2016-07-19, 17:05
Medlem
Tratts avatar
Positiva är att du slipper alla administrationsavgifter CSN har, och påminnelseavgiften á 450:- om du är en dag sen.
Citera
2016-07-19, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dilanapak
Verkar som du är helt intelligensbefriad. Du får ta och räkna på det och se vad du kommer fram till. Är det alltid så med dig att du postar alla dina vägskäl på internet för att du själv inte har det som krävs för att ta egna avvägda beslut...
Oj, en tangentbordstuffing, cool! Inte för att du förstått trådens syfte men du verkar tuff!
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Positiva är att du slipper alla administrationsavgifter CSN har, och påminnelseavgiften á 450:- om du är en dag sen.
Sant! Jag har dock autogiro så förseningsavgiften behöver jag inte oroa mig för.
Senast redigerad av intemittnamn 2016-07-19 kl. 17:09.
Citera
2016-07-19, 17:16
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
man borde väl betala tillbaka csn sist av alla lån
Har man det "gamla lånet" som avskrivs vid 65 år eller vid dödsfall, så stämmer detta.
Nyare lån gäller andra villkor. Ska betalas tillbaka även efter pension och dödsfall.
Citera
2016-07-19, 17:22
Medlem
Crashs avatar
Jag skulle priotitera amortering på lånet med högst ränta
Citera
2016-07-19, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har man det "gamla lånet" som avskrivs vid 65 år eller vid dödsfall, så stämmer detta.
Nyare lån gäller andra villkor. Ska betalas tillbaka även efter pension och dödsfall.
hade jag ingen aning om. hur??
Citera
2016-07-19, 17:44
Medlem
dwgs avatar
Bäst att att ha minimalt med skulder.
Bolån är svårt att komma undan.

Betal CSN så blir du gladare
Citera
2016-07-19, 17:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Bäst att att ha minimalt med skulder.
Bolån är svårt att komma undan.

Betal CSN så blir du gladare

Har inga skulder, förutom till CSN. Det är nemas problemas!
Citera
2016-07-19, 17:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitsvartgul
hade jag ingen aning om. hur??

Lån tagna före 2001 eller när det nu var. Gamla lån har betydligt bättre villkor för låntagaren.
Jag har de bra gamla villkoren! (Gammalt lån)
Citera
2016-07-19, 17:56
Medlem
Jag skulle avråda alla från att casha av CSN, bättre då att amortera andra skulder/bolån och/eller spara. Även om inte räntan är avdragsgill så är den nära noll, och den beräknas på 3 år rullande; så den kommer att förbli så ett tag.

Själv sparar jag värdebolag på börsen, min portfölj snittar nog en 4-5% i direktavkastning nu. Han man mindre belopp eller inget intresse så är ju fonder ett alternativ; titta dock på avgiften. Jag tror de finns noll avgiftsfonder hos typ avansa och nordnet.
Citera
2016-07-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)

Om du har pengarna och inte behöver dem, så finns det en självklar ordning.

1. Betala av på dyra lån. (Bil, bostad etc)

2. Betala av på billigare lån (såsom CSN).

3. Sätt in pengarna på konto eller investera pengarna.

Om du är duktig så kan du investera pengarna och maximera vad du tjänar, men annars är det bästa att betala av på lånen.

Men, de allra flesta har faktiskt inte speciellt mycket pengar liggande på hög. Så det är bara om det går väldigt bra för dig och du räknar med att det ska fortsätta så som du kan sopa bort lånen snabbt.

Har du pengar på hög så är det ingen vinst att låta de ligga på hög samtidigt som du har lån. Lånen är dyrare än vad du får i sparränta.

Att investera pengarna är en risk, men oftast finns det goda investeringsobjekt. Är man duktig på att veta vilka så ska man såklart vänta med att betala av lånen till man har åtminstone har en förmögenhet som är 5-10 ggr större än lånen.

Det är bekvämt att vara utan lån och det ökar dina marginaler för kommande år. Rimligtvis skulle alla vara skuldfria runt 35-40 års ålder och istället bygga upp en förmögenhet inför ålderdomen, men det stämmer inte riktigt i dagens samhälle. Vi har gått in i ett nytt samhälle där man räknar med att ha enorma lån till dödsdagar, visserligen de allra flesta har pengar bundna i en bostad som täcker lånen, men ändå.
Citera
2016-07-19, 18:53
Medlem
JohnRoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Jag blir då och då sugen på att casha bort mitt CSN-lån som är strax under 100 000. Men eftersom det är ett "bra" lån med låg ränta och med bra villkor vid sjukdom/arbetslöshet så borde jag hellre betala av bolånet. Men CSN kostar 1500 i månaden, en summa som stör mig. Kan det finnas nåt bra med att betala av det på ett bräde, eller är det bara oklokt? (Att man vill bli skuldfri är inte ett argument, jag har ju fortfarande bolån även om jag betalar CSN.)

Räntan på ett CSN lån om 100 000 kr är 50 kr/mån, resten är amorteringar (vilket är ett form av sparabde).
Citera
2016-07-19, 18:56
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossmous
Du kan ju alltid låta det gå till Kronofogden...

Hur är det egentligen med kronofogden? Skrivs det av som ett allmänt mål? Hur blir det när någon går i pension?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in