2022-07-04, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Hans historia går dock inte ut på att dom "sprungit på" liket i skogen. Det är en lång berättelse om hur ledaren i gänget ber de andra om hjälp att lasta något tungt i en presenning i en pick up. Åker till skogen, lastar av det, och enligt ledarens instruktioner tillsammans runka runt liket och sedan bära iväg med det, gömma det och täcka fotspåren efter sig.
Exakt. Ibland är det svårt vad man läser...
Citera
2022-07-04, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Ok. du har säkert rätt men även det där en hittepå-historia och då borde ju rimligtvis dna från fler än Olov finnas på henne. eller kom de andra i luften ?

Ja, självklart är det hittepå.

Han har inget svar på det där, han tycker själv att det borde ju funnits spår av de andra 3 också.
Han menar att när han hjälpte till att bära kroppen så tog han tag i gylfen - eftersom den var öppen, så blev det ett bra grepp. Han tror att kanske det fanns sperma på hans hand som hamnade på insidan av hennes jeans.

Olyckligt nog så har vi ju bara Olofs sperma på offret (bara hans DNA överhuvudtaget) och olyckligt nog går det inte att bekräfta att de här 3 andra existerar. Sån jävla otur.
Citera
2022-07-04, 17:25
Medlem
Citat:
Vad fick du det med samhällstjänst ifrån, har jag missat något?
KnasTrams inlägg #4820 sidan två av det nedladdade ur personutredningen.
Citera
2022-07-04, 18:27
Medlem
Citat:
Okej, den har jag läst tidigare. Tänkte att det var något folk reagerade på från dagen/rättegången som jag hade missat.

Läst på SVT s rapportering idag

Idag14:49
De går igenom hans inställning till samhällstjänst vid en eventuell dom, vilket han är positiv till.
Därmot motsätter sig försvaret och 44-åringen något program för att minska risk för återfall i brott.

Han upplever sig inte stå nära någon och lever relativt isolerad.

Där var det tal om samhällstjänst 😳
Citera
2022-07-04, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren

De går igenom hans inställning till samhällstjänst vid en eventuell dom, vilket han är positiv till.
Därmot motsätter sig försvaret och 44-åringen något program för att minska risk för återfall i brott.

Visst gällde det något sexbrottsförebyggande, enskilt och i grupp?
Citera
2022-07-04, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madelenfranskogen
Ok. du har säkert rätt men även det där en hittepå-historia och då borde ju rimligtvis dna från fler än Olov finnas på henne. eller kom de andra i luften ?

Citat:
Ursprungligen postat av ytsmygaren

Det var det jag refererade till.
Citera
2022-07-04, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Då tackar jag för upplysningen, trodde det var sista chansen, men innebär detta att det skulle kunna gå runt i en loop och studsa fram och tillbaka, sålänge någonting nytt kan presenteras?

Alltså när denna domen vunnit laga kraft (antingen efter Hovrätten eller Högsta Domstolen, med all sannolikhet det förstnämnda) så skulle det krävas en ny resning för att målet skall återupptas igen - Och det har väl aldrig någonsin hänt i världshistorien att ett fall fått igenom två resningsansökningar, så det behöver du nog inte räkna med :-)
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-04 kl. 19:28.
Citera
2022-07-04, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cricko73
Tack!

Hur ofta har "Folkdomstolen" agerat? En gång mig veterligen, Hagamannen. Visst det händer säkert ibland men normalt folk är i allmänhet rätt så rädda om sin sfär och egen frihet.

Åker han inte nu så blir det prövningstillstånd och HD sätter han på 8-10år.

/C

Vad i detta fallet menar du skulle vara av prejudikatvärde för HD att ta upp?
Citera
2022-07-04, 19:38
Medlem
Sannolikheten att Olof kommer att gå fri är nog minimal den här gången, det finns ju flera liknande uppmärksammade fall på senare år där GM har blivit dömd trots att det i stort var indiciemål. Tänker på Lisa Holm fallet, Marina Johansson mordet mfl.

Att han gick fri 98 tror jag, förutom bristen på dna bevis personligen även har mycket att göra med hur katastrofalt tandlöst det svenska rättssystemet var tidigare. Vi har ju knappt haft något straff för brottslingar i det här landet, var ju rena dagis där.
Man friade ju fan 5 av 10 gånger eller gav extremt låga straff även fast det stod klart att man hade att göra med människor som var extremt farliga och där återfallsrisken var jättehög.

Först nu de senaste 15 åren när dna teknologi är välutvecklad och internet ger allmänheten insyn överallt och spridningen av hur domstolar och poliser jobbar i andra länder börjar pressen på rättsväsendet öka och man kommer inte undan med fortsätta agera som om vi var kvar på 70-talet längre.
Citera
2022-07-04, 20:34
Medlem
Olof och Mats Alm lär ju vara dom två männen som är mest otursförföljda i Sverige iaf 😂 att det finns nån enstaka som får hjälp att städa upp efter ett mord har ju hänt, men det Olof hittar på är ju helt bissart. Sätter en slant att han är på autism spektrumet och uppväxten inte vart helt optimal?
Citera
2022-07-04, 21:15
Medlem
Tråden är lite lång, jag undrar, finns fup och eller de förhör som hållits i den förnyade förundersökningen upplagda? Hänvisning till sida i tråden duger om man inte vill dela igen..
Citera
2022-07-04, 21:18
Medlem
KnasTramss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Tråden är lite lång, jag undrar, finns fup och eller de förhör som hållits i den förnyade förundersökningen upplagda? Hänvisning till sida i tråden duger om man inte vill dela igen..
(FB) Mordet på Malin Lindström i Husum, Örnsköldsviks kommun, 1996-11-23
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in