2022-07-03, 20:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Det är dock ingenting med i förundersökningen som beslagtagits från mammans hem som kunnat leda dem framåt i fallet. Att de beslagtar saker innebär ju inte att de kan knytas till händelsen på något vis, bara att de är noggranna. Finns inget i FUP, ej heller något som nämndes som bevis av åklagaren i sakframställan i rättegången heller som hittats i husrannsakan hos mamman som kan knytas till Malin.

Vad jag kan se har de från mammans hus beslagtagit datorer, hårddiskar, cd-skivor, kasettband och 2 hårsnoddar.

Från Olofs hem har beslagtagits hårddiskar,datorer, mobiltelefon, knivar, läsplatta, minneskort, gps, usb-minne och saker av den naturen.

Som finns att läsa i tilläggsprotokollet har väldigt lite som är av intresse för utredningen hittats i husrannsakan hos Olof heller. Besök i denna tråd, lite porr men knappt, sms från kusinen med uppmaning att erkänna mordet, sparade artiklar om mordet på Malin.

Jag tror dock inte att det gör så mycket att man inte fann något av direkt värde. Det skulle förvånat mig om han hade något kvar såhär 26 år senare som kunde användas, särskilt efter att han känt till DNA-profilen sedan 2020 och DNA-matchningen i ett år innan han greps.
Hårsnoddarna funderade jag över, det saknades något hårband.
Jag kan inte släppa hans mystiska morsas eventuella inblandning.
Citera
2022-07-03, 20:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsala666
Såg intervjuerna med Ulf Holst nu ikväll. Undrar just om inte även han också är en psykopat...
Han är mycket arrogant och vidrig. Den enda som i nuläget skulle kunna tala Olof tillrätta.
Hans fråga och påstående om att han inte skulle vågat berätta om han hotats på det sätt som Olof har blivit utsatt för...
Han och Olof kanske runkar ikapp i pauserna?
Ledargestalten är rimligtvis advokaten.
I Olofs egna universum.
Minnesforskaren är även han en möjlig kandidat i onanigänget..

I själva verket tror jag att Olof och mamma har ett mycket intimt förhållande och Olof är mycket osäker i sin sexualitet. Troligen så är han en smygbög.
Vem vet, i fängelset kanske han kommer på att han vill vara en flicka, låtsas påbörja en könsidentitetsutredning och får sitta av straffet på kvinnoanstalt, som Vachtereyas mördare i Boden, Kristoffer som blev Kim-Marie..
Ingenting kan förvåna mig mer, än om Olof skulle berätta sanningen och erkänna.
Citera
2022-07-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men du, hur tycker du advokaten ska vara då? Säga att dennes klient är en mördare och att man borde ta och skicka honom i fängelse utan rättegång ens en gång.

Hans klient har valt den här historian, det är hans förklaring.
Tycker du då att Advokaten Holst kanske ska hitta på ett eget manus och frångå sin klients vilja? Eller hur tänker du där??

Förstå att Holst arbetar för Olov, inte för dig, mig, samhället eller gud. Så klart han gör allt i sin makt, som en god advokat gör, eller du kanske skulle vilja ha en advokat som ifall du skulle sitta i rätten och mitt i din förklaring så börjar din advokat att garva lite och snurra pekfingret vid sin tinning samt himla med ögonen..

Skilj på sak och person kanske?

Vart har du varit i den här gruppen tidigare? Du behövs verkligen här! :-)
Citera
2022-07-03, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är så himla ovärdigt. Bara för det borde han förtjäna ett högre straff.

Här kunde han gjort det enda rätt för sig själv och rädda den lilla värdighet som kunde räddas och erkänna och ta sitt straff.

Djupt tragisk person som sitter här som medelålders fortsätter klämma ur sig rövarhistorier.

Finns verkligen inget hopp för en sådan person någonsin. Bara att låsa in för gott egentligen. För hans egen skull med. Han har ju inte vuxit upp för fem öre.

Instämmer till fullo.Så ovärdigt beteende. Jag ser fram emot att han lagförs och att hans bild cirkulerar i det offentliga. Både för Olofs och moderns skull. Jag kan tyvärr inte uppbåda någon sympati för någon av dem. Den sympatin sparar jag åt Malins närstående.

Sedan när Olof väl släpps hoppas jag att alla hans sjuka lögner och pervers fantasier leder till att han inte blir anställningsbar.
Citera
2022-07-03, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uppsala666
Hovrättens ledamöter är vanliga vettiga människor precis som ni och jag, men styrs av juridiken. Men hans nya version kommer inte att hålla vid rättens överläggning efteråt.

Dessutom nu när den nya bevisningen med dna't är i hamn visar det faktiskt att Olof är mördaren.

Ulf Holst är en brännvinsadvokat som borde inse att Olof är skyldig och istället för att tjafsa om verkningslösa påståenden se till att O får ett så lindrigt straff som är möjligt.

Ulf Holst begär säkert en miljon för det jobb han gjort

Domen som inte kan överklagas kommer säkert att ta en månad innan den släpps.

Det är klart denna domen kan överklagas??? I och med resningen så har man ju tagit om förhandlingen i Hovrätten, eftersom det var senaste instansen målet prövades i - Och efter Hovrättsförhandling kan man givetvis i vanlig ordning överklaga till Högsta Domstolen.
Citera
2022-07-03, 21:20
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Han är mycket arrogant och vidrig. Den enda som i nuläget skulle kunna tala Olof tillrätta.
Hans fråga och påstående om att han inte skulle vågat berätta om han hotats på det sätt som Olof har blivit utsatt för...
Han och Olof kanske runkar ikapp i pauserna?
Ledargestalten är rimligtvis advokaten.
I Olofs egna universum.
Minnesforskaren är även han en möjlig kandidat i onanigänget..

I själva verket tror jag att Olof och mamma har ett mycket intimt förhållande och Olof är mycket osäker i sin sexualitet. Troligen så är han en smygbög.
Vem vet, i fängelset kanske han kommer på att han vill vara en flicka, låtsas påbörja en könsidentitetsutredning och får sitta av straffet på kvinnoanstalt, som Vachtereyas mördare i Boden, Kristoffer som blev Kim-Marie..
Ingenting kan förvåna mig mer, än om Olof skulle berätta sanningen och erkänna.

Dom kanske runkar till FUP en
Citera
2022-07-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Men du, hur tycker du advokaten ska vara då? Säga att dennes klient är en mördare och att man borde ta och skicka honom i fängelse utan rättegång ens en gång.

Hans klient har valt den här historian, det är hans förklaring.
Tycker du då att Advokaten Holst kanske ska hitta på ett eget manus och frångå sin klients vilja? Eller hur tänker du där??

Förstå att Holst arbetar för Olov, inte för dig, mig, samhället eller gud. Så klart han gör allt i sin makt, som en god advokat gör, eller du kanske skulle vilja ha en advokat som ifall du skulle sitta i rätten och mitt i din förklaring så börjar din advokat att garva lite och snurra pekfingret vid sin tinning samt himla med ögonen..

Skilj på sak och person kanske?

För egen del är det verkligen inte det faktum att han framför Olofs historia som ligger till grund för varför jag ogillar honom. Det är hans attityd, arrogans, hur nedvärderande hans framtoning är i rättsalen mot allt och alla som tagit i denna utredning och det faktum att de ens måste sitta där, hur orimligt mycket tid han tar upp i rätten för de mest triviala saker, hans osympatiska framtoning i rättsalen och i media. Givetvis kan han inte köra på någon annan historia än den hans klient har hittat på. Jag upplever faktiskt att flera i denna tråd utan att ens sett honom i rättsalen reagerar på ungefär samma saker som jag gör utifrån framträdanden i media. Sen är det väl en mening i att poängtera att han måste göra det bästa utifrån situationen som försvarare i den här soppan utifrån det material han har att arbeta med. Det menar jag inte att han gör. Det handlar inte om vad hans arbete går ut på eller vilket material han har att arbeta med, det är snarare hur han gör det. Alla har sin åsikt.
Citera
2022-07-03, 21:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Det är klart denna domen kan överklagas??? I och med resningen så har man ju tagit om förhandlingen i Hovrätten, eftersom det var senaste instansen målet prövades i - Och efter Hovrättsförhandling kan man givetvis i vanlig ordning överklaga till Högsta Domstolen.
Nej, det går inte att överklaga.
Det är från Högsta Domstolen som målet kommer, efter att de beviljade resning i fallet iom DNA-träffen. Det var pga brist på bindande bevis i form av tex DNA, som Olof friades i hovrätten, förra gången.
Citera
2022-07-03, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Nej, det går inte att överklaga.
Det är från Högsta Domstolen som målet kommer, efter att de beviljade resning i fallet iom DNA-träffen. Det var pga brist på bindande bevis i form av tex DNA, som Olof friades i hovrätten, förra gången.

