2016-08-05, 12:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
Du säger inspiration, jag säger plagiat. Du framstår som författarmotsvarigheten till gymnasieungdomarna som kopierar hela Wikipedia-artiklar och ändrar rubrikerna.

Ja, vi har ju redan sju (eller åtta) böcker med exakt den här historien. Vi behöver inte en till, sämre kopia. Det är nog bättre du faktiskt försöker skriva något originellt. Du har ju fått avslag från samtliga publishers, om inte det får dig att vakna upp så vet jag inte vad som skulle kunna få den effekten.

Så du har alltså läst mitt manus nu? Jag kan hålla med om att min historia inte är särskilt originell och jag insåg nu när jag skummade igenom det att det är en sak som inte är särskilt genomtänkt (om du läst manuset så vet du nog vad jag syftar på).

Det här manuset tänker jag inte göra nåt mer med nu. Jag tänker inte skicka det till fler förlag och även om jag lagt ut det som PDF på nätet så tänker jag inte satsa på egenutgivning i fysisk form. Men jag tänker inte sluta skriva.
Citera
2016-08-05, 12:30
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
Så du har alltså läst mitt manus nu? Jag kan hålla med om att min historia inte är särskilt originell och jag insåg nu när jag skummade igenom det att det är en sak som inte är särskilt genomtänkt (om du läst manuset så vet du nog vad jag syftar på).

Det här manuset tänker jag inte göra nåt mer med nu. Jag tänker inte skicka det till fler förlag och även om jag lagt ut det som PDF på nätet så tänker jag inte satsa på egenutgivning i fysisk form. Men jag tänker inte sluta skriva.

By all means, fortsätt att skriva. All skrift är träning, och det behövs för att bli bättre.

Men det här var ett skitdåligt manus. Sorry to say. Inte originellt för fem öre. Kudos till dig som vågar lämna ut din skrift till andra sådär, mina egna texter vill jag hålla för mig själv ett tag till.

Ta nya tag, hitta på något originellt. Något nytt. Kopiera inte en premiss som du redan har läst. Tänk dig in i rollen som läsaren, vill man läsa något man aldrig har upplevt förut, eller vill man läsa något som är likt en tidigare bok?
Citera
2016-08-05, 13:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett
By all means, fortsätt att skriva. All skrift är träning, och det behövs för att bli bättre.

Men det här var ett skitdåligt manus. Sorry to say. Inte originellt för fem öre. Kudos till dig som vågar lämna ut din skrift till andra sådär, mina egna texter vill jag hålla för mig själv ett tag till.

Ta nya tag, hitta på något originellt. Något nytt. Kopiera inte en premiss som du redan har läst. Tänk dig in i rollen som läsaren, vill man läsa något man aldrig har upplevt förut, eller vill man läsa något som är likt en tidigare bok?

Tack för din kritik. Jag tar åt mig men på rätt sätt. Jag blir inte arg eller ledsen eller nåt; snarare tvärtom. Över tio förlag har tackat nej utan att gå in på anledning och det var därför jag bestämde mig för att lämna ut manuset här på Flashback; jag vill veta vad jag gjort för fel så att jag kan kan bättra mig.
Citera
2016-08-05, 21:51
Medlem
Jag tyckte själv att din ide till boken lät mer som plagiat än som inspiration. Men så bestämde jag mig för att läsa din pdf-fil och ge berättelsen en chans. Men ja, berättelsen är alldeles för lik Harry Potter. Det är så pass likt att det inte riktigt kan kallas för inspiration längre.

Får jag bara fråga vilken målgrupp (åldersgrupp) som du vänder dig till? Jag tänkte bland annat på språket. Det känns som om det spretar en aning, och inte riktigt riktar sig åt någon speciell målgrupp. Just när man skriver böcker för barn eller ungdomar, så är det ganska bra att anpassa språket efter rätt målgrupp.

