Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-23, 13:53
  #1
Medlem
Hej!

Säg att man blev antagen till universitet 2 men står i reservplats 40 för universitet 1. Första urvalet sker 12 juli, där man får reda på just detta (att man är reservplats 40). Urval två ger ett slutgiltigt besked, som sker i början av augusti. Säg att även här så lyckades man inte komma in i universitet 2.

Från vad jag hört så är det så att på uppropningsdagen i universitet 1 kan de som inte lyckades komma in i urval två trots detta ändå ha en chans att börja på universitet 1 genom att vara där trots ej behörighet. De studenter som lyckades få en plats och INTE dyker upp gör att deras platser försvinner automatiskt och direkt blir nya platser lediga. Det blir som ett "inofficiellt" urval 3, där dessa platser kan tilldelas de personer som befinner sig där.

Detta hände nämligen min kusin, och eftersom jag kom in i Linköpings universitet undrar jag om det vore möjligt att återskapa scenariot och möjligtvis få en plats i Karolinska i Stockholm istället. Problemet dock är att båda läkarprogrammen börjar samma vecka och dag, och samma tid (10:00). Det är dessutom obligatoriskt att närvara i uppropningsdagen. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig med lite information om hur jag möjligtvis skulle kunna göra? Jag kan ju inte klona mig själv direkt och befinna mig på två ställen samtidigt.

Ett sätt vore kanske att meddela Linköpings universitet att man är allvarligt sjuk och därför ej kan närvara. Istället går man till Karolinska och ser ifall någon som ska vara där inte dyker upp och så tar man platsen. Funkar detta?

Ett annat sätt vore att låta föräldrarna vara i Karolinska medan jag är i Linköping? Så kanske de kan meddela Karolinska att deras son som står i reserv till skolan gärna tar platsen?

Observera nu att detta fick jag höra väldigt nyligen. Jag har ingen aning om detta nu ens funkar men hur i hela friden är detta ens rättvist? Säg att person A är på reservplats 1 i urval 2 och person B reservplats 150. Eftersom person B råkar befinna sig i skolan under uppropningsdagen ska person B få platsen och inte person A, trots att A har reservplats 1.

Vill bara se ifall det finns något att göra, så slipper man flytta hemifrån, skaffa lägenhet, låna och skit.
Citera
2016-07-23, 15:29
  #2
Medlem
Nalixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Hej!

Säg att man blev antagen till universitet 2 men står i reservplats 40 för universitet 1. Första urvalet sker 12 juli, där man får reda på just detta (att man är reservplats 40). Urval två ger ett slutgiltigt besked, som sker i början av augusti. Säg att även här så lyckades man inte komma in i universitet 2.

Från vad jag hört så är det så att på uppropningsdagen i universitet 1 kan de som inte lyckades komma in i urval två trots detta ändå ha en chans att börja på universitet 1 genom att vara där trots ej behörighet. De studenter som lyckades få en plats och INTE dyker upp gör att deras platser försvinner automatiskt och direkt blir nya platser lediga. Det blir som ett "inofficiellt" urval 3, där dessa platser kan tilldelas de personer som befinner sig där.

Detta hände nämligen min kusin, och eftersom jag kom in i Linköpings universitet undrar jag om det vore möjligt att återskapa scenariot och möjligtvis få en plats i Karolinska i Stockholm istället. Problemet dock är att båda läkarprogrammen börjar samma vecka och dag, och samma tid (10:00). Det är dessutom obligatoriskt att närvara i uppropningsdagen. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan dela med sig med lite information om hur jag möjligtvis skulle kunna göra? Jag kan ju inte klona mig själv direkt och befinna mig på två ställen samtidigt.

Ett sätt vore kanske att meddela Linköpings universitet att man är allvarligt sjuk och därför ej kan närvara. Istället går man till Karolinska och ser ifall någon som ska vara där inte dyker upp och så tar man platsen. Funkar detta?

Ett annat sätt vore att låta föräldrarna vara i Karolinska medan jag är i Linköping? Så kanske de kan meddela Karolinska att deras son som står i reserv till skolan gärna tar platsen?

Observera nu att detta fick jag höra väldigt nyligen. Jag har ingen aning om detta nu ens funkar men hur i hela friden är detta ens rättvist? Säg att person A är på reservplats 1 i urval 2 och person B reservplats 150. Eftersom person B råkar befinna sig i skolan under uppropningsdagen ska person B få platsen och inte person A, trots att A har reservplats 1.

