Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-07-17, 23:12
  #1
Medlem
Ordpistolens avatar
Mod får gärna flytta den här tråden om jag har placerat den fel.

Som frågeställningen lyder.
Vad är en bosnier?

Det jag är intresserad utav är att frågan diskuteras i följande kontext, gällande religionstillhörighet.

När jag gick i skolan för en herrans massa år sedan, så hade jag klasskamrater som var från Balkan. Dom som var bosnier identifierade sig som muslimer, serber identifierade sig som ortodoxa samt kroater som katoliker.

Och så verkar majoriteten från forna Jugoslavien identifiera sig, enligt mina uppfattningar och erfarenheter.

Nu till det komplicerade, vad identifierar sig bosnier från Bosnien som? Enligt vissa kan man vara både ortodox, katolik och muslim.

Men ändå finns det bosnienserber samt bosnienkroater i Bosnien.

Vilket gör det hela ännu mer snurrigt.

Varför existerar benämningen bosnienserber samt bosnienkroater? Varför kallar sig inte alla för bosnier, helt enkelt?

Jag som är svensk finner detta otroligt förvirrande. Framförallt i samband när man skall förstå sig på inbördeskriget i Jugoslavien, vilket jag finner otroligt intressant ur ett historiskt perspektiv.

Det jag skulle vilja ha svar på är vad ni tror? Samt vilken bakgrund ni har (d.v.s om du är svensk eller invandrare).

Skulle bli intressant att se hur den allmänna uppfattningen är kring den här frågan.

Vad jag har trott hittills, eller tänkt spontant är följande:

Serber = ortodoxa
Kroater = katoliker
Bosnier = muslimer
Bosnienserber = ortodoxa
Bosnienkroater = katoliker

Vänligen håll god ton i diskussionen, framförallt ni från Balkan. Låt det inte spåra ur.
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-17 kl. 23:14.
Citera
2016-07-17, 23:14
  #2
Medlem
Och är bosnier (muslimer) särskilt religiösa? Skulle de slåss på muslimernas eller jugoslavernas sida i ett krig mellan muslimer och jugoslaver?
Citera
2016-07-18, 00:22
  #3
Medlem
albaner och bosnier är muslimer och resten kristna men ingen är särskilt religiös? eller
Citera
2016-07-18, 04:19
  #4
Medlem
stone_sleepers avatar
Som mycket annat när det gäller Balkan är det här med identitet ganska komplicerat.
Egentigen är alla som är från Bosnien bosnier, men politiken har blandat sig i och därför identifierar sig vissa som bosnienserber eller bosnienkroater. Eller, de säger helst att de är serber/kroater. Men eftersom de varken är födda eller bor i Serbien/Kroatien måste man skilja de på nåt sätt från de riktiga serber/kroater (de som faktiskt ÄR från Serbien/Kroatien) så därför säger man att de är bosnienserber / bosnienkroater.
Sen finns det resten, de som identifierar sig som bosnier och inget annat. De flesta av dem är muslimer men det finns även en stor del som är katoliker och ortodoxa, sen lite judar och andra minoriteter också.

Bosnienkroater = katoliker
Bosnienserber = ortodoxa
Bosnier = blandat, de flesta är muslimer men många är även katoliker, ortodoxa, finns också judar osv.

Komplicerat? Jajamen.
Men du har fått till det ganska rätt ändå.
Och nej, ingen av de är särskilt religiös.

Om man är historieintresserad kan jag berätta lite snabbt att muslimer från Bosnien har en kristen bakgrund. Man hade en egen kristen religion på medeltiden som kallades för den bosniska kyrkan. Kyrkan blev gång efter gång anklagad för kätteri och efter att ha stått emot flera korståg tröttnade man och konverterade till islam. Wiki har en bra artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_Church
__________________
Senast redigerad av stone_sleeper 2016-07-18 kl. 04:55.
Citera
2016-07-18, 13:55
  #5
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Och är bosnier (muslimer) särskilt religiösa? Skulle de slåss på muslimernas eller jugoslavernas sida i ett krig mellan muslimer och jugoslaver?

Somliga är väldigt religiösa, andra är mindre. Om jag inte har tolkat din fråga fel så tror jag att jugoslaver är benämningen på invånarna i alla länder som omfattades utav Jugoslavien innan inbördeskriget bröt ut under början på 90-talet. Innan landet splittrades.
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-18 kl. 13:58.
Citera
2016-07-18, 13:57
  #6
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stone_sleeper
Som mycket annat när det gäller Balkan är det här med identitet ganska komplicerat.
Egentigen är alla som är från Bosnien bosnier, men politiken har blandat sig i och därför identifierar sig vissa som bosnienserber eller bosnienkroater. Eller, de säger helst att de är serber/kroater. Men eftersom de varken är födda eller bor i Serbien/Kroatien måste man skilja de på nåt sätt från de riktiga serber/kroater (de som faktiskt ÄR från Serbien/Kroatien) så därför säger man att de är bosnienserber / bosnienkroater.
Sen finns det resten, de som identifierar sig som bosnier och inget annat. De flesta av dem är muslimer men det finns även en stor del som är katoliker och ortodoxa, sen lite judar och andra minoriteter också.

