Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-07-20, 22:51
  #61
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Inte när man får lägga några veckor och 100'000-tals dollar
i utrustning och löner på att röja sig fram till de sedan länge ruttnade kadavret.
Du gör mig besviken, du har mer än tillräckliga kunskaper från V&M för att veta hur man skulle göra.
Mindre minor avsedda för att förstöra fordonshjul och människoben, sedan nyttjar man ett minskyddat fordon för att plocka upp kadavren och lägga ut nya minor.
Samma minskyddade fordon måste man ändå ha för att kunna åka ut i minfältet och plocka skadade.

Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Nämen sötnos, om nu ditt älskade sociala paradis var så bra varför flydde då 4 miljoner ifrån öst till väst ?
Läs igen vad han skrev....

Och om du vill ha lite roligt så kan du kolla upp siffran 4 miljoner mellan 1950 och 1988, och se hur många det var som flydde innan man byggde muren och järnridån, och hur många det var som gjorde det efteråt.....

Om du är lat så kan jag citera samma källa som du, men även ta med den andra meningen.
Between 1950 and 1988, around 4 million East Germans migrated to the West. 3.454 million of them left between 1950 and the construction of the Berlin Wall in 1961.


Citat:
Ursprungligen postat av skyclad
Det här med att bygga muren känns som ett påhitt. Eliten i USA tjänar multum då dels illegala invandrare kan användas som billig arbetskraft, och dels spärrar dom in sina asylsökande i privatägda fängelser där dom får plocka frukt etc under tiden asylsökam behandlas vilket kan ta lång tid...
Fast det är därför som Trump är så illa omtyckt av den rika eliten, och varför han hade sådana problem i det republikanska primärvalet trots massivt stöd av de republikanska väljarna och som är skälet till att det republikanska partikonventet som nyligen fastslog att Trump skulle vara den republikanske presidentkandidaten bojkottades av ett antal viktiga figurer.

Och hur dessa "republikaner" istället ger sitt tysta stöd till Clinton.

Det är det vanliga folket i USA som gillar Trump, särskilt vit arbetarklass, då det är de som främst påverkas negativt av den illegala invandringen.
Citera
2016-07-20, 23:27
  #62
Medlem
squeakys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Läs igen vad han skrev....

Och om du vill ha lite roligt så kan du kolla upp siffran 4 miljoner mellan 1950 och 1988, och se hur många det var som flydde innan man byggde muren och järnridån, och hur många det var som gjorde det efteråt.....

Om du är lat så kan jag citera samma källa som du, men även ta med den andra meningen.
Between 1950 and 1988, around 4 million East Germans migrated to the West. 3.454 million of them left between 1950 and the construction of the Berlin Wall in 1961.


Förvisso men inte så konstigt att antalet som flydde efter muren byggdes sjönk var pga detta.
Citat:
the Border Troops of the German Democratic Republic who were authorised to use any means necessary

(...)
"Do not hesitate to use your firearm, not even when the border is breached in the company of women and children, which is a tactic the traitors have often used.
Tror knappast att US border control kommer att få samma fria tyglar. Du, vi lägger ner det här. Vi håller bara på med OT.
Citera
2016-07-21, 00:01
  #63
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Förvisso men inte så konstigt att antalet som flydde efter muren byggdes sjönk var pga detta.
Tror knappast att US border control kommer att få samma fria tyglar. Du, vi lägger ner det här. Vi håller bara på med OT.
Nej, US Border Patrol kommer inte få skjuta mot immigranter, men allt de behöver göra är att arrestera dem.....vilket är mycket enklare när de passerar gränsen in mot ett land, istället för ut, för i det senare fallet så finns det en säkerhet när du väl passerat gränsen medans i det förra så kan polisen fortfarande gripa dig flera dagar senare och du kommit halvvägs till Kanada.


Sedan så misstänker jag att dessa vakter hade samma order även innan muren byggdes, skillnaden var att med muren så blev det mycket enklare att upptäcka de som flydde.
Citera
2016-07-21, 08:40
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Trump har angivit att det ska läggas en skatt på reemitteringat från USA till Mexiko. Sådana skatter är knappast nya utan har tillämpats vid flera tillfällen. Denna ska ska bekosta "muren" som i själva verket ska vara konstruerad på samma vis som Israels "mur". (Endast idioter tror att det ska röra sig om en tio meter hög cementmarknaden längs med hela gränsen.)

.

Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Men varför då säga att Mexiko ska betala muren när man menar att mexikanska gästarbetare i USA ska betala muren?

Men man kan skicka pengar från en bank i USA till en bank i Tyskland som sen flyttar pengarna till en bank i Mexiko.

Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Enkelt. Innan skatten innebär en försändelse att samtliga medel kommer fram till Mexiko. Efter skatten innebär en försändelse att en mindre del än tidigare kommer fram. Mexiko förlorar således ett belopp motsvarande skatten.

Så Trump ska få alla världens banker att behålla en viss summa av alla som vill sätta in något på ett bankkonto i Mexico och skicka det till Trump märkt "muren"?

Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Notera att han inte sagt "the Mexican State" utan nöjt sig med "Mexiko" eller "they" vilket inkluderar privata mexikanska subjekt.

Så Trump kan även mena att mexikaner som bor i Sverige ska betala muren?

Så om en mexikansk man som bor i Sverige skickar en hundralapp till sin son i Motala ska banken dra en summa och skicka till Trumps mur?

Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Muren som blir tre gånger så lång som Israels mur bör därmed kosta ungefär tre gånger så mycket, knappast ouppnåeligt, varför en skatt på överföringarna räcker

Hur kom du fram till att pengarna för överföringarna räcker?
Citera
2016-07-21, 10:53
  #65
Avstängd
FarligPsykPatients avatar
Krävs inga "Myndigheter" som ska bygga murar. Det är upp till presidenten att avgöra.

Du vet väl att ledare som politiker som Trump är dom som stiftar lagar? Dom är lagstiftare inget annat.

Dom bestämmer.
Citera
2016-07-21, 10:59
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarligPsykPatient
Krävs inga "Myndigheter" som ska bygga murar. Det är upp till presidenten att avgöra.

Du vet väl att ledare som politiker som Trump är dom som stiftar lagar? Dom är lagstiftare inget annat.

Dom bestämmer.

Så presidenten kan enväldigt bestämma om en mur alltså nej det visste jag inte!
Citera
2016-07-21, 11:59
  #67
Medlem
murder_us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av squeaky
Är du så puckad eller driver du med mig?
Det är ju bara att driva en skock med får rakt i i minfältet så voilá no mines left.
Jag skulle nog beskriva mig själv som raka motsatsen till puckad.
Du däremot verkar vara en tvättäkta fårskalle.

Bara att driva en fårskock in i minfältet ?
Citera
2016-07-21, 14:05
  #68
Medlem
Ormen Långes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Du gör mig besviken, du har mer än tillräckliga kunskaper från V&M för att veta hur man skulle göra.
Mindre minor avsedda för att förstöra fordonshjul och människoben, sedan nyttjar man ett minskyddat fordon för att plocka upp kadavren och lägga ut nya minor.
Samma minskyddade fordon måste man ändå ha för att kunna åka ut i minfältet och plocka skadade.

Minskyddade fordon är inte gjorda för att köra genom minfält.
Minskyddade fordon är gjorda för att besättningen ska överleva enstaka truppminor
och vissa stridsvagnsminor.

För att klara av det, så har fordonen veka hjulupphängningar som ska sprängas loss
när man går på en mina och f.ö. även lätt kan skadas eller drabbas av totalhaveri
vid vanlig terrängkörning.

Och varför plocka upp några eventuellt ätbara (men osäljbara) köttslamsor
om man måste lägga tusentals dollar på arbetstid, reparation av fordon,
minröjning, bärgning och utläggande av nya minor efteråt.

Jag misstänker även att facket och försäkringsbolag kan ha en del invändningar
mot att i fredstid skicka ut civilister i minfält för att plocka upp några köttslamsor.

Citat:
Ursprungligen postat av FarligPsykPatient
Krävs inga "Myndigheter" som ska bygga murar. Det är upp till presidenten att avgöra.

Du vet väl att ledare som politiker som Trump är dom som stiftar lagar? Dom är lagstiftare inget annat.

Dom bestämmer.

Nej, presidenten stiftar inga lagar.
Kongressen och senaten stiftar lagar,
som sedan då måste gå igenom domstolsväsendet
(tvångsinlösen av privat mark för muren och vägar och övriga ytor
för byggnation, underhåll och patrullering)

hänsyn till privatägd mark och bostäder som kommer att hamna på fel sida av muren,
(amerikanska medborgare, polis, ambulans, brandkår m.m.
måste obehindrat kunna passera muren så länge det finns
privat mark och bostäder söder om muren)

hänsyn till övriga lagar och förordningar
(naturreservat, begravningsplatsen, indianreservat, habitat för hotade arter m.m.)

Citat:
Ursprungligen postat av murder_u
Jag skulle nog beskriva mig själv som raka motsatsen till puckad.
Du däremot verkar vara en tvättäkta fårskalle.

Bara att driva en fårskock in i minfältet ?

Varför inte.
Driv in en fårskock i minfältet, varefter jänkarna måste lägga kanske 1 miljon USD
på att minröja hela området och sedan lägga ut nya minor.
Citera
2016-07-21, 14:35
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe


Varför inte.
Driv in en fårskock i minfältet, varefter jänkarna måste lägga kanske 1 miljon USD
på att minröja hela området och sedan lägga ut nya minor.


Sabotage får de nog räkna med. I synnerhet om pengar "konfiskerats" genom att de pengar någon vill skicka till gamla föräldrar eller barn i Mexico minskas med någon procent.
Citera
2016-07-21, 22:12
  #70
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Minskyddade fordon är inte gjorda för att köra genom minfält.
Minskyddade fordon är gjorda för att besättningen ska överleva enstaka truppminor
och vissa stridsvagnsminor.

För att klara av det, så har fordonen veka hjulupphängningar som ska sprängas loss
när man går på en mina och f.ö. även lätt kan skadas eller drabbas av totalhaveri
vid vanlig terrängkörning.

Och varför plocka upp några eventuellt ätbara (men osäljbara) köttslamsor
om man måste lägga tusentals dollar på arbetstid, reparation av fordon,
minröjning, bärgning och utläggande av nya minor efteråt.

Jag misstänker även att facket och försäkringsbolag kan ha en del invändningar
mot att i fredstid skicka ut civilister i minfält för att plocka upp några köttslamsor.
Nu var det visserligen inte jag som sade något om att lägga ut minor (skulle vara politiskt självmord, samma som att föreslå att kustbevakning i medelhavet skulle skjuta skarpt och sänka alla båtar med invandrare från Nordafrika etc.

Sedan så gör du återigen fel och börjar snacka om truppminor och stridsvagnsminor. Jag förmodar att du med truppminor menar försvarsladdning 21, Claymore etc, jag talar däremot om trampminor av typen hockeypuck/snusdosa.

Sedan så kan man enkelt göra ett minskyddat fordon avsett för den här sortens operationer genom att att ha en minvält framtill och baktill (för att backa) uppdelat i två "rullar", en framför varje hjul.
Att plocka upp folk och annat kan göras genom att man har en plattform på fordonet, exempelvis på sidan, som man öppnar upp liknande bakdörren på en gammal volvo combi, innersidan på "bakluckan" har sedan en lyftkran som kan gå ut över marken under samt tillbaka in i fordonet.
Vill man vara högteknologisk så kör man ett par robotarmar som greppar föremålet och lyfter in det i fordonet och samtlig personal kan sitta innanför pansarskydd som enkelt klarar av hantera minor av den typen.
Inte minst eftersom man vet med väldigt god exakthet precis vad det är för minor som man kommer att möta.

Vill man sedan vara extra rolig så kan man sedan göra att minvältarna framtill och baktill kan skiftas ut med minutläggare, så man kan återminera området samtidigt som man kör ut.



Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Varför inte.
Driv in en fårskock i minfältet, varefter jänkarna måste lägga kanske 1 miljon USD
på att minröja hela området och sedan lägga ut nya minor.
Ja, minröja hela området, och sedan lägga ut nya minor.
Lite som att först riva hela huset och sedan bygga upp det igen, bara för att måla om det.....

Eller vill du vara extremt low-tech och simpel?

Rep och änterhake, kasta ut och hala in.
Citera
2016-07-21, 22:22
  #71
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormen Långe
Varför inte.
Driv in en fårskock i minfältet, varefter jänkarna måste lägga kanske 1 miljon USD
på att minröja hela området och sedan lägga ut nya minor.
Alternativ lösning, bygg minfältet i remsor, nåt i stil med 10 meter med minor, 3 meter utan, 10 meter minfält, 3 m körbar väg, 10 m bang, 3 m etc.

Markera ut gränserna med något lämpligt och sedan kan du köra ett fordon på "vägen" mellan fälten, och allt som krävs är att du har något motsvarande en grävskopa med 5 meters räckvidd.....


Lösning 3.
http://defense-update.com/products/s/souvim.htm

Ett fordon med extremt stora däck som gör att marktrycket blir så lågt att det inte utlöser minorna.
Citat:
Ursprungligen postat av Evets
Sabotage får de nog räkna med. I synnerhet om pengar "konfiskerats" genom att de pengar någon vill skicka till gamla föräldrar eller barn i Mexico minskas med någon procent.
Det är därför som man skyddar fälten med stängsel och fordonshinder, dels så att ingen går in i det av misstag, men också för att göra det svårare för sabotörer.
__________________
Senast redigerad av Jecke 2016-07-21 kl. 22:25.
Citera
2016-07-21, 22:24
  #72
Avstängd
The.Orloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Nu var det visserligen inte jag som sade något om att lägga ut minor (skulle vara politiskt självmord, samma som att föreslå att kustbevakning i medelhavet skulle skjuta skarpt och sänka alla båtar med invandrare från Nordafrika etc.

Sedan så gör du återigen fel och börjar snacka om truppminor och stridsvagnsminor. Jag förmodar att du med truppminor menar försvarsladdning 21, Claymore etc, jag talar däremot om trampminor av typen hockeypuck/snusdosa.

Sedan så kan man enkelt göra ett minskyddat fordon avsett för den här sortens operationer genom att att ha en minvält framtill och baktill (för att backa) uppdelat i två "rullar", en framför varje hjul.
Att plocka upp folk och annat kan göras genom att man har en plattform på fordonet, exempelvis på sidan, som man öppnar upp liknande bakdörren på en gammal volvo combi, innersidan på "bakluckan" har sedan en lyftkran som kan gå ut över marken under samt tillbaka in i fordonet.
Vill man vara högteknologisk så kör man ett par robotarmar som greppar föremålet och lyfter in det i fordonet och samtlig personal kan sitta innanför pansarskydd som enkelt klarar av hantera minor av den typen.
Inte minst eftersom man vet med väldigt god exakthet precis vad det är för minor som man kommer att möta.

Vill man sedan vara extra rolig så kan man sedan göra att minvältarna framtill och baktill kan skiftas ut med minutläggare, så man kan återminera området samtidigt som man kör ut.




Ja, minröja hela området, och sedan lägga ut nya minor.
Lite som att först riva hela huset och sedan bygga upp det igen, bara för att måla om det.....

Eller vill du vara extremt low-tech och simpel?

Rep och änterhake, kasta ut och hala in.
Personligen skulle jag stå ivrigt och heja på om kustbevakningen skulle ställa upp sina skepp utanför Turkiets kust och spränga varenda "flykting"fartyg i luften. Men det händer inte i Merkels EU.

Sen tycker jag att ni ska lägga av med pseudodiskussionen om minor, det kommer inte hända och är lite barnsligt att tramsa sönder tråden med. I ett civiliserat samhälle så kan man inte lägga ut minor för folk. Speciellt inte för folk som Mexikanare som ändå kommer att försöka ta sig till USA oavsett vad som kommer hindra dom. Trump har redan sagt vad som måste göras, det krävs en mur och vakter från båda länderna. Då kan äntligen Mexico få till en laglig arbetskraftinvandring till USA där båda parter tjänar på det.

Och Mexico tjänar på att stå för murbygget rent ekonomiskt och för Mexicos ledare så tror jag att detta är en ickefråga ifall Trump vinner. Eländet kan ju inte bli mycket värre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback