Citat:
Ursprungligen postat av
darkaim
Han fick ju trots allt 8 år i fängelse när han dömdes i tingsrätten, så han borde väl få ett liknande straff nu och sen tillkommer väl psykopat-rabatten och en tids-rabatt på det så borde det väl bli runt 5 år som högst han kommer kunna sitta och dra historier om sina bravader för 26 år sen, i skogen och senare i förhörsrummet och rättsalen, och förmodligen få en hel del ryggdunkar från de andra sexualdårarna över sättet han blåst och förnedrat rättsväsendet.
Mm, man får först och främst utgå ifrån hans "låga ålder" (under 21) vid brottstillfället och de 8 år han fick då, samma gäller nu, man kommer behöva ta hänsyn till den låga åldern.
Vid ett mord som
hade gett livstid
om personen hade varit över 21 har man som högst dömt ut 9 år för en person under 21. (obs, Wikipedia som källa här) utifrån detta så var OWs 8 år var rätt mycket, sett till vad som överhuvudtaget var möjligt att utdöma.
Och vad jag förstått av flera i tråden, där är jag inte insatt, så får man ännu lägre straff när det förlupit såhär lång tid sedan brottstillfället. Så mindre än 8 blir det nog alla gånger om han döms. Icke att förglömma så är man ju ute efter 2/3 av det straff man döms till. Döms man till 8 är man ju ute efter runt 5,5 år. Och han lär ju som sagt dömas till mindre än 8. Mellan 3-5 år effektiv fängelsetid är väl en rimlig uppskattning, med ca 5 som
absolut max som du säger.
Så det blir inte rent praktiskt mycket tid i fängelse för honom. Att han inte bara erkänner efter DNA-träffen och tar det straffet och ger familjen det. Den milda tillfredsställese man får om han döms, om än till några få fjuttiga år, är ju att det korta straffet till trots verkar det vara hans värsta mardröm att dömas för detta. Han vill
absolut inte det.
Jag förstår att ingen har lust att dömas för mord, men kom igen. Domen kommer bli otroligt mild sett till det bestialiska han gjort. Går inte att komma undan mildare (förutom att frias.) Ta straffet, byt namn och stad igen och gå vidare med ditt sorgliga liv liksom. Men han hoppas in i det sista på att resning inte beviljas, eller eventuellt friande dom om den beviljas. Allt som allt en så långdragen och smärtsam process som möjligt för de anhöriga.
I det här läget är det ju föräldrarna man känner för och som blir det viktiga, hugger i hjärtat varenda intervju de ställer upp på, vilket är många. De är lika tydliga idag som de alltid varit med att fällande dom är oerhört viktigt för dem,
att han döms,
att alla får veta att han gjort det, och det är det som är det centrala här. Jag önskar dem det så oerhört mycket.