Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
kanske så att dom vet att fanskapet får ett år på psyket och bara kostar oss ænnu mera pengar?
"Får ett år på psyket". Det är inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård sitter längre där än vad de skulle gjort på kåken* om de förklarats vara friska och dömts till fängelse, sitter du på rättspsyk så är det inte för någon bestämd tid, vissa blir aldrig friskförklarade och sitter där de sitter resten av livet. Det är inte helt lätt att bli utskriven heller, en sån här kille skulle garanterat få särskild utskrivningsprövning, och då ska det avgöras av förvaltningsdomstol, inte enbart läkarna, som även hör åklagarens åsikter. Detsamma gäller permissioner och frigång osv.
Klart att det finns de som kommit ut alldeles för tidigt, misstag sker alltid, det är mänskligt och det kommer vi inte ifrån, men snack om att det skulle vara nån slags semester att sitta inlåst på obestämd tid på en sluten avdelning full av andra gravt psykiskt sjuka av varierande farlighetsgrad och oberäknelighet, som vissa vill påskina, det är så dumt att det inte går dit mer.
Leif Axmyr har suttit längst av alla i Svenskt fängelse, 27 år hittills, och hur mycket det beror på att en av de han slog ihjäl var styvson till en blivande finansminister kan man fråga sig. 2008 hade vi 9 personer som satt på rättspsyk som suttit över 30 år, 3 av dem har suttit i över 40, en av dem för att ha våldtagit och mördat en 8-årig pojke. Hur många som suttit lika länge eller ännu längre på psyket utan att ens ha begått något brott går bara att spekulera i.
På kåken sitter du tills du avtjänat ditt straff, på psyket sitter du så länge det behövs. Leif Axmyr kommer helt säkert att få straffet tidsbestämt och komma ut en dag, Sten Erik Eriksson kommer aldrig någonsin att göra det.
*Jag tycks minnas, men jag vågar inte svära på det och jag kan ha fel, att Leif GW Persson sade nån gång att de som döms till rättspsykiatrisk vård t.o.m.
oftast sitter längre än vad de hade gjort på kåken.