• 1
  • 2
2016-07-19, 10:09
Medlem
Moffins avatar
Hej p er

Jag lskar pad thai och brukade ta det lite d och d, tyvrr stngde det thaistllet jag brukade g till ned d garna "flyttade hem" till Thailand. Jag har provat p andra stllen i stan men det har inte alls varit lika gott.. s jag bestmde mig fr att gra egen. Gick till lokala thaibutiken och infrskaffade fiskss, ostronss, palmsocker och tamarind. Nr det gller den sista s insisterade tanten i butiken p att jag inte skulle kpa sn pure p flaska utan den hela frukten.

S jag fick ett litet mjukt block, det har ungefr samma konsistens som ihopmosade katrinplommon. Stora stenhrda krnor som efter mycket hllande, mosande och tom mixande inte ville frsvinna. Det slutade med att jag fick trycka srjan genom en sil och d var nstan allt "fruktktt" kvar nd.

Det blev inte speciellt bra i slutndan och ssen smakade mest soja.. Jag brjar fundera p om jag gjorde fel eller nt. Hur ska man gra med den typen av tamarind? Bltlgga p ngot stt? Hur gr ni? Och har ni ngot bra recept p pad thai? Jag funderar ocks p om det r ngon speciellt soja man ska ha. I receptet jag hittade frn brjan stod det "ljus soja, typ maggi" men jag anvnde hlften av vanlig kinesisk istllet och det smakade som sagt nstan bara soja. Ljus soja har jag aldrig sett ngonstans, r det en viktig ingrediens?
Citera
2016-07-19, 10:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Jag funderar ocks p om det r ngon speciellt soja man ska ha. I receptet jag hittade frn brjan stod det "ljus soja, typ maggi" men jag anvnde hlften av vanlig kinesisk istllet och det smakade som sagt nstan bara soja. Ljus soja har jag aldrig sett ngonstans, r det en viktig ingrediens?

Jag brukar alltid kra japansk soja i mina marinader till ktt, och det r sjukt stor skillnad mellan "vanlig kinesisk soja" och japansk soja. Den japanska r otroligt mycket stare och mildare. S du br absolut inte anvnda kinesisk soja om det str att du ska anvnda ljus sdan.
Citera
2016-07-19, 11:03
Medlem
klybans avatar
Ja, det r ett jvla arbete med tamarind, fastnar som attan p kniven och man hela tiden fr trycka av det igen
Jag brukar hacka den fram och tillbaka, sen skickar jag i det bara.
Om det r rtt eller fel vet jag inte.
Citera
2016-07-19, 11:07
Medlem
MeanMEs avatar
Krnorna och fibrer ska du kasta bort.

Hr har du en bra video som visar bra hur du enkelt fixar fram pastan.
Koka den.

https://www.youtube.com/watch?v=axJwBvjvZv8
Citera
2016-07-19, 11:15
Medlem
LuluBrooksies avatar
Det finns ju tamarindpasta p burk men jag kan inte rekommendera den d den smakar peck. Hemligheten med pad thai r ju just sjlva mixen av smaker. Om jag skulle gra en egen mix s skulle jag blanda sweet chili, oyster sauce, fiskss och en gnutta tamarindpasta. Sen steka lk och vitlk ltt och blanda in, krydda med japansk soya
Citera
2016-07-19, 11:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Krnorna och fibrer ska du kasta bort.

Hr har du en bra video som visar bra hur du enkelt fixar fram pastan.
Koka den.

https://www.youtube.com/watch?v=axJwBvjvZv8
Hmm, min tamarind jag kpte, hade inte sna vita omrden.
Men nu har man lrt sig lite mer om tamarind, var lite fundersam p hur man gjorde med den.
Citera
2016-07-19, 11:40
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Hmm, min tamarind jag kpte, hade inte sna vita omrden.
Men nu har man lrt sig lite mer om tamarind, var lite fundersam p hur man gjorde med den.
Kan ju inte sga att jag r ngon fena p det asiatiska kket p lnga vgar.
Men jag experimenterade ett tag p att gra egen HP-sauce fr det hga njets skull.
Det var dr kom jag i kontakt med tamarind.
Citera
2016-07-19, 15:22
Medlem
Moffins avatar
Tack fr svaren! Jag har ingen tryckkokare s hur lnge tror ni det behvs koka i vanlig kastrull under lock?

