2016-07-20, 19:35
Medlem
bstinsons avatar
Arbetar som handläggare på Migrationsverket (dock inte asylprövningen) och kan dementera de höga siffrorna. Det som skrivits tidigare i tråden stämmer mer överens med verkligheten. När jag påbörjade min tjänst under min studietid gick jag in på 26 500 kr. Har nu juristexamen men har inte stigit speciellt mycket i lön. Kommer antagligen röra mig vidare inom en snar framtid.

Vet inte vad de felaktiga siffrorna kommer ifrån. Har svårt att tro att ens teamledare/beslutsfattare har en sådan lön. Möjligtvis efter ett antal år på verket.
Citera
2016-07-20, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaphod-Beeblebrox
Avsätt alla som jobbar med att hantera bidrag och börja istället med medborgarlön. Lika mycket pengar utbetalat totalt som med bidrag men samma mängd till alla (spelar inge roll vilket jobb man haft, om 10k är tillräckligt för att överleva och hålla bra hygien, då är det vad man får). Alla lönekostnader för tex asylhandläggare får istället de som jobbar för att de är medborgare också. Tvekar stenhårt på att folk med mer än 30k i månaden skulle sluta jobba för att medborgarlön på 10k är tillräckligt. Isåfall skulle de slutat redan nu och få 20k i bidrag istället...

Om man skulle ersätta alla bidrag med medborgarlön skulle det räcka till väldigt liten del av 10.000:- per månad. Om du ska komma med flumförslag kan du väl i alla fall läsa på lite.
Citera
2016-07-20, 21:10
Medlem
Zaphod-Beeblebroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Om man skulle ersätta alla bidrag med medborgarlön skulle det räcka till väldigt liten del av 10.000:- per månad. Om du ska komma med flumförslag kan du väl i alla fall läsa på lite.
Nu är jag inte överdrivet insatt, men med lite vanligt tänkande kan man komma långt.

Snabb google: totala skatteintäkter är 1787 miljarder kronor per år. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...ens-inkomster/

Avrunda antalet svenska medborgare till 10 miljoner. Ge varje invånare (inklusive barn och pensionärer) medborgarlön:
10 000 000 x 10 000 = 100 000 000 000 (100 miljarder)

100 miljarder kronor i månaden blir 1200 miljarder kronor per år. 1787 - 1200 = 587. 587 miljarder över.
Citera
2016-07-20, 22:26
Medlem
Citat:
Nu är jag inte överdrivet insatt, men med lite vanligt tänkande kan man komma långt.

Snabb google: totala skatteintäkter är 1787 miljarder kronor per år. http://www.ekonomifakta.se/Fakta/Off...ens-inkomster/

Avrunda antalet svenska medborgare till 10 miljoner. Ge varje invånare (inklusive barn och pensionärer) medborgarlön:

100 miljarder kronor i månaden blir 1200 miljarder kronor per år. 1787 - 1200 = 587. 587 miljarder över.

Eftersom du tydligen är så bra på lite vanligt tänkande så kan vi ju tänka lite längre. Och kanske räkna rätt.

Dagens utgifter för bidrag är små jämfört med att ge alla medborgarlön. Att ge alla över 18 år 10.000:- per månad i medborgarlön skulle kosta samhället 939 miljarder. Statens utgifter för sociala utgifter och arbetsrelaterade utgifter är 234 miljarder. Var ska resterande 705 miljarder komma ifrån? För jag antar att du anser att vi ska ha pengar över till vägar, skolor, polis, sjukvård, åldringsvård, postgång, mm, mm. Eller ska vi strunta i det bara alla för medborgarlön?

http://www.regeringen.se/artiklar/20...016-i-siffror/
Citera
2016-07-20, 23:49
Medlem
Bunnys avatar
Citat:

Vad säger ditt "vanliga tänkande" som du kommer så långt med om möjligheten att få de 587 miljarderna du räknat fram till att räcka till allt som inte är transfereringar?
Citera
2016-07-20, 23:53
Medlem
Lite OT. Kanske bättre (FB) Skrota arbetslinjen - inför medborgarlön! (Sammanfogade ämnen /mod)
Citat:
Ursprungligen postat av Urmelkotten
Eftersom du tydligen är så bra på lite vanligt tänkande så kan vi ju tänka lite längre. Och kanske räkna rätt.