Du vet inte vad du snackar om! Högsta Domstolen prövade endast frågan om resning. När resning beviljades skickades målet tillbaks till Hovrätten för Nedre Norrland.

Här har du Marina-fallet, där gärningsmannen friades i tingsrätt och Hovrätt. Därefter begärde åklagaren resning som beviljades, varvid målet togs om i Hovrätten och gärningsmannen fälldes:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/xx-fangelse-for-mordet-pa-marina
"Även om målet tagits upp av tingsrätten och två gånger av hovrätten finns fortfarande möjligheten att överklaga till Högsta domstolen. – Min huvudman har ju förnekat gärningen och möjligheten finns att söka prövningstillstånd. Vi får sätta oss ner och gå igenom domen, säger Michel Hansson".

https://sverigesradio.se/artikel/5849213
"Högsta domstolen beviljar inte prövningstillstånd för Marina Johansson mördare. Därmed står domen i hovrätten fast. Enligt HD finns det ingen anledning att ta upp fallet".
Citera
2022-07-03, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KriminoLogisk
Jag orkar inte dubbelkolla i FUP men jag har alltid varit på det klara med att det var på insidan.

Skulle aldrig hoppa över trosor under långkalsonger. Men det går ju såklart inte att säga hur hon gjorde. Jag tror ju till 100% att hon hade trosor på sig, att de skurits/klippts sönder via det uppklippta/uppskurna hålet bak i byxor och långkalsonger och tagits ut. Olof vet vart dessa trosor tog vägen.

I det tekniska protokollet så står det ”spermafläck senare hittad på framsidan av jeansen”.

Har funderat på hur han lyckades få loss trosorna, för långkalsongerna är inte sönderskurna baktill… Men läste nu ikväll att hela övre delen på framsidan av dem saknas… Men ja, jag är också helt säker på att han har tagit dem.

Från att jag läste FUPen första gången så har jag inte kunnat släppa Malins klädsel. T ex skadorna på jackans framsida. Kom man fram till ifall de lodräta kraftiga riv-/slitskadorna gjorts med kniv/sax? Eller kan det ha varit något djur…?
Citera
2022-07-03, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie-May
I det tekniska protokollet så står det ”spermafläck senare hittad på framsidan av jeansen”.

Har funderat på hur han lyckades få loss trosorna, för långkalsongerna är inte sönderskurna baktill… Men läste nu ikväll att hela övre delen på framsidan av dem saknas… Men ja, jag är också helt säker på att han har tagit dem.

Från att jag läste FUPen första gången så har jag inte kunnat släppa Malins klädsel. T ex skadorna på jackans framsida. Kom man fram till ifall de lodräta kraftiga riv-/slitskadorna gjorts med kniv/sax? Eller kan det ha varit något djur…?

Jag vet inte om jag minns rätt nu men pratade dom inte om stickskador i lungan och att man inte kunde avgöra om hon dog pga av det?
Citera
2022-07-03, 23:15
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mirandamirage
Instämmer till fullo.Så ovärdigt beteende. Jag ser fram emot att han lagförs och att hans bild cirkulerar i det offentliga. Både för Olofs och moderns skull. Jag kan tyvärr inte uppbåda någon sympati för någon av dem. Den sympatin sparar jag åt Malins närstående.

Sedan när Olof väl släpps hoppas jag att alla hans sjuka lögner och pervers fantasier leder till att han inte blir anställningsbar.
Nej. Det kommer bli rejält jobbigt för honom nu. T.o.m. om han skulle frias. Alla fattar ju nu att det verkligen är han som gjort det oavsett om det inte gått upp för dom tidigare. Och som sagt tror en sådan person egentligen mår nog bäst bakom lås och bom. Då kommer bördan släppa och kan mentalt gå vidare på riktigt. Såklart att han inte har mått riktigt bra under sitt vuxna. Han får vara tacksam att har haft det där jobbet så länge under tiden. Men nu har sanningen kommit ifatt förhoppningsvis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in