2009-07-20, 17:40
Bannlyst
F.d. hyresrådet Tord Fahlander skiljaktig

I målet är ostridigt att Malin varit ombord på den aktuella bussen vid avfarten från E4 mot Husum. Det är också utrett att Malin stigit av bussen någonstans under färden in mot Husum. Av bl a B:s vittnesmål framgår att avstigningen sannolikt skett vid Linaplatån och att Malin som varit helt obekant på platsen, därefter gående begivit sig i riktning mot E4. Ungefär samtidigt råkar Olof påbörja sin av modern aktualiserade promenad. Av vittnesmål och Olofs egna uppgifter framgår att Olof och Malin samtidigt gått på var sin sida om Bruksvägen mot E4. Vad som därefter inträffat är däremot höljt i dunkel.
När Malin ungefär ett halvt år senare påträffades mördad kunde konstateras att gärningsmannen måste ha varit en sexuellt störd person, vilket uppenbarligen stämmer in på Olof.

Olof har under hela förundersökningen kommit med lögnaktiga uppgifter, ibland för att förta verkan av polisens spaningsresultat t ex att han touchat flickan och haft samlag med henne mot betalning. Olofs förklaring att han ljugit för att väcka uppmärksamhet bär inte sannolikhetens prägel.

Vid påträffandet var Malins armar och ben bundna med tejp och även munnen hade varit tejpad. På Malins byxor var gylfen uppknäppt och bak var byxorna uppskurna. De Olof tillhöriga plastkassar, som polisen funnit noga undangömda under ett uthus hemma hos Olof, innehöll bl a en kniv, samma sorts tejp som använts på Malin och flera bilder av flickor bundna på samma sätt som Malin. Vidare hittades i en av kassarna två relativt stora dockor som Olof gjort sådan åverkan på som liknar den som gjorts på Malins byxor. Hur den s k GOP-teckningen än må ha tillkommit kan inte bortses ifrån att vissa märkliga detaljer där överensstämmer med vad som konstaterats på Malins kropp.
Polisen har kunnat konstatera att någon en tid innan Malin påträffades varit på fyndplatsen och kompletterat tejpningen av Malin och även bättrat på gömstället med färskt granris. Detta kan tyda på en gärningsman från trakten.

Det mest graverande för Olof är de fibrer som påträffats hos honom och som med största sannolikhet härrör från den tröja av den mycket speciella och ovanliga typ som Malin hade på sig vid försvinnandet. Det har konstaterats att Malins tröja klippts eller skurits sönder. Det framstår inte som en tillfällighet att en av de tre hos Olof påträffade fibrerna hittades just på en sax.

Till allt detta kommer vad Olof känt till om Malins hårborste och vad Olof yttrat under rekonstruktionen. Han har heller inte velat utesluta att det kan ha varit han som dödat Malin, ett märkligt yttrande om han varit oskyldig.
Det mönster som sålunda framkommit genom Olofs egna uppgifter och den i övrigt förebragta utredningen lämnar vid en helhetsbedömning enligt min mening inte utrymme för att någon annan än Olof skulle ha berövat Malin livet. Sammantaget finner jag därför, i likhet med tingsrätten, att det föreligger övertygande bevisning för att Olof gjort sig skyldig till vad åklagaren, såvitt nu är i fråga, lagt honom till last. Gärningen är, som tingsrätten funnit, att bedöma som mord.

Enligt min mening skall den överklagade domen stå fast såväl i brottmålsdelen som i fråga om de till skäligheten vitsordade skadeståndsanspråken.
Citera
2009-07-20, 17:58
Bannlyst
Den viktigaste bevisningen mot Olof H

Av den tekniska utredningen framgår att polisen hos Olof H, bl.a. i en undangömd plastkasse, påträffat tejper av samma typ som kommit till användning vid tejpningen av Malin L men att frågan om dessa tejper hört samman måste lämnas öppen. Olof H:s påstående att tejpsorterna i fråga är vanligt förekommande i handeln har inte satts i fråga av åklagaren. Härtill kommer att det i samma undangömda plastkasse som innehöll en tejprulle tycks ha funnits också åtskilligt annat material som inte på något sätt kunnat sättas i samband med det nu ifrågavarande brottet. Även om man naturligtvis kan fråga sig vilken anledningen varit att förvara den aktuella tejprullen i en undangömd plastkasse kvarstår att de hos Olof H påträffade tejperna inte kunnat knytas till de tejper och tejprester som anträffats på fyndplatsen och kroppen efter Malin L. Vad som framkommit i fråga om tejperna saknar under angivna förhållanden något mera betydande bevisvärde.

De enligt hovrättens mening viktigaste punkterna i bevisningen mot Olof H utgörs av dels de tre blå viskosfibrer som påträffats i utrymmen till vilka Olof H haft tillgång och vilka fibrer konstaterats överensstämma med fibervaran i den tröja som anträffats på kroppen efter Malin L, dels den ytterligare utredning åklagaren i detta sammanhang lagt fram för att knyta angivna fibrer till den blå tröja Malin L burit vid sin död. Utredningen i sistnämnda hänseende tar sikte på och syftar till att så starkt förringa möjligheten att dessa fibrer kommer från något annat textilmaterial än den blå tröja Malin L burit vid sin död att det kan hållas för visst att, som tingsrätten funnit, de tre hos honom påträffade fibrerna härrör från denna tröja.