Samtidigt lämnar språket mer att önska. Jag säger inte att språket är helt åt helvete uselt. Men samtidigt finns det utrymme för förbättringar. När jag läste igenom pdf-filen så kunde jag inte hålla mig från att redigera texten i huvudet.
Citera
2016-08-05, 22:26
Medlem
Bish0pTh3Pimps avatar
Orsaken till att det inte ville trycka boken var inte plagiatet av HP utan att novellen endast var på 30 sidor och inte innehöll hjärntvättarmaterial. Om du hade lagt till lite personbeskrivning och bakgrund så att sidorna utökades till ca 100 och att den elaka trollkarlen inte gillar olika, att pojken har två negerkompisar och att hans pappa är bisexuell så skulle de ha gått bättre.
Citera
2016-08-06, 09:43
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
Jag har nu fixat en PDF av manuset och lagt upp det här:
http://www.speedyshare.com/peZe2/Trollkarlsskolan.pdf

Om nån har lust att läsa skiten och komma med synpunkter och råd så skulle jag uppskatta det.
Språkligt: att skriva i presens brukar man avrådas från, presens är inte kungsvägen till ledig prosa, snarare är imperfektum att föredra ("han gick iväg, tog bussen...").

"Sen" istf "sedan" låter som slösvenska, skriv riktig svenska.

Annars är MS inte helt hopplöst, berättandet har viss flow.

- - -

Formalia: skriv med dubbelt radavstånd.

Längd: 32 s i enkelt radavstånd, cirka 60 i dubbelt, är inte kommersiellt gångbart för utgivning som enskilt verk, hur bra det än är. Textmassa för barnbok med bilder kan vara så kort i manusform men inte självständiga prosaberättelser.

Vill man skriva noveller / långnoveller kan man googla nätet för "novelltävlingar," för fantastik sådant som Catahya (de hade det förr iaf, jag vet ej läget nu).
Citera
2016-08-06, 16:35
Medlem
Jag ser att du har varit inloggad idag. Då fick du väl mitt PM? Jag skriver detta ifall en massa andra till följd av vad du skrivit i din signatur skickar en massa PM till dig (jag nämnde att jag också har skrivit texter, vilka jag nämnt på andra håll på Flashback, men tror inte på att ha det i min signatur, för jag skriver mycket här som inte är förknippat med vad jag skrivit).

Väntar som sagt på svar och sedan lite synpunkter. Jag har tittat något mer på din text och tycker det är bra att du har lite indrag för nya stycken, men det skulle nog vara bättre med ytterligare något blanksteg före det nya stycket, då det nu ser något ihoppressat ut. Något jag tänkte på innan jag började skriva (och funderade på om det skulle bli en bok, men nu tror jag som sagt inte det, inte efter att ha läst denna tråd i alla fall) var att böcker normalt har texten marginaljusterad, men du har den vänsterjusterad.

Det om det rent formella. Jag återkommer nog (om du svarar på mitt PM) med synpunkter på själva innehållet.
Citera
2016-08-06, 21:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Jag ser att du har varit inloggad idag. Då fick du väl mitt PM? Jag skriver detta ifall en massa andra till följd av vad du skrivit i din signatur skickar en massa PM till dig (jag nämnde att jag också har skrivit texter, vilka jag nämnt på andra håll på Flashback, men tror inte på att ha det i min signatur, för jag skriver mycket här som inte är förknippat med vad jag skrivit).

Väntar som sagt på svar och sedan lite synpunkter. Jag har tittat något mer på din text och tycker det är bra att du har lite indrag för nya stycken, men det skulle nog vara bättre med ytterligare något blanksteg före det nya stycket, då det nu ser något ihoppressat ut. Något jag tänkte på innan jag började skriva (och funderade på om det skulle bli en bok, men nu tror jag som sagt inte det, inte efter att ha läst denna tråd i alla fall) var att böcker normalt har texten marginaljusterad, men du har den vänsterjusterad.

Det om det rent formella. Jag återkommer nog (om du svarar på mitt PM) med synpunkter på själva innehållet.

Ja, jag fick ditt PM och jag har svarat på det nu. Anledningen till att jag inte svarade på det förut var att jag inte hade tid.

Jag hade inte lärt mig hur man marginaljusterar då när jag skrev manuset men jag tror att jag klurat ut hur man gör nu. Det är främst själva innehållet jag vill ha synpunkter på men jag tar mer än gärna emot andra råd och tips också.
Citera
2016-08-07, 00:17
Medlem
Myrdalsklanens avatar
Äh, kör du vidare på din berättelse. Du blir ju knappast den förste som hämtar "inspiration" från snarlika berättelser.

https://en.wikipedia.org/wiki/The_Books_of_Magic
Citera
2016-08-07, 02:38
Medlem
Spyrrans avatar
Jag tror du får börja med att anpassa/förbättra språket. Ord som ”spånskalle” är inte särskilt lyckade, och det blir inte bättre av att du själv använder citattecken.

Jag gillar inte heller att varje nytt kapitel börjar på en ny sida, så att det blir ett stort mellanrum mellan varje kapitel. Börja inte på nya sidor, utan låt nästa kapitel börja där det förra slutade. Det ser bara konstigt ut som det är nu, och en aning störande.

Dessutom är det väldigt mycket dialog, och knappt någon personbeskrivning eller miljöbeskrivning. Man får knappt lära känna Joel, hans familj eller de andra. Det bästa är om man kan avstå från att detaljerat beskriva personen/miljön direkt, utan snarare kan ”smyga” in det i texten. Det finns också olika sätt att beskriva något/någon. Istället för att till exempel skriva att någon är stor och stark, så väljer man att beskriva hur personen flyttade på en tung trollkarlslåda. Så att man förstår att personen är stark utan att man använder sig av just det ordet.

Person/miljöbeskrivningar är faktiskt viktiga. Precis som det är trist att fråga någon som precis har kommit hem från semestern: ”hur var din resa?”, och bara få ett svar i stil med ”Den var fantastisk”. Du får ingen bild av resan. Precis så är det när man läser ditt manus, man får ingen riktig uppfattning av Joel eller de andra. Eller miljön som de befinner sig i.
Citera
2016-08-07, 22:56
Medlem
Sodomizer-s avatar
Avslag efter åtta minuter är nog knappast ovanligt. Skivbolagen lyssnar i snitt mellan 5-10 sekunder på låtarna de får in. Har det inte hänt något intressant innan dess så är det inte värt att lyssna vidare. Detsamma gäller nog på bokförlagen, det räcker säkert att läsa några rader för avgöra om kvalitén är tillräcklig.
Citera
2016-08-08, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag tror du får börja med att anpassa/förbättra språket. Ord som ”spånskalle” är inte särskilt lyckade, och det blir inte bättre av att du själv använder citattecken.

Jag gillar inte heller att varje nytt kapitel börjar på en ny sida, så att det blir ett stort mellanrum mellan varje kapitel. Börja inte på nya sidor, utan låt nästa kapitel börja där det förra slutade. Det ser bara konstigt ut som det är nu, och en aning störande.

Dessutom är det väldigt mycket dialog, och knappt någon personbeskrivning eller miljöbeskrivning. Man får knappt lära känna Joel, hans familj eller de andra. Det bästa är om man kan avstå från att detaljerat beskriva personen/miljön direkt, utan snarare kan ”smyga” in det i texten. Det finns också olika sätt att beskriva något/någon. Istället för att till exempel skriva att någon är stor och stark, så väljer man att beskriva hur personen flyttade på en tung trollkarlslåda. Så att man förstår att personen är stark utan att man använder sig av just det ordet.

Person/miljöbeskrivningar är faktiskt viktiga. Precis som det är trist att fråga någon som precis har kommit hem från semestern: ”hur var din resa?”, och bara få ett svar i stil med ”Den var fantastisk”. Du får ingen bild av resan. Precis så är det när man läser ditt manus, man får ingen riktig uppfattning av Joel eller de andra. Eller miljön som de befinner sig i.

Jag använde "spånskalle" som exempel på vad Joel blev kallad av mobbarna. Du får gärna ge mig bättre exempel på vad mobbare i den åldern använder för ord.

Det här med kapitlen ska jag ha åtanke nu när jag ska påbörja nästa bok, likaså det här med dialogen och beskrivningen av personer och miljöer. Jag behöver väl knappast påpeka att jag är en väldigt oerfaren författare så jag tar gärna emot all hjälp jag kan få.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in