Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2016-07-28, 18:42
  #25
Medlem
Millediablos avatar
Starta på kvällen utvilad, 22-tiden är bra. Se till att ha vatten eller nattöppet mackar på rutten. Rekommenderar 4 liter under natten.
Cykelbyxor utan kalsonger och salva mot skav.
Kolla väderprognosen, motvind sänker din fart mycket, välj också en ockuperad bana typ Mälaren runt med låg trafikintensitet.

Gör en bana i gpsies.com slingskapare och ladda ner alternativt pm: a för hjälp. För rundbana var beredd på att starta åt olika håll beroende på väder.

Start fredag-lördag kväll är bäst ur trafiksynpunkt. Cykelskor med styv sula är bra och nästan ett måste annars domnar fötterna. Regelbunden stretch och byte av handställning är också viktigt.

Favoritgodiset packas med som motivationshöjare när blodsockret rasar. Räkna med 20kph i snitt d.v.s 20h cykling, allt annat blir tufft solo. Tar du i för hårt i början så går det inte väl sista 100km.

Hade du haft 3 månader på dig hade upplägget sett annorlunda ut. Se till att vila 72h innan start
Citera
2016-07-28, 18:52
  #26
Medlem
Julgran1s avatar
Helt sjukt att ingen ännu i tråden på tre sidor rekommenderat stackaren att göra en bike-fit? Cyklar du i "fel" ställning och lägger för stor belastning på vissa delar av kroppen kan du klämma nerver som ofta tar månader att återställas i sin vanliga position. Jag cyklade vättern nu i somras med lite för lång styrstam och har först nu för nån vecka sedan fått tillbaka känseln i de två yttersta fingrarna på ena handen. Att ge dig ut och cykla så långt innan nån som kan hur du ska sitta har hjälpt dig är vansinne. En bra bikefit kostar ju över 2000 så vill du bara göra det för pengarna och inte tänker fortsätta cykla mer sen kan du ju köra budgetvarianten och googla/kolla youtube men antar att du ska fortsätta cykla eftersom du just köpt en fin racer? Mitt förslag är att du investerar i en bike-fit och är tydlig med att du vill ha en inställning med fokus på sittkomfort och riktigt långa pass.

I övrigt så bör du lätt kunna hålla rullsnitt på 23-25. I klunga är 30 ingen match även under extremt lång tid men ensam blir det väldigt mycket tyngre. Tror 20 är för långsamt om du är någolunda tränad och sitter bra på cykeln, då tar det bara onödigt lång tid. Nöt 5-6 mil åt gången och kör micropauser på 5 minuter. Att hela tiden ha ett mål att köra mot och veta om att man får stanna igen om 2 timmar är riktigt skönt. Man blir väldigt mycket piggare och får energi av att hoppa av cykeln en liten stund och röra på kroppen bara. Rent fysikaliskt är det inget problem att cykla 40 mil på en dag på en fin racer om den är inställd rätt och du har någolunda grundfysik; se till att stoppa i dig ordentligt med mat hela vägen bara.
Citera
2016-07-28, 21:08
  #27
Medlem
Millediablos avatar
25 i snitt solo över 400km på cykel. Ni som tror det har nog inte testat att cykla den sträckan utan support eller depåer.

Cykeln kommer att väga 10-12 kg vid start om TS inte hittar en bana med påfyllningmöjligheter var 40-50 km.

Då räknar jag med väska, förstärkningskläder, verktyg, slangar, vatten & proviant.

Problemet som jag ser det är inte kondition/fysik, uthållighet i sadeln blir ett problem efter 10-12h i sadeln med endast 1 månads förberedelser minus sista 3 dagarna.

Bikefit ok, men inte så mycket för aero utan mer för komfort
Citera
2016-07-29, 01:13
  #28
Medlem
Cykelbyxor med kraftig stoppning för baken annars kommer du få fruktansvärt ont. Kanske kolla efter en skönare sadel efter du provat cykelbyxorna och sadeln några mil. Skulle också rekommendera cykelhandskar med stoppning för att göra det mjukare på händerna och för att styren/handtag kan kännas såpiga när svetten kommer på. Cykelpump behöver du ha med dig, och kunna laga en punktering. Väska kan vara irriterande, men kanske en sån med vattenbehållare i? Du kommer behöva mycket vatten i vilket fall, så det kan vara en kompromiss. Energidryck och Ipren hade jag nog själv tagit med.

