Citat:
Ursprungligen postat av
Moffin
Ja här ligger man i lä när det kommer till matlagningskunskaper iaf

tack för de intressanta svaren!
Jag ska testa att köpa en japansk soja (eller fler om jag hittar) och tänkte nog även minska mängden lite. Jag har ju en hel del av de andra ingredienserna kvar så det blir många omgångar till.
Jag kan ju också prova att ha lite andra tillbehör i, nu hade jag kyckling då jag inte hade något fläsk hemma, vill inte ha skaldjur om jag inte kan få tag i färska, tofu gillar jag inte.
Strimlad vitkål, morötter och purjolök. Är ingen stort fan av vitkål annars men jag tycker det passar bra i en sån här rätt, ger liksom lite crunch och det känns som att det tar åt sig smaker rätt bra. Jag ska absolut testa att ha i lite vitlök nästa gång, det lät gott

Det är bara att testa på och laga så mycket ny mat du kan så kommer du bli en toppenkock med tiden om du vill.
Det viktigaste är ju att lära känna råvarorna och använda fräscha sådana. När du får en känsla för hur de funkar och smakar och hur olika smaker går ihop kan du nästan innan du ens börjat laga maten känna hur den kommer att smaka.
Sedan handlar det bara om omdöme och känsla.
Säg att du köpt färska små babymorötter som du vill servera kokta till maten.
Då funkar det ju inte så bra om du överkryddar dem med en massa olika kryddor utan pensla över morötterna med lite smält smör som man låtit en färsk rosmarin eller timjankvist fått ligga i och dra möjligen addera lite extra salt, mer behövs ju inte för att låta morotens smaker få komma ut i full blom. Senare fram mot hösten/vintern när du får stora grova morötter, ja då passar de kanske bättre i morotslådor eller som extra krydda genom att skiva dem och addera dem i en potatisgratäng eller ha dem i en mustig köttgryta osv.
Det är bara att lugnt och metodiskt jobba sig igenom olika råvaror och lära sig olika matlagnings tekniker. Nu är det sommar och butikerna formligen översvämmas med färska grönsaker och sallader så nu kan du med fördel lära dig hur dessa smakar och hur du tillagar dem. Till hösten kommer alla rotgrönsaker...