bra tränad sedan innan, så förbered Dig mentalt på att det kommer vara tufft..tänk bort allt det glamorösa och fina..tänk och förbered dig på det tuffa!
Och framför allt, kolhydrater, vätska och sömn dagarna innan.

Lycka till!!!
Citera
2016-07-28, 08:01
Medlem
Jannebigplays avatar
Jag hade ungefär samma uppladdning som du ts bara det att jag cyklade vätternrundan istället för 40 mil. Jag anser mig vara relativt vältränad. Har idrottat hela mitt liv, åkte vasaloppet på 9h men det var efter vasaloppet som min polare tyckte att jag borde haka på och köra vätternrundan också. Köpte en cykel med två månader kvar men kunde bara använda den i en månad.

Mitt misstag jag gjorde var att jag tränade alldeles för lite. 1 månad är väldigt lite träning inför en sådan sträcka. De flesta hävdar att man ska ha minst 100 mil i benen inför vätternrundan. Jag hade 20 mil totalt! inför vätternrundan och min längsta sträcka jag hade cyklat var 3,5 mil. Under loppet så gick jag sönder totalt. Gnetade mig i mål på 19 timmar men det var bland det jävligaste jag har gjort. Har fortfarande problem med kuken men under loppet var det knäna som var värst. Kändes som att någon slog in spikar i knäskålarna samtidigt som jag cyklade.
Citera
2016-07-28, 08:36
Moderator
vfs avatar
Övrig sport--->Träning/Mod
Citera
2016-07-28, 08:53
Medlem
Cyklade 10 mil i veckan och det var ganska jobbigt kan jag säga så 40 mil kan bli tufft speciellt själv. Du lär behöva stanna och äta typ 2 ggr eftersom du kommer bränna 10 tusen plus kalorier.
Citera
2016-07-28, 09:52
Medlem
sjalvebastedrangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jannebigplay
Jag hade ungefär samma uppladdning som du ts bara det att jag cyklade vätternrundan istället för 40 mil. Jag anser mig vara relativt vältränad. Har idrottat hela mitt liv, åkte vasaloppet på 9h men det var efter vasaloppet som min polare tyckte att jag borde haka på och köra vätternrundan också. Köpte en cykel med två månader kvar men kunde bara använda den i en månad.

Mitt misstag jag gjorde var att jag tränade alldeles för lite. 1 månad är väldigt lite träning inför en sådan sträcka. De flesta hävdar att man ska ha minst 100 mil i benen inför vätternrundan. Jag hade 20 mil totalt! inför vätternrundan och min längsta sträcka jag hade cyklat var 3,5 mil. Under loppet så gick jag sönder totalt. Gnetade mig i mål på 19 timmar men det var bland det jävligaste jag har gjort. Har fortfarande problem med kuken men under loppet var det knäna som var värst. Kändes som att någon slog in spikar i knäskålarna samtidigt som jag cyklade.

(Tappade du känseln i kuken? )

TS skall noga läsa detta. Distanser upp till 20 mil klarar de flesta. Över är det lotteri för de mindre cykeltränade på en illa passande landsvägscykel.

Har du motvind och är ensam, så är det troligt att du rasar under 20 km/h i rullsnitt när du ligger +20 mil på distansen. Har du då också rejält ont i knän, axlar, röv, m.m. så blir det ideliga raster. Lägg sömnbrist på det.

Långa distanser på cykel är inte bara en fråga om kondition och uthålliga benmuskler. Det är också vana vid pina i alla möjliga och omöjliga delar av kroppen, som uppstår pga den aviga kroppsställningen under lång tid. Du kan inte förutse hur din kropp reagerar utan att ha prövat först.
Citera
2016-07-28, 11:10
Medlem
Som alla skrivit tidigare, jämför det med Vätternrundan, men 10 mil extra är förbannat mycket. En vältränad person som inte har cyklat tidigare kommer ha ett helvete med Vättern i sig, ryggen värker sönder, kuken domnar bort, röven är ett stort jävla skavsår och i stort sett hela kroppen skriker åt dig att lägga av med det. Och då är det enormt mycket enklare att cykla Vätternrundan än solo, där du hela tiden kan lägga dig i klungor och ta fördel av andra cyklister på till stor del avlysta vägar.

Själv skulle jag lägga upp det med 5 mils-pass dagligen, sedan ett par pass om 8-10 mil. Satsa på att ha pumpat minst 100-150 mil i träning, gärna mera. Kroppen måste vänja sig. Detta förutsätter att du har bra fysik innan.

Om du trodde att detta var enkla pengar så är det läge att tänka om på stubben
Citera
2016-07-28, 13:22
Medlem
Jannebigplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sjalvebastedrang
(Tappade du känseln i kuken? )

TS skall noga läsa detta. Distanser upp till 20 mil klarar de flesta. Över är det lotteri för de mindre cykeltränade på en illa passande landsvägscykel.

Har du motvind och är ensam, så är det troligt att du rasar under 20 km/h i rullsnitt när du ligger +20 mil på distansen. Har du då också rejält ont i knän, axlar, röv, m.m. så blir det ideliga raster. Lägg sömnbrist på det.

Långa distanser på cykel är inte bara en fråga om kondition och uthålliga benmuskler. Det är också vana vid pina i alla möjliga och omöjliga delar av kroppen, som uppstår pga den aviga kroppsställningen under lång tid. Du kan inte förutse hur din kropp reagerar utan att ha prövat först.

Haha, aa. Hade inte känsel i kuken på en vecka och har fortfarande ont i den då jag får stånd
Citera
2016-07-28, 14:33
Medlem
GormDenGamles avatar
Glöm inte att lära dig fixa punktering (om du nu inte kan det).
Lycka till!
Citera
2016-07-28, 18:40
Medlem
Cykla Hbg.- Strömstad? Det har jag gjort för en del år sedan, dock inte på ett dygn. Det är inte fullt 40 mil, men det är en ringa tröst. Jag hade nog minst 500 mil i benen innan, det tog mig knappt två dygn men då stannade jag för mat och sömn. Det var ändå plågsamt jobbigt, på den sträckan har man alla sorts väder (detta var i augusti) ös regn, motvind, kallt i bland varmt som sjutton någon annan bit av vägen, har kört sträckan med bil säkert 100 ggr. och det regnar garanterat någonstans längs vägen. Ryggen och knän var största plågan för mig. Jag tror inte du fixar det på ett dygn om du inte har minst 200 mil i benen innan. Det är jobbigare än man tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in