2021-11-12, 13:34
Medlem
Sjukt att han hade varit ute för länge sedan om han hade blivit dömd från början.

Undrar vad mer skit han gjort sedan dess, ush.
Citera
2021-11-12, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pandan88
Sjukt att han hade varit ute för länge sedan om han hade blivit dömd från början.

Undrar vad mer skit han gjort sedan dess, ush.

Antagligen. Men hade han dömts hade föräldrarna åtminstone fått ett avslut. Det är värt mycket det med.

Däremot tror jag faktiskt inte han har gjort nåt sånt igen. Inte med mord inblandat iaf. Dessutom vet han att snuten säkert har tvärkoll på honom så det räcker väl med att han pissar lite snett utomhus så är dom där på honom.
Citera
2021-11-13, 14:57
Medlem
Nedan följer en lite torrare, anekdotisk beskrivning av den misstänkte gärningsmannen.

Undertecknad jobbade på Sykes i Sveg vid sidan om denne Olof under ca två år, detta i hyfsat modern tid. Under denna period hade jag relativt många interaktioner med honom, varav de flesta ägde rum utan vetskap om hans historik.

Mitt initiala intryck av honom var att han var en lågintelligent man. Detta är även ett bestående intryck. En lågintelligent person som ändå lyckats finna ett arbete som han klarar av att utföra på ett tillfredsställande sätt. I Olofs fall: telefonsupport.

Han var social i det avseendet att han ofta och snabbt sökte kontakt, däremot hade han inte speciellt mycket att säga. Jag lade ganska snabbt märke till att han i en konversation hade svårt att bolla tillbaka det man hade sagt till honom, speciellt om samtalet rörde något annat än jobbet. Kom politik och/eller samhällsfrågor, eller för den del något abstraktare såsom filosofi, på tal var det som att han inte hörde vad man sa, han hummade på sin höjd lite och började sedan vid första bästa paus prata om något annat. Filmer, tv-serier, musik, böcker... ja, sådant hade han heller inte mycket att säga om; apropå ämnet film minns jag att han gång sa till mig att han var så upptagen med olika praktiskt relaterade fritidsprojekt att han inte hade tid att titta på film.

Det han själv gärna pratade om, oavsett om någon ville lyssna eller inte, var datorer, bilar (specifikt hans egen bil), hantverk och gamla datorspel (har för mig att han tyckte om Diablo, och dylika förstapersonsskjutarspel som Hexen). Ofta rabblade han tekniska detaljer (om att bygga datorer till exempel) utan att ge något sammanhang åt åhörarna, de flesta av vilka för det mesta troligen inte heller lyssnade.

Han hade ett skämt, eller rättare sagt kanske en lustighet, som han förmodligen upprepade varje dag till så gott som alla kollegor han konverserade med. Jag antar det eftersom han sa det till mig snart sagt varenda gång jag stötte ihop med honom på arbetsplatsen och andra kollegor vittnade om samma sak. Kärnverksamheten på Sykes är som sagt telefonsupport och han brukade till valfri kollega glatt utbrista en variation av: ”Hörru du, kan inte du ta mina samtal?” Och ofta log väl folk som svar eftersom han fortsatte att använda det som ett säkert kort.

Minns också att han hade återkommande problem med njursten, vilket han ibland ondgjorde sig över. Det var tydligen smärtsamt.

Sammanfattningsvis en udda fågel som mer än något annat påminde mig om Downspersoner jag pratat med, till synes harmlös men oförmögen att överskrida sin kognitiva nivå. Efter att jag fick nys om det här fallet och bland annat läste igenom den här tråden så är mitt intryck av personen i stort sett oförändrat, spetsat med en mörkare och betydligt olustigare underton.

Det är såvitt jag vet ingen förutom han själv som vet vad han sysslar med utanför arbetstid.
Citera
2021-11-14, 16:44
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Han fick ju trots allt 8 år i fängelse när han dömdes i tingsrätten, så han borde väl få ett liknande straff nu och sen tillkommer väl psykopat-rabatten och en tids-rabatt på det så borde det väl bli runt 5 år som högst han kommer kunna sitta och dra historier om sina bravader för 26 år sen, i skogen och senare i förhörsrummet och rättsalen, och förmodligen få en hel del ryggdunkar från de andra sexualdårarna över sättet han blåst och förnedrat rättsväsendet.

Mm, man får först och främst utgå ifrån hans "låga ålder" (under 21) vid brottstillfället och de 8 år han fick då, samma gäller nu, man kommer behöva ta hänsyn till den låga åldern.

Vid ett mord som hade gett livstid om personen hade varit över 21 har man som högst dömt ut 9 år för en person under 21. (obs, Wikipedia som källa här) utifrån detta så var OWs 8 år var rätt mycket, sett till vad som överhuvudtaget var möjligt att utdöma.

