Godmorgon mina kra FB-vnner.
Hr i Stockholm hller snn nu p att ta bort och verg till slask. Det r tidigt men snart mrkt. I detta helvete vi kallar svensk vinter behver vi lite varm stmning och het mat. Drfr tnkte jag dela med mig av ett recept jag upptckte ngon gng p sena 90-talet. Jag var nnu lite av en katastrof i kket men just den hr rtten fick mig att ppna mina gon fr kokkonstens underbara vrld och i dag r jag faktiskt en ganska hyfsad amatrkock. Receptet r frn, hr och hpna, Caf men jag hoppas att ni kan bortse frn det och faktiskt prova det hr.
En lite varning dock. Det r starkt, som fan. Hemligheten r att lta det koka lnge, riktigt lnge. Tappar man tlamodet s r man rkt, d blir det otligt. En sak till, mtten r korrekta. Str det en kopp s r det en kopp. Jag har inte skrivit fel. Dock behver man ju inte ta vrsta latte-koppen
Fr sisdr 4-6 pers.
Ingredienser:
1 kg ntktt. Skit i kvaliteten. Fransyska funkar fint, det ska iallafall koka tills det faller snder.
En jvla massa vitlk.
2-3 spanska peppar.
Koriander, torkad p burk.
Spiskummin, torkad p burk.
Chilipeppar, torkad p burk.
Mrk oxfond.
l.
Tequila.
Smr.
Olja.
Mjl.
Som ni ser r det inte speciellt dyra rvaror och dessutom lyser bnor och annat skit med sin frnvaro.
ppna en l och kr ut alla obehriga frn kket. Svep en stadig tequilashot och tryck p lite skn country p kksstereon.
Skr med er favoritkniv kttet i smbitar sisdr 3x3 centimeter stora. Ge dem lite skn stekyta i en gjutjrnspanna. Flytta ver kttet till en ganska stor gjutjrnsgryta.
Hacka vitlken halvfint. Vi snackar inga sm mngder nu utan en 8-10 klyftor r ett schysst riktmrke.
Nr du stekt kttet s hysta i vitlken och brassa lite till. Dofta ver mjl och stek ytterligare ngon minut.
Koka de spanska pepparfrukterna i lite vatten, sisdr 2-3 deciliter, i ngra minuter. De ska bli mjuka. Nr du gjort det s slng fr allt i helvete inte vattnet du kokat pepparfrukterna i. Ta upp frukterna och skr upp dem p mitten. Med en liten kniv rensar du innanmtet frn skinnet. Det blir som en paste ungefr. Skinnet kan du dock med gott samvete kasta. Pillar du dig i gat nu s r kvllen ver. Sjlv lyckades jag, inte meningen, kra in handen infr mitt ex trosor ungefr vid den hr tiden
Hll 4-5 deciliter oxfond ver kttet. I med pepparpasten och hll ven i vattnet du kokade pepparfrukterna i. Koka upp.
I med 1 kopp spiskummin och 1 kopp koriander.
Sedan i med 1,5-2 koppar(!) chilipeppar, du den torkade p burk.
Hll ver l s att det tcker. Behvs nog en sisdr 2-3 burkar. Nej, det behver inte vara starkl men vl folkl. Drick starklen istllet. Nej, det behver inte vara mrk l heller. Jag har alltid gjort det hr med ljust l s drller ni i mrk l tar jag inget ansvar fr slutresultatet.
Nu brjar det lukta riktigt jvla gott i kket. P med locket p grytan och lt allt puttra i ungefr, ja eller minst, 4 timmar. Provsmaka inte under tiden, tungan kommer inte att terhmta sig. Tulla ordentligt p tequilan och len istllet. Tvtta hnderna ordentligt!!!
Grytan r klar nr kttet nstan faller snder av sig sjlv. Kryddorna mildras och vvs samman under den lnga koktiden, det blir starkt men riktigt gott. Vi du kan du ha i lite salt o peppar.
Servera chilin med lite grddfil, majskolvar, gott brd, l och tequilashots.
Trevlig helg!