Citat:
Ursprungligen postat av
KnasTrams
Lyssnade på den första (Olösta fall) och var inte särskilt imponerad, tyvärr. En hel del faktafel och överlag ganska dålig koll på juridiken. Stundtals håller analysen ungefär samma nivå som ett inlägg på Flashback. Vid något tillfälle är man väldigt tydlig med att poddens författare har haft problem med att bara ta sig igenom domarna i ärendet.
Självklart är inte alla experter på det här fallet och det är långt ifrån alla som är vana vid att läsa FUPar och domar. Om man publicerar en podd som man tjänar pengar på tycker jag dock att man borde göra ett bättre jobb än såhär. Som lägsta nivå kan man väl läsa in sig på förundersökningen eller komma med en ny intressant analys/teori. En taskig genomläsning av domarna och lite info från någon tidningsartikel känns lite undermåligt.
Samtidigt vill jag inte vara allt för hård. Jag förstår att jag inte tillhör poddens målgrupp. Den riktar sig såklart till andra än vi som har lusläst FUPen liksom, så det är nog lite mitt fel att jag gick in med för höga förväntningar. Det känns såklart både kul och viktigt att någon uppmärksammat detta fall i en podd. Vi tycks vara några stycken som har fastnat för denna sorgliga historia.
Tack för länkarna!

Jag håller faktiskt med i det du säger, och jämförelsevis är den andra podden som är i 2 delar mycket bättre. Mer faktatung. Och jag minns inte något faktafel men kan ha gått mig förbi där.. Jag var bara glad att hitta något alls om fallet som inte OW försökt (Eller åtminstone lyckats) hota bort. Det är offentlig information liksom så man får sprida det.. Och mig veterligen får man tro vem som verkar ha dödat någon. 😁
Har hört fler avsnitt av just den där podden du anmärker och det är ganska känslostyrt och diskussionsstyrt och reagerade på ett par stora faktamissar faktiskt. Även i avsnitt om ett par ansra fall som jag som väldigt påläst i just de fallen saknar vissa grejer. Det är inte mitt förstaval bland poddar, dock flera ggr har de tagit upp fall som inte andra gjort. Men det är klart, generellt finns många mord/brottspoddar av samma typ. Så inget emot att man gör det lite annorlunda som ren princip.
Ska man vara riktigt noga så blir ju detta i flera delar egentligen, minst 2.. Och framöver kan krävas fler delar. Jag själv uppskattar Rättegångspodden, blir det ny rättegång blir det nog 2-3 delar där. Åh, vad jag skulle göra för att få höra de första 2 rättegångarna, men så blir det ju inte