2020-12-19, 19:46
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kramiklon
Svårt att säga hur HD kommer att se på det här fallet – enligt vissa bedömare är chansen liten att det beviljas resning. Advokaten (Holst) verkar självsäker och säger att hans förra klient: ”kan känna sig lugn och att det nästan är absurt om man skulle väcka talan mot honom igen.”
MEN FÖR BÖVELEN HOLST! är det något som är ABSURT (!) är det denna fyrkantiga lag som säger att ett mord som begåtts av någon som är UNDER 21 år men likväl uppnått myndighetsålder, ska omfattas av en preskriptionstid på 15 år. Har man FYLLT 18 år är man MYNDIG och då borde samma regler gälla vad gäller preskriptionstid som för den övriga vuxna befolkningen.

Man får hoppas för allt i världen att HD går på åklagarens linje att preskriptionsavbrott gäller, eftersom den misstänkte varit både häktad och åtalad och beviljar resning i fallet. Beviljas inte resning får tilltron till rättsväsendet sig en ordentlig knäck.

Mina tankar går till Malins föräldrar om det skulle bli ett ytterligare bakslag – det måste kännas oerhört tungt.
Har den misstänkte OW i Sveg blivit topsad än?
Tycker OW bör vara skyldig att lämna sitt DNA oavsett om han är frikänd eller inte.
Undrar om de finns fler brott som kan knytas till DNAt som återfanns på Malin?
En resning i HD ska väl inte behövas för att nån ska lämna sitt DNA?
Senast redigerad av olovpalme 2020-12-19 kl. 19:48.
Citera
2020-12-20, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olovpalme
Har den misstänkte OW i Sveg blivit topsad än?
Tycker OW bör vara skyldig att lämna sitt DNA oavsett om han är frikänd eller inte.
Undrar om de finns fler brott som kan knytas till DNAt som återfanns på Malin?
En resning i HD ska väl inte behövas för att nån ska lämna sitt DNA?

Nej han är nog inte topsad. I dagsläget har inte polisen rätt att använda några tvångsmedel mot honom.

Juridiken är en egen värld med en massa olika krumbukter. Man kan ibland tycka att det saknas sunt förnuft och att den ligger långtifrån vilken rättsuppfattning gemene man har ...

Jag är ingen expert på det här området, men vad jag förstår så måste HD ta ställning till om ”preskriptionstiden” kan upphävas av de skäl åklagaren åberopar. Skulle HD gå på åklagarens linje kan en ny förundersökning mot OW börja rulla igång, först då skulle polisen kunna börja använda tvångsåtgärder mot honom (topsning).

Polisen anser väl att fallet är polisiärt uppklarat – skulle det visa sig att dna:t tillhör någon annan än OW skulle det vara minst sagt sensationellt. Om OW inte har med mordet att göra skulle han verkligen göra en god gärning genom att frivilligt topsa sig – dels rentvår han sig själv, samtidigt som en annan mördare kan påvisas.
Det kommer knappast att ske. Personligen tror jag att han är ”skyldig” som synden …
Citera
2020-12-20, 16:00
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:
Nej han är nog inte topsad. I dagsläget har inte polisen rätt att använda några tvångsmedel mot honom.

Juridiken är en egen värld med en massa olika krumbukter. Man kan ibland tycka att det saknas sunt förnuft och att den ligger långtifrån vilken rättsuppfattning gemene man har ...

Jag är ingen expert på det här området, men vad jag förstår så måste HD ta ställning till om ”preskriptionstiden” kan upphävas av de skäl åklagaren åberopar. Skulle HD gå på åklagarens linje kan en ny förundersökning mot OW börja rulla igång, först då skulle polisen kunna börja använda tvångsåtgärder mot honom (topsning).

Polisen anser väl att fallet är polisiärt uppklarat – skulle det visa sig att dna:t tillhör någon annan än OW skulle det vara minst sagt sensationellt. Om OW inte har med mordet att göra skulle han verkligen göra en god gärning genom att frivilligt topsa sig – dels rentvår han sig själv, samtidigt som en annan mördare kan påvisas.
Det kommer knappast att ske. Personligen tror jag att han är ”skyldig” som synden …

Finns det något juridiskt hinder mot att den beryktade "O"-personen söker upp polisen för att frivilligt lämna DNA? Något säger mig att han nog inte vill göra det men tänkte ändå ställa frågan.
Citera
2020-12-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Journalistkopian
Finns det något juridiskt hinder mot att den beryktade "O"-personen söker upp polisen för att frivilligt lämna DNA? Något säger mig att han nog inte vill göra det men tänkte ändå ställa frågan.

Jag kan inte tänka mig att det kan finnas några direkta juridiska hinder. I många fall har man ju topsat en stor mängd människor som må ha byggt på samtycke. Men det är nog viktigt att det handlar om just ”frivillighet” – därvidlag får nog inte finnas den minsta tvekan.
Om det finns något ”tydligt” lagstöd vad gäller just frivillig topsning vet jag inte …?
Citera
2020-12-22, 09:51
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Men hur gick det nu då? Borde det inte ges nån form av besked om vad man ämnar göra med DNA´t som hittats? Känns ju lite som en usel grej att säga att man hittat DNA och sen skita i att göra resten....
Citera
2020-12-22, 21:38
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Jag kan inte tänka mig att det kan finnas några direkta juridiska hinder. I många fall har man ju topsat en stor mängd människor som må ha byggt på samtycke. Men det är nog viktigt att det handlar om just ”frivillighet” – därvidlag får nog inte finnas den minsta tvekan.
Om det finns något ”tydligt” lagstöd vad gäller just frivillig topsning vet jag inte …?
Ska hela mordutredningen stoppas på grund av att OW vägrar att testa sig?
Citera
2020-12-22, 22:15
Medlem
Journalistkopians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IdiAminsKusin
Men hur gick det nu då? Borde det inte ges nån form av besked om vad man ämnar göra med DNA´t som hittats? Känns ju lite som en usel grej att säga att man hittat DNA och sen skita i att göra resten....

Vad är ditt förslag? Polisen har inte hittat någon alternativ gärningsman och för att matcha DNA:t mot den man tror det kommer ifrån måste man ha tillåtelse från HD.

Vad är "resten" som du pratar om?
Citera
2020-12-23, 06:33
Medlem
IdiAminsKusins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Journalistkopian
Vad är ditt förslag? Polisen har inte hittat någon alternativ gärningsman och för att matcha DNA:t mot den man tror det kommer ifrån måste man ha tillåtelse från HD.

Vad är "resten" som du pratar om?

Ja, alltså i min värld så är ett besked om att man inte kan göra nåt mer isåfall påkallat.
Citera
2020-12-23, 07:37
Medlem
bajsbuskes avatar
2010 togs preskriptionstiden bort för mord. Men om gärningsmannen var under 21 år vid brottstillfället blir det preskriberat efter 15 år.
Den misstänkte var 18 år när Malin mördades - således är det preskriberat.

Högsta domstolen kan dock ge grönt ljus åt en ny prövning men tyvärr tror jag inte de kommer göra det.
Vilket verkligen är synd. Jag är övertygad om att de hade rätt gärningsman från början.
Citera
2020-12-23, 20:14
Medlem
Annonsblockerarens avatar
Finns det något annat olöst mord som det här där man kan sluta sig till att gärningspersonen var under 21 år gammal när mordet skedde? Som med andra ord gått och blivit preskriberat.
Citera
2020-12-24, 06:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajsbuske
2010 togs preskriptionstiden bort för mord. Men om gärningsmannen var under 21 år vid brottstillfället blir det preskriberat efter 15 år.
Den misstänkte var 18 år när Malin mördades - således är det preskriberat.

Högsta domstolen kan dock ge grönt ljus åt en ny prövning men tyvärr tror jag inte de kommer göra det.
Hur skulle HD kunna göra det om det är som du skriver ovan? HD kan ju inte bryta mot de lagar som finns
Citera
2020-12-27, 12:50
Medlem
olovpalmes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spionorganisation
De fibrer som hittats har man inte kunnat konstatera kom från just Malins tröja. Håll dig till sanningen.
Är du lika tvärsäker nu när DNAprofilen är klarlagd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in