2009-07-19, 20:56
Medlem
prudenss avatar
Köpeartikel i dag i Aftonbladet . Någon som är plusmedlem och kan säga om det är något att läsa? http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5510848.ab
Citera
2009-07-20, 00:04
Avslutad
Ska fixa plus grejen med malin

edit: https://www.flashback.org/showpost.php?p=17734886&postcount=8147

http://www.imagebam.com/image/d8320742551886

Detta är ett fall som är oerhört intressant,men hade faktiskt glömt av det.
Ska nu läsa tråden

edit2 : Har läst hela tråden innan men har nu gjort det igen. Detta är det enda fallet jag läst om i Sverige som har fått mig att må dåligt. Det känns overkligt att det är så tätt inpå och att en såpass sjuk människa går fri. Vill inte ens tänka på vad för störda grejer han troligtvis sitter och glor på varje dag. Vill dock gärna ha ännu mer djupgående info angående hur livet knallar och går för Olof, det där om lanen osv.

Citat:
Ursprungligen postat av maddalo
Oj, nu har jag snokat runt lite och funnit att modern och Olof har bytt till samma efternamn (förmodligen moderns flicknamn) - dock har systern (som inte bor hemma) bytt till L*NDSTR*M, alltså samma efternamn som den mördade Malin bar. Hmmm.

Edit: Äsch, hon har gift sig till det, tycks det.

EDIT: Ändrat personuppgifter, killen blev ju frikänd än vad vi tycker om det.
/Mod.

Fan vad bizarrt, det där med att systern nu heter samma som Malin i efternamn.
Senast redigerad av Dinpappasfru 2009-07-20 kl. 00:55.
Citera
2009-07-20, 00:35
Medlem
-Jamaica-s avatar
Tack Dinpappasfru för artikeln!

Det är ju helt sjukt att han blev frigiven. Riktigt sjukt.
Citera
2009-07-20, 01:28
Medlem
prudenss avatar
Tusen tack för artikeln! Visst är det helt sjukt att han blev friad - är ju skyldig så det stänker om det! Vilket fruktansvärt öde för flickstackarn och hennes föräldrar. Malin måste ha haft extrem otur och träffat på Olof precis efter hon kommit fram till Husum. Riktigt, riktigt sjukt är det
Citera
2009-07-20, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
kanske så att dom vet att fanskapet får ett år på psyket och bara kostar oss ænnu mera pengar?

"Får ett år på psyket". Det är inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård sitter längre där än vad de skulle gjort på kåken* om de förklarats vara friska och dömts till fängelse, sitter du på rättspsyk så är det inte för någon bestämd tid, vissa blir aldrig friskförklarade och sitter där de sitter resten av livet. Det är inte helt lätt att bli utskriven heller, en sån här kille skulle garanterat få särskild utskrivningsprövning, och då ska det avgöras av förvaltningsdomstol, inte enbart läkarna, som även hör åklagarens åsikter. Detsamma gäller permissioner och frigång osv.

Klart att det finns de som kommit ut alldeles för tidigt, misstag sker alltid, det är mänskligt och det kommer vi inte ifrån, men snack om att det skulle vara nån slags semester att sitta inlåst på obestämd tid på en sluten avdelning full av andra gravt psykiskt sjuka av varierande farlighetsgrad och oberäknelighet, som vissa vill påskina, det är så dumt att det inte går dit mer.

Leif Axmyr har suttit längst av alla i Svenskt fängelse, 27 år hittills, och hur mycket det beror på att en av de han slog ihjäl var styvson till en blivande finansminister kan man fråga sig. 2008 hade vi 9 personer som satt på rättspsyk som suttit över 30 år, 3 av dem har suttit i över 40, en av dem för att ha våldtagit och mördat en 8-årig pojke. Hur många som suttit lika länge eller ännu längre på psyket utan att ens ha begått något brott går bara att spekulera i.

På kåken sitter du tills du avtjänat ditt straff, på psyket sitter du så länge det behövs. Leif Axmyr kommer helt säkert att få straffet tidsbestämt och komma ut en dag, Sten Erik Eriksson kommer aldrig någonsin att göra det.