Dagens utgifter för bidrag är små jämfört med att ge alla medborgarlön. Att ge alla över 18 år 10.000:- per månad i medborgarlön skulle kosta samhället 939 miljarder. Statens utgifter för sociala utgifter och arbetsrelaterade utgifter är 234 miljarder. Var ska resterande 705 miljarder komma ifrån? För jag antar att du anser att vi ska ha pengar över till vägar, skolor, polis, sjukvård, åldringsvård, postgång, mm, mm. Eller ska vi strunta i det bara alla för medborgarlön?

http://www.regeringen.se/artiklar/20...016-i-siffror/

Jag skrev var allt ska komma ifrån:
Samla in skatteintäkter - 1787 miljarder kronor per år

Ge alla 10 000 kr.

587 miljarder över
till skolor, polis, sjukvård, åldringsvård, postgång, mm, mm. (Vägar kan självklart finansieras med bensinskatt, lär ingen ha något emot med 10k extra i fickan.)

Sen om någon klagar på dålig sjukvård eller skola kan hen välja att öppna ett konto (skattefritt specialkonto?) att sätta in sin medborgarlön på och fortsätta jobba som vanligt. Om man kan och bestämmer att sitt barn ska spara hela sin 10k/mån så blir det efter 18 år ett konto på 2 160 000 kr, utan räntor/investeringar.
Senast redigerad av Zaphod-Beeblebrox 2016-07-20 kl. 23:56.
Citera
2016-07-21, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Vad säger ditt "vanliga tänkande" som du kommer så långt med om möjligheten att få de 587 miljarderna du räknat fram till att räcka till allt som inte är transfereringar?
Inga pengar har såklart försvunnit eller lagts till (dock har några utgifter i form av handläggare försvunnit så vi fick lite mer att lägga ut men inga jätteskillnader), men nu har invånarna själva sina pengar och mer kontroll på dem; vill man betala 39 800 till en asylhandläggare kan man göra det om man vill, bara ta 4 månader från din medborgarlön.
Citera
2016-07-21, 02:23
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Inga pengar har såklart försvunnit eller lagts till (dock har några utgifter i form av handläggare försvunnit så vi fick lite mer att lägga ut men inga jätteskillnader), men nu har invånarna själva sina pengar och mer kontroll på dem; vill man betala 39 800 till en asylhandläggare kan man göra det om man vill, bara ta 4 månader från din medborgarlön.
Jag orkar inte kommentera varför medborgarlön/basinkomst öht inte fungerar eftersom det inte går ihop varken med hur människan som varelse på ett grundläggande sätt fungerar (en evolutionärt betingad incitamentsdriven egoistisk art) eller med hur det praktiskt går att utforma ett välfärdssamhälle utifrån hur den varelsen fungerar, eftersom det är en gigantisk diskussion som förts och förmodligen förs i andra trådar. Däremot kan du ju läsa i den här tråden det som skrivits om det som är topic i tråden, lönen på Migrationsverket. Det har ju i tråden nämligen konstaterats att uppgiften om lönen som du anger är helt felaktig.

Jobbar för övrigt själv inom det offentliga och känner inte till att Migrationsverkets löner skulle skilja sig från andra stora förvaltningsmyndigheters, dom är rätt lika.
Citera
2016-07-21, 10:14
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Efter att ha följt tråden så verkar det vara som jag misstänkte, 39800 kan bara inte vara en snittlön. Ska fråga sanna.arbmanhansing@gp.se om hon försökt verifiera uppgifterna i sin artikel.
Citera
2016-07-21, 10:16
Medlem
FatPPLrHrdrTkidnaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Efter att ha följt tråden så verkar det vara som jag misstänkte, 39800 kan bara inte vara en snittlön. Ska fråga sanna.arbmanhansing@gp.se om hon försökt verifiera uppgifterna i sin artikel.

Snittlönen ligger närmare ~31 000kr/ mån
Citera
2016-07-21, 10:59
Medlem
eradicos avatar
Den här tråden är verkligen helt sjuk. Det kryllar av folk här som _vill_ tro att en asylhandläggare tjänar 39 800 kronor, trots att ni gång på gång motbevisas av såväl andra inlägg i tråden och förklaringar kring hur den här felaktiga statistiken ska ha uppkommit. Jag tvivlar på att ni ens hade trott på motsatsen om samtliga av Sveriges asylhandläggare hade lagt upp sina lönespecifikationer här...
Citera
2016-07-21, 11:42
Medlem
shouldbetrusteds avatar
Medellönen är 27000. Min källa sitter med lönesamtal.
Men spannet är mellan 26000- över 40000.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in