2022-07-03, 23:30
Medlem
swimp78s avatar
Såg just att Olof åtalats för stöld också.
Har inte sett det nämas i tråden

En båtmotor värd 27000 kr.

Sista sidan här:

https://granskningornskoldsvik.com/wp-content/uploads/2021/06/Malin-LindstrA¶m-TINGSRA_TTEN-2.pdf
Citera
2022-07-04, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
Enligt ett av de senaste dokumenten där man går igenom brottsplatsen och de fynd man gjort/Olofs teckningar osv, så finns det, förutom sperman, ytterligare tre platser på Malins jeans där man funnits Olofs DNA, samtliga på insidan av byxorna kring gylfen. Så totalt fyra DNA-spår finns alltså från Olof…

Har för mig att det står i den gaml FUPen att sperman fanns på utsidan av jeansen? Hur som helst så måste han ju ha knäppt upp hennes byxor om det finns DNA på avigsidan.

En annan tanke. Man misstänker ju att Olof har skurit av Malins trosor, men vet att det nämndes i något förhör att man inte vet helt säkert om hon bar trosor då hon hade långkalsonger på sig. Jag kommer inte från den del av vårt land där det brukar bli så kallt, men ni som använder långkalsonger under vintern, visst har man väl ändå trosor/kalsonger också?

Knäppt upp byxorna. Dragit ner dem så de liksom hamnat ut och in en bit ner, hasat ner långkalsongerna och skurit av trosorna med kniven.

Det uppskurna hålet i byxbaken var nog första försöket men lillolle var nog lite för liten för att det skulle funka.
Citera
2022-07-04, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
. Jag tror ju till 100% att hon hade trosor på sig, att de skurits/klippts sönder via det uppklippta/uppskurna hålet bak i byxor och långkalsonger och tagits ut. Olof vet vart dessa trosor tog vägen.

Dom hade han i jackfickan och han slängde sedan i dem från Varvsbron.
Citera
2022-07-04, 00:34
Medlem
Ren spekulation bara, men dockorna...
Dom är, om inte handgjorda från början, kanske "omgjorda". Så att Olof lagt till/tagit bort saker/kläder/ansikten etc....
Jag tänker speciellt på dockornas kläder och stoppning. Vet man om han hade dom INNAN Malin försvann? Finns det någon chans att det är tygbitar av Malins kläder dom är stoppade med/kläder gjorda av?
Citera
2022-07-04, 01:56
Medlem
twoeggss avatar
Öppet fall-podden rörande fallet var mycket intressant, hade helt missat den. När OW frias i hovrätten behandlas varje bevis separat och inte som en helhet. Hur kan man göra på detta vis? Bara för att varje bevis i sig inte tillräckligt för ett fällande, betyder det ju inte att de tillsammans är värdelösa. Sen kan man ju argumentera för att fibrerna, påsen med tejpen osv ändå inte räcker för en fällande dom, men det är ju något helt annat. Det enda jag skulle kunna invända mot är att man "plockar russinen ur kakan" när man multiplicerar sannolikheter med vitt skilda spår och bevis och på så sätt uppnår en låg sannolikhet att OW inte skulle vara inblandad, men det är ju ändå långt mycket bättre än att avfärda varje bevis för sig för att de inte håller separat.
Citera
2022-07-04, 07:51
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
Dom är, om inte handgjorda från början, kanske "omgjorda". Så att Olof lagt till/tagit bort saker/kläder/ansikten etc....
Jag tänker speciellt på dockornas kläder och stoppning. Vet man om han hade dom INNAN Malin försvann? Finns det någon chans att det är tygbitar av Malins kläder dom är stoppade med/kläder gjorda av?
Vet åtminstone att det var hans systrars dockor, tvivelsamt att han var så duktig i syslöjd?
Citera
2022-07-04, 07:51
Medlem
Newkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenda
Arma stackare, personlighetsstörd ut i fingertopparna. Hade han haft lite intelligens och kanske en smart försvarare hade han ju hävdat minnesförlust eller på annat sätt hållit låååg profil, för åtminstone en liten chans till ett någorlunda vanligt liv även efter några års fängelsevistelse.

Men nej, med de sensationella gangster-runkhistorierna som kommer att skrivas om på flashback och pratas om i poddar i år framöver eliminerade han nu själv alla möjligheter till att någonsin leva anonymt igen.

