Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Tack fr svaren! Jag har ingen tryckkokare s hur lnge tror ni det behvs koka i vanlig kastrull under lock?
Min tamarind sg inte heller ut precis sdr. Den har inte s mycket snt "vitt" i sig, dremot en hel del krnor och de r verkligen hrda som sten. Den kndes ocks ganska smakls, jag misstnkte att det var drfr den inte hade s mycket inverkan p slutresultatet. Men kanske hade jag fr lite och sojan helt enkelt tog ver fr mycket. Jag hade nstan 1 msk soja, gissningsvis drygt 1 msk tamarind (d ej kokad utan bara mosad, mixad och misshandlad) 2 msk fiskss, 2 msk ostronss och ungefr 1,5 msk palmsocker.
Angende sojan, japansk soja finns ju i de flesta matbutiker, den fungerar allts bra? Jag trodde att det med "ljus soja" avsg ngot som r typ transparent men aldrig sett ngot sdant i butik.
Du kokar s lnge det behvs.
Rcker det inte adderar du lite vatten och kokar det lite mer.
S arbetsgngen r:
1 Koka pastan i vatten
2 Pressa den genom en sil
3 Finns det pasta kvar att utvinna? G till 1
4 Vill du ha mer koncentrerad pasta reducera mngden vatten genom att koka den p lg medelvrme. Pastan hller minst en vecka i kylskpet men gr utmrkt att frysa.
Nr det gller din ss, hur mycket tamarindpastan bidrar med i smak beror ju p hur koncentrerad den r eller hur?
Men betnk du har 1 del pasta och 5 delar annan
mycket smakrik ss, det tamarinden bidrar med r en subtil smak och konsistenskning det blir ingen smakexplosion hur du n gr. Men det innebr inte att den saknar betydelse.
Tar du ketchup som en jmfrelse och det enbart fr att jag utgr frn att du och alla andra som evt lser detta vet hur det smakar och troligen prvat olika sorter, s vet du att olika sorter kan smaka rtt olika. Allt frn rent av ckliga till andra riktigt goda. Allt detta beror p mnga sm subtila skillnader som adderar ihop sig till en riktigt god ketchup eller en cklig sdan.
S subtila smakskillnader har ven betydelse fr den stora helheten.
Nr det kommer till soja, det r en hel vetenskap imho.
Jag skulle jmfra det med l som ett exempel enligt ovan metodologi.
Det finns en mngd olika typer frn det som r riktigt gott till de som man efter frst en lng period av konsumerande kan inbilla sig sjlv att det smakar gott.
Generellt kan sgas att soja frn Japan r stare i smak n den frn Kina men det r nog allt ocks. Du har sojor frn Japan som r saltare n Kinesiska och vise versa.
Hur kraftfullt de smakar varierar lika s.
Men en sak r skert str det soja i receptet betyder det inte att alla sojor funkar.
Str det kinesisk soja i receptet innebr det inte att det alltid gr att byta ut den mot en Japansk och vise versa.
Tnk p l, str det att du skall anvnda en porter i ett recept funkar inte en Pripps ljus lttl.
Str det en mrk l innebr det inte att det gr lika bra att anvnda ngon cklig l som man har blandat in krsbr i tillverkningen av hur mrk den n r.
En ljus l i ett recept innebr det inte ngon l som om n ljus har en humlesmak som fr en att tro man blandat i Fanta i len oavsett hur mycket ngon underlig "lexpert" n hyllar denna "bryggd".
Du r helt enkelt tvungen att lra dig sjlv hur olika sojasorter smakar och till vad de passar genom att prova dig fram sjlv och genom att ta asiatisk mat med soja i och frga kocken vilken typ av soja denna anvnt. Det r s du fr en knsla fr hur olika typer av sojor smakar och hur de funkar till olika matrtter. Fr det finns s mnga typer av soja och en mngd olika sorter av en typ att du mste helt enkelt bilda dig en uppfattning sjlv p samma stt som ta t.ex l av typen ljus lager.
Bara fr att du gillar en ljus lager innebr det inte att du gillar alla ljusa lager som finns.
Lt dig nu inte avskrckas av detta, att uppn en fullt rimlig och tillrcklig kunskapsniv om soja kostar bara ett antal hundralappar och lite hjlp frn personalen i ngon asiatisk butik d har du med dig ett antal olika sojor hem som du kan smaka av och bilda dig en uppfattning om. Har du hgre ambitioner antecknar du ner dina smakupplevelser av sojorna i din "kksdagbok" och hur de funkade i olika matrtter och gr vidare med att smaka av fler olika sojor.
Som med allt annat handlar det om vilken niv du vill uppn.
Vissa som matnrdar som jag skapar databaser med olika recept, ver olika ingredienser och mrken och hur de funkar och smakar och hur de skall tillredas osv, Medan andra bara har en anteckningsbok eller hller det i huvudet men klarar nd av att ligga p en hg niv p matlagningen.