2021-11-23, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det fanns ju ett avsnitt om mord, där FBIs Mark Safarik skulle rekonstruera, då Os morsa var på tomten och blev tvärilsk, när hon såg dem och fick veta i vilket ärende de var där, vid bilvägen, busshållsplatsen..

Så är dom - mördares o kriminellas familjer.

Lyfte programmet fram något tack vare Safarik
Citera
2021-11-23, 18:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Så är dom - mördares o kriminellas familjer.

Lyfte programmet fram något tack vare Safarik
Det var väldigt bra, har funnits länkat i tråden, borttaget från tv4, sen det blev liv i fallet.. det har även visats själva vallningen med O, där han bokstavligen säger och gör så som någon utan kännedom om hur mordet gick till, omöjligen kunde veta, förutom gärningsmannen.
Är det någon som har spelat in dessa program vore det synnerligen intressant att se dem igen
Citera
2021-11-24, 22:09
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Superbra skrivet, det ärcfrustrerande och jag förstår att det finns fler ärenden att handlägga. Alla är människor, alla kan göra misstag.
Får försöka att inte knappra ut min frustration här, sorry

Jag förstår verkligen att folk undrar. Det är verkligen ett utdraget lidande för anhöriga och det är påtagligt intervjuer med dem.

En sak som bekymrar mig är att han i egenskap av friad tills att ärendet (eventuellt) får resning och att Polisen inte har befogenhet att häkta och utföra husrannsakan. Jag tänker att han kunnat göra sig av med varenda spår av internethistorik och annat.. Jag har inte glömt hur f-n hans internethistorik såg ut på 90-talet och då kunde de bara se typ 20 sidor bakåt eller något sånt. Samtidigt så vore det väl iofs ganska tunn bevisning vad han eventuellt surfar på 25 år senare men väl kanske tillägg till indiciebevisning.. Men blir det resning tror jag DNA-beviset är jäkligt tungt alltså. Sperma på ett offer för sexualmord är svårt att snacka sig ur.

Tror inte han är typen att rymma men det är klart det ökar risken för att kunna fly undan rättvisan på olika sätt ju längre tid det tar, så är det ju.
Citera
2021-11-24, 22:13
Medlem
KrimiMillas avatar
"Malinmannens försvarare begär kompletteringar i förundersökningen"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinmannens-forsvarare-begar-kompletteringar-i-forundersokningen

Rent praktiskt kan detta innebära att det tar ännu längre tid att färdigställa förundersökningen. Dock är det enda Holst begär svar på hur DNA-undersökningen gått till, och det tänker jag att NFC borde kunna uttala sig om ganska snabbt.
Citera
2021-11-24, 22:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
"Malinmannens försvarare begär kompletteringar i förundersökningen"

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/malinmannens-forsvarare-begar-kompletteringar-i-forundersokningen

Rent praktiskt kan detta innebära att det tar ännu längre tid att färdigställa förundersökningen. Dock är det enda Holst begär svar på hur DNA-undersökningen gått till, och det tänker jag att NFC borde kunna uttala sig om ganska snabbt.
Såklart han ska veta det, det har framgått för hela sverige, men rätt ska vara rätt.
Olof har haft tur iom corona, ingen tittar konstigt på någon med skyddsvisir, munskydd, handskar. Nu kan alla vara lika hemliga som MJackson..
Jag undra hur han ser ut.
Han har förlorat, det sparades prover, att hävda att de tex skulle slängts och därför är ogiltiga? Nu finns dem och det som saknades för fällande dom i hovrätten, har legat och väntat. I 25 år! Alla vet att Olof är skyldig. Det är nu bevisat

I andra fall där en misstänkt är åtalad men på fri fot och inte får trakasseras av polisen?!

Stefan Davidsson som var på fri fot, tog livet av sig när domen kom. Helt obevakad, eftersom han var fri

Mordbrännrkvinnan var fri i väntan på kommande dom, henne plockade man in, trots att hon friats i tingsrätten, hon är nu häktad i väntan på domen

Kan de inte plocka in Olof?! Han ÄR skyldig, detta är tramsigt. Skulle det av en händelse bli avslag gällande resning, då får han väl ett till skadestånd för sitt lidande utbetalt.
Citera
2021-11-26, 17:25
Avslutad
Citat:
Såklart han ska veta det, det har framgått för hela sverige, men rätt ska vara rätt.
Olof har haft tur iom corona, ingen tittar konstigt på någon med skyddsvisir, munskydd, handskar. Nu kan alla vara lika hemliga som MJackson..
Jag undra hur han ser ut.
Han har förlorat, det sparades prover, att hävda att de tex skulle slängts och därför är ogiltiga? Nu finns dem och det som saknades för fällande dom i hovrätten, har legat och väntat. I 25 år! Alla vet att Olof är skyldig. Det är nu bevisat

I andra fall där en misstänkt är åtalad men på fri fot och inte får trakasseras av polisen?!

Stefan Davidsson som var på fri fot, tog livet av sig när domen kom. Helt obevakad, eftersom han var fri

Mordbrännrkvinnan var fri i väntan på kommande dom, henne plockade man in, trots att hon friats i tingsrätten, hon är nu häktad i väntan på domen

Kan de inte plocka in Olof?! Han ÄR skyldig, detta är tramsigt. Skulle det av en händelse bli avslag gällande resning, då får han väl ett till skadestånd för sitt lidande utbetalt.

Eller hur. Hade han varit oskyldig hade han väl gått och topsat sig. Men han vägrar så det är väl (med indicierna inräknat) solklart att han är skyldig. Har iofs inte trott nåt annat.
Citera
2021-11-27, 18:55
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Det här är som en god filé i slowcookern... det blir bara ljuvare med tiden. Jag väntar gärna medans svinet våndas... förr eller senare kommer han att ledas bort i handfängsel och vi övriga får skratta.
Citera
2021-11-30, 11:41
Medlem
Läste en kort artikel igår, där Malins pappa berättade att han hade varit ute och kört och stannat vid ett övergångsställe och att han då sett Olof gå över… Han beskrev känslan av hur enkelt det hade varit att trycka på gasen och köra ihjäl honom… Det stod inte om hur lång tid efter mordet detta var, men fy fan… Att möta sin dotters mördare på det plötsliga sättet… Kan inte förstå hans självbehärskning, att han klarade att resonera med sig själv i den stunden.
Citera
2021-12-01, 21:21
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Det följer av domen som kan läsas här:
https://www.domstol.se/hogsta-domstolen/avgoranden/2021/95848/

och du glömde läsa det sista?
- Riksåklagarens framställan ska därför avslås.
Citera
2021-12-01, 21:34
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMmJTA
Nedan följer en lite torrare, anekdotisk beskrivning av den misstänkte gärningsmannen.

Undertecknad jobbade på Sykes i Sveg vid sidan om denne Olof under ca två år, detta i hyfsat modern tid. Under denna period hade jag relativt många interaktioner med honom, varav de flesta ägde rum utan vetskap om hans historik.

Mitt initiala intryck av honom var att han var en lågintelligent man. Detta är även ett bestående intryck. En lågintelligent person som ändå lyckats finna ett arbete som han klarar av att utföra på ett tillfredsställande sätt. I Olofs fall: telefonsupport.

Han var social i det avseendet att han ofta och snabbt sökte kontakt, däremot hade han inte speciellt mycket att säga. Jag lade ganska snabbt märke till att han i en konversation hade svårt att bolla tillbaka det man hade sagt till honom, speciellt om samtalet rörde något annat än jobbet. Kom politik och/eller samhällsfrågor, eller för den del något abstraktare såsom filosofi, på tal var det som att han inte hörde vad man sa, han hummade på sin höjd lite och började sedan vid första bästa paus prata om något annat. Filmer, tv-serier, musik, böcker... ja, sådant hade han heller inte mycket att säga om; apropå ämnet film minns jag att han gång sa till mig att han var så upptagen med olika praktiskt relaterade fritidsprojekt att han inte hade tid att titta på film.

Det han själv gärna pratade om, oavsett om någon ville lyssna eller inte, var datorer, bilar (specifikt hans egen bil), hantverk och gamla datorspel (har för mig att han tyckte om Diablo, och dylika förstapersonsskjutarspel som Hexen). Ofta rabblade han tekniska detaljer (om att bygga datorer till exempel) utan att ge något sammanhang åt åhörarna, de flesta av vilka för det mesta troligen inte heller lyssnade.

Han hade ett skämt, eller rättare sagt kanske en lustighet, som han förmodligen upprepade varje dag till så gott som alla kollegor han konverserade med. Jag antar det eftersom han sa det till mig snart sagt varenda gång jag stötte ihop med honom på arbetsplatsen och andra kollegor vittnade om samma sak. Kärnverksamheten på Sykes är som sagt telefonsupport och han brukade till valfri kollega glatt utbrista en variation av: ”Hörru du, kan inte du ta mina samtal?” Och ofta log väl folk som svar eftersom han fortsatte att använda det som ett säkert kort.

Minns också att han hade återkommande problem med njursten, vilket han ibland ondgjorde sig över. Det var tydligen smärtsamt.

Sammanfattningsvis en udda fågel som mer än något annat påminde mig om Downspersoner jag pratat med, till synes harmlös men oförmögen att överskrida sin kognitiva nivå. Efter att jag fick nys om det här fallet och bland annat läste igenom den här tråden så är mitt intryck av personen i stort sett oförändrat, spetsat med en mörkare och betydligt olustigare underton.

Det är såvitt jag vet ingen förutom han själv som vet vad han sysslar med utanför arbetstid.

Tack för info!

Jobbar du kvar på stället? Jobbar Olof kvar? och vad hade han för skrytbil? hur ser han ut?
Citera
2021-12-01, 21:39
Medlem
kristerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Det här är som en god filé i slowcookern... det blir bara ljuvare med tiden. Jag väntar gärna medans svinet våndas... förr eller senare kommer han att ledas bort i handfängsel och vi övriga får skratta.

Han har ju redan "klarat" sig! han är fri.
Finns bara en lösning, och det är att ändra i regelboken.

Eller ja, om vi inte tar lagen i egna händer och hälsar på denna Olof.
Jag är lätt på!
Citera
2021-12-01, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kristerz
och du glömde läsa det sista?
- Riksåklagarens framställan ska därför avslås.
Just att tvångstopsa, nu behövdes det inte eftersom äldre prover fanns bevarade och kunde med all säkerhet visa att det var Os sperma på Malins kläder
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in