2022-05-31, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det är någonting skrämmande över det hela.
Är det ingen "vän" som varit hemma hos honom? Var han med på AW?
Varför finns det verkligen ingen nytagen bild?

Det finns bilder, men orten är liten och man vågar inte sprida bilderna, då man själv kan identifieras.
Citera
2022-05-31, 14:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JPEJ
Största frågan är hur hennes föräldrar klarat behärska sig? Med ett så solklart fallerande från rättsväsendet under så lång tid. Man hade ju tagit lagen i egna händer för mycket mindre.

Pappa Rune har ju i nån intervju sagt att han fått tankar att köra på O.W. med bilen när han sett honom. Men att han besinnade sig för han ville inte vara som sin dotters mördare eller nåt sånt.
Citera
2022-05-31, 15:02
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skorpan-1
Psykopat är han väl inte diagnostiserad som? Han beskrivs olika, antingen introvert enstöring alt övertrevlig och påflugen. Tydligen känner alla honom i Sveg och han är respekterad på sitt arbete. Nånting känns väldigt konstigt.
Tycker det låter som han är i spektrat jag, det finns de som ligger i spektrat som kan anses "påflugna" eftersom de inte riktigt vet hur man uppför sig enligt rådande social norm, man frågar exempelvis frågor av allt för personlig karaktär, man tror att man är social om man uppför sig på ett visst vis, men man upplevs istället som påträngande och lite jobbig. Tycker också i min lekmans åsikt att någon som ligger i spektrat skulle kunna fungera väl med att jobba på ett callcentet eftersom man jobbar efter mall, det är ganska förutsägbart vad som förväntas av dig.

Stämmer gott med den introverta biten också samt ifall det här är hans enda mord, det kan härröra till hans diagnos, ett slags groteskt "experimenterande" kan man säga.

Har jobbat med människor som har Aspergers och liknande och beskrivningar av Olof tycker jag stämmer mycket väl in hur dessa personer kan uppföra sig ibland..
Citera
2022-05-31, 15:13
Medlem
Zaedrewss avatar
Blir det här måhända första fallet när man får nytta av "Palme-lagen"? 16 år efter var det i Daniel Nyqvist fallet så det hade funkat ändå. Men om det varit kvar som tidigare 25 år preskribering vid mord hade alltså annars det har gått över tiden för åtal.

Påminner annars en del om det. Person som mördar och sedan verkar flyga under radarn i en massa år utan att göra något mer åtminstone känt brottsligt.
Citera
2022-05-31, 15:31
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Blir det här måhända första fallet när man får nytta av "Palme-lagen"? 16 år efter var det i Daniel Nyqvist fallet så det hade funkat ändå. Men om det varit kvar som tidigare 25 år preskribering vid mord hade alltså annars det har gått över tiden för åtal.

Påminner annars en del om det. Person som mördar och sedan verkar flyga under radarn i en massa år utan att göra något mer åtminstone känt brottsligt.
Jag undrar om det finns något känt försvinnande i takterna av där han bott?
Har svårt med att tro att Malin varit hanns enda offer?
Citera
2022-05-31, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Jag undrar om det finns något känt försvinnande i takterna av där han bott?
Har svårt med att tro att Malin varit hanns enda offer?

Vad jag vet så nej finns inget försvinnande varken i Husum eller i kommunen
Citera
2022-05-31, 16:50
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews

Jag ska inte svära på det, men påföljdspreskriptionen för mord var mycket riktigt 25 år. I det här fallet handlar det om absolut preskription, vilket vad jag förstår var 30 år vid tidpunkt för brottet (just för OW, eftersom han åtalades).
Citera
2022-05-31, 17:27
Medlem
KrimiMillas avatar
Häktesförhandling torsdag morgon läste jag i tidningen nyss. Jag ska inte ha några problem att närvara på den, om det inte är någon form av platsbrist alltså.

Edit: Någon som kan hitta vilken tid det är, ser inte det på HR Sundsvalls hemsida? Kanske inte har uppdaterats heller, artikeln med info kom för 2 timmar sedan.

För den som hade hoppats på bild till/från rättssalen, om så med en jacka över huvudet, medverkar Olof på länk från Saltvik. Får inte fotas inne i rättssalen.

Framgår även att kammaråklagare Stina Sjöqvist kommer att driva målet i HR.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hon-ska-driva-malet-om-malinmordet-vid-nya-rattegangen-i-hovratten
Senast redigerad av KrimiMilla 2022-05-31 kl. 17:37.
Citera
2022-05-31, 17:44
Medlem
Telestos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla
Häktesförhandling torsdag morgon läste jag i tidningen nyss. Jag ska inte ha några problem att närvara på den, om det inte är någon form av platsbrist alltså.

Edit: Någon som kan hitta vilken tid det är, ser inte det på HR Sundsvalls hemsida? Kanske inte har uppdaterats heller, artikeln med info kom för 2 timmar sedan.

För den som hade hoppats på bild till/från rättssalen, om så med en jacka över huvudet, medverkar Olof på länk från Saltvik. Får inte fotas inne i rättssalen.

Framgår även att kammaråklagare Stina Sjöqvist kommer att driva målet i HR.

https://www.google.com/amp/s/amp.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/hon-ska-driva-malet-om-malinmordet-vid-nya-rattegangen-i-hovratten

Häktningsförhandlingar brukar inte stå på tingsrätters hemsidor. Nu är detta hovrätt men det kan ju vara så ändå.

Och artikeln styrker ju att det är 4 veckor max till rättegång.

Edit: HD och hovrätt hopblandat i artikeln.
Det är i hovrätten som förhandlingen skall ske, och det är HD som "har konstaterat"
Citat:
Och det har ju hovrätten redan konstaterat, säger hon bland annat i intervjun.
Häktning på torsdag
På torsdag morgon håller Högsta domstolen en häktningsförhandling mot den misstänkte mannen som tillsammans med sin försvarare Ulf Holst medverkar via länk från häktet på Saltviksanstalten i Härnösand.
Senast redigerad av Telesto 2022-05-31 kl. 17:49. Anledning: Hd/hovrätt
Citera
2022-05-31, 17:46
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Telesto
Häktningsförhandlingar brukar inte stå på tingsrätters hemsidor. Nu är detta hovrätt men det kan ju vara så ändå.

Och artikeln styrker ju att det är 4 veckor max till rättegång.

Det var ju tråkigt. Då får jag väl prova att fråga Hovrätten Då. Men brukar de vara öppna för allmänheten? Har aldrig brytt mig om häktesförhandlingar förut så har verkligen noll koll.
Citera
2022-05-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrimiMilla

Häktningförhandlingen är i Högsta domstolen.
Citera
2022-05-31, 17:53
Medlem
KrimiMillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scion
Häktningförhandlingen är i Högsta domstolen.

Tack för info. Där kommer jag inte att dyka upp 😆
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in