Att säga att man inte minns avråder nog alla advokater ifrån. Så till vida att det inte är sanningen och att man vill framföra sanningen.

Minns man inte är det svårt att säga emot andra vittnen och bevisning utan att tappa trovärdighet. Man kan enkelt bli avfärdad med "Nyss sa du att du inte minns".

Spelar såklart mindre roll med den här mytomanen och hans olika varianter.
Citera
2022-07-04, 07:58
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Det är dock ingenting med i förundersökningen som beslagtagits från mammans hem som kunnat leda dem framåt i fallet. Att de beslagtar saker innebär ju inte att de kan knytas till händelsen på något vis, bara att de är noggranna. Finns inget i FUP, ej heller något som nämndes som bevis av åklagaren i sakframställan i rättegången heller som hittats i husrannsakan hos mamman som kan knytas till Malin.

Vad jag kan se har de från mammans hus beslagtagit datorer, hårddiskar, cd-skivor, kasettband och 2 hårsnoddar.

Från Olofs hem har beslagtagits hårddiskar,datorer, mobiltelefon, knivar, läsplatta, minneskort, gps, usb-minne och saker av den naturen.

Som finns att läsa i tilläggsprotokollet har väldigt lite som är av intresse för utredningen hittats i husrannsakan hos Olof heller. Besök i denna tråd, lite porr men knappt, sms från kusinen med uppmaning att erkänna mordet, sparade artiklar om mordet på Malin.

Jag tror dock inte att det gör så mycket att man inte fann något av direkt värde. Det skulle förvånat mig om han hade något kvar såhär 26 år senare som kunde användas, särskilt efter att han känt till DNA-profilen sedan 2020 och DNA-matchningen i ett år innan han greps.
Så himla smart verkar han inte vara, tror visst han sparat saker från mordet. Han är verkligen typen som gillar troféer, så han kan sitta och runka av minnen från sadistmordet 1996.
Vilken jävla vidrig människa han är! En amöba som äter upp människoögon är mer värd än detta äckel!
Citera
2022-07-04, 08:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mali09
Jag vet inte om jag minns rätt nu men pratade dom inte om stickskador i lungan och att man inte kunde avgöra om hon dog pga av det?
Det stämmer, jag följer ÖA:s rapportering, där får reportern med mycket av vad som sägs i realtid
Citera
2022-07-04, 08:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newkie
Att säga att man inte minns avråder nog alla advokater ifrån. Så till vida att det inte är sanningen och att man vill framföra sanningen.

Minns man inte är det svårt att säga emot andra vittnen och bevisning utan att tappa trovärdighet. Man kan enkelt bli avfärdad med "Nyss sa du att du inte minns".

Spelar såklart mindre roll med den här mytomanen och hans olika varianter.
Allt hade varit bättre än att hitta på en sjuk runkhistoria med lika sjuka killar som äcklet!
Han gör sig nog bäst som fängelsekund, ute i det fria är han totalt körd! Tur att han är så puckad att han förstörde än mer för sig själv!
Men han fick säkert stånd över att sitta och berätta om detta sjuka påhittade historien om han och hans runkkompisar! Mår illa!
Citera
2022-07-04, 08:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
Det är möjligen tvillingsystraras gamla dockor, men den där "kanalen" med resårband, i mynningen har jag funderat mycket över.
Att åklagaren tar upp dockorna och hårband, så hoppas jag att det finns någon upptäckt av något spår som nu kunnat analyseras, som Olof och hans arroganta advokat inte tänkt på att hitta på en story till. Det var "knulldockor/sexdockor" bara. "Oanvända"... har jag för mig att ÖA live-rapporterade att Olof sagt.
Citera
2022-07-04, 08:20
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är möjligen tvillingsystraras gamla dockor, men den där "kanalen" med resårband, i mynningen har jag funderat mycket över.
Att åklagaren tar upp dockorna och hårband, så hoppas jag att det finns någon upptäckt av något spår som nu kunnat analyseras, som Olof och hans arroganta advokat inte tänkt på att hitta på en story till. Det var "knulldockor/sexdockor" bara. "Oanvända"... har jag för mig att ÖA live-rapporterade att Olof sagt.
Det har framkommit att det är systerns dockor han tagit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in