Bosnienkroater = katoliker
Bosnienserber = ortodoxa
Bosnier = blandat, de flesta är muslimer men många är även katoliker, ortodoxa, finns också judar osv.

Komplicerat? Jajamen.
Men du har fått till det ganska rätt ändå.
Och nej, ingen av de är särskilt religiös.

Om man är historieintresserad kan jag berätta lite snabbt att muslimer från Bosnien har en kristen bakgrund. Man hade en egen kristen religion på medeltiden som kallades för den bosniska kyrkan. Kyrkan blev gång efter gång anklagad för kätteri och efter att ha stått emot flera korståg tröttnade man och konverterade till islam. Wiki har en bra artikel https://en.wikipedia.org/wiki/Bosnian_Church

Intressant. Vad är din spontana tanke när du hör ordet bosnier? Att det är en muslim eller kan vara vilken religion som helst?
Citera
2016-07-18, 15:54
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Somliga är väldigt religiösa, andra är mindre. Om jag inte har tolkat din fråga fel så tror jag att jugoslaver är benämningen på invånarna i alla länder som omfattades utav Jugoslavien innan inbördeskriget bröt ut under början på 90-talet. Innan landet splittrades.

Jag vet vad jugoslaver är, min fråga är, väljer de ras (jugoslaver=kroater, slovener, serber) framför religion (islam->turkar etc) i ett krig dem emellan?
Citera
2016-07-18, 16:05
  #8
Medlem
Pirre77s avatar
Ska vi krångla till det ännu mer kallas alla bosniska medborgare för bosnier. Oavsett om de rent etnicitetsmässigt är bosnienserber eller bosnienkroater. Däremot kallas de muslimska bosnierna för bosniaker (de som varit muslimer sedan 1400-talet). Samma person kan alltså kallas för bosnienkroat, bosnier OCH bosniak...

Här i Sverige kan du ju vara Umeåbo, Västerbottning, Norrlänning och svensk på samma gång.
Citera
2016-07-18, 16:23
  #9
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Jag vet vad jugoslaver är, min fråga är, väljer de ras (jugoslaver=kroater, slovener, serber) framför religion (islam->turkar etc) i ett krig dem emellan?

Hahaha såsett, intressant fråga hoppas någon bosnier kan svara på den?

Jag skulle gissa på att man i första hand skulle välja religion, och i andra hand ras. Fast frågan om ras kan bli superkomplicerad, eftersom då måste man spåra vilka som är "renrasiga" och skilja på dom som är blandade? Det förekom blandäktenskap i forna Jugoslavien har jag för mig.
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-18 kl. 16:39.
Citera
2016-07-18, 16:27
  #10
Medlem
Ordpistolens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pirre77
Ska vi krångla till det ännu mer kallas alla bosniska medborgare för bosnier. Oavsett om de rent etnicitetsmässigt är bosnienserber eller bosnienkroater. Däremot kallas de muslimska bosnierna för bosniaker (de som varit muslimer sedan 1400-talet). Samma person kan alltså kallas för bosnienkroat, bosnier OCH bosniak...

Här i Sverige kan du ju vara Umeåbo, Västerbottning, Norrlänning och svensk på samma gång.

Så en bosniak är 100% muslim? Och en bosnier kan vara muslim, men kan också vara ortodox eller katolik? Bosnienserber och bosnienkroater, är dessa bosnier eller är dom utanför den här folkgruppen?
__________________
Senast redigerad av Ordpistolen 2016-07-18 kl. 16:35.
Citera
2016-07-18, 17:07
  #11
Medlem
ekerilars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordpistolen
Så en bosniak är 100% muslim? Och en bosnier kan vara muslim, men kan också vara ortodox eller katolik? Bosnienserber och bosnienkroater, är dessa bosnier eller är dom utanför den här folkgruppen?

Precis som Pirre77 skriver. Bosnier är en beteckning på människor som är medborgare i staten Bosnien-Hercegovina. Dessa kan ha skiftande etniskt ursprung och religion. (Serber och Kroater som bor här är mycket riktigt Bosnier.)

Bosniaker är en sydslavisk folkgrupp som har sitt ursprung i Bosnien-Hercegovina och regionen Sandzak, som delas mellan Serbien och Montenegro. Av dessa är 79% muslimer av vilka 40% säger sig vara troende. 21% av Bosniakerna bekänner sig till annan trosuppfattning.

Bosniaker som är medborgare i något annat land är Bosnien-Herzegovina är inte Bosnier.
Citera
2016-07-18, 17:39
  #12
Medlem
stone_sleepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bevarass
Jag vet vad jugoslaver är, min fråga är, väljer de ras (jugoslaver=kroater, slovener, serber) framför religion (islam->turkar etc) i ett krig dem emellan?

Jag tror man väljer varken efter ras eller religion utan som de flesta andra europeiska nationerna väljer man efter vilken sida som har det moraliska övertaget. T ex: blir Europa attackerad av muslimska styrkor då försvarar man Europa naturligtvis. Börjar européerna urskillningslöst massmörda muslimer då tror jag de flesta väljer att försvara den muslimska sidan. Är ganska säker på att även svenskarna skulle reagera på samma sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback