• 1
  • 2
2016-07-18, 13:40
Medlem
JustZlatans avatar
Om en bank tar kreditupplysning på mig. Kommer de få reda på hur mycket pengar jag har handlat för på mina kreditkort då?
Citera
2016-07-18, 14:33
Medlem
mr-virros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Om en bank tar kreditupplysning på mig. Kommer de få reda på hur mycket pengar jag har handlat för på mina kreditkort då?
De kommer se att du har kreditkort och hur hög kreditnivå du har på dessa. Däremot om du spenderar eller inte skiter banken i, har du kreditkort kan du lättare skuldsätta dig.
Citera
2016-07-18, 15:07
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr-virro
De kommer se att du har kreditkort och hur hög kreditnivå du har på dessa. Däremot om du spenderar eller inte skiter banken i, har du kreditkort kan du lättare skuldsätta dig.

Då missuppfattade jag nog när de frågade hur mycket jag hade på krediten. Jag antog att de undrade hur mycket jag har spenderat och inte vad gränsen är.
Citera
2016-07-18, 15:48
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Då missuppfattade jag nog när de frågade hur mycket jag hade på krediten. Jag antog att de undrade hur mycket jag har spenderat och inte vad gränsen är.

Det framgår av kreditupplysningen krediternas antal, maxbelopp på var och en av dem och likaså utnyttjandet månadsskiftet varannan månad 12 månader bakåt. Dvs ja all relevant information står på upplysningen.
Citera
2016-07-18, 15:48
Medlem
Citat:
Banken betraktar hela din kredit som ett lån.
Citera
2016-07-18, 16:00
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Det framgår av kreditupplysningen krediternas antal, maxbelopp på var och en av dem och likaså utnyttjandet månadsskiftet varannan månad 12 månader bakåt. Dvs ja all relevant information står på upplysningen.

Jag sa en mycket mindre summa än vad jag egentligen har utnyttjat. Då ser dom alltså att det inte stämmer.
Citera
2016-07-18, 16:03
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Jag sa en mycket mindre summa än vad jag egentligen har utnyttjat. Då ser dom alltså att det inte stämmer.

Vad var vitsen med det då? Bättre att vara ärlig - banken vill låna ut till dig, de vill bara kolla att du har råd med det.
Citera
2016-07-18, 16:06
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vad var vitsen med det då? Bättre att vara ärlig - banken vill låna ut till dig, de vill bara kolla att du har råd med det.

Så att det skulle se bättre ut. Jag visste inte att de skulle ta kreditupplysning.
Citera
2016-07-18, 16:10
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Så att det skulle se bättre ut. Jag visste inte att de skulle ta kreditupplysning.

Grundtipset är att det alltid tas en kreditupplysning när man ansöker om en kredit eller ekonomiskt förtroende i någon form - det spelar ingen roll om det är ett mobilabb, ett lägenhetskontrakt, ett kreditkort eller ett huslån.
Citera
2016-07-18, 17:38
Medlem
Beviljad kredit och nyttjad kredit står för senaste 3,6 eller 12 månaderna beroende på vilken upplysning dom gör
Citera
2016-07-19, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av einand
Beviljad kredit och nyttjad kredit står för senaste 3,6 eller 12 månaderna beroende på vilken upplysning dom gör
Nej det gör det inte. Jag har haft kreditkort via min bank, den krediten stod med på UC. Hade samtidigt OKQ8 Visa som jag aktivt använde istället eftersom jag fick bonus där, och den krediten fanns inte med på samma kreditupplysningskopia som bankens kredit. Har idag två andra kreditkort (eftersom okq8 sänkt bonusnivån) och inte heller dessa två krediter står med på kreditupplysningskopiorna.
Senast redigerad av mcLarsson 2016-07-19 kl. 09:52.
Citera
2016-07-19, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcLarsson
Nej det gör det inte. Jag har haft kreditkort via min bank, den krediten stod med på UC. Hade samtidigt OKQ8 Visa som jag aktivt använde istället eftersom jag fick bonus där, och den krediten fanns inte med på samma kreditupplysningskopia som bankens kredit. Har idag två andra kreditkort (eftersom okq8 sänkt bonusnivån) och inte heller dessa två krediter står med på kreditupplysningskopiorna.

Intressant, mina kreditkort är båda utfärdade av olika banker så jag vet inte om det stämmer, men varför skulle krediter från andra aktörer än banker inte visas? Låter helt galet eftersom hela syftet med kreditupplysning är att ge en helhetsbild.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in