2020-09-13, 15:25
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackebeilchen
Det existerar inget mystiskt. Tvärtom är precis allting plågsamt banalt.
Ja allt är enkelt: allt är medvetande. På samma sätt som att allt i en dröm är dröm.
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Nej, att tro att något bara finns av sig självt utan att det finns en förklaring till varför - det är definitionen av att tro på magi. Jag har förklaringar till varför saker existerar.
Du tror inte att verkligheten/sanningen finns av sig självt?
Du har inte alls förklarat varför saker existerar. Du har inte ens föklarat varför eller hur Big Bang uppstod.
Senast redigerad av Skogismyra 2020-09-13 kl. 15:34.
Citera
2020-09-13, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogismyra
Ja allt är enkelt: allt är medvetande.
Du kanske menar att allt är själ eller besjälat? Men det är en semantisk fråga eftersom jag inkluderar förmågan att tänka rationellt i medvetandebegreppet. Som exempel, även när man sover och inte har något medvetande så har man fortfarande en själ.
Citera
2020-09-13, 15:37
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Du kanske menar att allt är själ eller besjälat? Men det är en semantisk fråga eftersom jag inkluderar förmågan att tänka rationellt i medvetandebegreppet. Som exempel, även när man sover och inte har något medvetande så har man fortfarande en själ.
Jag menar att allt är medvetande på samma sätt som att alla händelser, objekt, o.s.v. i en dröm är inget annat än dröm.

Eller som Ramana Maharshi sa:
"Existence or consciousness is the only reality.
Consciousness is the screen on which all the pictures come and go. The screen is real, the pictures are mere shadows on it."
Citera
2020-09-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ja allt är enkelt: allt är medvetande. På samma sätt som att allt i en dröm är dröm.

Du har inte alls förklarat varför saker existerar. Du har inte ens föklarat varför eller hur Big Bang uppstod.

Medvetandet skapar allt.
Citera
2020-09-13, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heliarchos
Är det någon vits med att analysera "illusioner"?
Javisst, illusioner uppkommer och fungerar precis som allt annat på ett bestämt sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av Elyon
Vad menar du med att de är en illusion? (Ibland undrar jag om du överhuvudtaget ens vet själv vad du talar om).
Därför att de inte finns av sig själva utan behöver en betraktare för att uppstå. Medvetandet tolkar en rad elektriska impulser i hjärnan som en känsla. Precis som bilder och ljud inte existerar av sig själva utan är en tolkning av elektromagnetisk strålning och mekaniska vågor.

Jag vet vad jag pratar om. Jag börjar dock undra om du är det minsta insatt i det här ämnet och ens förstår de relevanta argumenten för diskussionen.
Citat:
Verkligheten/sanningen är inte saker, de är sätt vi har kommit på för att beskriva saker.
Medvetandet har uppstått genom evolutionen.
Big Bang uppstod förmodligen av en ren slump.
Citera
2020-09-13, 18:02
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Verkligheten/sanningen är inte saker, de är sätt vi har kommit på för att beskriva saker.
Jag sa inte att verkligheten/sanningen är saker.
Citera
2020-09-13, 18:07
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Därför att de inte finns av sig själva utan behöver en betraktare för att uppstå. Medvetandet tolkar en rad elektriska impulser i hjärnan som en känsla.

Åter igen: medvetandet och betraktare är utmärkta exempel på just den sortens subjektivitet du ombetts förklara.

Vi rör oss bara i cirklar.

Du får gärna försöka igen. Vid tidpunkt A fanns bara död materia och blinda naturlagar. Vid tidpunkt B fanns subjekt, medvetanden och inre känsloliv.

Vad, exakt, var det som hände däremellan som gav upphov till det senare?
Citera
2020-09-13, 18:18
Medlem
Citat:
Åter igen: medvetandet och betraktare är utmärkta exempel på just den sortens subjektivitet du ombetts förklara.

Du får gärna försöka igen. Vid tidpunkt A fanns bara död materia och blinda naturlagar. Vid tidpunkt B fanns subjekt, medvetanden och inre känsloliv.

Du rör dig bara i cirklar. Det är rätt uppenbart att du varken vill eller försöker förstå detta.
När du känner för att verkligen sätta dig in i ämnet och utmana din förutfattade ståndpunkt så läs då igenom mina inlägg i den här tråden igen.
Citera
2020-09-13, 18:47
Medlem
Elyons avatar
Citat:
Det är rätt uppenbart att du varken vill eller försöker förstå detta.

Jag tror inte att det finns speciellt mycket som överhuvudtaget ens går att förstå i den rappakalja du formulerar.
Citera
2020-09-13, 18:48
Medlem
Skogismyras avatar
Citat:
Du rör dig bara i cirklar. Det är rätt uppenbart att du varken vill eller försöker förstå detta.
När du känner för att verkligen sätta dig in i ämnet och utmana din förutfattade ståndpunkt så läs då igenom mina inlägg i den här tråden igen.
Det är ju synd att du tror det hårda problemet är löst.
"The greatest obstacle to discovery is not ignorance - it is the illusion of knowledge."

Daniel J. Boorstin
Citera
2020-09-13, 19:10
Medlem
Elyons avatar
Citat:

Vi kanske kan försöka ta oss an medvetandets svåra problem från ett annat håll istället: anser du att det finns någon skillnad mellan dig och en (så kallad) filosofisk zombie?

Vilken, i sådant fall, är denna skillnad?
Senast redigerad av Elyon 2020-09-13 kl. 19:28.
Citera
2020-09-13, 19:43
Avslutad
Citat:

Citat:

Börja med att försöka förstå varandra istället för att försöka vinna argumentationen. Använd Rapoports regler: https://rationalwiki.org/wiki/Rapoport%27s_Rules

Ett tips är att ni börjar med att diskutera vad det innebär att förklara den subjektiva fenomenella upplevelsen (”qualia”).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in