Och vad jag förstått av flera i tråden, där är jag inte insatt, så får man ännu lägre straff när det förlupit såhär lång tid sedan brottstillfället. Så mindre än 8 blir det nog alla gånger om han döms. Icke att förglömma så är man ju ute efter 2/3 av det straff man döms till. Döms man till 8 är man ju ute efter runt 5,5 år. Och han lär ju som sagt dömas till mindre än 8. Mellan 3-5 år effektiv fängelsetid är väl en rimlig uppskattning, med ca 5 som absolut max som du säger.

Så det blir inte rent praktiskt mycket tid i fängelse för honom. Att han inte bara erkänner efter DNA-träffen och tar det straffet och ger familjen det. Den milda tillfredsställese man får om han döms, om än till några få fjuttiga år, är ju att det korta straffet till trots verkar det vara hans värsta mardröm att dömas för detta. Han vill absolut inte det.

Jag förstår att ingen har lust att dömas för mord, men kom igen. Domen kommer bli otroligt mild sett till det bestialiska han gjort. Går inte att komma undan mildare (förutom att frias.) Ta straffet, byt namn och stad igen och gå vidare med ditt sorgliga liv liksom. Men han hoppas in i det sista på att resning inte beviljas, eller eventuellt friande dom om den beviljas. Allt som allt en så långdragen och smärtsam process som möjligt för de anhöriga.

I det här läget är det ju föräldrarna man känner för och som blir det viktiga, hugger i hjärtat varenda intervju de ställer upp på, vilket är många. De är lika tydliga idag som de alltid varit med att fällande dom är oerhört viktigt för dem, att han döms, att alla får veta att han gjort det, och det är det som är det centrala här. Jag önskar dem det så oerhört mycket.
Citera
2021-11-15, 16:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Mm, man får först och främst utgå ifrån hans "låga ålder" (under 21) vid brottstillfället och de 8 år han fick då, samma gäller nu, man kommer behöva ta hänsyn till den låga åldern.

Vid ett mord som hade gett livstid om personen hade varit över 21 har man som högst dömt ut 9 år för en person under 21. (obs, Wikipedia som källa här) utifrån detta så var OWs 8 år var rätt mycket, sett till vad som överhuvudtaget var möjligt att utdöma.

Och vad jag förstått av flera i tråden, där är jag inte insatt, så får man ännu lägre straff när det förlupit såhär lång tid sedan brottstillfället. Så mindre än 8 blir det nog alla gånger om han döms. Icke att förglömma så är man ju ute efter 2/3 av det straff man döms till. Döms man till 8 är man ju ute efter runt 5,5 år. Och han lär ju som sagt dömas till mindre än 8. Mellan 3-5 år effektiv fängelsetid är väl en rimlig uppskattning, med ca 5 som absolut max som du säger.

Så det blir inte rent praktiskt mycket tid i fängelse för honom. Att han inte bara erkänner efter DNA-träffen och tar det straffet och ger familjen det. Den milda tillfredsställese man får om han döms, om än till några få fjuttiga år, är ju att det korta straffet till trots verkar det vara hans värsta mardröm att dömas för detta. Han vill absolut inte det.

Jag förstår att ingen har lust att dömas för mord, men kom igen. Domen kommer bli otroligt mild sett till det bestialiska han gjort. Går inte att komma undan mildare (förutom att frias.) Ta straffet, byt namn och stad igen och gå vidare med ditt sorgliga liv liksom. Men han hoppas in i det sista på att resning inte beviljas, eller eventuellt friande dom om den beviljas. Allt som allt en så långdragen och smärtsam process som möjligt för de anhöriga.

I det här läget är det ju föräldrarna man känner för och som blir det viktiga, hugger i hjärtat varenda intervju de ställer upp på, vilket är många. De är lika tydliga idag som de alltid varit med att fällande dom är oerhört viktigt för dem, att han döms, att alla får veta att han gjort det, och det är det som är det centrala här. Jag önskar dem det så oerhört mycket.

