2016-08-04, 16:31
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Alltså, med lite fantasi så kan du ju göra historien lite mer originell;

Huvudpersonen kan fortsatt heta Joel och hans mamma kan fortsatt ha gått bort. Gör det till lite cancer eller något, så kan du skriva ett prequel-kapitel som blir en hjärtskärande inledning på boken.

Låt tiden gå lite längre, kanske ett eller några år, Joel kan fortfarande vara mobbad i skolan. Men på sin nästa födelsedag får han ett paket som hans morsa förberedde innan hon dog. Paketet innehåller en trollstav, eller ande i lampan eller whatever du vill.

Sen skippar du helt trollkarlsskolan. Joels resa att på något sätt hitta in i trollkarlsvärlden, DET är utmaningen i denna bok. Skit i uppdrag och en ond trollkarl etc. Det kan du jobba in senare.
Citera
2016-08-04, 16:35
Medlem
SpiritInTheSkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFotsvett

Huvudpersonen kan fortsatt heta Joel och hans mamma kan fortsatt ha gått bort. Gör det till lite cancer eller något, så kan du skriva ett prequel-kapitel som blir en hjärtskärande inledning på boken.

Låt tiden gå lite längre, kanske ett eller några år, Joel kan fortfarande vara mobbad i skolan. Men på sin nästa födelsedag får han ett paket som hans morsa förberedde innan hon dog. Paketet innehåller en trollstav, eller ande i lampan eller whatever du vill.

Sen skippar du helt trollkarlsskolan. Joels resa att på något sätt hitta in i trollkarlsvärlden, DET är utmaningen i denna bok. Skit i uppdrag och en ond trollkarl etc. Det kan du jobba in senare.
Detta var intressant. Mobbade Joel som helt plötsligt får veta att han är trollkarl och använder detta för att förbättra sin situation i skolan kan vara en spännande historia. Sen kanske den värsta mobbaren själv är trollkarl, och då får du således en antagonist.
Citera
2016-08-04, 16:35
Tycker du ska skriva som om Joel är den elaka trollkarlen istället och hans försök att ta över världen
Citera
2016-08-04, 16:49
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiritInTheSky
Detta var intressant. Mobbade Joel som helt plötsligt får veta att han är trollkarl och använder detta för att förbättra sin situation i skolan kan vara en spännande historia. Sen kanske den värsta mobbaren själv är trollkarl, och då får du således en antagonist.

Intressant!

Första tredjedelen, eller kanske halvan av boken kan således agera som en slags mysterium där han undan för undan lär sig lite mer om hur magin funkar. Kanske kan det ha bott en konstig gammal gubbe/tant på gatan, som visar sig vara någon form av trollkarl.

Bör antagonisten också upptäcka sin gåva samtidigt? Deras historia går i tandem? De blir bättre och bättre jämsides?

Följande böcker skulle kunna fokusera på dem båda. Kanske en bok i taget?

Oh, vänta!

Skriv karaktärerna med viss tvetydighet. Båda kan vara varandras antagonister?
Citera
2016-08-04, 17:52
Bannlyst
Citat:
Harry Potter och den åttonde födelsedagen? Känns spontant allt för likt HP

Ja, jag hade faktiskt Harry Potter som största inspirationskälla (vilket känns lite onödigt att påpeka nu) men jag hämtade även lite inspiration från annat håll också - Roald Dahl och (i viss mån) Michael Ende.

Citat:

Det skulle bli en helt annan bok då men det kanske i sig vore lika bra? Tack för idéerna. Tror jag kommer få användning av dem.

Citat:

Det skulle man också kunna använda.
Citera
2016-08-04, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PontiusPilatus
För några månader sen började jag skriva på en barnbok och när den blev klar mejlade jag över den till ett tiotal bokförlag och ett av dem heter Idus. Efter bara åtta minuter fick jag ett mejl från dem där de tackade för att jag skickat in det och i samma mejl tackade de nej till att publicera det. Manuset är på drygt 30 A4-sidor så jag tvivlar på att de hann läsa det. Min fråga är om det här ett seriöst förlag? För vem kan läsa drygt 30 sidor på åtta minuter?

Och nej, det här är inte en trolltråd.

Det går definitivt att bedöma ett 30 sid manus på max 2 min
Citera
2016-08-04, 19:48
Medlem
bitch-sandwichs avatar
Citat:
Detta.
Man kan ju spåna vidare på vad ett barn hade använt sina trollkrafter till. Vem vet, Joel får kanske för sig att rymma från sitt hem (och skitliv) för att resa jorden runt - kanske för att leta efter en lillebror (som blev adopterad av en annan familj när mamman dog).
Citera
2016-08-04, 19:56
Medlem
Kan det vara just därför alla förlag har sagt nej? Storyn anses vara för lik storyn i Harry Potter.
Citera
2016-08-04, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe
Kan det vara just därför alla förlag har sagt nej? Storyn anses vara för lik storyn i Harry Potter.

Det är nog inte helt omöjligt, nej. Det går i alla fall inte att utesluta.
Citera
2016-08-04, 21:03
Medlem
PiusXIIIs avatar
Kan inte killen få superkrafter i stället? Jag vet inte om det finns böcker om barn som är superhjältar.
Citera
2016-08-05, 09:17
Medlem
KaptenFotsvetts avatar
Citat:
Ja, jag hade faktiskt Harry Potter som största inspirationskälla (vilket känns lite onödigt att påpeka nu) men jag hämtade även lite inspiration från annat håll också - Roald Dahl och (i viss mån) Michael Ende.

Du säger inspiration, jag säger plagiat. Du framstår som författarmotsvarigheten till gymnasieungdomarna som kopierar hela Wikipedia-artiklar och ändrar rubrikerna.

Citat:
Det skulle bli en helt annan bok då men det kanske i sig vore lika bra? Tack för idéerna. Tror jag kommer få användning av dem.

Ja, vi har ju redan sju (eller åtta) böcker med exakt den här historien. Vi behöver inte en till, sämre kopia. Det är nog bättre du faktiskt försöker skriva något originellt. Du har ju fått avslag från samtliga publishers, om inte det får dig att vakna upp så vet jag inte vad som skulle kunna få den effekten.
Citera
2016-08-05, 11:55
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jo5h2pe

Detta. Kanske i kombination med att de har något annat i tankarna just nu och inte har några resurser över. I den situationen tar de en titt på titeln, och skickar sedan sitt svar utan att läsa. Varför skulle de slösa tid på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in