Citat:
Ursprungligen postat av
olovpalme
Har den misstänkte OW i Sveg blivit topsad än?
Tycker OW bör vara skyldig att lämna sitt DNA oavsett om han är frikänd eller inte.
Undrar om de finns fler brott som kan knytas till DNAt som återfanns på Malin?
En resning i HD ska väl inte behövas för att nån ska lämna sitt DNA?
Nej han är nog inte topsad. I dagsläget har inte polisen rätt att använda några tvångsmedel mot honom.
Juridiken är en egen värld med en massa olika krumbukter. Man kan ibland tycka att det saknas sunt förnuft och att den ligger långtifrån vilken rättsuppfattning gemene man har ...
Jag är ingen expert på det här området, men vad jag förstår så måste HD ta ställning till om ”preskriptionstiden” kan upphävas av de skäl åklagaren åberopar. Skulle HD gå på åklagarens linje kan en ny förundersökning mot OW börja rulla igång, först då skulle polisen kunna börja använda tvångsåtgärder mot honom (topsning).
Polisen anser väl att fallet är polisiärt uppklarat – skulle det visa sig att dna:t tillhör någon annan än OW skulle det vara minst sagt sensationellt. Om OW inte har med mordet att göra skulle han verkligen göra en god gärning genom att frivilligt topsa sig – dels rentvår han sig själv, samtidigt som en annan mördare kan påvisas.
Det kommer knappast att ske. Personligen tror jag att han är ”skyldig” som synden …