2007-02-02, 08:16
Bannlyst
Har nu inhandlat allt i receptet (givetvis ink l och tequilan) fr att laga till en middag fr tsen imorgon.

Nu kommer dock en undran, kanske en dum sdan men lika bra och frga.

Gr det ngon skillnad om man tillagar detta i en vanlig kastrull, eller br det vara en gjutjrnsgryta som receptmakaren skriver?

Iofs, frr eller senare lr jag ju behva en...
Citera
2007-02-02, 19:20
Medlem
Villons avatar
Har ven jag sneglat p Tolberts recept under en lngre tid, och det kommer nog bli av att man drar ihop en sndr nn gng framver. Ngon som kan tnkas komma med en gissning p exakt hur stor en "stor jrngryta" kan tnkas vara? Rr sig ju om fem kilo oxktt + l och buljong och lite smtjafs, ungefr hur mnga liter kommer det landa p tro?
Citera
2007-02-02, 19:26
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HankMillion
Har nu inhandlat allt i receptet (givetvis ink l och tequilan) fr att laga till en middag fr tsen imorgon.

Nu kommer dock en undran, kanske en dum sdan men lika bra och frga.

Gr det ngon skillnad om man tillagar detta i en vanlig kastrull, eller br det vara en gjutjrnsgryta som receptmakaren skriver?

Iofs, frr eller senare lr jag ju behva en...
Var fick du tag i chilin?
Citera
2007-02-02, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Har ven jag sneglat p Tolberts recept under en lngre tid, och det kommer nog bli av att man drar ihop en sndr nn gng framver. Ngon som kan tnkas komma med en gissning p exakt hur stor en "stor jrngryta" kan tnkas vara? Rr sig ju om fem kilo oxktt + l och buljong och lite smtjafs, ungefr hur mnga liter kommer det landa p tro?

jag skulla villa gissa p rundt 8-10 liter... blir jvla tungt att lyfte p'n

kanske en bra ide att tillverka lite mindre mngd, och d anvnda den 7-liters mattsvarta le creuset som alla vl har?
Citera
2012-11-24, 13:04
Medlem
Dennos avatar
En hrlig bump. Men d kr vi!
http://i49.tinypic.com/296bu3m.jpg
Citera
2012-11-24, 14:10
Medlem
Quorthons avatar
Jas, Carlsberg burkmajs i chilin
En l p bolaget som jag tycker r god att ha i en chili r Yeti Imperial stout.
Mustig, med choklad och kaffetoner. Dock inte tre flaskor sklart. Men jag gillar ocks
att ha choklad i min chili.
Citera
2012-11-24, 14:13
Medlem
Dennos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Jas, Carlsberg burkmajs i chilin
En l p bolaget som jag tycker r god att ha i en chili r Yeti Imperial stout.
Mustig, med choklad och kaffetoner. Dock inte tre flaskor sklart. Men jag gillar ocks
att ha choklad i min chili.

Ja fick bli Carlsberg. Det r frsta gngen jag ger mig p detta s det r ett test. Sedan fr jag vl styra upp det efter vad som saknas denna gngen. Men nu kr jag efter receptet i frsta posten.

Men lukten r det d ingen fel p!
Citera
2012-11-25, 13:24
Medlem
Perfekt bump mste jag sga d jag faktiskt sjlv tnkte laga en chili con carne idag. Det fr bli ungefr utefter detta receptet. Antar att frsk hackad koriander blir minst lika bra?
Citera
2012-11-25, 14:30
Medlem
schrutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Perfekt bump mste jag sga d jag faktiskt sjlv tnkte laga en chili con carne idag. Det fr bli ungefr utefter detta receptet. Antar att frsk hackad koriander blir minst lika bra?

Beror vl p om receptet syftar p korianderblad eller frn.
Citera
2014-09-26, 21:46
Medlem
Tercios avatar
Ngon som testat Jamie Olivers recept? Innehller bl.a. kaffe! Lter skumt tycker jag. Min erfarenhet r att kaffe, kakao osv. faktiskt inte gr sig i grytor.

http://www.jamieoliver.com/recipes/b...illi-con-jamie
Citera
2014-09-26, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tercio
Ngon som testat Jamie Olivers recept? Innehller bl.a. kaffe! Lter skumt tycker jag. Min erfarenhet r att kaffe, kakao osv. faktiskt inte gr sig i grytor.

http://www.jamieoliver.com/recipes/b...illi-con-jamie
Har lagat just den dr ur den boken faktiskt.
Smakade inte s mycket kaffe i slutnden vill jag minnas och hade en vldigt mrk, djup smak. Kanske lite obalanserad med beskan frn kaffet om jag minns rtt.
Helt okej blir vl slutbetyget, skulle kunna laga igen men inget jag har blivit sugen p.
Citera
2014-09-26, 23:00
Medlem
randychins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frejus
Godmorgon mina kra FB-vnner.
Hr i Stockholm hller snn nu p att ta bort och verg till slask. Det r tidigt men snart mrkt. I detta helvete vi kallar svensk vinter behver vi lite varm stmning och het mat. Drfr tnkte jag dela med mig av ett recept jag upptckte ngon gng p sena 90-talet. Jag var nnu lite av en katastrof i kket men just den hr rtten fick mig att ppna mina gon fr kokkonstens underbara vrld och i dag r jag faktiskt en ganska hyfsad amatrkock. Receptet r frn, hr och hpna, Caf men jag hoppas att ni kan bortse frn det och faktiskt prova det hr.

En lite varning dock. Det r starkt, som fan. Hemligheten r att lta det koka lnge, riktigt lnge. Tappar man tlamodet s r man rkt, d blir det otligt. En sak till, mtten r korrekta. Str det en kopp s r det en kopp. Jag har inte skrivit fel. Dock behver man ju inte ta vrsta latte-koppen

Fr sisdr 4-6 pers.

Ingredienser:

1 kg ntktt. Skit i kvaliteten. Fransyska funkar fint, det ska iallafall koka tills det faller snder.
En jvla massa vitlk.
2-3 spanska peppar.
Koriander, torkad p burk.
Spiskummin, torkad p burk.
Chilipeppar, torkad p burk.
Mrk oxfond.
l.
Tequila.
Smr.
Olja.
Mjl.

Som ni ser r det inte speciellt dyra rvaror och dessutom lyser bnor och annat skit med sin frnvaro.

ppna en l och kr ut alla obehriga frn kket. Svep en stadig tequilashot och tryck p lite skn country p kksstereon.
Skr med er favoritkniv kttet i smbitar sisdr 3x3 centimeter stora. Ge dem lite skn stekyta i en gjutjrnspanna. Flytta ver kttet till en ganska stor gjutjrnsgryta.

Hacka vitlken halvfint. Vi snackar inga sm mngder nu utan en 8-10 klyftor r ett schysst riktmrke.

Nr du stekt kttet s hysta i vitlken och brassa lite till. Dofta ver mjl och stek ytterligare ngon minut.

Koka de spanska pepparfrukterna i lite vatten, sisdr 2-3 deciliter, i ngra minuter. De ska bli mjuka. Nr du gjort det s slng fr allt i helvete inte vattnet du kokat pepparfrukterna i. Ta upp frukterna och skr upp dem p mitten. Med en liten kniv rensar du innanmtet frn skinnet. Det blir som en paste ungefr. Skinnet kan du dock med gott samvete kasta. Pillar du dig i gat nu s r kvllen ver. Sjlv lyckades jag, inte meningen, kra in handen infr mitt ex trosor ungefr vid den hr tiden

Hll 4-5 deciliter oxfond ver kttet. I med pepparpasten och hll ven i vattnet du kokade pepparfrukterna i. Koka upp.

I med 1 kopp spiskummin och 1 kopp koriander.

Sedan i med 1,5-2 koppar(!) chilipeppar, du den torkade p burk.

Hll ver l s att det tcker. Behvs nog en sisdr 2-3 burkar. Nej, det behver inte vara starkl men vl folkl. Drick starklen istllet. Nej, det behver inte vara mrk l heller. Jag har alltid gjort det hr med ljust l s drller ni i mrk l tar jag inget ansvar fr slutresultatet.

Nu brjar det lukta riktigt jvla gott i kket. P med locket p grytan och lt allt puttra i ungefr, ja eller minst, 4 timmar. Provsmaka inte under tiden, tungan kommer inte att terhmta sig. Tulla ordentligt p tequilan och len istllet. Tvtta hnderna ordentligt!!!

Grytan r klar nr kttet nstan faller snder av sig sjlv. Kryddorna mildras och vvs samman under den lnga koktiden, det blir starkt men riktigt gott. Vi du kan du ha i lite salt o peppar.

Servera chilin med lite grddfil, majskolvar, gott brd, l och tequilashots.

Trevlig helg!
Prova med lite kanel det ger dig extra kick p smken lol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in