Min tamarind sg inte heller ut precis sdr. Den har inte s mycket snt "vitt" i sig, dremot en hel del krnor och de r verkligen hrda som sten. Den kndes ocks ganska smakls, jag misstnkte att det var drfr den inte hade s mycket inverkan p slutresultatet. Men kanske hade jag fr lite och sojan helt enkelt tog ver fr mycket. Jag hade nstan 1 msk soja, gissningsvis drygt 1 msk tamarind (d ej kokad utan bara mosad, mixad och misshandlad) 2 msk fiskss, 2 msk ostronss och ungefr 1,5 msk palmsocker.

Angende sojan, japansk soja finns ju i de flesta matbutiker, den fungerar allts bra? Jag trodde att det med "ljus soja" avsg ngot som r typ transparent men aldrig sett ngot sdant i butik.
Citera
2016-07-19, 15:28
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tack fr svaren! Jag har ingen tryckkokare s hur lnge tror ni det behvs koka i vanlig kastrull under lock?

Min tamarind sg inte heller ut precis sdr. Den har inte s mycket snt "vitt" i sig, dremot en hel del krnor och de r verkligen hrda som sten. Den kndes ocks ganska smakls, jag misstnkte att det var drfr den inte hade s mycket inverkan p slutresultatet. Men kanske hade jag fr lite och sojan helt enkelt tog ver fr mycket. Jag hade nstan 1 msk soja, gissningsvis drygt 1 msk tamarind (d ej kokad utan bara mosad, mixad och misshandlad) 2 msk fiskss, 2 msk ostronss och ungefr 1,5 msk palmsocker.

Angende sojan, japansk soja finns ju i de flesta matbutiker, den fungerar allts bra? Jag trodde att det med "ljus soja" avsg ngot som r typ transparent men aldrig sett ngot sdant i butik.
Dom sa vl att det bara fr det skulle g snabbare.
Kanske du behver mer vatten i en vanlig gryta.

Japan soja ser rtt liknande ut som den Kinesiska, kanske lite ljusare.
Men fortfarande vldigt mrk, den vanligaste r vl kikkoman.
Finns i alla mataffrer.
Jag har hittat en annan som heter yamasa, som r lite mildare och lite mot att vara buljongaktig.
En beskrivning(ovan) att denna skulle vara stare i smaken, kan jag inte hlla med om.
Kanske uppfattas s, d den r mildare i smaken.
Citera
2016-07-20, 06:35
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:

Du kokar s lnge det behvs.
Rcker det inte adderar du lite vatten och kokar det lite mer.

S arbetsgngen r:
1 Koka pastan i vatten
2 Pressa den genom en sil
3 Finns det pasta kvar att utvinna? G till 1
4 Vill du ha mer koncentrerad pasta reducera mngden vatten genom att koka den p lg medelvrme. Pastan hller minst en vecka i kylskpet men gr utmrkt att frysa.

Nr det gller din ss, hur mycket tamarindpastan bidrar med i smak beror ju p hur koncentrerad den r eller hur?
Men betnk du har 1 del pasta och 5 delar annan mycket smakrik ss, det tamarinden bidrar med r en subtil smak och konsistenskning det blir ingen smakexplosion hur du n gr. Men det innebr inte att den saknar betydelse.

Tar du ketchup som en jmfrelse och det enbart fr att jag utgr frn att du och alla andra som evt lser detta vet hur det smakar och troligen prvat olika sorter, s vet du att olika sorter kan smaka rtt olika. Allt frn rent av ckliga till andra riktigt goda. Allt detta beror p mnga sm subtila skillnader som adderar ihop sig till en riktigt god ketchup eller en cklig sdan.
S subtila smakskillnader har ven betydelse fr den stora helheten.

Nr det kommer till soja, det r en hel vetenskap imho.
Jag skulle jmfra det med l som ett exempel enligt ovan metodologi.
Det finns en mngd olika typer frn det som r riktigt gott till de som man efter frst en lng period av konsumerande kan inbilla sig sjlv att det smakar gott.

Generellt kan sgas att soja frn Japan r stare i smak n den frn Kina men det r nog allt ocks. Du har sojor frn Japan som r saltare n Kinesiska och vise versa.
Hur kraftfullt de smakar varierar lika s.
Men en sak r skert str det soja i receptet betyder det inte att alla sojor funkar.
Str det kinesisk soja i receptet innebr det inte att det alltid gr att byta ut den mot en Japansk och vise versa.

Tnk p l, str det att du skall anvnda en porter i ett recept funkar inte en Pripps ljus lttl.
Str det en mrk l innebr det inte att det gr lika bra att anvnda ngon cklig l som man har blandat in krsbr i tillverkningen av hur mrk den n r.
En ljus l i ett recept innebr det inte ngon l som om n ljus har en humlesmak som fr en att tro man blandat i Fanta i len oavsett hur mycket ngon underlig "lexpert" n hyllar denna "bryggd".

Du r helt enkelt tvungen att lra dig sjlv hur olika sojasorter smakar och till vad de passar genom att prova dig fram sjlv och genom att ta asiatisk mat med soja i och frga kocken vilken typ av soja denna anvnt. Det r s du fr en knsla fr hur olika typer av sojor smakar och hur de funkar till olika matrtter. Fr det finns s mnga typer av soja och en mngd olika sorter av en typ att du mste helt enkelt bilda dig en uppfattning sjlv p samma stt som ta t.ex l av typen ljus lager.
Bara fr att du gillar en ljus lager innebr det inte att du gillar alla ljusa lager som finns.

Lt dig nu inte avskrckas av detta, att uppn en fullt rimlig och tillrcklig kunskapsniv om soja kostar bara ett antal hundralappar och lite hjlp frn personalen i ngon asiatisk butik d har du med dig ett antal olika sojor hem som du kan smaka av och bilda dig en uppfattning om. Har du hgre ambitioner antecknar du ner dina smakupplevelser av sojorna i din "kksdagbok" och hur de funkade i olika matrtter och gr vidare med att smaka av fler olika sojor.
Som med allt annat handlar det om vilken niv du vill uppn.

Vissa som matnrdar som jag skapar databaser med olika recept, ver olika ingredienser och mrken och hur de funkar och smakar och hur de skall tillredas osv, Medan andra bara har en anteckningsbok eller hller det i huvudet men klarar nd av att ligga p en hg niv p matlagningen.
Senast redigerad av MeanME 2016-07-20 kl. 06:46.
Citera
2016-07-20, 09:55
Medlem
Moffins avatar
Ja hr ligger man i l nr det kommer till matlagningskunskaper iaf tack fr de intressanta svaren!

Jag ska testa att kpa en japansk soja (eller fler om jag hittar) och tnkte nog ven minska mngden lite. Jag har ju en hel del av de andra ingredienserna kvar s det blir mnga omgngar till.

Jag kan ju ocks prova att ha lite andra tillbehr i, nu hade jag kyckling d jag inte hade ngot flsk hemma, vill inte ha skaldjur om jag inte kan f tag i frska, tofu gillar jag inte.

Strimlad vitkl, mortter och purjolk. r ingen stort fan av vitkl annars men jag tycker det passar bra i en sn hr rtt, ger liksom lite crunch och det knns som att det tar t sig smaker rtt bra. Jag ska absolut testa att ha i lite vitlk nsta gng, det lt gott
Citera
2016-07-20, 10:29
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ja hr ligger man i l nr det kommer till matlagningskunskaper iaf tack fr de intressanta svaren!

Jag ska testa att kpa en japansk soja (eller fler om jag hittar) och tnkte nog ven minska mngden lite. Jag har ju en hel del av de andra ingredienserna kvar s det blir mnga omgngar till.

Jag kan ju ocks prova att ha lite andra tillbehr i, nu hade jag kyckling d jag inte hade ngot flsk hemma, vill inte ha skaldjur om jag inte kan f tag i frska, tofu gillar jag inte.

Strimlad vitkl, mortter och purjolk. r ingen stort fan av vitkl annars men jag tycker det passar bra i en sn hr rtt, ger liksom lite crunch och det knns som att det tar t sig smaker rtt bra. Jag ska absolut testa att ha i lite vitlk nsta gng, det lt gott
Om du ska ha annan Japansk soja n kikkoman, s fr man g till specialbutiker som inriktar sig p Japansk mat(r min gissning).
Ska kolla lite noggrannare nsta gng jag r i en vanlig Asienbutik.
ven att detta kanske bara finns i de strre stderna.
Personlige anvnde jag alltid kikkoman innan, men efter jag sttte p yamasa, s har jag aldrig anvnt Kikkoman igen.
Men smak r personlig, s inte sker du kommer till samma slutsats som jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in