Vill bara se ifall det finns något att göra, så slipper man flytta hemifrån, skaffa lägenhet, låna och skit.

Mycket riktigt kan du vara där på uppropsdagen och norpa åt dig någon annans plats om den personen inte dyker upp. Min väns bror + 3 vänner fick sina platser på det sättet.

Bara att ringa Linköping meddela att du inte kan närvara vid uppropet p.g.a X anledning och se vart det tar dig.
Citera
2016-07-23, 15:46
  #3
Medlem
anonymess avatar
De ringer väl upp reserver? Jag har hört att man inte får förtur om man går till universitetet utan det finns en lista som de följer
Citera
2016-07-23, 16:16
  #4
Medlem
Två olika svar... Hmm, vet någon om det finns någon lag eller regel för hur man brukar göra?
Citera
2016-07-23, 16:36
  #5
Medlem
Gå inte dit om du inte är antagen. De ringer dig om du fått en plats.
/Läkarstudent
Citera
2016-07-23, 16:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Två olika svar... Hmm, vet någon om det finns någon lag eller regel för hur man brukar göra?

Det borde väl stå på universitetens hemsida? Är antagen i Göteborg och på programmets hemsida står hur reservantagningen går till. Här ringer de upp folk, ingen förtur om man skulle vara på plats.
Citera
2016-07-23, 18:22
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malgom
Här ringer de upp folk, ingen förtur om man skulle vara på plats.

Detsamma gäller för Karolinska eller? Hittar inget på deras sida om detta...
Citera
2016-07-23, 18:46
  #8
Medlem
Det är möjligt att detta har fungerat en gång i tiden, men absolut inte nu och på en seriös utbildning. Programmen följer reservlistorna och ringer in folk vid behov, gå inte på uppropet om du inte har fått en plats, du skämmer bara ut dig i så fall.
KI har ett stort överintag på läkarprogrammet och därför är nog inte chansen att komma in speciellt stor om du inte har fått en plats efter 2a antagningen.
Citera
2016-07-23, 19:31
  #9
Medlem
Då får det bli Linköping. Enda anledningen till varför jag skulle vilja studera i KI är just hemflyttningen. Ack, det händer förr eller senare ändå.

Verkar som att LiU tydligen är en bättre skola än KI, av några artiklar jag hittat att döma. Varför har det senare högre antagningspoäng då?
Citera
2016-07-23, 20:26
  #10
Medlem
anonymess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Då får det bli Linköping. Enda anledningen till varför jag skulle vilja studera i KI är just hemflyttningen. Ack, det händer förr eller senare ändå.

Verkar som att LiU tydligen är en bättre skola än KI, av några artiklar jag hittat att döma. Varför har det senare högre antagningspoäng då?

Antagligen för att ki har ett bra rykte. Forskning, möjligheter o allt annat skit som lockar studenter. Jag bor också i stockholm men kommer välja uppsala som nr 1 och linköpong som nr 2
Citera
2016-07-23, 20:39
  #11
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rudolf92
Då får det bli Linköping. Enda anledningen till varför jag skulle vilja studera i KI är just hemflyttningen. Ack, det händer förr eller senare ändå.

Verkar som att LiU tydligen är en bättre skola än KI, av några artiklar jag hittat att döma. Varför har det senare högre antagningspoäng då?
För att KI har betydligt fler forskningsmöjligheter, resurser, utbytesmöjligheter, och tusen gånger högre renommé. Dessutom ligger det i huvudstaden där det bor mycket människor. Att LiU är en bättre skola är dels diskutabelt och dels säger det inget om universitetens läkarprogram.
Citera
2016-07-23, 21:52
  #12
Medlem
Fast Linköpings universitet erbjuder utbytesstudier i USA också, va? Tog en titt på deras utbytessida och där fanns flera ställen i USA att välja att göra sina studier i.


Sida: https://www.student.liu.se/ut/hu/vil...er-har-vi?l=sv

Väljer man linköping universitet dyker platser upp i USA. Eller har jag missuppfattat något? För läste något om att LiU inte gör detta, fast det var en typ 3-4 år gammal tråd i ett annat forum.
__________________
Senast redigerad av Rudolf92 2016-07-23 kl. 22:01.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback