2022-07-22, 11:29
Medlem
Yinool0401s avatar
Ute om 3-3.5 år.... 2/3 av straffet. Goddag yxskaft. Rabatt för att han var under 20-21 år samt tidsrabatt då det flutit så många år sedan brottet. Rabatt på rabatt... är det GEKÅS det här ???????
Citera
2022-07-22, 12:14
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Okej, tack för dina svar i alla fall!

Efter domen har kommit fram förklaringar om det ena och det andra.

De enda jag inte kan förlika mig med är att ”det har gått så lång tid sedan brottet”.

Hur resonerar man här överhuvudtaget?

Jag tycker användaren Haaaaag har förklarat detta bra tidigare i tråden, se bland annat inlägg 6175.

Sen kan man givetvis anse att bestämmelsen är fel och ska avskaffas, men inlägget kan ändå tydliggöra resonemanget bakom bestämmelsen, oavsett om man håller med eller inte.
Citera
2022-07-22, 16:16
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det finns en nackdel med att han åkte fast och fick en dom för mordet till slut. Nu kommer sannolikheten att han gör något liknande igen att öka när han släpps fri. Tror jag.
Citera
2022-07-22, 16:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det finns en nackdel med att han åkte fast och fick en dom för mordet till slut. Nu kommer sannolikheten att han gör något liknande igen att öka när han släpps fri. Tror jag.
Jag tror att han kommer få det lite jobbigt på anstalt. Ännu värre efteråt.
Nu är Olof inte så lyckligt lottad att han smälter in som en i mängden.
Hans unika utseende är någonting endast en mor kan älska.
En ond svart blick där hans stora mörker sipprar ut.
Citera
2022-07-22, 17:13
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nu är Olof inte så lyckligt lottad att han smälter in som en i mängden.
Hans unika utseende är någonting endast en mor kan älska.
En ond svart blick där hans stora mörker sipprar ut.

Att du tycker så beror nog att du kopplar ihop hans utseende med det hemska mord han begått.

Det finns tre bilder från tråden som jag sett. En från skolkatalogen, en från nyaste FUP och en som Aftonbladet eller vem det nu var publicerade (var kommer den bilden ifrån?).

På alla bilder ser han ut som vem som helst, sticker inte ut på något sätt. Den från skolkatalogen kanske inte var den mest smickrande.
Citera
2022-07-22, 18:54
Avstängd
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vergissmeinnicht
Jag tycker användaren Haaaaag har förklarat detta bra tidigare i tråden, se bland annat inlägg 6175.

Sen kan man givetvis anse att bestämmelsen är fel och ska avskaffas, men inlägget kan ändå tydliggöra resonemanget bakom bestämmelsen, oavsett om man håller med eller inte.
Tack för inlägget!

Länk till inägget av Haaaaag: https://www.flashback.org/sp80953521

Håller med han om hur svensk lag faktiskt fungerar.

Men jag håller inte med om att det är så den borde fungera.

Svensk straffrätt utgår ifrån rehabilitering av gärningsmannen och en viss brottsprevention.

Men det finns ingen tanke på upprättelse för brottsoffret.

Där tycker jag Sverige borde utvecklas och fokusera på brottsoffren.

I detta fall borde gärningsmannen dömas mycket än 5 år. 5 år för mörda någon är en skämt. Han borde få 50 år. Det vore rättvisa enligt mig.

Som gamla Testamentet: öga för öga, tand för tand.

Det är en rättvisa som alla gamla kulturer uppvisar. Lika för lika.

5 år för att mörda någon. Är det rättvist? Absolut inte.

Om man fokuserade på ”lika för lika” får man brottsprevetion på köpet.

Rehabiliteringen då? Vem bryr sig? Fotboja resten av livet samt jobba med asbetssanering eller kärnkraftsverkens radioaktiva avfall. Det är ett rimligt sätt att betala tillbaka något. Även om skulden aldrig kan betalas.

Som Clint Eastwoods roll William Munny sade i Unforgiven:
Citat:
It's a hell of a thing, killing a man. Take away all he's got and all he's ever gonna have.
https://m.imdb.com/title/tt0105695/quotes/?ref_=tt_trv_qu
Senast redigerad av TyrgilScramasax 2022-07-22 kl. 19:28.
Citera
2022-07-22, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yinool0401
Undrar hur många hundra kvinnor som skriver till honom redan.
Tänkte på detta för några dagar sedan. Tyvärr får vi väl aldrig reda på det för det kan väl inte vara offentliga uppgifter (vilka som kontaktar intagna)?
Hoppas han inte får ett enda brev. Ett julkort från familjen får räcka tycker jag i alla fall.
Citera
2022-07-22, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troll666
Alla säger så men när det kommer till kritan så vågar bananen inte göra något. Han bara böjer sig fram och tar emot den. Ni är inte lagda åt det hållet. Vrf tror du påskupploppet skedde?

Hade inte dräpt honom själv, men lejt någon för typ 500 ksek
Citera
2022-07-22, 22:42
Medlem
st33rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Vet inte hur många gånger jag skrivit detta nu. Det hade varit bra om läsare här i tråden kommer med ett inlägg att dom läst detta och tagit till sig det, så att jag slipper skriva det fler gånger!!!

När det gäller tidsaspekten och att det förflutit lång tid mellan brottet och domen, så handlar det om "behovet" av ett långt/längre fängelsestraff. Dvs att om man utför ett brott och därefter under flera år lever ett förhållandevis välordnat liv, där man arbetar, har fast bostad, kanske har familj och det inte finns någon historik om liknande brottslighet - Så kan det vara väldigt svårt att argumentera för ett långt/längre fängelsestraff. Enkelt sätt så får man se till varför man överhuvudtaget dömer personer till fängelse. I Sverige är ju detta en kombination av allmänprevention, individualprevention och rehabilitering. Därför måste man alltid ha ALLA dessa parametrar i åtanke. För tänk dig följande:

1. Ponera att man fått tag på O.W direkt och därefter kunnat döma honom. Då hade han uppfyllt ALLA "krav" för ett långt fängelsestraff; Han skall/måste avskräckas från att göra detta igen, man måste förhindra honom från att göra liknande brott/ samhället måste skyddas från en sådan person, personen måste under lång tid rehabiliteras så att han inte hamnar i detta igen och slutligen skall offren ha upprättelse för det hemska som som varit med om senaste månaderna/året. Ställ detta mot:

2. En person döms för brott flera år efter att brottet begåtts (i detta fall 26 år senare) också kollar vi på "kraven". Personen skall avskräckas från att göra liknande brott - Han har alltså inte gjort något liknande/grovt brott (eller ens något brott över huvudtaget) på 26 år, då behöver han uppenbarligen inte avskräckas från att göra om detta. Personen skall förhindras från att göra liknande brott - Han har alltså inte gjort något liknande/grovt brott (eller annat brott för den delen) på 26 år, då behöver han uppenbarligen inte förhindras från att göra detta. Han måste rehabilitera sig för att inte göra om detta igen - Han har alltså inte gjort något brott under 26 år, så behov av en lång rehabilitering behövs ju uppenbarligen inte eftersom han klarat av denna tiden. Kvar finns då offrets rätt till upprättelse, som alltså är det enda egentliga skälet till att "fullt straff" skall utdömas. Men då skall ju som sagt alla parametrar (allmänprevention, individualprevention och rehabilitering) räknas in i straffmätningen.

Gällande dina sista funderingar:
Nej, man kan inte strunta i att göra avdrag för att ovanligt lång tid förflutit mellan gärningen och domen, bara för att det görs avdrag för häktningstiden. Detta eftersom häktningstiden alltid räknas in i straffet, eftersom det är tid man di facto redan suttit frihetsberövad.

Jag håller inte med dig om din utgångspunkt att strafffskalan är gjort och ska ses enbart som brottspreventiv åtgärd

Med ditt resonemang skulle någon som begår ett grovt mord - och sen lever ett välordnat liv - inte ”behöva” ett fängelsestraff eftersom hann bevisat att han inte mördat nån igen?

De resonemanget kanske funkar på ekonomisk brottslighet , där dessa praxis uppkom - men knappast då det gäller mord. Det skulle dessutom göra att folk ur överklassen med bra skyddsnät, typ en farsa som kan ge sin dömda son ett jobb - skulle få lägre straff. För att de levt välordnat.

Straffet ska straffa, avskräcka samt spegla rättskänslan ho befolkningen. Inte ge frikort för folk som är ”duktiga” nog att bara mörda en gång.

Straffet för brott ska ha en straffande och markerande innebörd gentemot samhället och brottsoffren. Vi vet alla att fängelse inte alls handlar om rehabilitering. Finns ingen orsak att låtsas att det skulle vara så.
Senast redigerad av st33r 2022-07-22 kl. 22:44.
Citera
2022-07-23, 00:17
Medlem
Straffen hade en markerande innebörd och mer avskräckande verkan, både mot gärningsmän OCH inför samhällets beskådan när vi praktiserade stegling & rådbråkning...Tyvärr förbjöds det någon gång 1841 eller 1843 (tror jag).

Allt var inte bättre förr - men MYCKET var det.
T.ex. stegling, rådbråkning, & för "sinnesslöa" var det "inlåsning 24/7" som gällde.

Samhället var kanske lite bättre då, när man gjorde sig av med skiten istället för att lagra & försörja den...

Ett samhälle utan en massa kretin & pletin som härjade fritt & som inte fick gratis mat & husrum bekostat av staten (läs fängelse) för att dom var abnormala & hade begått brott.

Vi borde kanske backa bandet till "anno 1600" & döma ut hårdare straff mot rötägg idag. Annars får vi göra som en av mina stora idoler (kallad "Rödeby-pappan") när samhället inte gör sig av med skiten tar folk saken i egna händer.

Jag vill helst INTE se att folk ska börja ta saken i egna händer när det gäller straffande av kriminella mongon...men jag är orolig över att det bär dithän om inte vi (eller rättare sagt politikerna) ser till att skärpa staffen och göra straff till straff, och inte omvandla straffet till en bekväm belöning som det ser ut idag.
Citera
2022-07-23, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eklektiskwiccan
Straffen hade en markerande innebörd och mer avskräckande verkan, både mot gärningsmän OCH inför samhällets beskådan när vi praktiserade stegling & rådbråkning...Tyvärr förbjöds det någon gång 1841 eller 1843 (tror jag).

Allt var inte bättre förr - men MYCKET var det.
T.ex. stegling, rådbråkning, & för "sinnesslöa" var det "inlåsning 24/7" som gällde.

Samhället var kanske lite bättre då, när man gjorde sig av med skiten istället för att lagra & försörja den...

Ett samhälle utan en massa kretin & pletin som härjade fritt & som inte fick gratis mat & husrum bekostat av staten (läs fängelse) för att dom var abnormala & hade begått brott.

Vi borde kanske backa bandet till "anno 1600" & döma ut hårdare straff mot rötägg idag. Annars får vi göra som en av mina stora idoler (kallad "Rödeby-pappan") när samhället inte gör sig av med skiten tar folk saken i egna händer.

Jag vill helst INTE se att folk ska börja ta saken i egna händer när det gäller straffande av kriminella mongon...men jag är orolig över att det bär dithän om inte vi (eller rättare sagt politikerna) ser till att skärpa staffen och göra straff till straff, och inte omvandla straffet till en bekväm belöning som det ser ut idag.

Tror du att brottsligheten var lägre under medeltiden?

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/70/Historical_homicide_rate_in_Stockholm.svg
Senast redigerad av derfilo999 2022-07-23 kl. 08:42.
Citera
2022-07-23, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av st33r
Jag håller inte med dig om din utgångspunkt att strafffskalan är gjort och ska ses enbart som brottspreventiv åtgärd

Med ditt resonemang skulle någon som begår ett grovt mord - och sen lever ett välordnat liv - inte ”behöva” ett fängelsestraff eftersom hann bevisat att han inte mördat nån igen?

De resonemanget kanske funkar på ekonomisk brottslighet , där dessa praxis uppkom - men knappast då det gäller mord. Det skulle dessutom göra att folk ur överklassen med bra skyddsnät, typ en farsa som kan ge sin dömda son ett jobb - skulle få lägre straff. För att de levt välordnat.

Straffet ska straffa, avskräcka samt spegla rättskänslan ho befolkningen. Inte ge frikort för folk som är ”duktiga” nog att bara mörda en gång.

Straffet för brott ska ha en straffande och markerande innebörd gentemot samhället och brottsoffren. Vi vet alla att fängelse inte alls handlar om rehabilitering. Finns ingen orsak att låtsas att det skulle vara så.

"Håller inte med dig", "ditt resonemang" ...nu är ju inte detta mina åsikter (har aldrig sagt att jag tycker detta är rätt eller bra) utan hur lagen och tanken med den ser ut...

Jag (eller lagstiftaren för den delen) har aldrig påstått att någon som utfört ett grovt brott utifrån detta skulle slippa undan ett fängelsestraff. Tar vi Mord som exempel så är det ju ganska glasklart att det brottet är så allvarligt och att straffvärdet är så högt att någon annan påföljd än fängelse inte är möjlig. Det som gör att just denna strafflängden skaver lite är ju att det pga gärningsmannens ålder funnits ett tak på 8 års fängelse, till skillnad från livstids fängelse, som skulle varit aktuellt om gärningsmannen varit 21 år eller äldre. Utan det detta handlar om är ju att det vid straffmätningen kan vara svårt att bortse från det faktumet att det gått OVANLIGT LÅNG TID mellan gärning och dom - och att vederbörande under denna ovanligt långa tid levt ett välordnat liv. Vad man än anser om detta så ÄR det ju en skillnad på detta och om man jämför med att man frihetsberövas/döms i närtid till brottet ELLER för den delen att man frihetsberövas/döms lång tid därefter, men under denna tid inte levt ett välordnat liv och kanske dömts för liknande brottslighet. Jag menar du kan väl inte att detta är helt ovidkommande?

Jag vill också tillägga att ett annat skäl för reducering av straffet är om det rört sig om en oskäligt lång handläggningstid av målet.
Detta är ju INTE applicerbart på detta fallet, då det sedan 1998 funnits en lagakraftvunnen (friande) dom och att det inte föräns i slutet av år 2020 framkom ny bevisning. Med andra ord; Det har inte funnits någon "handläggning" på 22 år. Så hade rätten blandat in detta i bedömningen, så hade även jag reagerat över detta. Men tur att så inte var fallet!
Senast redigerad av Haaaaag 2022-07-23 kl. 10:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in