Jag tror du tyvärr inte kommer klara det. Jag vet inte vilken grundfysik du har, men det kräver mycket god fysik och uthållighet, en bra teknik/hållning på cykeln, hög smärttröskel för ben/rygg/händer/armbågar/rumpa/etc, och ett psyke som kan hantera alla utmaningarna ovan och lite till.
Citera
2021-05-17, 20:48
  #29
Medlem
Beror absolut helt på hur vägen ser ut.
På en väldigt platt bana och en bra cykel bör du klara det. Men räkna med att få kämpa på ändå.
att snitta 20kmh över 40mil är ändå helt okej. Bara att cykla 40 mil i sträck är väldigt bra. Inte alla klarar det oavsett om folk påstår att cykling är så lätt.

Jag har cyklat en hel del i mitt liv,hade ingen bil i många många år så cykeln var mitt enda alternativ.
Kan med säkerhet säga att de som cyklar normalt in till stan, till skolan, jobbet osv håller nte några 20kmh i snitt. kanske 15kmh. Trampar jag på i 25kmh swishar jag förbi i princip varenda cyklist.

Med smått uppför nån gång då och då och kanske lite svag motvind ibland så blir 20kmh i snitt extremt jobbigt över 40 mil även om du är hyfsat tränad.

Jag snittade 18kmh/h på en 20 mils sträcka i norrland med motvind nästan hela vägen. Och då klarar jag ändå av att ligga på och trampa hela vägen. Inte så jag sitter rakt upp och fistrampar som du ser folk gör när de cyklar in till stan.
Citera
2021-05-18, 10:06
  #30
Medlem
Tror nog TS har genomfört sin cykling. Eller gett upp.
Citera
2021-12-02, 19:06
  #31
Medlem
Hade glömt av detta helt. Detta genomfördes och var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Men har nog aldrig varit så stolt när jag kom i mål.
Citera
2021-12-03, 07:53
  #32
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avento
Hade glömt av detta helt. Detta genomfördes och var det värsta jag gjort i hela mitt liv. Men har nog aldrig varit så stolt när jag kom i mål.

Grymt jobbat. Ska man cykla så långt gäller det att ha en bra sadel och rätt inställd cykel. Har aldrig cyklat 40 mil i ett sträck, 7h som mest. Min upplevelse har varit att rent konditionsmässigt är det inga problem köra många timmar om man bara anpassar tempot rätt men röven, knäna och ryggen är en annan femma...

Funkade den biten för dig? Vad var värst?
Citera
2021-12-03, 08:32
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stryp-Enok
Grymt jobbat. Ska man cykla så långt gäller det att ha en bra sadel och rätt inställd cykel. Har aldrig cyklat 40 mil i ett sträck, 7h som mest. Min upplevelse har varit att rent konditionsmässigt är det inga problem köra många timmar om man bara anpassar tempot rätt men röven, knäna och ryggen är en annan femma...

Funkade den biten för dig? Vad var värst?


Tack!

Precis som du säger var konditionen inga problem. Det var mest att bränslet tog slut i benen titt som tätt. Men det absolut värsta med denna resa var nog psyket. Speciellt mot slutet, den sista milen var värre än alla andra mil tillsammans. Kändes som att det aldrig tog slut.

Hade också problem med fingrarna och ögonen, sen var jag solbränd i ca 2,5 år efter detta efter en cykeltröja jag hade köpt.

Jag lärde mig att distansträning på cykel handlar mest om pannben. För min del!
Citera
2021-12-03, 12:34
  #34
Medlem
Stryp-Enoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avento
Tack!

Precis som du säger var konditionen inga problem. Det var mest att bränslet tog slut i benen titt som tätt. Men det absolut värsta med denna resa var nog psyket. Speciellt mot slutet, den sista milen var värre än alla andra mil tillsammans. Kändes som att det aldrig tog slut.

Hade också problem med fingrarna och ögonen, sen var jag solbränd i ca 2,5 år efter detta efter en cykeltröja jag hade köpt.

Jag lärde mig att distansträning på cykel handlar mest om pannben. För min del!

Låter som en jäkla frän upplevelse ändå. Känslan när du slutfört måste varit oslagbar. Är så kul med såna här egna galna idéer man får för sig att utmana sig med. Har planerat in nu efter vintern att testa cykla fram och tillbaka mellan två städer, sträcka på kring 27 mil totalt. Cykla dit, fika hos släktingar och cykla hem 1h senare typ. Är kul ha något projekt att se fram emot.

Tricket dock för mig när det kommer till såna här utmaningar är att inte planera för mycket. Då blir det för mycket press och upptrissat. Bästa är att typ en dag eller två innan sätta igång med förberedelserna, inte fundera i veckor eller månader.

Och japp, pannben, pannben. Gäller bara att ändå försöka lyssna lite på kroppens signaler om man börjar känna av något som potentiellt kan leda till skada.
__________________
Senast redigerad av Stryp-Enok 2021-12-03 kl. 12:45.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback