Citat:
Ursprungligen postat av
intemittnamn
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)
Om du har pengarna och inte behöver dem, så finns det en självklar ordning.
1. Betala av på dyra lån. (Bil, bostad etc)
2. Betala av på billigare lån (såsom CSN).
3. Sätt in pengarna på konto eller investera pengarna.
Om du är duktig så kan du investera pengarna och maximera vad du tjänar, men annars är det bästa att betala av på lånen.
Men, de allra flesta har faktiskt inte speciellt mycket pengar liggande på hög. Så det är bara om det går väldigt bra för dig och du räknar med att det ska fortsätta så som du kan sopa bort lånen snabbt.
Har du pengar på hög så är det ingen vinst att låta de ligga på hög samtidigt som du har lån. Lånen är dyrare än vad du får i sparränta.
Att investera pengarna är en risk, men oftast finns det goda investeringsobjekt. Är man duktig på att veta vilka så ska man såklart vänta med att betala av lånen till man har åtminstone har en förmögenhet som är 5-10 ggr större än lånen.
Det är bekvämt att vara utan lån och det ökar dina marginaler för kommande år. Rimligtvis skulle alla vara skuldfria runt 35-40 års ålder och istället bygga upp en förmögenhet inför ålderdomen, men det stämmer inte riktigt i dagens samhälle. Vi har gått in i ett nytt samhälle där man räknar med att ha enorma lån till dödsdagar, visserligen de allra flesta har pengar bundna i en bostad som täcker lånen, men ändå.