Det ligger i sakens natur att betydelsen av sådan s.k. eliminerande bevisning som åklagaren i detta fall hänför sig till är avhängig antalet tänkbara alternativ. Finns det endast två alternativ och det ena utesluts är bevisverkan givetvis fullständig. Om det å andra sidan finns många alternativ blir det eliminerande bevisets betydelse i allmänhet begränsad (se till det sagda P. Fitger, Rättegångsbalken 3, s. 35:38 f. med vidare hänvisning). I linje med det sagda har i doktrinen också framhållits att det förhållandet att alternativ till åklagarens gärningspåstående inte anses kunna uteslutas kan grunda en frikännande dom, medan en brist på alternativ sällan kan grunda en fällande dom utan kausal bevisning för åklagarens påstående (P. Fitger, Rättegångsbalken 3, s. 35:40).

Med ovan redovisade utgångspunkter måste enligt hovrättens mening verkan av den eliminerande bevisning åklagaren i angivna sammanhang presenterat anses tämligen begränsad. I målet har inte närmare belysts t.ex. möjligheten av att viskosfibrer av det slag och den färg varom nu är fråga framställts av någon annan fabrikant eller införts till landet på något annat sätt än vad som framgår av (vittnena) Sanna T:s och Greger A:s uppgifter. I sammanhanget måste också beaktas de uttalanden den sakkunnige rättsbiologen Weine Drotz gjort om att det förekommer flera hundra olika färgämnen som är svåra att jämföra med varandra och att överföring av viskosfibrer i flera led är möjlig. Den bevisning åklagaren lagt fram för att knyta angivna fibrer till den blå tröja Malin L burit vid sin död leder därför enligt hovrättens mening inte till att de frågor Weine Drotz lämnat öppna kan besvaras med tillräcklig grad av säkerhet. På föreliggande utredning kan det alltså inte anses bevisat att de hos Olof H påträffade fibrerna härrör från den blå tröja Malin L burit vid sin död.

Vad som framkommit i fråga om de tre hos Olof H påträffade fibrerna jämte därtill anknytande utredning medför under angivna förhållanden inte att Olof H kan bindas till att ha haft med Malin L:s död att göra.
Citera
2009-07-21, 20:51
Medlem
Usch vad hemskt detta är alltså... Helt sjukt att han gått fri.
Citera
2009-07-22, 13:50
Bannlyst
Social rättvisa

Citat:
Ursprungligen postat av mostowned
Usch vad hemskt detta är alltså... Helt sjukt att han gått fri.

Malin familj fick inga pengar alls och Olof H fick 700 000 kr i kompensation att han av hovrätten ansågs oskyldig även om en skiljaktig samt tingsrätten velat fälla honom. Det är rättvisa i Sverige
Citera
2009-07-22, 15:52
Medlem
mallorcamanges avatar
Husum

kom igen nu Husums bor vad gör Olof idag? Måste väl rimligtvis finnas på någon internetsida också, typ facebook, apberget, lunar?? Någon som vet något mer än vad som står i tråden?? Sitter han bara inne och gömmer sig? Ute och festar? Någon flickvän? Ingen som har koll på sado forum och sådant där??
Citera
2009-07-22, 23:29
Medlem
audios avatar
Har inte läst igenom tråden, men jag är väldigt nyfiken på om det har hänt honom något efter mordet på Malin? Alla är säkra på vem det är och någon misshandel, hot eller trakasserier måste väl ändå ha hänt honom?
Citera
2009-07-23, 07:57
Medlem
Precis, jag förstår inte hur det kan gå så här och Olof går helt fri. Hade det hänt min dotter (och om jag inte haft fler barn, vet ej hur det är i det här fallet) så hade jag inte vilat förrän det jäveln var borta från jordens yta. Att bara gilla läget, när det gäller sitt barn måste ju vara omöjligt.

Och om Olof inte åker fast för detta så lär väl ingen åka dit för något annat heller, någonsin.
Citera
2009-07-23, 20:14
Medlem
Bläckfiskens avatar
Malin hade åtminstone 1 bror. En äldre sådan, vi hade då på 90-talets första hälft gemensamma bekanta... Han var väl i 20-års åldern när detta tråkiga men fascinerande fall inträffade.
Citera
2009-08-01, 21:47
Medlem
Vad jag vet så har han jobbat på M-real i Husum. Men vad han gör nu vet jag inte 100. Men jag kan säkert ta reda på lite fakta..
Citera
2009-08-01, 23:38
Bannlyst
Visst är det märkligt att ingen i Ö-vik verkar veta ett skit om var denna störda person verkar befinna sig nu ?
Och lika märkligt är väl det faktum att ingen har gjort slag i saken och konfronterat densamme.
Hallå, är det normalt med perversa flickmördare i Husum ?
Eller har han bytt idenditet och flyttat till en lekplats nära era barn...

Men jag har för mig att det finns bättre chans att matcha hans DNA nu när tekniken för detta utvecklats med tiden ?
Förhoppningsvis sätter man dit drägget, för det finns väl inga tvivel om att han är den skyldige.
Peace.
Citera
2009-08-02, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandstjej
Vad jag vet så har han jobbat på M-real i Husum. Men vad han gör nu vet jag inte 100. Men jag kan säkert ta reda på lite fakta..

Han är så jefla störd att han bodde kvar så pass länge som han gjorde, hoppas han iaf har flyttat långt åt h-vete. Vidriga lilla äckel, enligt mej så syns det på han att han är störd. Men Husum har "fött" upp många foliehattar under årens lopp, så där skiljer han inte ut sej.
Citera
2009-08-02, 19:17
Medlem
Jag vet inte 100 reglerna här, vad får man skriva och vad får man inte skriva?

Enligt Brithday.se så bor mor och son på samma adress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in