*Jag tycks minnas, men jag vågar inte svära på det och jag kan ha fel, att Leif GW Persson sade nån gång att de som döms till rättspsykiatrisk vård t.o.m. oftast sitter längre än vad de hade gjort på kåken.
Citera
2009-07-20, 12:11
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bodychoke
"Får ett år på psyket". Det är inte ovanligt att de som döms till rättspsykiatrisk vård sitter längre där än vad de skulle gjort på kåken* om de förklarats vara friska och dömts till fängelse, sitter du på rättspsyk så är det inte för någon bestämd tid, vissa blir aldrig friskförklarade och sitter där de sitter resten av livet. Det är inte helt lätt att bli utskriven heller, en sån här kille skulle garanterat få särskild utskrivningsprövning, och då ska det avgöras av förvaltningsdomstol, inte enbart läkarna, som även hör åklagarens åsikter. Detsamma gäller permissioner och frigång osv.

Klart att det finns de som kommit ut alldeles för tidigt, misstag sker alltid, det är mänskligt och det kommer vi inte ifrån, men snack om att det skulle vara nån slags semester att sitta inlåst på obestämd tid på en sluten avdelning full av andra gravt psykiskt sjuka av varierande farlighetsgrad och oberäknelighet, som vissa vill påskina, det är så dumt att det inte går dit mer.

Leif Axmyr har suttit längst av alla i Svenskt fängelse, 27 år hittills, och hur mycket det beror på att en av de han slog ihjäl var styvson till en blivande finansminister kan man fråga sig. 2008 hade vi 9 personer som satt på rättspsyk som suttit över 30 år, 3 av dem har suttit i över 40, en av dem för att ha våldtagit och mördat en 8-årig pojke. Hur många som suttit lika länge eller ännu längre på psyket utan att ens ha begått något brott går bara att spekulera i.

På kåken sitter du tills du avtjänat ditt straff, på psyket sitter du så länge det behövs. Leif Axmyr kommer helt säkert att få straffet tidsbestämt och komma ut en dag, Sten Erik Eriksson kommer aldrig någonsin att göra det.

*Jag tycks minnas, men jag vågar inte svära på det och jag kan ha fel, att Leif GW Persson sade nån gång att de som döms till rättspsykiatrisk vård t.o.m. oftast sitter längre än vad de hade gjort på kåken.
Problemet med rättpsykatrisk vård är att den i många fall är godtycklig - och det kan som bekant slå åt alla håll!
Citera
2009-07-20, 12:16
Medlem
Tusen tack för artikeln, har nu läst hela denna tråd. Riktigt skrämmande. Även jag är från Övik och är väl insatt i ämnet. Bra med mer fokus på detta mord, nu skrämmer vi fram honom. Kan ingen ordna bild på aset?
Citera
2009-07-20, 12:19
Medlem
prudenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mostowned
Tusen tack för artikeln, har nu läst hela denna tråd. Riktigt skrämmande. Även jag är från Övik och är väl insatt i ämnet. Bra med mer fokus på detta mord, nu skrämmer vi fram honom. Kan ingen ordna bild på aset?
Grattis till första inlägget
Ja, en bild skulle sitta fint - har för mig det fanns en bild här i tråden men kan inte hitta den just nu. Kanske blandar ihop med annat fall
Citera
2009-07-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prudens
Grattis till första inlägget
Ja, en bild skulle sitta fint - har för mig det fanns en bild här i tråden men kan inte hitta den just nu. Kanske blandar ihop med annat fall

Tack tack. Få saker som berört mig så här illa som detta. Jag är av samma årskull som Malin så det var otrevligt på gymnasiet när det hände. Usch och fy.

Inte hittat någon bild i tråden men då alla vet vem det är måste ju bild gå att fixa. Sen kastar vi tärning om vem som åker upp till Husum och hämtar honom
Citera
2009-07-20, 13:03
Avslutad
Liten anteckning för min och eran skull med artiklarna som har kommit fram i tråden. Tack speciellt till maddalo, synd att han inte är så aktiv bara: Senaste aktivitet: 2009-05-13 15:50

Citera
2009-07-20, 16:17
Bannlyst
Varför Gick INTE åklagaren vidare till HD

Hur är det med Olof idag då - är han StorFixare eller Desperat StorRunkare???
Citera
2009-07-20, 17:36
Bannlyst
RH 1998:88; Varken eliminerande bevisning eller s.k. struktural bevisning

Fråga om bevisvärdering i mål om grov brottslighet (mord). Varken eliminerande bevisning eller s.k. struktural bevisning har ansetts kunna leda till fällande dom.

Åklagaren yrkade vid tingsrätten att Olof H, född år 1978, skulle dömas för mord enligt följande gärningspåstående. Olof H har lördagen den 23 november 1996 eller den närmaste tiden därefter i trakten av Dombäck i Husum, Örnsköldsviks kommun, på okänt sätt berövat Malin L, född år 1980, livet. Han har med stickande våld tillfogat henne dels sju sårskador på ryggen, av vilka minst tre trängt in i bröstkorgshålan, dels skador på bröstkorgens framsida. Dessa skador kan ha orsakat hennes död.

Hovrätten för Nedre Norrland (1998-10-13, hovrättslagmannen Håkan Lavén, hovrättsrådet Peter Borgström, referent, hovrättsassessorn Maria Nilsson samt nämndemännen Rose-Marie Zätterqvist, Jimmy Näsström och Ingeborg Widegren) ogillade mordåtalet och anförde bl.a. följande i sin dom.

Beviskravet i kvalificerade brottmål brukar uttryckas så att det för fällande dom krävs att det skall vara ställt utom rimligt tvivel att den tilltalade gjort sig skyldig till brottet. Saken kan också uttryckas så att det skall vara praktiskt taget uteslutet att någon annan än den tilltalade begått den med åtalet avsedda gärningen. Föreligger tvivel i angivet hänseende kan åtalet inte vinna bifall.

Som tingsrätten uttalat föreligger ingen direkt bevisning som binder Olof H vid den nu aktuella gärningen. Inte heller föreligger teknisk bevisning i form av fingeravtryck, hårstrån, blod eller sperma som binder Olof H vid gärningen. När det sålunda saknas bevisning som direkt binder den tilltalade vid gärningen bör som regel för fällande dom krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet (jfr rättsfallet NJA 1991 s. 56). Frågan blir då närmast om det föreligger sådana för Olof H besvärande omständigheter - dvs. indicier av annat slag än ovan angivna kriminaltekniska bevis - att denne trots avsaknaden av direkt bevisning kan dömas till ansvar för mordet på Malin L.

Hovrätten går igenom följande:
  • Är det styrkt att Malin L gått på Bruksvägen samtidigt med Olof H?
  • Hur skall Olof H:s egna uppgifter bedömas?
  • Har Olof H sökt att genom oriktiga uppgifter förekomma polisens utredningsresultat?
  • Den s.k. GOP-teckningen
  • Tejper och fibrer
  • Den videoinspelade rekonstruktionen m.m.
  • Ett strukturellt betraktelsesätt

Hovrättens slutsatser
Hovrättens slutsatser kan sammanfattas enligt följande. I målet föreligger inte någon direkt eller teknisk bevisning, i form av t.ex. vittnesuppgifter, fingeravtryck, blodprov eller spermaprov, som positivt knyter Olof H till den nu aktuella gärningen. Den förebragta utredningen utesluter inte med tillräcklig grad av säkerhet möjligheten av att Malin L berövats livet av någon annan person än Olof H (jfr rättsfallen NJA 1990 s. 555 , 1991 s. 56 och 612 samt RH 1995:129).

Vid en samlad bedömning av de omständigheter som behandlats i det föregående och av den utredning som i övrigt förebragts i målet kan det alltså inte anses ställt utom rimligt tvivel att Olof H berövat Malin L livet.

Det anförda medför att åtalet mot Olof H för mord skall ogillas.

...............
Senast redigerad av solausson 2009-07-20 kl. 17:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in