Citat:
Så sorgligt att det inte skyndas på, vad finns det ens att överlägga? Egentligen? Det är ju dessvärre en väsentlig skillnad på hur vi i allmänheten tycker att Hovrätten ska tänka, och vilken lagstiftning de faktiskt kan och ska förhålla sig till. Hur långt straff det blir i praktiken (om det överhuvudtaget blir resning och fällande dom) kommer att påverkas av hans unga ålder vid brottstillfället och tiden som gått sedan brottet.
Som sagt, de 8 år han fick när han väl dömdes första vändan var i överkant för vad han överhuvudtaget kunde dömas till enligt gällande lagstiftning, av dessa sitter man av 2/3 av straffet. På det tillkommer alltså (enligt de som vet sådant i tråden, inget jag är påläst kring) nåt slags avdrag för att det var så längesedan brother begicks, så ännu mindre än så. Det är inte att förvänta sig något mer, det fullkomligt vidriga brottet till trots. Sen tror jag väl alla håller med om att det är ett löjligt lågt straff i förhållande till livet som togs, och hur det togs.
Personligen tycker jag att är man över 18 år så vet man vad man håller på med, och att den långa tid som gått inte ska påverka. Men båda dessa saker gör ju det. Det går ju att diskutera i oändlighet hur orimligt det faktiskt känns, men vad gäller detta fall så är det vad det är. Resten får man ta upp med själva lagstiftarna.
Det är bara att hoppas här är att familjen får det avslut de längtat efter i 25 år, och att den jäveln får den där domen han är så rädd för, samt att han dessutom blir den mediasensation jag hoppas på.. Att alla ska veta hur han ser ut och vad han gjort. Det är också Malins pappas önskan.
Imorgon tisdag har det gått just 25 år sen den dagen Malin försvann.
Som sagt, de 8 år han fick när han väl dömdes första vändan var i överkant för vad han överhuvudtaget kunde dömas till enligt gällande lagstiftning, av dessa sitter man av 2/3 av straffet. På det tillkommer alltså (enligt de som vet sådant i tråden, inget jag är påläst kring) nåt slags avdrag för att det var så längesedan brother begicks, så ännu mindre än så. Det är inte att förvänta sig något mer, det fullkomligt vidriga brottet till trots. Sen tror jag väl alla håller med om att det är ett löjligt lågt straff i förhållande till livet som togs, och hur det togs.
Personligen tycker jag att är man över 18 år så vet man vad man håller på med, och att den långa tid som gått inte ska påverka. Men båda dessa saker gör ju det. Det går ju att diskutera i oändlighet hur orimligt det faktiskt känns, men vad gäller detta fall så är det vad det är. Resten får man ta upp med själva lagstiftarna.
Det är bara att hoppas här är att familjen får det avslut de längtat efter i 25 år, och att den jäveln får den där domen han är så rädd för, samt att han dessutom blir den mediasensation jag hoppas på.. Att alla ska veta hur han ser ut och vad han gjort. Det är också Malins pappas önskan.
Imorgon tisdag har det gått just 25 år sen den dagen Malin försvann.

Min känsla är att det förhalas för att O ska hinna ta livet av sig, då dör han "oskyldig".
Sveriges rättssystem är skevt, med straffrabatter och pluttinuttande, det ska bevisas bortom rimligt tvivel, av åklagaren, medan den misstänkte kan välja att tiga, få minnesförlust, hävda att hen varit bortrövad av ett ufo.. det är endast åklagaren som ska bevisa inför rätten, vad som hänt. Den anklagade behöver inte förklara någonting.
Jag hoppas att det kan beslutas om att resning beviljas, så att Malins familj kan få någon upprättelse. De är gamla, har de inte lidit länge nog?
Jag fattar inte att O har kunnat hålla sig undercover så länge. Vidrigt.