Straffet i sig känns rätt irrelevant i det här fallet, det spelar nog Olof ingen roll om det blir en månad eller livstid, det som skrämmer honom är att sanningen om honom kommer fram. Oavsett om alla vet det eller ej så kan han alltid komma med att han blev friad och är således (i hans huvud) oskyldig. Men om han döms så faller det och han inte kan bära huvudet högt längre.
Citera
2021-11-16, 07:33
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Helt riktigt, det är inte straffet i sig som är det skrämmande för herr Wiberg.
Att pekas ut som bestialisk sexmördare är långt mycket värre, och jag tänker mig att vi ska hjälpa till i det så långt lagen och annat tillåter. Det han gjorde är oförlåtligt, och han kan inte straffas nog.
Jag förstår för övrigt inte hur man kan anse att det är en förmildrande omständighet att lång tid förflutit från det att mordet inträffade... Det borde tamefan ge ett ännu värre straff, då han dribblat och hållit sig undan rättvisan så länge.
Citera
2021-11-16, 22:50
Medlem
Zinovjevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Att pekas ut som bestialisk sexmördare är långt mycket värre, och jag tänker mig att vi ska hjälpa till i det så långt lagen och annat tillåter. Det han gjorde är oförlåtligt, och han kan inte straffas nog.
Jag förstår för övrigt inte hur man kan anse att det är en förmildrande omständighet att lång tid förflutit från det att mordet inträffade... Det borde tamefan ge ett ännu värre straff, då han dribblat och hållit sig undan rättvisan så länge.
Exakt. Hade (hjälten) som knäppte örnnäbben Palme fått "80% off" efter snart 40 år? Tvek.
Citera
2021-11-17, 10:43
Avslutad
Är det verkligen ingen människa i den här tråden som jobbar med otyget som kan lägga upp en nytagen bild?
Citera
2021-11-17, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin

Jag håller helt med!

Att ta livet av en annan människa är det grövsta brottet vi har i Sverige och man kan tycka att ett mord inte ska vara förmildrande bara för att det har gått lång tid sen brottet begicks.

Det spekuleras om en strafflängd på 3-5 år, vilket ska vägas mot att OW visade stor ”hänsynslöshet” vid mordet och har agerat med ”slughet”, vilket absolut är försvårande omständigheter som hovrätten borde beakta, vid en kommande rättegång.

En strafflängd allt under 5 år skulle inte bli mer än som en ”smäll på käften” om man betänker brottets allvarliga art, och hur ”hänsynslöst” OW agerade.
Citera
2021-11-20, 14:02
Avslutad
Bor han hos mamma nu?
Kan mamman visa sig i byn? Helt obegripligt att hon bor kvar
Citera
2021-11-21, 05:09
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Bor han hos mamma nu?
Kan mamman visa sig i byn? Helt obegripligt att hon bor kvar
Han bor väl själv i Sveg, där han jobbat sen många år?

Men om det här kan komma igång snart igen, utredningen, då lär det väl hända grejer på både jobb- och bostadsfronten.
Citera
2021-11-22, 08:06
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grymer
Jag håller helt med!

Att ta livet av en annan människa är det grövsta brottet vi har i Sverige och man kan tycka att ett mord inte ska vara förmildrande bara för att det har gått lång tid sen brottet begicks.

Det spekuleras om en strafflängd på 3-5 år, vilket ska vägas mot att OW visade stor ”hänsynslöshet” vid mordet och har agerat med ”slughet”, vilket absolut är försvårande omständigheter som hovrätten borde beakta, vid en kommande rättegång.

En strafflängd allt under 5 år skulle inte bli mer än som en ”smäll på käften” om man betänker brottets allvarliga art, och hur ”hänsynslöst” OW agerade.

Det är ju dessvärre en väsentlig skillnad på hur vi i allmänheten tycker att Hovrätten ska tänka, och vilken lagstiftning de faktiskt kan och ska förhålla sig till. Hur långt straff det blir i praktiken (om det överhuvudtaget blir resning och fällande dom) kommer att påverkas av hans unga ålder vid brottstillfället och tiden som gått sedan brottet.

Som sagt, de 8 år han fick när han väl dömdes första vändan var i överkant för vad han överhuvudtaget kunde dömas till enligt gällande lagstiftning, av dessa sitter man av 2/3 av straffet. På det tillkommer alltså (enligt de som vet sådant i tråden, inget jag är påläst kring) nåt slags avdrag för att det var så längesedan brother begicks, så ännu mindre än så. Det är inte att förvänta sig något mer, det fullkomligt vidriga brottet till trots. Sen tror jag väl alla håller med om att det är ett löjligt lågt straff i förhållande till livet som togs, och hur det togs.

Personligen tycker jag att är man över 18 år så vet man vad man håller på med, och att den långa tid som gått inte ska påverka. Men båda dessa saker gör ju det. Det går ju att diskutera i oändlighet hur orimligt det faktiskt känns, men vad gäller detta fall så är det vad det är. Resten får man ta upp med själva lagstiftarna.

Det är bara att hoppas här är att familjen får det avslut de längtat efter i 25 år, och att den jäveln får den där domen han är så rädd för, samt att han dessutom blir den mediasensation jag hoppas på.. Att alla ska veta hur han ser ut och vad han gjort. Det är också Malins pappas önskan.

Imorgon tisdag har det gått just 25 år sen den dagen Malin försvann.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in